Khamenei.ir

1389/08/17

سازوکار نبرد اقتصادی

به مناسبت روز ملی کیفیت

در آغازین روزهای امسال بود که رهبر انقلاب در بازدید خود از توانمندی‌های صنعت خودروسازی خواستار افزایش کیفیت تولیدات داخلی شدند و تا امروز و به فراخور مناسبت‌های مختلف به تشریح ضرورت آن پرداختند. گرچه این مطالبه‌ی رهبر انقلاب مخصوص امسال نبوده و ایشان از سال‌های دور به این مهم توجه داشتند، اما امسال با توجه به نام‌گذاری آن به سال «همت مضاعف، کار مضاعف» و نیز معرفی «اقتصاد مقاومتی» به عنوان راه‌کار جمهوری اسلامی برای عبور از تهدیدهای غرب، این امر اهمیت دو چندانی به خود گرفته است. چراکه رهبر انقلاب یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را تولید کالای باکیفیت در داخل کشور برشمردند. «روز ملی کیفیت» بهانه‌ی خوبی است تا سراغ این موضوع برویم. متن زیر سخنان هادی غنیمی‌فرد در ضیافت افطاری کارآفرینان با رهبر انقلاب است که به مؤلفه‌های تولید ملی پرداخته است.


به هر عقیده‌ای که پایبند باشیم، تنها و تنها دوست داشتن مرز و بوم ایران و رساندن آن به ایرانی که از همه حیث در مقام نخست کشورهای منطقه باشد -که این هدف اصلی سند چشم‌انداز نیز هست- آرمان مقدس ملی همه‌ی ما است.

آموزش
برای رسیدن به این آرزو، پیشنهاد ما به دولت محترم این است که به تمام مدیران لایه‌ی اول پس از وزیران، تکلیف کند که فرهنگ لازم برای رساندن ایران به افق سند چشم‌انداز 1404 را ایجاد کنند. باید گروه‌هایی را بسیج کنند تا در همه‌ی سطوح آموزشی و در برنامه‌های درسی مطالبی را قرار دهند تا مردم را با فلسفه‌ی زندگی در اجتماع کاملاً آشنا کنند. این آموزش‌ها باید از آغاز ابتدایی تا پایان دوره‌های دکتری تخصصی را در بر گیرد و مناسب با سطح هر مقطع تحصیلی، چگونگی کسب‌وکار و درآمد و سود حلال را آموزش دهد؛ از تولید کشاورزی گرفته تا استخراج معادن، عملیات عمرانی، خدمات بانکی، تعاون و تولید صنعتی و تجارت و حمل‌ونقل و بیمه و بانکداری. مثلاً آموزش بدهند ‌که چرا پرداخت مالیات یک فریضه است و اجحاف مالیاتی یک گناه محسوب می‌شود؟ آنگاه که فارغ‌التحصیلان این مؤسسات وارد جامعه شوند و خودبه‌خود یکی مؤدی مالیاتی خواهد شد و دیگری مأمور مالیات، فرهنگ مالیات را دارند. ملتی بافرهنگ که در هر مورد حد خود را می‌داند، با پرداخت مالیات تعهدش را به جامعه ادا می‌کند و با عدم اجحاف مؤدی مالیاتی باعث فرار از پرداخت مالیات نمی‌شود.

مطلب دیگر این‌که اگر روزی بیگانه‌ای به خود جرأت و جسارت بدهد که به مرزهای خاکی ما نگاه خصمانه بیندازد، همان بر او خواهد رفت که بر صدامیان رفت. این حماسه را این ملت آفرید، ولی چگونه است اکنون که دشمنان بعد از شکست خوردن در جنگ‌های مبادله‌ی آتش و نبردهای آن‌گونه که آنها را بی‌اثر یافته‌اند، دست به کار حمله‌ی اقتصادی شده‌اند و با اعلان تحریم‌هایی که با دید ملت مقاوم ما جز تهدید کودکانه‌ای نیست، ارعاب را شروع کرده‌اند؟

می‌خواهند حق فکر کردن را از ما بگیرند
اینان بزرگ‌ترین توهین تاریخ را به ملت ما رواداشته‌ند و خواسته‌اند حق فکر کردن را از ما بگیرند. می‌گویند فناوری غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنید و چون ما زیر بار ذلت نرفته‌ایم، چنگ و دندان نشان می‌دهند. بهانه می‌گیرند که ممکن است ما پس از دست‌یابی کامل به فناوری هسته‌ای، دست‌ به کار ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای شویم. مگر همین‌ها مرتباً به فرزندانشان نمی‌گویند که تاریخ آینه‌ی آینده است؟ پس چرا خودشان به تاریخ پیدایش فناوری آهن رجوع نمی‌کنند؟ آنها که مدعی چنین فرض باطلی هستند، سابقه‌ی تاریخی‌شان (‌البته آنهایی‌شان که تاریخی دارند) نشان می‌دهد با نرم کردن آهن و شکل دادن به آن شمشیر ساختند و به جان هم افتادند، اما ما با نرم کردن و شکل دادن به آن داس ساختیم تا نان بیشتری به مردم دنیا بدهیم.

هدف حملات اقتصادی آنها تضعیف روحیه‌ی ملت ماست، ولی ما چون فولاد آبدیده در برابرشان ایستاده‌ایم تا درس تاریخی دیگری به آنها بدهیم. جا دارد که حکومت ما، مانند همه‌ی جنگ‌های دیگر، تجهیزات و مهمات و ملزومات لشگریانش را تدارک کند. آنچه در این راستا خواسته‌ی اصحاب تولید و تعاون‌گران است، عبارت است از سفارش به تمام ارگان‌های رسمی و دولتی و ایجاد تکلیف برای یکایک مردم که به بینش «تولید ملی ـ افتخار ملی» احترام بگذارند. این بینش برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب است که در سال 1380 افاضه فرموده‌اند و ما آن را سرلوحه‌ی خانه‌های صنعت و معدن قرار داده‌ایم. همه‌ی نامه‌‌نگاری‌های خانه‌های صنعت و معدن پس از ذکر نام خدا به این شعار مزین است.

تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی...
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی بالا بردن سطح کیفی محصولات. یعنی پایین آوردن قیمت تمام‌شده‌ی آنها با استفاده از فنون مدیریتی روزآمد و هماهنگ با باورهای فرهنگی و ملی ما.
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی عدم مصرف کالاهای وارداتی که تولید داخلی دارند؛ حتی اگر اندکی از تولید کشور اسلامی‌مان مرغوب‌تر یا ارزان‌تر باشند و اجبار تولیدکنندگان به بهبود بخشیدن محصولاتشان به‌طور روزمره و مناسب کردن قیمت‌هاشان. این راهی است که ژاپن رفت. آنها پس از جنگ دوم جهانی، حتی کالاهای وارداتی را که تولید ملی آن را داشتند، به قیمت مجانی هم قبول نمی‌کردند. در هند هم کسانی که برای خرید کالاهایی که تولید هندی داشتند، وقتی به فروشگاه‌های عرضه‌ی کالای خارجی مراجعه می‌کردند، پس از خروج از فروشگاه‌ها، گروهی از بیکاران هندی را می‌دیدند که در مقابل فروشگاه روی زمین خوابیده بودند تا به مصرف‌کنندگان کالای خارجی بفهمانند که با خرید کالای بیگانه از روی زندگی آنها عبور می‌کنند و  آرزوها‌شان را لگدمال‌ می‌کنند.

بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی محاسبه‌ی درست حق کارکنان بر اساس ارزش کاری که انجام می‌دهند و یاری خواستن از صدیق‌ترین شرکاء و مؤسسات برای احیاء آن؛ یعنی کار مضاعف ـ همت مضاعف با ایجاد امید به پرداخت حق واقعی کارکنان که آنان احساس عضویت در خانواده‌ی تولید را پیدا کنند.
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی بالا بردن بهره‌وری ملی؛ کوشش در کاهش ضایعات و تولید محصولات مرغوب و بیدارکردن وجدان کار در اعضای یک واحد تولیدی.
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی بالا بردن بهره‌وری ملی؛ کوشش در کاهش ضایعات و تولید محصولات مرغوب و بیدارکردن وجدان کار در اعضای یک واحد تولیدی.

بینش تولید ملی - افتخار ملی یعنی خودداری از توزیع سودهای گزاف در سپرده‌گذاری بانکی و اوراق مشارکت و ایجاد انگیزه برای دارندگان سرمایه‌های خام. اکنون که نرخ تورم به زیر 9درصد رسیده است، جا دارد که شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات را کاهش دهد. تا این مطلب به‌طور جدی صورت نپذیرد، با مقایسه‌ی بدون در خطر بودن سپرده‌گذاری در بانک‌ها و ضمانت‌های پرداخت اصل سرمایه و سود و معافیت مالیاتی، حتی برای وراث، بالا بودن نرخ سود (حدود پنج‌برابر جهان) و ... کسی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در تولید و تقویت تولید ملی از خود نشان نخواهد داد.

کاهش نرخ سود تسهیلات
بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی پایین آوردن سپرده‌ی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و امکان پرداخت اعتبارات و تسهیلات بیشتر برای بانک‌ها –‌بالا بردن سرمایه‌ی بانک‌ها– انتقال 10 میلیارد دلار از حساب ذخیره‌ی ارزی به سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها با نرخ‌های متداول بین‌المللی، البته به شرط آن‌که بانک‌ها آن را با 1% سود اضافی در اختیار تولید قرار دهند. همچنین برداشتن موانع و پیچیدگی‌های اعطای تسهیلات.

جا دارد که شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سود تسهیلات اقدام کند. بانک‌ها نیز در تعامل با واحدهای تولیدی از فشار خود به آنها بکاهند، زیرا منصفانه نیست که تولیدکنندگان در دو جبهه‌ی خارجی و داخلی درگیر باشند. سرمایه‌گذاران اصلی در تمام جهان، 20درصد تا 25درصد از سرمایه‌ی مورد لزوم هر طرح را فراهم می‌کند و بقیه‌ی سرمایه توسط مؤسسات مالی و بانکی با نرخ‌های متداول جهانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. در کشورهای در حال توسعه هم دولت‌ها مقداری از نرخ سود را  برای حمایت دولتی از تولید برعهده می‌گیرند.

جا دارد که در کشور ما نیز به این مقوله توجه شود. در کشور ما بسیاری از تولیدکنندگان مبالغی نجومی از نهادهای دولتی طلبکارند و در همان حال به بانک‌ها و از جمله بانک‌های دولتی بهره پرداخت می‌کنند. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم که با تهاتر بدهی‌های صنایع به بانک‌ها در برابر طلب‌شان از نهادهای دولتی اقدام نمود. بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی عدالت کامل مالیاتی؛ به‌ویژه مالیات‌های جدید که به‌طور بازدارنده وارد میدان نشوند و گرفتاری‌هایی را که شاهد مواردی از آنها بوده‌ایم، پدید نیاورند.

بینش تولید ملی ـ افتخار ملی یعنی پدیدآوردن وضع نقدینگی؛ بدون آن‌که حامیان نرخ بالای بهره بخواهند آن را کنترل کنند و با ایجاد تقاضای ناهنجار برای نقدینگی -یعنی جمع‌آوری آن به بهانه‌های مختلف- نرخ سود آن را به طرف سیاهی بکشانند.

کوتاه کردن کاغذبازی و اداره‌بازی
بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی ثبات در مقررات و حذف مقررات کش‌دار زائد و پیچیده و دادن ثباتی به مقررات تا مؤسسات اقتصادی بااطمینان به برنامه‌ریزی کارهای خود بپردازند. حد این امر دادن 15 سال ثبات به مقررات است.
بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی مناسب کردن نرخ بیمه‌ی تأمین اجتماعی و اجازه دادن به سرمایه‌گذاران اصلی آن سازمان (‌کارگران و کارفرمایان) برای تصمیم‌گیری‌های آن سازمان. بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی ایجاد اشتغال مفید و مولد.
اکنون که دشمنان بعد از شکست خوردن در جنگ‌های مبادله‌ی آتش و نبردهای آن‌گونه که آنها را بی‌اثر یافته‌اند، دست به کار حمله‌ی اقتصادی شده‌اند و با اعلان تحریم‌هایی که با دید ملت مقاوم ما جز تهدید کودکانه‌ای نیست، ارعاب را شروع کرده‌اند؟

بینش تولید ملی – افتخار ملی یعنی قطع رانت و رانت‌خواری. خانه‌های صنعت و معدن طرحی تهیه کرده‌اند که با اجرای آن با 10/5 میلیون تومان وام با شرایط خاص برای هر شغل ظرف یک سال حدود یک میلیون شغل ایجاد خواهند کرد، به شرط آن‌که کارشکنی بانک‌ها و بعضی ارگان‌ها مانع نشوند. در این مقوله تعاونی‌ها نیز سهم عمده‌ای را برعهده خواهند داشت.

دولت‌های نهم و دهم گام‌های بلندی در راه پشتیبانی از تولید برداشته‌اند. در صدر همه، رئیس‌جمهور محترم در کاهش سود تسهیلات بانکی و کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده دیدگاه‌های مفیدی را ارائه داده‌ است. اخیراً نیز وزیر صنایع و معادن با هدایت کارگروه حمایت از تولید و کارگروه صیانت از تولید و مطالعه‌ی جدی برای جلوگیری از تعطیل شدن کارخانه‌ها و کوتاه کردن وقت‌گیری‌های کاغذبازی و اداره‌بازی، تمهیدات شایسته‌ای را به کار گرفته ‌است که انشاءالله با تعامل همه‌ی دست‌اندرکاران به نتایج مطلوب خواهد رسید.

اکنون همه آرزومند براندازی سلطه‌ی نامیمون دیوان‌سالاری مزاحمی هستیم که هم وبال دولت است و هم مزاحم ملت. اکنون با خلوص کامل و از ژرفای دل، صنعتگران و اصحاب تولید آمادگی خود را جهت ادامه‌ی نبرد اقتصادی و مقابله با تحریم‌کنندگان تا رسیدن به پیروزی کامل اعلان می‌داریم؛ با اتکاء به حق و امید.

در این رابطه ببینید:

ارسال پیوند با پیامک
بالای صفحه

دفتر حفط و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای