• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1394/10/09
گزیده‌ای از سخنان سید حسن نصرالله به‌مناسبت مراسم هفتم شهید سمیر القنطار

چرا جولان برای رژیم صهیونیستی مهم است؟

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌لله لبنان با فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام حلول این دو عید مبارک را به مسلمانان و مسیحیان تبریک گفت و افزود: «امیدواریم روزی فرا برسد که مسلمانان و مسیحیان بتوانند واقعا اعیاد را جشن بگیرند و شادی کنند، اما متاسفانه بیش از شصت و هفت سال است که در این منطقه طعم عید و شادی عید را نچشیده‌ایم، به‌خصوص در سال‌های اخیر که منطقه و ملت‌های ما درگیر جنگ‌های ویرانگری شده‌اند که منافع آن عاید رژیمی می‌شود که از زمان شکل‌گیری، منطقه و ملت‌های ما را به بلا دچار کرده است. به‌هر حال تلاش می‌کنیم از برکات این عید و از هر عیدی بهره ببریم و با وجود همه‌ی ناراحتی‌ها تلاش می‌کنیم شادی بسازیم و با وجود اشک‌ها، لبخند بیافرینیم.»  وی همچنین در ادامه‌ی‌ سخنان خود به ویژگی‌های شخصیتی شهید القنطار و اهمیت منطقه‌ی جولان پرداخت. گزیده‌ای از این سخنرانی به گزینش KHAMENEI.IR تقدیم مخاطبین محترم می‌شود:
 
* شش ویژگی مهم شخصیتی شهید القنطار
همانگونه که قبلا هم گفته‌ام می‌خواهم امروز، درباره‌ی شهید القنطار سخن بگویم تا بخشی از حق وی را ادا کنیم و با اشاره به ویژگی‌ها، به مسئولیت‌هایی بپردازیم که این ویژگی‌ها بر عهده‌ی همه ما قرار می‌دهد. همانگونه که گفتم وی به یک مکتب و نماد تبدیل شده است.
 
نماد فردی جدی و مسئولیت‌پذیر
وی از ابتدا و از دوران نوجوانی، فردی جدی و مسئولیت‌پذیر بود که به آرمان ایمان داشت و دغدغه‌ی آن را به خود داشت و برای آن مبارزه می‌کرد. این اولین ویژگی اوست و اولین ویژگی است که مردم سمیر القنطار را با آن می‌شناسند. سمیر در دوران جوانی و در آن سنین می‌توانست مثل بسیاری از جوانان مسلمان و عرب در روستا و محله‌ی خود و در کنار خانواده‌ی خود بماند و به دنبال مسائل دیگر برود اما از همان دوران کودکی راه مقاومت را برگزید. وی نماد بسیاری از جوانان لبنانی و عربی است که در آن سنین به گروه‌های مقاومت فلسطین و سازمان‌های مبارز پیوستند. بسیاری از جوانان اعم از سوری، عراقی، تونسی، الجزایری، یمنی و بسیاری از کشورهای عربی را به‌خاطر می‌آوریم که در آن دوران به لبنان آمدند و به این سازمان‌ها پیوستند. سمیر نماد آن نسل از جوانان جدی و مسئولیت‌پذیر و آگاه است که فلسطین را باور داشتند و در راه فلسطین جنگیدند و بسیاری از آنها در خاک فلسطین به شهادت رسیدند.
 
آمادگی بالای او برای «فداکاری»
وی برای فداکاری بی حد و حصر آماده بود. وی اینگونه بود. عملیاتی که وی در آغاز کار به آن روی آورد از جمله عملیاتی است که یا به شهادت یا به اسارت منتهی می‌شود. سلسله عملیاتی را که در خاک فلسطین انجام می‌شد و مبارزان لبنانی، فلسطینی یا اماکن دیگر به آن می‌پرداختند به یاد می‌آوریم. معمولاً این اقدامات به شهادت یا اسارت منجر می‌شد. همانگونه که این روزها حملات جوانان فلسطینی با سلاح سرد به شهادت یا اسارت منتهی می‌شود. کسانی که اقدام به انجام چنین عملیاتی می‌کنند بیشتر شبیه کسانی هستند که به عملیات شهادت طلبانه می‌پردازند. این امر نشان دهنده‌ی بالاترین میزان آمادگی برای فدارکاری است.
در مراسم یادبود سمیر القنطار باید روحیه‌ی فداکاری و آمادگی برای فداکاری را احیا کنیم؛ زیرا این امر شرط اساسی حفظ یک ملت و ادامه مقاومت و آزاد کردن یک سرزمین و ساختن آینده و عزت امت است.

«پایداری و مقاومت سی ساله» وی در زندان
سومین ویژگی، پایداری و مقاومت سی ساله‌ی سمیر القنطار در زندان است. همه‌ی برادران و خواهرانی که سال‌ها در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مختلف اعم از اسرائیل یا زندان‌های دیگر گذراندند می‌دانند زندانی شدن و اسارت یک انسان و بسته شدن با غل و زنجیر چه معنایی می‌دهد. سی سال اسارت به چه معناست. به معنای عمری سرشار از صبر، مبارزه، قدرت و تحمل است. سمیر چنین ویژگی‌هایی داشت. سی سال در اسارت بود اما در چهره و اراده‌ی وی چیزی جز مقاومت، پایداری، تحمل و صبر دیده نمی‌شود. نه عقب‌نشینی می‌کند و نه متزلزل می‌شود، نه تسلیم می‌شود و نه سازش می‌کند، نه در برابر زندانبانان خود و سال‌های طولانی زندان احساس ضعف می‌کند و نه ناامید می‌شود. این خیلی مهم است.
 
سرشار از «پویایی و تلاش و فعالیت» بود
چهارمین ویژگی، وی حتی در سال‌های زندان پویا و زاینده بود. برخی افراد دچار خستگی و ناامیدی می‌شوند و روزگار خود را در زندان می‌گذرانند بدون آن که بدانند چه کار باید انجام دهند اما سمیر در راه علم‌آموزی و تحصیل، یک مکتب بود. کسی که زندانی است و به چند بار حبس ابد محکوم شده است، چه نیازی به تحصیل و مدارک رسمی دارد.
 
«ایثار» از مهم‌ترین ویژگی‌های وی بوذ
پنجمین ویژگی، «ایثار» وی بود که از مهم‌ترین ویژگی‌های مجاهدان است. در هرگونه مقاومتی، وقتی خودبینی وارد عمل شود و اشخاص خودشان را در اولویت بدانند و منافع، سلامت، عناوین و اسم خودشان را در اولویت قرار دهند به این معناست که در خطر هستند و مقاومتی که به آن وابسته هستند، در خطر معنوی و اخلاقی است و موجودیت آن به خطر می‌افتد. از ویژگی‌های اساسی افراد مقاومت این است که دیگران را بر خودشان ترجیح می‌دهند و از یکدیگر حمایت می‌کنند و سینه‌ی خود را برای حمایت از برادران خود که پشت سر او هستند، سپر می‌کنند. در خطوط مقدم مسئولیت بر عهده می‌گیرند و به پیش می‌روند و دیگران را بر خودشان ترجیح می‌دهند. دیگران را نه تنها در مال بلکه در آزادی نیز بر خودشان ترجیح می‌دهند. سمیر این‌گونه بود. من شخصاً او را پس از آزادی شناختم ولی به صراحت می‌گویم، مهم‌ترین موضوعی که در سال‌های اخیر تأثیر روحی و اخلاقی زیادی بر من و برادرانم گذاشت، زمانی بود که پس از سال ۲۰۰۰ برای مبادله‌ی اسرا و بازداشت‌شدگان مذاکره می‌کردیم.

کسی که مسئله‌ی { مبادله‌ی اسرا } را حل کرد خود سمیر القنطار بود. وی با ایثار، صداقت و آمادگی برای فداکاری و مسئولیت‌پذیری این مسئله را حل کرد و ما را از این تعهد اخلاقی نجات داد. وی از ابتدا رفتاری شرافتمندانه و اخلاقی داشت و حتی پس از آزادی برادران اسرا از زندان و در حالی‌که خودش آزاد نشده بود، به آنها  تبریک گفت و بیانیه‌ای صادر کرد و این روحیه‌ی خود را نشان داد. به نظر من این ویژگی در میان ویژگی‌هایی که به آنها اشاره شد، مهمترین مسئله به شمار می‌رود که در این مناسبت باید به آن پرداخت.
 
امید وی به آزادسازی فلسطین
آخرین ویژگی درباره‌ی ویژگی‌های سمیر القنطار، امید به آزادسازی فلسطین و بازگشت به آن و ایمان کامل به از بین رفتن اشغال و نابودی اسرائیل بود. این بخش اساسی معرکه بلکه حقیقت و قلب آن است.
 
* حساسیت زیاد رژیم صهیونیستی به جولان
رژیم اسرائیل از همان لحظات اول که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در یکی از سخنان خود به مسئله‌ی مقاومت مردمی در جولان و مرزهای سوریه و آغاز تحرکات مردمی از این نوع، اشاره کرد، حساسیت بسیار زیادی در این خصوص؛ یعنی ایجاد جنبش مقاومت مردمی سوری در مرزهای این کشور و در داخل جولان، نشان داد. من و برادران از همان زمان، تحلیل‌های اسرائیلی‌ها و پیگیری‌های امنیتی، سیاسی، رسانه ای، نظامی و میدانی آنها را درخصوص همه‌ی مسائل مربوط به این جبهه بررسی می‌کردیم. همچنین شاهد واکنش‌های اسرائیل به هرگونه اتفاق کوچکی بودیم که در آنجا روی می‌داد. مثل یک گلوله در منطقه‌ای خالی، یا اصابت موشک یک‌صد و بیست میلیمتری یا گلوله توپ یا تیراندازی در مرزها، حتی اگر خسارات جانی به بار نمی‌آورد.
 
اسرائیلی‌ها در برابر این تحولات به شدت واکنش نشان می‌دادند. واکنش آنها بسیار شدید و نامتناسب بود. چرا؟ زیرا می‌خواستند این مقاومت سوری و این طرح جدید مقاومت را در نطفه خفه کنند و به آن اجازه رشد و حیات ندهند؛ زیرا می‌دانستند طرح مقاومت مردمی سوری در چارچوب کلی منازعه با اسرائیل به چه معناست. به همین سبب همه‌ی افرادی را که به این مقاومت وابسته بودند تحت تعقیب قرار می‌داد حتی اگر کاری نکرده بودند. آنها را صرفا به سبب وابستگی به آن تعقیب می‌کرد و آنها را هدف حمله‌ی هوایی قرار می‌داد و می‌کشت یا ترور یا بازداشت می‌کرد. این امر نشان دهنده‌ی میزان حساسیت اسرائیل در این خصوص است.

اسرائیل همیشه تلاش می‌کند به مسائل، بعد خارجی بدهد. هر گاه از مقاومت در جولان و یا در مرز جولان سخن می‌گوید ادعا می‌کند که دست ایران و جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران ایران در کار است. دشمن اسرائیلی مقاومت ملی را به رسمیت نمی‌شناسد حال چه این مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه یا کشور دیگری باشد. در دیدگاه اسرائیل، هر کس با این رژیم می‌جنگد مزدور ایران است. اما آنچه از روز اول در جولان در جریان بوده و آنچه که امروز در جریان است اراده‌ی ملت سوریه بوده است.

سیمر القنطار، دوستان و همرزمان او که همراهش بودند و  کسانی‌که سال قبل در قنیطره به شهادت رسیدند فقط نقش یاری رسانی، انتقال تجربه و کمک رسانی به این مقاومت جوان سوریه را ایفاء می‌کردند. این مقاومت، همان است که به آن امید داریم و اسرائیل به شدت از آن هراس دارد. به‌همین خاطر است که می‌بینیم تهدیدات مقامات اسرائیلی از جمله نتانیاهو و یعلون ضد این مقاومت بسیار شدیداللحن است.
 
* جولان دارای اهمیت نظامی و راهبردی است
چرا اسرائیل درباره‌ی جولان با این حساسیت رفتار می‌کند؟ زیرا آنها نمی‌خواهند نامی از جولان در میان باشد، نه اینکه از آزادی جولان هراس داشته باشند بلکه آنها حتی نمی‌خواهند نام جولان اشغالی به فرهنگ سیاست و رسانه‌ها و بر سر زبان مردم و به دل آنها بازگردد. همه می‌دانیم  که نتانیاهو طی سال‌های اخیر و تاکنون تلاش زیادی را نزد دولت آمریکا و دولت‌های غربی انجام داده تا جولان را به دولت اشغال‌گر؛ یعنی اسرائیل ملحق کند. بهانه‌ی او ناامنی در سوریه بوده و از هر تحولی در سوریه برای گرفتن اعتراف بین‌المللی در این زمینه بهره برده است.

برای اسرائیل، کسی که به جولان فکر کند قابل تحمل نیست. جولان دارای اهمیت نظامی و راهبردی و دارای منابع آب است. اخیراً از وجود نفت در آن سخن گفته می‌شود، بنابراین اسرائیل سخن گفتن از این منطقه و مقاومت مردمی در جولان یا در مرز جولان را هم بر نمی‌تابد. به همین دلیل جنایت ترور القنطار رخ داد. از اینجا مشخص است که گناه القنطار چه بود که اسرائیل را بر آن داشت تا همه قواعد را نادیده بگیرد و قواعد درگیری را نقض کند و جرمانا را در حومه دمشق بمباران کند و سمیر و همرزمان او را در ساختمانی مسکونی ترور کند و تبعات آن را بپذیرد و به ماجراجویی دست بزند.

اسرائیل از وجود القنطار و همرزمانش که به مقاومت مردمی در جولان کمک می‌کردند، هراس داشت و به‌همین علت دست به ترور آنها زد. برخی از واکنش احتمالی حزب‌الله سخن می‌گویند و برخی می‌گویند اسرائیل گمان نمی‌کرد که حزب‌الله مسأله را جدی بگیرد و تا این حد برای القنطار اهمیت قائل شود. حال، اسرائیل اشتباه کرده باشد یا خیر، باید بداند که این موضوع برای ما از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم. از سوی دیگر، همه باید بدانند که موضوع مقاومت مردمی سوریه موضوع بسیار مهم و حساسی است و ممکن است این مقاومت، جولان را به‌صورت جدی در منطقه و جهان وارد معادلات سیاسی، رسانه‌ای، مردمی و فکری کند.
 
* پاسخ ما به تهدیدات رژیم صهیونیستی صریح خواهد بود
سمیر القنطار درحالی به شهادت رسید که این امید را در قلبش داشت و این مفهوم را در وصیت نامه‌اش ذکر کرده است. بی‌تردید آنها می‌خواستند او را ترور کنند. به مرزها نگاه کنید از ناقوره و از سواحل دریا تا مزارع شبعا و جبل الشیخ تا آخرین مواضع اسرائیل در جولان اشغالی نگاه کنید. نظامیان دشمن اسرائیلی کجاست؟ آیا آنها به مانند موش‌های صحرائی در لانه‌های خود پنهان نشده‌اند؟ آنها دائما تهدید می‌کنند اما سربازان و افسران و ادوات نظامی آنها کجا هستند. اگر سمیر القنطار برای شما اعتباری نداشت پس چرا از خون او تا این حد هراسان هستید؟ چرا از مقاومت سمیر القنطار تا این حد وحشت دارید؟ اگر ارزیابی شما درباره‌ی مشغولیت مقاومت و اولویت‌های آن صحیح است پس چرا تا این حد وحشت زده‌اید؟ اسرائیلی‌ها اکنون در مناطق مرزی و در داخل و خارج در نگرانی بسر می‌برند که البته باید هم نگران باشند.

من به آنها می‌گویم که تهدیدات آنها علیه ما بی‌فایده است. اگر کسی در ارزیابی‌هایش دچار اشتباه باشد اسرائیل است و ما نیستیم. پاسخ ما به تهدیداتی که اسرائیلی‌ها در این ایام مطرح کرده‌اند صریح خواهد بود. این تهدیدات تاثیری در اراده‌ی ما نخواهد داشت و به امیدهای ما لطمه‌ای نخواهد زد. من (با صدای بلند) به دوستان و دشمنانمان اعلام می‌کنم که با همه‌ی تهدیدات و پیامدها، امکان ندارد که ما در برابر ریخته شدن خون مجاهدان و برادرانمان به دست صهیونیست‌ها در هرجای این جهان بی‌تفاوت باشیم.