Khamenei.ir

1377/06/12

دیدار دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در گردهمایی دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس حضور یافتند و طی سخنان مهمی ابعاد مختلف آزادی انسان را به عنوان یک امر فطری، الهی و اسلامی تبیین کردند و نسل جوان تحصیل کرده و صاحب فکر و اندیشه را به تلاش همه‌جانبه برای جبران عقب‌ماندگیهای تحمیل دوران سلطه و استبداد و اعتلای ایران اسلامی فراخواندند.

مقام معظم رهبری در این اجتماع، رایج شدن بحث آزادی در مطبوعات کشور را یک پدیده مبارک که لازمه عمق بخشیدن به فرهنگ انقلاب است دانستند و فرمودند: در باب مفهوم آزادی، باید استقلال را که شعار دیگر انقلاب است، حفظ کنیم و از تقلیدی فکر کردن بپرهیزیم، زیرا در صورتی که چشمان خود را فقط بر دریچه تفکرات غربی باز کنیم، نتیجه تلخی در انتظار ما خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آزادی اجتماعی به مفهوم آزادی اندیشیدن و گفتن و آزاد انتخاب کردن را یک حق انسانی و مورد تجلیل کتاب و سنت دانستند و فرمودند: حریت، جزو فطرت انسان است و آزادی اجتماعی در فرهنگ سیاسی دنیا ریشه قرآنی دارد، بنا بر این در بحث پیرامون آزادی، ما سخن و منطق خود را داریم و لیبرالیسم نمیتواند برای ما راهگشا باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همدستی دو گروه غرب گرایان و نیز احتیاطکنندگان را برای خارج کردن مفهوم آزادی از حوزه مبانی اسلامی خاطرنشان کردند و فرمودند: یک گروه به طور مرتب از گفته‌های فلاسفه دو سه قرن اخیر برای آزادی، استفاده میکنند و آزادی را یک هدیه غربی وانمود میسازند و دسته دیگر نیز کسانی هستند که با مطرح شدن مفهوم آزادی، مرعوب میشوند و فریاد از دست رفتن دین را سر میدهند و این در حالی است که آزادی درست و معقول، مهمترین هدیه دین به جامعه محسوب میشود زیرا به برکت آزادی است که اندیشه‌ها رشد مییابند و استعدادها شکوفا میشود.

مقام معظم رهبری با تأکید بر وجود امتیازات بیشتر آزادی در اسلام در مقایسه با آزادی در مکاتب غربی فرمودند: در تفکر لیبرالیسم، تلاش شده است تا برای آزادی ریشه‌ای، فلسفی ارائه شود، مباحثی که میان فیلسوفان غربی در این مسأله صورت گرفته غالبا بیثمر و شبیه مباحث قرون وسطایی است، حداکثر آن است که در تفکر غربی منشأ آزادی، از مقوله حق انسانی و مانند هر حق مدنی انسان است، اما اسلام، آزادی را جزیی از فطرت انسان میداند و در واقع حق آزادی، مانند حق حیات و زندگی کردن است، بنا بر این شایسته است که اهل نظر و قلم در ایران اسلامی مستقل بیندیشند، به منابع اسلامی و خودی مراجعه کنند؛ ولی متأسفانه بعضی از پیکارگران عرصه فکر و مطبوعات، به این اصل توجه نمیکنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس برخی از تفاوتهای میان آزادی در منطق اسلام و منطق غرب را تشریح کردند و گفتند: در حالی که مرز آزادی غربی فقط خدشه‌دار شدن ارزشهای مادی است، در آزادی اسلامی، ضایعات اخلاقی جامعه نیز مرز آزادی است. ایشان اضلال و گمراه کردن انسانها را از جمله مرزهای اخلاقی برشمردند و فرمودند: کسی که اضلال میکند و به جان ذهن و دل افرادی که قدرت دفاع از خود را ندارند، میافتد، از مرزهای آزادی عبور کرده است.

مقام معظم رهبری اشاعه فساد و همچنین ارجاف و ناامید کردن مردم و بازداشتن آنها از اقدام را از دیگر مرزهای اخلاقی آزادی در اسلام بیان کردند و فرمودند: در اسلام آزادی اجتماعی با همه ارزش خود اگر در خدمت ضایع کردن فراورده‌های معنوی یا مادی یک ملت به کار گرفته شود، مضر و مردود است و باید با متجاوز برخورد شود.

مقام معظم رهبری بر ضرورت استفاده صحیح و منطقی از آزادی تأکید کردند و فرمودند: برخی افراد از آزادیهای تازه به دست آمده مطبوعاتی سخن گفته‌اند که به نظر من سخنی غیر واقعی است، زیرا مطبوعات در سالهای گذشته نیز آزاد بوده‌اند و حتی گاهی در مورد اصول انقلاب نیز هر چه میخواستند، مینوشتند و هیچ کس هم متعرض آنها نمیشد، اما عده‌ای که در گذشته به خاطر پرونده‌های ناپاک خود و به خاطر کینه به انقلاب و امام سر در لاک خود کرده بودند، اکنون بر اساس یک تحلیل غلط از حضور سی میلیونی مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، وارد میدان شده‌اند، در حالی که این سی میلیون رأی، دلیل بارزی بر تثبیت نظام بود و یکی از افتخارات نظام این است که 18 سال پس از پیروزی انقلاب، نزدیک به 90 در صد واجدین شرایط، وارد میدان انتخابات شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اظهارات کسانی که استفاده زیاد از آزادی را موجب به خطر افتادن اصل آزادی میدانند، نادرست خواندند و فرمودند: هر چه از آزادی به عنوان حق خداداده انسانها بیشتر استفاده شود، بهتر است و نظام اسلامی بیشتر به اهدافش خواهد رسید، در نظامی که مبنای آن بر عدالت است، معنا ندارد که برای منافع صنفی، گروهی، یا دیدگاههای خاص حکومتی، مرزی را معین کنند بنا بر این مرزهای نظام اسلامی چیزی جز احکام قرآن و سنت و فهم صحیح از دین نیست و از اصل زیبا و درخشان آزادی باید در داخل مرزهای اسلامی بیشترین استفاده به عمل آید.

بر پایه همین گزارش، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان به شماری از سؤالات مکتوب دانش آموختگان پاسخ گفتند و در جواب سؤال یکی از آنان درباره انتخابات مجلس خبرگان فرمودند: این انتخابات واقعا مهم و ممتاز است و شرکت عموم مردم در آن از جهات مختلف، لازم و مفید است. انتخابات مجلس خبرگان میتواند یک مانور ملی در برابر دشمنان خارجی باشد و بر این اساس شخصیتهای علمی و جوانان فعال و تحصیلکرده باید مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند و بدون تردید، مردم در مورد نامزد با صلاحیت، تحقیق خواهند کرد و رأی خواهند داد. بنا بر این مهم آن است که این انتخابات، وسیع و خوب برگزار شود.

این گزارش همچنین حاکیست پیش از سخنان معظم له، دکتر مصطفی فرهادی وزیر فرهنگ و آموزش عالی در سخنان کوتاهی، حضور مقام معظم رهبری را در میان دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس را گرامی داشت و گزارشی از فعالیت 16ساله این دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی معتبر در داخل و خارج کشور ارائه کرد.

خاطرنشان میشود که این مراسم با نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، پایان یافت.

پیوندهای مرتبط:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای