• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1394/11/11
گزیده‌ای از جدیدترین سخنان دبیر کل حزب‌الله لبنان

تحلیل سید حسن نصرالله از انتخابات ایران و لبنان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان با تشکر از تلاش نیروهای ارتش و مقاومت برای حفظ امنیت مرزهای کشورش، حمله‌ی جنایتکارانه تکفیری‌ها به مسجد امام رضا علیه‌السلام در شهر محاسن در منطقه‌ی الاحساء(در عربستان سعودی) را محکوم کرد و  به خانواده‌های آنها تبریک و تسلیت گفت. وی همچنین با اشاره به اینکه ایران از حل‌وفصل پرونده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان حمایت می‌کند از گروه‌های لبنانی خواست بی‌جهت اتهاماتی را ضد ایران مطرح نکنند و از ساختار سیاسی این کشور برای حل مشکلات خود کمک بگیرند. گزیده‌ای از این سخنرانی به گزینش KHAMENEI.IR تقدیم مخاطبین محترم می‌شود:  
 
در حال حاضر تلاش می‌کنم به بیشترین موضوعات در پرونده‌ی ریاست‌جمهوری لبنان اشاره کنم. شکی در این نیست که نمی‌توانم به همه‌ی موضوعات اشاره کنم و برخی از مسائل باقی می‌ماند ولی به‌صورت کلی به آنچه درباره‌ی این پرونده رخ داد اشاره و موضع خود را درباره‌ی این مسئله برای مرحله‌ی آینده اعلام می‌کنیم. در ابتدای این موضوع دوست دارم به حدیثی از امام زین‌العابدین علی بن الحسین علیه‌السلام اشاره کنم. ایشان فرمودند: «خیر مفاتیح الامور الصدق و خیر خواتیمها الوفاء». این حدیث بسیار زیباست. راستی و درستی در سخن گفتن، تعهد داشتن بهترین کلید برای کارگشایی بوده و وفادار بودن بهترین مسئله در امور است. نقطه‌ی نخست این است که در این سخنان به برخی از اتهامات پاسخ می‌دهم.
 
* عدم دخالت ایران در انتخابات لبنان
بخشی از این مسائل به ایران ارتباط دارد. گفته می‌شد که ایران در انتخاب رئیس‌جمهور لبنان مانع‌تراشی می‌کند. در این زمینه به همه‌ی لبنانی‌ها می‌گویم جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای بوده که جهان این کشور را به رسمیت شناخته است و کشورهای جهان برای دوست شدن با ایران با یکدیگر  رقابت می‌کنند. ایران با این قدرت نیازی به پرونده‌ی ریاست‌جمهوری لبنان و موضوعات دیگر ندارد. بیایید با یکدیگر منطقی سخن بگوییم.

گروه‌های لبنانی روابط گسترده‌ای با کشورهای غربی دارند. از این گروه‌ها می‌خواهم از اعضای گروه ۱+۵ بپرسند که آیا روزی شده که ایران در میز مذاکرات خود با این گروه برای حل‌وفصل اختلافات خود در پرونده‌ی هسته‌ای، گزینه‌ی انتخاب رئیس‌جمهور لبنان یا کل لبنان را روی میز مذاکرات قرار داده باشد؟ از اعضای این گروه بپرسید که آیا ایران از این گروه خواسته است در صورتی‌که در پرونده‌ی هسته‌ای این امتیاز را بدهید ایران هم این کار را برای شما در لبنان انجام می‌دهد؟ هرگز چنین چیزی رخ نداده است.

این توافق حاصل شد و ایرانی‌ها نیز همان‌طور که در گذشته گفته بودند تنها درباره‌ی پرونده‌ی هسته‌ای خود مذاکره کردند و اوضاع عراق، سوریه و لبنان هیچ جایگاهی در این مذاکرات نداشته است. با وجود تلاش‌های اسرائیل و عربستان‌سعودی برای جلوگیری از حصول این توافق ولی توافق هسته‌ای ایران امضاء شد و سپس تلاش‌هایی برای اجرا نشدن این توافق صورت گرفت ولی این توافق اجرا شد.

رئیس‌جمهور روحانی در روزهای گذشته به ایتالیا، واتیکان و فرانسه سفر کرد. ای گروه‌های لبنانی از دوستان خود در این کشورها بپرسید که آیا هیئت ایرانی به مسئله‌ی انتخابات رئیس‌جمهور لبنان اشاره کرده یا این که طرف مقابل بوده که این موضوع را مطرح کرده است. بنابراین این دیگران بودند که از ایران خواستند در پرونده‌ی انتخاب رئیس‌جمهور لبنان دخالت کند و ایرانی‌ها نیز پاسخ روشنی دادند.

کسانی‌که می‌گویند دلایل و نشانه‌هایی دارند که ایران از پرونده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان برای منافع خود بهره‌برداری می‌کند، این مدارک را برای مردم رو کنند. اما اینکه بدون دلیل این اتهامات را مطرح می‌کنند این ظلم و ستم است و در صورتی‌که برخی از مردم از این اتهامات متقاعد شده‌اند این جهل و حماقت است. کسانی‌که می‌دانند این اتهامات دروغ است ولی بر این اتهامات تأکید می‌کنند، به‌وضوح  ظلم و ستم می‌کنند و یک بازی سیاسی مبتنی بر ظلم، دروغ و فریبکاری به راه انداخته‌اند.

پاسخ ایران به این درخواست برای همه روشن است. ایرانی‌ها در این دیدارها تأکید کردند که پرونده‌ی ریاست‌جمهوری لبنان یک مسئله‌ی داخلی است و آنچه را که لبنانی‌ها درباره‌ی آن توافق کنند حمایت می‌کنیم. این همان موضع مقامات ایرانی است. بنابراین خواستم به این مسئله اشاره کنم که دیگر به این داستان پایان داده شود و برخی از گروه‌های لبنانی به جای متهم کردن ایران به گفت‌وگوهای داخلی روی آورند و منتظر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نباشند. منتظر ماندن برای حصول تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به سود این گروه‌ها نیست. آمریکایی‌ها در گذشته یک نوع موضع‌گیری داشتند و امروز از این موضع‌گیری عقب‌نشینی کردند.
 
* برگزاری ۳۵ انتخابات در ایران در ۳۷ سال
ایران در سی‌وهفت سال گذشته سی‌وپنج انتخابات ریاست‌جمهوری، شهرداری، پارلمانی و مجلس خبرگان برگزار کرده است و چند هفته دیگر دو انتخابات پارلمانی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. در طول هشت سال جنگ تحمیلی صدام حسین مورد حمایت عربستان و آمریکا علیه ایران، این کشور هرگز انتخابات خود را به تأخیر نیانداخت. ما در لبنان به حق یا غیر قانونی به‌دنبال هر بهانه‌ای هستیم که از برگزاری انتخابات فرار کنیم. ایران زیر موشک‌ها و توپخانه‌های دشمن، انتخابات خود را به تأخیر نیانداخت.

همچنین باید به این مسئله اشاره کنم که برخی از دوستان گروه‌های لبنانی (عربستان سعودی) در طول حیات خود یک انتخابات نداشته‌اند. پس امیدواریم زمانی‌که برخی از افراد درباره‌ی جمهوری اسلامی ایران و دموکراسی موجود در این کشور سخن می‌گویند به دقت سخن بگویند و بیشتر به‌دنبال مشکلات خود باشیم و آن را حل کنیم. حتی در ایران مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است برای حل اختلافات نهادهای قانونی این کشور. این وضع در لبنان متفاوت است.
زمانی‌که اختلافاتی در لبنان ایجاد می‌شود همه چیز تعطیل می‌شود و هیچ نهاد قانونی برای حل این مشکل وجود ندارد. ای کاش که میز گفت‌وگوی گروه‌های لبنانی می‌توانست مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام عمل کند. این مجمع راهبرد اقتصادی، سیاسی، توسعه‌ای، اداری، فرهنگی، نظامی و صنعتی و اداری بیست‌و‌پنج ساله ایران را تدوین کرده است. آیا ما در لبنان می‌توانیم چنین مجمعی داشته باشیم؟
 
* رابطه‌‌ی حزب‌الله با متحدان خود
روابط حزب‌الله با متحدان خود بر اساس اعتماد، صداقت و احترام متقابل است. ما ممکن است درباره‌ی مسائل مختلفی اختلاف‌نظر داشته باشیم ولی درباره‌ی موضوعات اصلی با یکدیگر تفاهم داریم. جریان هشت مارس یک حزب اقتدارگرا نیست و هیچ حزب پیشرو و رهبری در این جریان وجود ندارد. گروه‌های مختلف در این جریان با یکدیگر به‌صورت دوجانبه و سه جانبه گفت‌وگو می‌کنند و در صورتی‌که به توافق رسیدند در رسانه‌ها اعلام می‌کنند و در صورتی‌که با اختلافی روبرو شدند تلاش می‌کنند تا از طریق گفت‌وگو این اختلافات را حل‌وفصل کنند.

رابطه‌ی دوستانه و احترام متقابل بر این روابط حاکم است و ما این‌گونه با متحدان خود رابطه داریم. ما هرگز نمی‌خواهیم متحدان خود را در تنگنا قرار دهیم. در مسئله‌ی سوریه و زمانی‌که تصمیم گرفتیم در نبرد القصیر شرکت کنیم با متحدان خود رایزنی نکردیم چرا که تصمیم قاطعی در این زمینه گرفته بودیم و نباید دیگران، متحدان ما را مسئول بدانند و متحدان نیز می‌گویند که با آنان رایزنی نشده است.

ما در مسئله‌ی تجاوز ددمنشانه عربستان‌سعودی به ملت یمن موضع قاطعی اتخاذ کردیم و از متحدان خود نخواستیم که درباره‌ی این مسئله موضع‌گیری کنند چرا که می‌دانستیم این موضع‌گیری ممکن است شمار زیادی از متحدان ما را در تنگنا قرار دهد و ما نیز چنین خواسته‌ای نداریم.

به هر حال روابط حزب‌الله با متحدان خود مبتنی بر اعتماد، احترام و گفت‌وگو و رایزنی است و در صورتی که درباره‌ی مسئله‌ای به توافق برسیم آن را اعلام می‌کنیم و اگر به اختلافی روبرو شویم تلاش می‌کنیم این اختلاف حل شود و نهایت تلاش ما این است که وحدت ما حفظ شود. برخی‌ها تصویری از روابط حزب‌الله با متحدان خود ترسیم می‌کنند که توهینی به حزب‌الله و متحدان این جنبش است. ما دیدگاه خود را بر متحدان خود تحمیل نمی‌کنیم و آنان را مجبور نمی‌کنیم برعکس با متحدان خود گفت‌وگو و بحث می‌کنیم و به متحدان خود پشت نمی‌کنیم و از یکدیگر ناامید نمی‌شویم. ما بر این مسئله اصرار داریم که به اهداف مورد نظر خود برسیم و شبانه‌روز در این زمینه تلاش می‌کنیم.

یک مسئله‌ی اصلی درباره‌ی موضع حزب‌الله در پرونده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد. برخی‌ها ادعا می‌کنند روابط حزب‌الله با متحدان خود بر اساس منافع سیاسی است. پاسخ ما این است که رابطه‌ی ائتلافی ما تنها مبتنی بر منافع سیاسی راهبردی و تاکتیکی نبوده بلکه مبتنی بر اصل اعتماد و دوستی است. رابطه‌ی دوستانه با متحدان خود داریم و رابطه‌ای که ایجاد شده عاطفی است و به یکدیگر احترام می‌گذاریم.
 
* حمایت حزب‌الله از میشل عون
مسئولان حزب‌الله در ابتدای موعد انتخاب رئیس‌جمهور لبنان برخی از گزینه‌ها را بررسی کردند و این نتیجه با اجماع حاصل شد که یک نامزد طبیعی با نام ژنرال میشل عون وجود دارد که دارای سابقه‌ی پارلمانی، مردمی، سیاسی و غیره است. بر اساس این سوابق و دیدگاه‌های سیاسی حزب‌الله و ابراز وفاداری به مواضع ژنرال میشل عون و مسائل سیاسی تصمیم گرفتیم از نامزدی وی حمایت کنیم و با شماری از متحدان خود درباره‌ی این مسئله گفت‌وگو کردیم و متحدان نیز گفتند که با ژنرال عون گفت‌وگو و به وی اطلاع می‌دهیم که از نامزدی‌اش حمایت می‌کنیم. وی یک نامزد طبیعی است. ما گفته بودیم تا زمانی‌که شما نامزد این پست هستید از شما حمایت می‌کنیم و از هر تلاشی برای رسیدنتان به کرسی ریاست‌جمهوری حمایت می‌‌کنیم. رابطه‌ی ما با وی بر اساس تعارف‌گویی نبوده است بلکه به وی گفتیم از نامزدی‌اش با تمام توان حمایت می‌کنیم و دیگر متحدان ما نیز همین موضع را داشتند و می‌دانند در طول یک سال ‌و نیم گذشته چنین تلاش‌هایی داشتیم.

من امیدوارم تحولات جدید در لبنان فرصت جدیدی را برای ارتباطات و گفت‌وگوهای بیشتر میان لبنانی فراهم کند و لبنانی‌ها گزینه‌ای جز تفاهم و رسیدن به نتیجه ندارند.