حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رؤسای دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی، پارکهای علم و فناوری و مراکز پژوهشی کشور ضمن تبیین مبسوط تاریخ و میراث و تجربهی علمی کشور در دوران قبل و بعد از اسلام و جایگاه و نقش دانشگاهها در تاریخ معاصر بهویژه در نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم برنامهریزی دانشگاهها و مراکز علمی برای استفاده از میراث و تجارب علمی متراکم، بهمنظور نقشآفرینی در ایجاد «تمدن نوین اسلامی» تأکید کردند و گفتند: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشهی جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقشآفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمقبخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقشآفرینی دانشگاهها در شکلگیری تمدن نوین اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار جلسات با دانشگاهیان را یکی از بهترین و شیرینترین جلسات توصیف کردند و با اشاره به جایگاه علم بهعنوان ابزار پیشرفت و اقتدار، افزودند: دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آیندهی کشور است؛ بهگونهای که عملکرد مناسب و یا غیرمناسب دانشگاهها در این زمینه، آیندهی کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
حضرت آیتالله خامنهای به سابقهی طولانی پرورش و تربیت بزرگان و نخبگان علمی در ایران، همچون ابن سینا، فارابی، زکریای رازی، خوارزمی، و تعداد زیاد دیگری از نامآوران علمی در عرصههای مختلف اشاره و خاطرنشان کردند: ایران در طول تاریخ، قلّهی تولید فکر و علم بوده است و این روند تا قبل از دوران قاجار و پهلوی ادامه داشت.
ایشان گفتند: متأسفانه در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور بهدلایل خاص متوقف شد و در زمانی که دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینههای علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم؛ بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامهریزی غربیها برای کشورهای بهاصطلاح جهان سوم، بهمنظور تربیت مدیرانی بر اساس تفکر و سبک زندگی غربی از طریق دانشگاهها افزودند: آنها در اجرای این طراحی خود در ایران، بهدلیل هویت ایرانی و همچنین گسترش و تعمیق تفکرات اسلامی و دینی در میان دانشجویان و دانشگاهیان با مشکل مواجه شدند و بعد از نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ نیز یک حرکت عظیم و رو به رشد دینی در دانشگاهها آغاز شد.
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی که همچون زلزلهای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، تأثیر بسیار زیادی در دانشگاهها گذاشت و بسیاری از فداکارترین و صادقترین یاران انقلاب از متن دانشگاهها بودند.
ایشان با اشاره به شرایط دانشگاهها در ۳۷سال گذشته و فراز و فرودها و حضور سلایق گوناگون داخل نظام و جریانهای مختلف فکری در دانشگاهها، خاطرنشان کردند: اکنون مهمترین سؤال این است که دانشگاهها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربهی گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه میتوانند در شکلگیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعهی آرمانی اسلام» است، نقشآفرینی کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی را به تفکر و تعمق در این خصوص فراخواندند و گفتند: باید تمام برنامهها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقشآفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.
حضرت آیتالله خامنهای لازمهی حرکت در این مسیر را، اطلاع دقیق و میدانی مسئولان وزارت علوم و بهداشت از شرایط واقعی دانشگاهها دانستند و تأکید کردند: نباید فقط به گزارشها بسنده کرد بلکه باید خروجیها را بهصورت میدانی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که اهداف مورد نظر تا چه حد محقق شدهاند.
ایشان وجود نیروهای مستعد را برای حرکت علمی، مهم خواندند و خاطرنشان کردند: مهمتر از نیروهای مستعد، جهتگیری علمی است، زیرا اگر جهتگیری علمی، صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را بهوجود خواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامی، «استعمار» و «بمب اتم» را دو نمونهی تاریخی از نتایج قرار گرفتن علم در مسیر غلط دانستند و افزودند: باید همواره مراقب باشیم تا اخلاق و معنویت در کنار علم قرار گیرد.
حضرت آیتالله خامنهای «نیازسنجی علمی» برای حال و آیندهی کشور را بسیار ضروری خواندند و گفتند: در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آیندهی کشور مد نظر قرار گیرند و در رشتههایی سرمایهگذاری شود که مورد نیاز کشور است.
ایشان جهتدهی به مقالات علمی و پایاننامههای دکترا در چارچوب نیازهای فعلی و آیندهی کشور را موضوعی مهم دانستند و افزودند: دانش هستهای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سالها پیش بر روی آن سرمایهگذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد قطعاً نیازمند انرژی جایگزین هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع تولید اورانیوم بیست درصد بهدست دانشمندان جوان ایرانی اشاره کردند و گفتند: در مقطعی سوخت رآکتور تهران که برای تولید رادیودارو است، رو به پایان بود و غربیها شروط خفتباری برای تحویل این سوخت مطرح کردند اما جوانان با استعداد و مؤمن ما با تلاش شبانهروزی، اورانیوم بیست درصد را تولید و نیاز کشور را برطرف کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه سختترین مرحلهی غنیسازی اورانیوم، تا میزان بیست درصد است و دستیابی به غنیسازی بالاتر از آن تا نود و نه درصد بهراحتی امکانپذیر است، گفتند: علت دستپاچگی غربیها در قضیهی هستهای، همین موضوع بود. البته اگر آنها همان موقع سوخت رآکتور تهران را تحویل میدادند، ما بهدنبال غنیسازی بیست درصد نمیرفتیم.
ایشان در جمعبندی این بخش از سخنان خود خاطرنشان کردند: نیازسنجی علمی و سرمایهگذاری بر روی دانش مورد نیاز کشور بسیار مهم است و باید همواره مدنظر قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، «سرعت پیشرفت علمی» را برای جبران عقبماندگیها و همچنین استمرار حرکت علمی، بسیار ضروری و اساسی خواندند و گفتند: متأسفانه برخی که خود دانشگاهی هستند، در دانشگاهها به دانشجویان میگویند که این پیشرفتهای علمی دروغ است! اگر نادرست است، پس چرا مرکز تحقیقات رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی میکند؟
ایشان با اشاره به عقبماندگی تاریخی علمی کشور، تأکید کردند: اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود، فاصلهی ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید سرعت پیشرفت خود را حفظ کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، پژوهش محور شدن دانشگاهها، اجرای دقیق نقشهی جامع علمی کشور، توجه به کیفیت آموزش عالی و تعیین شاخصهای دقیق و منطبق با واقعیات، و ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: یکی از راههای ایجاد اشتغال برای دانشآموختگان دانشگاهها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمهی این موضوع هم، برنامهریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاهها و صنعت در بخشهای دولتی و غیردولتی است.
حضرت آیتالله خامنهای به لزوم نقشآفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی از طریق شرکتهای دانشبنیان نیز اشاره و درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کردند: درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه، گزارشی دربارهی برنامههای درنظرگرفتهشده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من دادهاند.
ایشان در ادامه به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاهها نیز اشاره کردند و با انتقاد از برخی اقدامات انجامگرفته، گفتند: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفتهاند و برای توجیه کار غلط خود میگویند، دانشجویان باید شاد باشند!
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربیها از اختلاط چه بهرهای جز جنایات کنونی جنسی بردهاند که ما بهدنبال پیروی از همان شیوهها هستیم.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد، گفتند: مسئولین فرهنگی دانشگاهها بفهمند چه میکنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.
ایشان بصیرت دینی و سیاسی را برای جوانان و جلوگیری از لغزشها بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: علت لغزش بسیاری از افراد در فتنهی ۸۸، که انسانهای بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود. هنگامی که طرف مقابل میگوید «انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است»، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، وظیفهی لحظهی نیاز انجام نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد اعتماد به نفس و امید به آینده در میان جوانان را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها برشمردند و گفتند: در کشور نقاط امیدواری بسیار زیاد است که از جملهی آنها ظرفیتهای فراوان و موقعیت و اقتدار کنونی کشور است.
حضرت آیتالله خامنهای خودکمبینی را بزرگترین خطر خواندند و افزودند: خودکمبینی و دستکم گرفتن توانایی و قدرت ملت و کشور باعث میشود، در شرایطی که همه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اذعان دارند، فردی در داخل بگوید «ما کسی نیستیم و منزوی هستیم!»
ایشان تربیت جوانان معقتد به استقلال فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها دانستند و گفتند: خبرهایی که به من از برخی دانشگاهها میرسد و امیدوارم که درست نباشند، برخلاف این موارد است بهگونهای که تشکلهای مؤمن و انقلابی و خوشفکر را تحت فشار قرار میدهند.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان وزارت علوم و بهداشت و رؤسای دانشگاهها تأکید کردند: باید به جوانهای انقلابی و مؤمن، خوشروحیه، متدین و دارای عزت نفس میدان بدهید بهگونهای که فضا دست آنها باشد.
حضرت آیتالله خامنهای در جمعبندی سخنانشان با اشاره به علاقهی دیرین و فراوان خود به دانشگاه و جامعهی دانشگاهی، خاطرنشان کردند: امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئهها است و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان با روحیهی انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پُررنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت برنامهریزی و هزینههای سنگینی میکنند.
ایشان به تغییر روشهای استعماری در دورهی کنونی اشاره کردند و افزودند: سلطهگران اکنون بهدنبال این هستند که تفکر عناصر فعال، هوشمند و نخبهی یک کشور را بهنحوی تغییر دهند که این عناصر، اهداف آنان را برآورده کنند.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تأکید بر ضرورت ترویج ارزشها در محیطهای دانشگاهی، گفتند: باید به دغدغهی دانشجویان ارزشی و انقلابی و همچنین هزاران نفر از اساتید مؤمن و انقلابی که امروز در دانشگاهها هستند، توجه کرد و از این اساتید قدردانی و قدرشناسی کرد.
پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، توجه به اقتصاد دانشبنیان و تولید ثروت از علم و فناوری را سرآمد برنامههای این وزارتخانه در حوزهی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تهیه و تصویب سند اقتصاد مقاومتی، بازنگری و اصلاح برنامههای درسی، همکاری با بخشهای صنعتی و خدماتی کشور، اهتمام به اجرای سند دانشگاه اسلامی، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و تعمیق و ترویج فضای دینی و انقلابی در دانشگاهها از مهمترین اقدامات و رویکردهای وزارت علوم بوده است.
همچنین دکتر قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رتبهی پزشکی ایران از نظر تعداد مقالات را در منطقه اول و در جهان ۲۴ اعلام کرد و افزود: کسب مرجعیت علمی در منطقه و حضور مؤثر در عرصههای بینالمللی، توجه به طب سنتی و ملی و اخلاق پزشکی، ایجاد دانشکدهی طب و دین، رعایت حقوق بیماران و ایجاد بیمارستانهای ویژهی بانوان در دستور کار وزارت بهداشت است.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار جلسات با دانشگاهیان را یکی از بهترین و شیرینترین جلسات توصیف کردند و با اشاره به جایگاه علم بهعنوان ابزار پیشرفت و اقتدار، افزودند: دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آیندهی کشور است؛ بهگونهای که عملکرد مناسب و یا غیرمناسب دانشگاهها در این زمینه، آیندهی کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
حضرت آیتالله خامنهای به سابقهی طولانی پرورش و تربیت بزرگان و نخبگان علمی در ایران، همچون ابن سینا، فارابی، زکریای رازی، خوارزمی، و تعداد زیاد دیگری از نامآوران علمی در عرصههای مختلف اشاره و خاطرنشان کردند: ایران در طول تاریخ، قلّهی تولید فکر و علم بوده است و این روند تا قبل از دوران قاجار و پهلوی ادامه داشت.
ایشان گفتند: متأسفانه در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور بهدلایل خاص متوقف شد و در زمانی که دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینههای علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم؛ بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامهریزی غربیها برای کشورهای بهاصطلاح جهان سوم، بهمنظور تربیت مدیرانی بر اساس تفکر و سبک زندگی غربی از طریق دانشگاهها افزودند: آنها در اجرای این طراحی خود در ایران، بهدلیل هویت ایرانی و همچنین گسترش و تعمیق تفکرات اسلامی و دینی در میان دانشجویان و دانشگاهیان با مشکل مواجه شدند و بعد از نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ نیز یک حرکت عظیم و رو به رشد دینی در دانشگاهها آغاز شد.
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: پیروزی انقلاب اسلامی که همچون زلزلهای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، تأثیر بسیار زیادی در دانشگاهها گذاشت و بسیاری از فداکارترین و صادقترین یاران انقلاب از متن دانشگاهها بودند.
ایشان با اشاره به شرایط دانشگاهها در ۳۷سال گذشته و فراز و فرودها و حضور سلایق گوناگون داخل نظام و جریانهای مختلف فکری در دانشگاهها، خاطرنشان کردند: اکنون مهمترین سؤال این است که دانشگاهها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربهی گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه میتوانند در شکلگیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعهی آرمانی اسلام» است، نقشآفرینی کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان آموزش عالی و رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی را به تفکر و تعمق در این خصوص فراخواندند و گفتند: باید تمام برنامهها و مسیر حرکت دانشگاهها در جهت نقشآفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.
حضرت آیتالله خامنهای لازمهی حرکت در این مسیر را، اطلاع دقیق و میدانی مسئولان وزارت علوم و بهداشت از شرایط واقعی دانشگاهها دانستند و تأکید کردند: نباید فقط به گزارشها بسنده کرد بلکه باید خروجیها را بهصورت میدانی مورد بررسی قرار داد تا متوجه شد که اهداف مورد نظر تا چه حد محقق شدهاند.
ایشان وجود نیروهای مستعد را برای حرکت علمی، مهم خواندند و خاطرنشان کردند: مهمتر از نیروهای مستعد، جهتگیری علمی است، زیرا اگر جهتگیری علمی، صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را بهوجود خواهد آورد.
رهبر انقلاب اسلامی، «استعمار» و «بمب اتم» را دو نمونهی تاریخی از نتایج قرار گرفتن علم در مسیر غلط دانستند و افزودند: باید همواره مراقب باشیم تا اخلاق و معنویت در کنار علم قرار گیرد.
حضرت آیتالله خامنهای «نیازسنجی علمی» برای حال و آیندهی کشور را بسیار ضروری خواندند و گفتند: در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آیندهی کشور مد نظر قرار گیرند و در رشتههایی سرمایهگذاری شود که مورد نیاز کشور است.
ایشان جهتدهی به مقالات علمی و پایاننامههای دکترا در چارچوب نیازهای فعلی و آیندهی کشور را موضوعی مهم دانستند و افزودند: دانش هستهای از جمله موضوعات مورد نیاز کشور است که از سالها پیش بر روی آن سرمایهگذاری شد زیرا اگر امکان استفاده از نفت نباشد و یا ذخایر نفت به پایان برسد قطعاً نیازمند انرژی جایگزین هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع تولید اورانیوم بیست درصد بهدست دانشمندان جوان ایرانی اشاره کردند و گفتند: در مقطعی سوخت رآکتور تهران که برای تولید رادیودارو است، رو به پایان بود و غربیها شروط خفتباری برای تحویل این سوخت مطرح کردند اما جوانان با استعداد و مؤمن ما با تلاش شبانهروزی، اورانیوم بیست درصد را تولید و نیاز کشور را برطرف کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه سختترین مرحلهی غنیسازی اورانیوم، تا میزان بیست درصد است و دستیابی به غنیسازی بالاتر از آن تا نود و نه درصد بهراحتی امکانپذیر است، گفتند: علت دستپاچگی غربیها در قضیهی هستهای، همین موضوع بود. البته اگر آنها همان موقع سوخت رآکتور تهران را تحویل میدادند، ما بهدنبال غنیسازی بیست درصد نمیرفتیم.
ایشان در جمعبندی این بخش از سخنان خود خاطرنشان کردند: نیازسنجی علمی و سرمایهگذاری بر روی دانش مورد نیاز کشور بسیار مهم است و باید همواره مدنظر قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، «سرعت پیشرفت علمی» را برای جبران عقبماندگیها و همچنین استمرار حرکت علمی، بسیار ضروری و اساسی خواندند و گفتند: متأسفانه برخی که خود دانشگاهی هستند، در دانشگاهها به دانشجویان میگویند که این پیشرفتهای علمی دروغ است! اگر نادرست است، پس چرا مرکز تحقیقات رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی میکند؟
ایشان با اشاره به عقبماندگی تاریخی علمی کشور، تأکید کردند: اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کم شود، فاصلهی ما با حرکت علمی دنیا بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید سرعت پیشرفت خود را حفظ کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، پژوهش محور شدن دانشگاهها، اجرای دقیق نقشهی جامع علمی کشور، توجه به کیفیت آموزش عالی و تعیین شاخصهای دقیق و منطبق با واقعیات، و ارتباط دانشگاه با صنعت را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: یکی از راههای ایجاد اشتغال برای دانشآموختگان دانشگاهها، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه است که لازمهی این موضوع هم، برنامهریزی وزرای مربوطه و ایجاد همکاری جامع میان دانشگاهها و صنعت در بخشهای دولتی و غیردولتی است.
حضرت آیتالله خامنهای به لزوم نقشآفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی از طریق شرکتهای دانشبنیان نیز اشاره و درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کردند: درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه، گزارشی دربارهی برنامههای درنظرگرفتهشده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من دادهاند.
ایشان در ادامه به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاهها نیز اشاره کردند و با انتقاد از برخی اقدامات انجامگرفته، گفتند: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفتهاند و برای توجیه کار غلط خود میگویند، دانشجویان باید شاد باشند!
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربیها از اختلاط چه بهرهای جز جنایات کنونی جنسی بردهاند که ما بهدنبال پیروی از همان شیوهها هستیم.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه کار فرهنگی ماهیت دیگری دارد، گفتند: مسئولین فرهنگی دانشگاهها بفهمند چه میکنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.
ایشان بصیرت دینی و سیاسی را برای جوانان و جلوگیری از لغزشها بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: علت لغزش بسیاری از افراد در فتنهی ۸۸، که انسانهای بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود. هنگامی که طرف مقابل میگوید «انتخابات بهانه است و اصل نظام نشانه است»، فرد معتقد به نظام چه باید بکند؟ اگر بصیرت نباشد، وظیفهی لحظهی نیاز انجام نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد اعتماد به نفس و امید به آینده در میان جوانان را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها برشمردند و گفتند: در کشور نقاط امیدواری بسیار زیاد است که از جملهی آنها ظرفیتهای فراوان و موقعیت و اقتدار کنونی کشور است.
حضرت آیتالله خامنهای خودکمبینی را بزرگترین خطر خواندند و افزودند: خودکمبینی و دستکم گرفتن توانایی و قدرت ملت و کشور باعث میشود، در شرایطی که همه به قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اذعان دارند، فردی در داخل بگوید «ما کسی نیستیم و منزوی هستیم!»
ایشان تربیت جوانان معقتد به استقلال فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از دیگر کارهای فرهنگی لازم در دانشگاهها دانستند و گفتند: خبرهایی که به من از برخی دانشگاهها میرسد و امیدوارم که درست نباشند، برخلاف این موارد است بهگونهای که تشکلهای مؤمن و انقلابی و خوشفکر را تحت فشار قرار میدهند.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان وزارت علوم و بهداشت و رؤسای دانشگاهها تأکید کردند: باید به جوانهای انقلابی و مؤمن، خوشروحیه، متدین و دارای عزت نفس میدان بدهید بهگونهای که فضا دست آنها باشد.
حضرت آیتالله خامنهای در جمعبندی سخنانشان با اشاره به علاقهی دیرین و فراوان خود به دانشگاه و جامعهی دانشگاهی، خاطرنشان کردند: امروز دانشگاه و دانشجو آماج بزرگترین توطئهها است و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان با روحیهی انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پُررنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت برنامهریزی و هزینههای سنگینی میکنند.
ایشان به تغییر روشهای استعماری در دورهی کنونی اشاره کردند و افزودند: سلطهگران اکنون بهدنبال این هستند که تفکر عناصر فعال، هوشمند و نخبهی یک کشور را بهنحوی تغییر دهند که این عناصر، اهداف آنان را برآورده کنند.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تأکید بر ضرورت ترویج ارزشها در محیطهای دانشگاهی، گفتند: باید به دغدغهی دانشجویان ارزشی و انقلابی و همچنین هزاران نفر از اساتید مؤمن و انقلابی که امروز در دانشگاهها هستند، توجه کرد و از این اساتید قدردانی و قدرشناسی کرد.
پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، توجه به اقتصاد دانشبنیان و تولید ثروت از علم و فناوری را سرآمد برنامههای این وزارتخانه در حوزهی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تهیه و تصویب سند اقتصاد مقاومتی، بازنگری و اصلاح برنامههای درسی، همکاری با بخشهای صنعتی و خدماتی کشور، اهتمام به اجرای سند دانشگاه اسلامی، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و تعمیق و ترویج فضای دینی و انقلابی در دانشگاهها از مهمترین اقدامات و رویکردهای وزارت علوم بوده است.
همچنین دکتر قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رتبهی پزشکی ایران از نظر تعداد مقالات را در منطقه اول و در جهان ۲۴ اعلام کرد و افزود: کسب مرجعیت علمی در منطقه و حضور مؤثر در عرصههای بینالمللی، توجه به طب سنتی و ملی و اخلاق پزشکی، ایجاد دانشکدهی طب و دین، رعایت حقوق بیماران و ایجاد بیمارستانهای ویژهی بانوان در دستور کار وزارت بهداشت است.