• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1389/03/12
درباره پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

مهم‌ترین مسئله حقوق بشری جهان!

محمدمهدی سالاری
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در محکومیت یورش نظامیان صهیونیست به کاروان امداد دریایی آزادی، بی‌شک تأثیر مهمی بر تحولات آینده‌ی خاورمیانه و حتی بر تغییر ساختار قدرت جهانی خواهد گذاشت. تحلیل و بررسی جهات مختلف این پیام می‌تواند آثار مهمی در فهم بهتر آن و در تأثیرات آن ایفا کند. در این فرصت به بررسی اجمالی مهم‌ترین نکات این پیام می‌پردازیم:

1- دیپلماسی عمومی و مخاطب قرار دادن وجدان‌های جهانی
این پیام را باید در کنار پیام‌های گذشته‌ی رهبر انقلاب پیرامون ماجرای فلسطین و مقاومت، پیام به همایش‌های مهم بین‌الملل اسلامی، پیام‌های سالانه به حجاج بیت‌الله الحرام و ایراد خطبه‌های عربی در نماز جمعه‌های تهران، حرکتی در چارچوب دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی درباره‌ی فلسطین، خاورمیانه و جهان اسلام در عالی‌ترین سطح نظام دانست. پدیده‌ای که رهبر انقلاب در دیدار 9/12/88 با سفیران جمهوری اسلامی در خارج از کشور داشتند، آن را «از ابتکارات جمهوری اسلامی در عرصه‌ی بین‌الملل» دانستند و خواستار توجه بیشتر به آن شدند. در این پیام نیز ایشان علاوه بر ملت‌های مسلمان و ملت فلسطین، وجدان‌ها و افکار عمومی جهان را مخاطب خود قرار می‌دهند و این اتفاق را حاوی پیام‌هایی برای تمام بشریت می‌دانند: «وجدان‌های بیدار در سراسر جهان باید جداً بیندیشند که بشریت امروز با چه پدیده‌ی خطرناکی در منطقه‌ی حساس خاورمیانه روبه‌رو است؟»

نباید فراموش کرد که این پیام، سومین پیام رهبر انقلاب در رابطه با فاجعه‌ی غزه است. دو پیام قبلی که در آغاز و آخر جنگ 22 روزه‌ی غزه منتشر شدند، تأثیر شگرفی در بیداری ملت‌های مسلمان و روحیه‌بخشی به ملت مجاهد غزه برجای گذاشت. (نگاه کنید به پاسخ اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب اسلامی) بنابراین باید منتظر ماند و تأثیرات این پیام را در آینده مشاهده نمود.

2- مهم‌ترین مسئله‌ی حقوق بشری جهان معاصر
رهبر انقلاب در این پیام بر این نکته تصریح دارند که موضوع فلسطین و غزه دیگر نه‌تنها مسئله‌ای عربی یا اسلامی، بلکه مسئله‌ای جهانی و بشری است: «این بار این کاروان، اسلامی یا عربی نبود، بلکه افکار عمومی و وجدان‌های بشری از سراسر جهان را نمایندگی می‌کرد.» رهبر انقلاب حتی از این هم فراتر رفته و فلسطین را مهم‌ترین مسئله‌ی حقوق بشری جهان معرفی کرده‌اند: «فلسطین، دیگر نه مسئله‌ای عربی و حتی نه‌فقط مسئله‌ای اسلامی، بلکه مهم‌ترین مسئله‌ی حقوق بشری جهان معاصر است.»

توجه به این مسئله از آن جهت مهم است که در حالی که تمامی جهان بشریت به نحوی درگیر موضوع فلسطین شده‌اند؛ هنوز بسیاری از خشک مغزان و کسانی که در پی تضعیف جبهه‌ی مقاومت هستند، فلسطین را مسئله‌ای عربی قلمداد می‌کنند.

3- گشودن جبهه‌ی جدید علیه دشمن صهیونیستی
شاید بتوان قابل توجه‌ترین فراز این پیام را تأکید رهبر انقلاب بر ادامه‌ی تلاش برای کمک‌رسانی به مردم غزه از راه دریا دانست: «کار نمادین و درخشان اعزام کاروان دریایی به غزه، باید در ده‌ها شکل و شیوه‌ی دیگر بارها و بارها تکرار شود.»

آن‌چه تاکنون در این زمینه انجام گرفته، حرکاتی موردی و خودجوش و به‌دور از حمایت و توجه افکار عمومی جهانیان و مسلمانان بوده است. گویی گروهی که تدارک حماسه‌ی جهانی «کاروان آزادی» را دیده بود، تاکنون 9 کاروان را به سمت غزه راه‌اندازی کرده که حتی 5 مورد آن نیز باموفقیت‌ رسیده‌اند، اما افکار جهانی کمتر متوجه آن‌ها شده است.

ادامه‌ی چنین حرکت و حمایت ملت‌ها و دولت‌های آزاده‌ی جهان از این حرکت می‌تواند جبهه‌ی جدیدی را علیه دشمن صهیونی بگشاید که مصداق بارز «احدی الحسنیین» برای ما و بازی باخت-باخت برای آنها است. اگر از همین امروز مسلمانان و آزادگان جهان کاروان‌های بزرگ‌تر آزادی غزه را راه بیندازند، دشمن از این هم مستأصل‌تر و بیچاره‌تر خواهد شد. اگر جلوی این کاروان‌ها را بگیرد، پروژه‌ی محاصره‌ی غزه که تاکنون تنها از نظر مالی برایش میلیاردها دلار هزینه داشته، شکست‌ خواهد خورد. اگر هم بخواهد با برخورد نظامی از رسیدن کشتی‌ها به غزه جلوگیری کند، نتیجه‌ای جز رسوایی و بی‌آبرویی نخواهد داشت.

این فراز از نخستین پیام رهبر انقلاب در جنگ 22 روزه را به یاد بیاوریم که: «همه‌ی مؤمنان دنیای اسلام به هر نحو ممکن موظف به دفاع از زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع غزه‌اند و هر کس در این دفاع‌ مشروع و مقدس کشته شود، شهید است و امید آن خواهد داشت که در صف شهدای بدر و اُحد در محضر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ محشور شود.»

4- فرانسه در کنار انگلیس و آمریکا
در سال‌‌های اخیر، تنها کشوری که همیشه در رأس انتقاد و حمله‌ی لفظی رهبر انقلاب قرار داشت، دولت آمریکا بود، اما از سال گذشته و پس از دخالت‌های جدی انگلستان در مسائل ایران، این دولت نیز بارها با مواضع تند رهبر انقلاب مواجه شد. تا جایی‌ که ایشان دو مرتبه از انگلیس به‌عنوان «خبیث‌ترین دشمن ملت ایران» یاد کردند.

اما نکته‌ی جالب توجه این پیام آن بود که دولت فرانسه نیز توسط ایشان مورد مواخذه‌ی جدی قرار گرفته است و ایشان فرانسه را نیز در کنار انگلیس و آمریکا مسئول گستاخی‌ها و جنایات اسرائیل دانسته‌اند: «آمریکا و انگلیس، فرانسه و دیگر دولت‌های اروپایی که از این جانیان بالفطره حمایت سیاسی و رسانه‌ای و نظامی و اقتصادی کرده و همواره پشت سر فاجعه‌آفرینی‌های آنان ایستاده‌اند، جداً باید پاسخ‌گو باشند.» این نکته‌ی جدی می‌تواند فصل جدیدی را در روابط خارجی جمهوری اسلامی با فرانسه به دنبال داشته باشد.

5- تعیین اهداف عینی و نام بردن از باراک و نتانیاهو
نکته‌ی دیگری که باید درباره‌ی این پیام ذکر کرد، تعیین اهداف عینی و ملموس برای جهان اسلام در حمایت از جبهه‌ی مقاومت است. «برداشتن کامل محاصره‌ی غزه»، «توقف کامل دست‌اندازی به خانه‌ها و سرزمین‌های فلسطینی در کرانه‌ی غربی» و «محاکمه‌ی نتانیاهو و ایهود باراک» سه هدف عینی و البته حداقلی است که رهبر انقلاب در مقابل دولت‌های عربی و سازمان کنفرانس اسلامی قرار داده‌اند. باید توجه کرد که رهبر انقلاب دقیقاً از دو متهم مشخص نام می‌برند که باید به‌عنوان جنایتکار جنگی مورد تعقیب قرار گیرند. البته ایشان در سخنرانی خود در چهارمین همایش بین‌المللی حمایت از ملت فلسطین که بلافاصله پس از جنگ 22 روزه در تهران برگزار شد نیز –بدون نام بردن از مصداق مشخص- خواستار تعقیب سران رژیم صهیونیستی به‌عنوان جنایتکاران جنگی شده بودند؛ مطالبه‌ای که متأسفانه راه به جایی نبرد و شنیده نشد. حتی جا دارد که امروز از دستگاه دیپلماسی سؤال شود که در این زمینه چه اقدامی انجام داده یا خواهد داد.

6- پیروزی نهایی!
این پیام در عین قاطعیت در برابر مستکبران و بیدارگری وجدان‌های جهانی، حاوی عباراتی سرشار از امید و نوید نابودی غده‌ی سرطانی اسرائیل و آزادی نهایی قدس شریف است. عباراتی هم‌چون «دشمن خبیث از همیشه ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر است»، «جنایت دریایی روز دوشنبه نه نشانه‌ی قدرت، که نشان درماندگی و سراسیمگی رژیم غاصب است»، ‌«... به دست خویش، سرنوشت محتوم فنا و زوال خود را نزدیک‌تر کنند.» «نزدیکی صهیونیست‌ها به دره‌ی سقوط نهایی» و نهایتاً این عبارت که: «برادران و خواهران فلسطینی! به خداوند حکیم و قدیر اعتماد کنید، قدرت خود را باور کنید و بر آن بیفزایید. و به پیروزی نهایی یقین داشته باشید و بدانید که وَلَیَنصُرَنَّ اللَّـهُ مَنْ یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّـهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ».

نوید پیروزی نزدیک ملت فلسطین در دیدار گروه‌های مجاهد فلسطینی با ایشان در اواخر سال گذشته نیز به‌طور جدی مطرح شد. توجه به ماجرای کاروان آزادی و شکست بزرگی که برای اسرائیل درپی داشت، این سخنان رهبر انقلاب را که در دیدار مذکور مطرح شد، برایمان واضح‌تر می‌کند: «ان‌شاءاللَّه آن روزی را که قدس شریف، علی‌رغم این دغدغه‌هایی که در مورد قدس بیان کردند، به دست مسلمان‌ها بیفتد، شاید خیلی از شماها آن را ببینید.»