حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند و طی آن به «تبیین پایههای تفکر اسلامی» بر مبنای آیات قرآن پرداختهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۸۱/۴/۴ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در سال ۱۳۹۴ در هفت گزیده بیانات جلسات ابتدایی این سخنرانیها را که به موضوع «ایمان» اختصاص داشته است را منتشر کرده است. جلسات مبحث «توحید» نیز در شش گزیده بیانات در ماه رمضان امسال منتشر شد. اکنون و در ادامه مباحث کتاب جلسات مبحث «نبوت» در نُه گزیده بیانات منتشر میگردد.
بخشی از بیانات آیتالله خامنهای در روز ۵۳/۰۷/۱۷ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد:
کوته سخن درباره فرجام نبوتها آن است که در مرحلهها و فصول تاریخ، هرگاه دعوت انبیاء، با ایمان و صبر کامل از سوی خود و پیروان آنها همراه بوده، پیروزی و موفقیت نصیب آنان شده و به ایجاد محیط مناسب و نظام مطلوب و برانداختن نظام جاهلی، توفیق یافتهاند. انبیاء عموماً، حتی آنها که به ظاهر با شکست مرحلهای مواجه شدهاند، در خط سیر عمومی نبوت، به هدف و مقصود خود که بالا بردن سطح اندیشه و روحیهی انسانها و آماده ساختن آنان برای رسیدن به مرحله بعدی است، دست یافتهاند.
این حقیقت را قرآن با بیانهای گوناگون، چه در ضمن گزارش ماجرای پیامبران و چه در ردیف حقایقی مربوط به عموم انبیاء برای آگاهی و دلگرمی پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و مسلمانان و همه کسانی که در راه انبیاء گام خواهند زد، آشکارا بیان فرموده است.
حضرت آیتالله خامنهای در جلسه بیست و یکم از جلسات ماه مبارک رمضان سال ۵۳، در تکمیل بحث فرجام نبوت، سخنرانی خود را صورت دادند. ایشان با تشریح کامیابی انبیاء و موفقیت آنان، نقش انبیاء در پیشبرد هدف الهی در ظهور آخرین سفیر الهی و تشکیل جامعه توحیدی را اثبات کردند.
ابشان با بیان اینکه «حق هم با وجودی که حق است، احتیاج دارد به کار و تلاش و کوشش. گمان نکنیم چون حرف ما حق است، پس لازم نیست تلاش کنیم در راهش. فکر نکنیم چون داعیهی ما قرآن است، پس خود خدا قرآن را پیش خواهد برد، نه! حرف حق درست است که حق است، درست است که محکوم است و مُسَلَّم است جهان به پذیرش آن در آینده، اما تلاش میخواهد، فعالیت میخواهد، عدهای باید پای آن صبر کنند، عدهای باید برای به کرسی نشاندن آن خون دل بخوردند.»؛ سپس دلایل پیروزی حق در زمان نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شکست آن در زمان امیرالمومنین علیهالسلام را شرح دادند.
ایشان این نکته را یادآورد شدند که «انبیا عموماً، حتی آنها که به ظاهر با شکست مرحلهای مواجه شدهاند، در خط سیر عمومی نبوت، به هدف و مقصود خود که بالا بردن سطح اندیشه و روحیهی انسانها و آماده ساختن آنان برای رسیدن به مرحلهی بعدی است، دست یافتهاند.»
استاد سید علی حسینی خامنهای در پایان با بررسی وعده الهی یاری و نصرت انبیاء؛ این نصرت را در زمان رجعت ایشان دانستند آیات مرتبط با آن را بررسی کردند.
ابشان با بیان اینکه «حق هم با وجودی که حق است، احتیاج دارد به کار و تلاش و کوشش. گمان نکنیم چون حرف ما حق است، پس لازم نیست تلاش کنیم در راهش. فکر نکنیم چون داعیهی ما قرآن است، پس خود خدا قرآن را پیش خواهد برد، نه! حرف حق درست است که حق است، درست است که محکوم است و مُسَلَّم است جهان به پذیرش آن در آینده، اما تلاش میخواهد، فعالیت میخواهد، عدهای باید پای آن صبر کنند، عدهای باید برای به کرسی نشاندن آن خون دل بخوردند.»؛ سپس دلایل پیروزی حق در زمان نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شکست آن در زمان امیرالمومنین علیهالسلام را شرح دادند.
ایشان این نکته را یادآورد شدند که «انبیا عموماً، حتی آنها که به ظاهر با شکست مرحلهای مواجه شدهاند، در خط سیر عمومی نبوت، به هدف و مقصود خود که بالا بردن سطح اندیشه و روحیهی انسانها و آماده ساختن آنان برای رسیدن به مرحلهی بعدی است، دست یافتهاند.»
استاد سید علی حسینی خامنهای در پایان با بررسی وعده الهی یاری و نصرت انبیاء؛ این نصرت را در زمان رجعت ایشان دانستند آیات مرتبط با آن را بررسی کردند.
جلسه بیست و یکم: فرجام نبوت (۲) پیروزی همیشگی حق! |
||||
آیات این جلسه |
آیات ۵۱ تا ۵۵ سورهی مبارکه مؤمن
آیات ۷ تا ۱۸ انبیاء
|
|||
واژگان کلیدی | حق | رجعت | پیروزی پیامبران | شکست |
آیه | نکات کلیدی | |||
إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ (۵۱ مومن ) ما به طور حتم و یقین ، پیامبران خود و آن کسانی را که ایمان آوردهاند ، یاری خواهیم کرد. در این جهان و هم در روزی که گواهان به پا میخیزند. |
|
|||
یَوْمَ لَا یَنْفَعُ الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ (۵۲ مومن) روزی که پوزشخواهی ستمگران به آنان سودی نمیبخشد و آنان را دوری و محرومی از رحمت خدا و نیز سرمنزلی شوم، نصیب میگردد. |
|
|||
وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْهُدَى وَأَوْرَثْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ الْکِتَابَ (۵۳ مومن) همانا به موسی هدایت و رهیافتگی بخشیدیم و برای بنیاسرائیل کتاب را بر جا نهادیم. |
|
|||
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِیِّ وَالْإِبْکَارِ (۵۵ مومن) پس استقامت کن و صبر کن که بیگمان وعدهی خدا (بر پیروزی و نصرت) حق است. و از خطای خود پوزش طلب (در صدد جبران خطاهای گذشته باش) و صبح و شام پروردگارت را ستایش و تسبیح گوی. |
|
|||
وَکَمْ قَصَمْنَا مِنْ قَرْیَةٍ کَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنْشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آخَرِینَ (۱۱ انبیا) و چه بسیار آبادیها و جامعههای ستمگر را در هم شکستیم. و پس از آنان، مردمی و گروههایی دیگر پدید آوردیم. |
|
|||
فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُمْ مِنْهَا یَرْکُضُونَ (۱۲ انبیا) ستمگران چون خشم و عذاب ما را احساس میکردند بی درنگ پای به گریز مینهادند. |
|
|||
لَا تَرْکُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى مَا أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَمَسَاکِنِکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْأَلُونَ (۱۳ انبیا) مگریزید! و به سوی تنعمگاههای خود بازگردید! و به سوی منازلتان! ممکن است مورد پرستش قرار بگیرید! |
|
|||
لَوْ أَرَدْنَا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْوًا لَاتَّخَذْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ کُنَّا فَاعِلِینَ (۱۷ انبیا) اگر مى خواستیم بازیچهای بگیریم قطعا آن را از پیش خود اختیار میکردیم. |
|
|||
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (۱۸ انبیا) بلکه حق را بر باطل فرو مىافکنیم پس آن را در هم مىشکند و به ناگاه آن نابود میگردد واى بر شما از آنچه وصف مىکنید. |
|
بخشی از بیانات آیتالله خامنهای در روز ۵۳/۰۷/۱۷ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد:
کوته سخن درباره فرجام نبوتها آن است که در مرحلهها و فصول تاریخ، هرگاه دعوت انبیاء، با ایمان و صبر کامل از سوی خود و پیروان آنها همراه بوده، پیروزی و موفقیت نصیب آنان شده و به ایجاد محیط مناسب و نظام مطلوب و برانداختن نظام جاهلی، توفیق یافتهاند. انبیاء عموماً، حتی آنها که به ظاهر با شکست مرحلهای مواجه شدهاند، در خط سیر عمومی نبوت، به هدف و مقصود خود که بالا بردن سطح اندیشه و روحیهی انسانها و آماده ساختن آنان برای رسیدن به مرحله بعدی است، دست یافتهاند.
این حقیقت را قرآن با بیانهای گوناگون، چه در ضمن گزارش ماجرای پیامبران و چه در ردیف حقایقی مربوط به عموم انبیاء برای آگاهی و دلگرمی پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و مسلمانان و همه کسانی که در راه انبیاء گام خواهند زد، آشکارا بیان فرموده است.