Khamenei.ir

1392/07/15

گزارشی از برگزاری مراسم «پاسداشت لشکر خوبان»


مراسم رونمایی بخشی از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «لشکر خوبان» بعد از ظهر امروز دوشنبه پانزدهم مهرماه با حضور مسئولان کشوری و لشگری، جمعی از نویسندگان دفاع مقدس، راوی و نویسنده‌ی این کتاب و همچنین جمعی از رزمندگان لشگر ۳۱ عاشورا در سالن غدیر وزارت کشور برگزار شد.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif سپهری: در این مسیر راه‌های زیادی رفتم
خانم معصومه سپهری، نویسنده و گردآورنده‌ی کتاب به عنوان اولین سخنران این مراسم در جایگاه قرار گرفت و گفت: ۱۸ سال پیش با صدای آقای مهدی‌قلی رضایی آشنا شدم و در این مسیر راه‌های زیادی را رفتم و کتاب‌های متعددی را خواندم، می‌خواستم در راهی عمرم را سپری کنم که سال‌های بعد حسرت آن را نخورم.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/24155/C/13920715_1124155.jpg
وی افزود: در سال ۷۴ به پیشنهاد مدیر وقت دفتر ادبیات آذربایجان، با آقای مهدی‌قلی رضایی دیداری داشتم تا نوشتن این کتاب را برعهده بگیرم. نگارش این کتاب بیش از چهار سال به‌طول انجامید و هدف این بود که به عمق جنگ نگاه کنیم. برای نگاشتن این کتاب این اجازه به من داده شد تا از نگاه خودم به جنگ نگاه کنم. سال ۸۸ این کتاب در جشنواره‌ی ربع قرن دفاع مقدس به عنوان کتاب ممتاز در بخش تاریخ شفاهی انتخاب شد.

نویسنده‌ی کتاب «لشکر خوبان» در ادامه اظهار کرد: این اتفاقی که برای لشکر خوبان افتاده است، به خاطر شهدایی چون شهید وطن‌پور، علی شیخ‌علی‌زاده و دیگر شهدا است. قصه‌ی شجاعت و مظلومیت آن‌ها شما را شیفته‌ی خود خواهد کرد تا مرام و راه شهدا در شهرهای ما بیش از پیش زنده شود.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif مختارپور: خاطرات، رگ‌های طلایی دفاع مقدس است
آقای علیرضا مختارپور، نماینده‌ی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، دومین سخنران این مراسم بود که در اظهاراتی گفت: تاکنون ۵۵ قطعه از یادداشت‌هایی که از سوی رهبر انقلاب بر کتب مختلف نوشته شده است منتشر شده که از این مجموعه، ۴۰ یادداشت به آثار دفاع مقدس اختصاص دارد.

وی افزود: در اواخر آبان ماه و در آستانه‌ی هفته‌ی بسیج، مراسمی از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برگزار خواهد شد که در این مراسم، تمامی نویسندگان کتب دفاع مقدس که رهبر انقلاب درباره‌ی اثر آن‌ها  مطالبی نوشته و یا بیان کرده‌اند مورد تقدیر و تکریم قرار می‌گیرند.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/24155/C/13920715_2324155.jpg
نماینده‌ی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در ادامه با اشاره به دیدار ظهر امروز رهبر انقلاب اسلامی با نویسنده و راوی کتاب لشکر خوبان و نیز جمعی از رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا گفت: مقام معظم رهبری کار نویسنده‌ی این اثر را «جهاد فی سبیل الله» عنوان کردند. ایشان فرموده‌اند: دفاع مقدس معدن است و این خاطرات رگ‌های طلایی است که در این معدن است و امروز این نشانه‌ها سر باز کرده‌اند. ایشان معتقدند که هزاران کتاب می‌توان در مورد دفاع مقدس نوشت و رهبر انقلاب ایثارگری رزمندگان را خشت‌های محکم انقلاب اسلامی عنوان کرده‌اند.

آقای مختارپور درباره‌ی ویژگی‌های کتاب لشکر خوبان خاطرنشان کرد: دو ویژگی مهم این کتاب استفاده از عنصر طنز است که باعث شده کتاب بسیار جذاب باشد. البته هدف طنز در آن تحقیر و تمسخر دیگران نیست و حتی با طنزهای دیگر در فیلم‌ها و کتاب‌های دیگر فرق دارد؛ چراکه در عمق واقعیت‌ها نگاهی از درون حقایق به ظرایف دارد و طنزی زیبا رخ می‌نمایاند.

این نویسنده و کارشناس فرهنگی یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب را رشد شخصیتی آن دانست و اظهار داشت: آن‌چه که در این کتاب همچون کتب دیگر ملموس است، حضور نوجوانانی است که سن کمی دارند و به تعبیر امام راحل راه صد ساله را یک‌شبه طی کرده‌اند.

https://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif رحیم‌پور: این یک خاکریز کاملاً فتح‌نشده است
سومین سخنران مراسم رونمایی بخشی از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب لشکر خوبان آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. وی در خصوص اهمیت کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس اظهار داشت: خواندن این کتاب‌ها زمانی مهم‌تر و معنادارتر می‌شود که بدانیم برخی می‌خواستند از مجاهدان و شهیدان تصویرسازی کنند. این افراد که بخشی از دشمنان انقلاب و امام راحل بودند یا جزو متحجرین بودند و یا جزو کسانی که این انقلاب را از همان اول اشتباه می‌دانستند. دسته‌ی سوم این افراد انقلابیون فرسوده بودند که کم‌کم خسته شدند و به راهی که می‌رفتند شک کردند. همه‌ی این سه گروه تلاش کردند این جهاد و شهادت را به یک نوستالوژی تبدیل کنند. لذا این کتاب‌ها پادزهر خوبی است برای این‌گونه اندیشه‌ها که می‌خواهد بسیجی خوب را بسیجی مرده نشان دهد.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/24155/C/13920715_3024155.jpg
رحیم‌پور ازغدی افزود: در تقریظ رهبری بر این کتاب آمده که این کتاب در خور آن است که در قالب رمان و فیلم عرضه شود. این یک خاکریز کاملاً فتح‌نشده است. قدرت سیاسی و نظامی ما جهانی شده است ولی متأسفانه در حوزه‌ی رمان و فیلم دفاع مقدس هیچ کاری نکرده‌ایم.

پس از سخنان آقای رحیم‌پور ازغدی، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی از شاعران آیینی برجسته‌ی کشور، اشعاری را در مدح و منقبت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها خواند.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/24155/C/13920715_4324155.jpg
پس از شعرخوانی و با حضور دو تن از اعضای دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و همچنین با حضور خانم سپهری و آقای مهدی‌قلی رضایی، راوی کتاب آیین رونمایی بخشی از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب لشکر خوبان انجام شد.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/24155/C/13920715_4724155.jpg
پس از رونمایی، بخشی از فیلم دیدار ظهر امروز رهبر انقلاب با نویسنده و راوی کتاب «لشکر خوبان» و جمعی از رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا نمایش داده شد.
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/24155/C/13920715_5624155.jpg
حسن ختام این مراسم سخنان کوتاه و ذکر خاطره از آقای مهدی‌قلی رضایی، راوی کتاب لشکر خوبان بود که از بیانات و توجه رهبر انقلاب به این کتاب تشکر کرد.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای