Khamenei.ir

1389/10/20

سفر قم، پندار مخالفان را باطل ساخت

مهر ماه سال جاری رهبر انقلاب در سفری ده روزه به شهر مقدس قم، با مراجع، علما، روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه دیدار کردند. الزامات تحول در حوزه، رابطه حوزه و انقلاب اسلامی ایران، تبیین نقشه دشمن در اختلاف‌افکنی‌ها، وظیفه حوزه در رابطه با حل مسائل اصلی جمهوری اسلامی و... از مهم‌ترین نکات مطروحه از سوی ایشان بود. انفعال رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز از نکات برجسته این سفر بود. به مناسبت دیدار امروز مردم قم با رهبر انقلاب، بر آن شدیم تا به بازخوانی این سفر بپردازیم. یادداشت آیت‌الله استادی را در این‌باره می‌خوانیم:

تحول تدریجی در حوزه‌های علمیه سال‌هاست که آغاز شده و طبعاً روزبه‌روز این حرکت جدّی‌تر می‌‌شود. گواه این مطلب، مقایسه وضع کنونی حوزه با قبل از پیروزی انقلاب است. کسانی که آن سال‌ها و سال‌های پیش از آن را دیده و به خاطر دارند، حتماً وقوع اصل تحول را تصدیق می‌کنند. از زمانی که مقام معظم رهبری وارد این بحث ضروری شدند و مطالبی فرموده و نیز تکرار کردند، قدم‌های مؤثرتری برداشته شده و افراد و گروه‌هایی با مطرح کردن این مطلب و انجام مقدماتی که می‌تواند حوزه را به طرف مطلوب سوق دهد، فعالیت‌هایی داشته و دارند. اما هنوز آنچه مقصود آقا بوده محقق نشده است؛ هم باید بیشتر ضرورت تحول بیان شود و هم باید مانع یا موانعی که در کار است، رصد شود و به فکر رفع موانع بود و این خود زمان می‌برد و «الأمور مرهونة باوقاتها».

همه باید مطالبه کنند
کمتر از هفتاد روز از سفر رهبر انقلاب به قم نمی‌گذرد و فکر نمی‌کنم در این زمان کوتاه انتظار وقوع کاری چشمگیر به‌جا باشد. این سفر و مطالبی که فرمودند به ضمیمه رهنمودهای سابق، باید این اثر را داشته باشد که تحول در حوزه جزء مطالبه همگان قرار گیرد. محصل، استاد، فاضل و حتی مراجع تقلید دامت‌برکاتهم باید خواهان و مُطالِب شوند تا تحقق آن آسان گردد. بنابراین این مهم تا زمانی که به مطالبه‌ی عمومی حوزویان مبدل نشود، توفیق نسبی خواهد بود و بیش از آن نباید مورد توقع باشد.

https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/10406/C/13890802_2510406.jpg

آنچه لازم و ضروری است، مطرح بودن همیشگی و پرداختن مستمر و به دست فراموشی نسپردن آن است که در این صورت، آرام آرام و گام به گام پیش خواهیم رفت و حرکت موجود سریع‌تر و نتائج آن ملموس و محسوس می‌گردد.

اخلاق، مهم‌تر از پیشرفت
البته باید گفت که مهم‌تر از هر تحول و پیشرفتی مسئله‌ی اخلاق و مهذب بودن حوزویان است که باید به آن بیش از هر مطلب دیگر بها داد. اساس این است و با نبود آن تلاش‌ها نتیجه‌ی مطلوب را نخواهد داشت.

پندار باطل مخالفان
بی‌تردید این سفر و دیدارها برکاتی برای حوزه داشت؛ از جمله این‌که نشانگر صمیمیت بین آقا و مراجع و حوزویان بود. این دیدارها پندار مخالفان خارج و داخل را در ارتباط با وجود کدورت باطل ساخت و اهمیت فوق‌العاده‌ای که ایشان برای حوزه و حوزویان قائلند را روشن ساخت.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای