• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1394/04/21
گزیده‌ای از سخنرانی سیدحسن نصرالله در روز جهانی قدس

راه قدس از قلمون و درعا می‌گذرد

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم روز جهانی قدس در بیروت، با اشاره به اهمیت مسئله‌ی فلسطین و خصوصاً روز جهانی قدس، لازمه‌ی مقابله با رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی را همبستگی بیش از پیش قلمرو اسلامی دانست. بخش‌هایی از این سخنرانی به انتخاب KHAMENEI.IR به شرح زیر است:
 
* بزرگداشت روز قدس
روزبه‌روز ابعاد بیشتری از تصمیم حکیمانه‌ی حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه مبنی بر اعلام روز جهانی قدس، روشن
ایران تنها کشوری است که امروز اسرائیل آن را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند و برای همین در تلاش است که کنگره و دیگر کشورها را علیه ایران بشوراند. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا رژیم صهیونیستی فقط از ایران هراس دارد؟ زیرا این رژیم به‌خوبی می‌داند که کشور‌های عربی، فلسطین و ملت فلسطین را فروخته‌اند.
می‌شود؛ همچنان‌که شرایط منطقه مؤید این مسئله است. ما این روز را بزرگ داشته‌ایم، درحالی‌که در سال گذشته، در نوار غزه شاهد وحشی‌گری رژیم اشغالگر قدس در ماه مبارک رمضان بودیم. امروز با وجود شرایط سخت، شاهد آنیم که میلیون‌ها نفر در عراق، سوریه، اردن، عربستان، بحرین، موریتانیا، سودان، ترکیه، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی، دعوت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه را لبیک گفته‌اند. این شاخص نشان می‌دهد هنوز کسانی هستند که قدس را در خاطر عزیز می‌دارند و برای پیروزی فلسطین به خیابان‌ها می‌آیند و فریاد آزادی‌خواهی سر می‌دهند.

با وجود استمرار تجاوز و حملات دشمن سعودی، اگر نگوییم صدها هزار نفر، باید بگوییم ده‌ها هزار نفر از مردم یمن به خیابان‌ها آمده‌اند و این در حالی است که مردم یمن معتقدند جهان عرب و جهان اسلام این کشور را رها کرده‌اند. با این حال، این وضعیت باعث نشده است که مردم یمن بگویند مسئله‌ی فلسطین مسئله‌ی ما نیست، بلکه آن‌ها هم التزام اخلاقی خود را به مسئله‌ی فلسطین بیان داشتند. مردم بحرین هم علی‌رغم خطرها و تهدیدات داعش و سرکوب نیروهای دولتی، در تمام خیابان‌های این کشور حضوری گسترده داشتند تا در روز قدس، پایبندی‌شان را به مسئله‌ی فلسطین نشان دهند.
 
* رژیم صهیونیستی، سر منشاء تروریسم در جهان
ماه گذشته کنفرانس هرتزلیا که به مسائل استراتژیک می‌پردازد، برگزار شد و در آن گفته شد که شاهد روند رو به بهبود محیط راهبردی و جغرافیایی اسرائیل هستیم. متأسفانه رهبران این رژیم کوچک اشغالگر، نه در میان امت یک‌ونیم‌میلیاردنفری مسلمان، نه در سازمان‌ها و ارتش‌های آنان و نه در نیروهای هوایی و موشک‌های آن‌ها، هیچ تهدیدی برای خود نمی‌بینند. بر همین اساس، اسرائیل هرچه در اطرافش در جریان است، طبق مصلحت خود، برداشت می‌کند.
بزرگان اسرائیل در تلاش برای اقناع افکار عمومی هستند تا منطقه‌ی جولان را تحت اشغال خود درآورند. تفکری در میان سران این رژیم وجود دارد مبنی بر اینکه یمن جزئی از محور مقاومت به شمار می‌آید و همچنین تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل محسوب می‌شود. آن‌ها می‌گویند جنگ و حمله‌ی آل‌سعود به این کشور، بزرگ‌ترین خدمت این خاندان به اسرائیل است.

اسرائیل از پیروزی خود در شعله‌ور کردن جنگ‌های داخلی و منطقه‌ای می‌گوید و از طریق سرویس‌های جاسوسی خود، همواره بر آتش این جنگ‌ها دمیده است. سران این رژیم گستاخی را به آنجا رسانده‌اند که از پیمان اسرائیلی-عربی برای مقابله با تروریسم سخن به میان می‌آورند.

در کل و فارغ از جزئیات، باید گفت اسرائیل سرمنشأ و ریشه‌ی تروریسم است. پایه‌ی این رژیم را سازمان‌های تروریستی بنا نهاده‌اند و اگر بخواهیم به زبان فلسفه سخن بگوییم، اسرائیل دارای طبیعت و ماهیتی تروریستی است، درحالی‌که خود را در حال مبارزه با تروریسم جا می‌زند.

سال گذشته اسرائیل وحشیانه‌ترین اقدامات را علیه غزه آغاز کرد و این‌بار سازمان ملل که همیشه در حال تساهل و تسامح با اسرائیل است، نتوانست حقیقت را بپوشاند. اسرائیل به‌کرات خون کودکان فلسطینی را بر زمین ریخته و خانه‌های آنان را بر سرشان خراب کرده است و بعد مدعی تمدن می‌شود و می‌خواهد عضوی از برنامه‌ی مقابله با تروریسم باشد.
 
* چرا رژیم صهیونیستی از ایران هراس دارد؟
ایران تنها کشوری است که امروز اسرائیل آن را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند و برای همین در تلاش است که کنگره و دیگر کشورها را علیه ایران بشوراند. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا رژیم صهیونیستی فقط از ایران هراس دارد؟ زیرا این رژیم به‌خوبی می‌داند که کشور‌های عربی، فلسطین و ملت فلسطین را فروخته‌اند.

پروژه‌ی تکفیری‌ها در منطقه، سوریه، عراق و یمن را هدف قرار داده و به نفع اسرائیل و به‌صورت رایگان، دولت اسلامی را می‌فرساید و کشوری که همواره پرچم مقاومت را بالا نگاه داشته است، اصل رژیم اشغالگر را مردود می‌داند و همیشه پیشرو جبهه مقاومت محسوب می‌شود، جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین نمی‌توانید از فلسطین حمایت کنید ‌جز اینکه حامی ایران هم باشید. اگر راه دشمنی با جمهوری اسلامی را پیش بگیرید، بی‌شک دشمن فلسطین و قدس هستید. تنها امید رهایی فلسطین، کشور ایران است.
اسرائیل سرمنشأ و ریشه‌ی تروریسم است. پایه‌ی این رژیم را سازمان‌های تروریستی بنا نهاده‌اند و اگر بخواهیم به زبان فلسفه سخن بگوییم، اسرائیل دارای طبیعت و ماهیتی تروریستی است، درحالی‌که خود را در حال مبارزه با تروریسم جا می‌زند.

* راه قدس از قلمون و درعا می‌گذرد
هر شهیدی که در سوریه کشته می‌شود، برای سوریه، لبنان و فلسطین کشته شده است، زیرا راه قدس یقینا از سوریه و قلمون، حسکه و درعا می‌گذرد و اگر آن‌ها سقوط کنند، قدس سقوط خواهد کرد. ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که موافق راه‌حل سیاسی در سوریه هستیم و با تسلط گروه‌های تکفیری مخالفیم و هرکس با سوریه باشد، سوریه و ما با او هستیم و خواهیم ماند.
 
* مسئله‌ی یمن
سؤال من این است که آنچه طوفان قاطعیت نامیده‌اند، تا به حال به چه چیز دست پیدا کرده است؟ نظام سعودی باید بداند جنگی که علیه یمن به راه انداخته، بی‌فایده است و اراده‌ی این ملت را تغییر نخواهد داد. عربستان سعودی باید به جنگ خاتمه دهد و باید او را کمک کرد تا از منجلاب مشکلات خارج شود. ما هرگونه اقدام تروریستی علیه مساجد، چه در کویت و چه در عربستان را محکوم می‌کنیم و باید توجه شود که امیر کویت، مجلس این کشور، دستگاه‌های سیاسی، علمای شیعه و سنی و همه‌ی مردم، الگویی بی‌بدیل در برخورد یا این اقدامات خرابکارانه ارائه کرده‌اند، درحالی‌که در بحرین، به‌جای تبدیل تهدید داعش به فرصت تقویت امنیت و وحدت کشور، مردم با سلب آزادی و امنیت، تهدید شده‌اند.