• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1369/07/16

انتخابات دومین دوره مجلس خبرگان رهبری

در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در تاریخ 16 مهر 1369 برگزار گردید، از میان31 میلیون و 280 هزار و 84 نفر واجدان شرایط، سی و هفت ممیز نه صدم درصد، یعنی 11 میلیون و 602 هزار و 613 نفر، در 24 حوزه انتخابیه در انتخابات شرکت کردند.[1]
گفتنی است، 178‌ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده‌ بودند که با انصراف هفت نفر از آنان 171‌ نفر باقی ماندند؛ از ‌این تعداد 62‌ نفر مورد تأیید فقهای شورای نگهبان قرار نگرفتند.[2] چند روز بعد 5 ‌نفر دیگر هم انصراف خود را اعلا‌م کردند.[3] به این ترتیب 104 تن برای شرکت در انتخابات باقی ماندند. ‌این رد صلا‌حیت‌ها بر مبنای اصل «روند بررسی صلا‌حیت‌ها» که‌ مطابق مصوبه آخرین اجلاس سالانه‌ دوره اول مجلس خبرگان بر عهده ‌شورای نگهبان قرار گرفته‌ بود، انجام می‌شد.
گروهی از نمایندگان فراکسیون اکثریت مجلس سوم در تاریخ 11 مهر 69 با مطرح کردن طرحی سه فوریتی به مجلس، در پی آن بودند تا مانع برگزاری انتخابات شوند. بر مبنای ‌این طرح، کلیه‌ انتخابات در سطوح مختلف منطقه‌ای و یا ملی، به شرطی قابل اجرا می‌شد که تعداد کاندیداها حداقل دو برابر منتخبین مورد نیاز باشد. در واکنش به ‌این طرح سیاسی، 55 تن از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس سوم از حضور در جلسه مورخ 15 مهر 69 مجلس شورای اسلامی، امتناع کردند و به عبارت بهتر با آبستراکسیون فراکسیون اقلیت (راست)، جلسه مجلس از به حد نصاب رسیدن بازمانده ‌و تعطیل شد.[4] برگزاری این دوره از انتخابات که در اصل، مقدمه تشکیل دوره‌ی دوم مجلس خبرگان رهبری بود، از این جهت حائز اهمیت بود که در اولین سال رهبری آیت‌الله خامنه‌ای برگزار می‌شد، فلذا، بعضی از گروه‌‌های سیاسی برای تأثیرگذاری بر فضای سیاسی کشور از هیچ تلاش و فشاری برای حضور در این مجلس فروگذار نکردند.
چند روز قبل از انتخابات یعنی در تاریخ 11 مهر 1369 حضرت آیت‌الله خامنه‌­ای ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی ـ در دیدار جمع زیادی از آزادگان سرافراز و مقاوم و نیز طبقات مختلف مردم با ایشان، شرکت فعال مردم در انتخابات مجلس خبرگان را یک تکلیف شرعی دانسته و از شورای نگهبان به عنوان دستگاه تضمین کننده­‌ی حقانیت و اسلامیت نظام نام بردند و تصریح فرمودند که اهانت ناشی از عصبانیت، به شورای نگهبان را تحمل نخواهند کرد.[5] آیت‌الله خامنه‌ای در صبح 16 مهر 1369 رأی خود را به صندوق 110 در محل حسینیه امام خمینی‌(ره) انداختند.[6]

--------------------------------------------------------------------------------
[1]- پورتال وزارت کشور که در آدرس moi.ir قابل دسترسی است.
[2]- روزنامه اعتماد ملی ، 8بهمن 1386
[3]- سه‌کاندیدا از حوزه ‌انتخابیه ‌تهران یعنی موسوی خوئینی‌ها، عبایی خراسانی و توسلی در اعتراض به‌ رد صلاحیت بعضی از کاندیداهای وابسته‌ به ‌مجمع روحانیون از صحنه ‌رقابت کناره‌گیری کردند. دو نماینده ‌انصرافی دیگر این انتخابات هم از حوزه‌های انتخابیه ‌خراسان و آذربایجان غربی بودند.
[4]- ماهنامه ‌بیان، شماره‌8، ص 11
[5]- سخنرانی در دیدار با جمع کثیری از آزادگان و اقشار مختلف مردم، در اولین روز از هفته‌ی وحدت‌
[6] - روزنامه­ ی کیهان ،17 مهر 1369