سخنرانی رهبر انقلاب در شروع درس خارج فقه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز (یکشنبه) در شروع درس خارج فقه، طی سخنانی با استناد به این که دین اسلامی و به طور خاص جمهوری اسلامی ایران امروز در مرکز توجهات جهانی قرار دارد، دست‌اندرکاران حوزه‌های علمیه را به پی‌ریزی و طراحی یک حرکت و خیزش تازه درباره رفتار علمی و مباحث اسلامی فراخواندند.

مقام معظم رهبری در این جلسه، توجه روزافزون جهان به دین مبین اسلام را موجب افزایش اهمیت حوزه‌های علمیه دانستند و فرمودند: امروز در بسیاری از نقاط عالم و به طور خاص در کشورهای اسلامی، توجه سیاسیون، متفکران و متخصصان مسایل اجتماعی و همچنین بسیاری از توده‌های مردم معطوف به اسلام شریف و احکام مقدس اسلامی است و یقینا بخش عمده‌ای از این پدیده جهانی که بر خلاف انتظار و طبیعت جریان عادی جهانی به وجود آمده است، به پیروزی اسلام در ایران و تشکیل نظام اسلامی در این نقطه از جهان مربوط می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر یکی بودن دین و سیاست در نگاه بین‌المللی تأکید کردند و فرمودند: مطالعات بر روی دین در سراسر جهان جدای از جنبه سیاسی آن نیست و دیگر به دین، مجرد از تأثیر سیاسی آن نگریسته نمی‌شود و موضعگیریهای بین‌المللی نیز بر این اساس استوار است. همچنین نسلهای نوخاسته در دنیای اسلام و برخی مناطق جهان به دینی گرایش دارند که مجرد از حضور سیاسی و اجتماعی نباشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی برپایی نشستها و گردهماییهای متعدد تخصصی و علمی را در سطح جهان برای بررسی این پدیده جدید خاطر نشان کردند و فرمودند: امروز به موازات این حرکت سیاسی، معارف، علوم و فقه اسلامی نیز مورد توجه محافل علمی و سیاسی دنیاست و بر این اساس، صاحبنظران و علمای دین باید ارزیابی تازه‌تری از اهمیت کار خود در این برهه از زمان داشته باشند، زیرا امروز نمی‌توان به نام دین سخنی سست را بر زبان آورد و هدفی را ترسیم کرد که قابل استخراج از معارف اسلامی نباشد و نیز نمی‌توان نسبت به آنچه که جزو اهداف دینی و مسایل فقهی یا کلامی است، بی‌تفاوت ماند.

مقام معظم رهبری از غیرت عالمانه و احساس وابستگی و تعلق نسبت به کار علمی به عنوان انگیزه‌ای مناسب برای رویکردی تازه به معارف اسلامی و ترویج و تبلیغ اسلام یاد کردند و فرمودند: جای فهم دین و غور علمی و تخصصی در مسایل دینی، حوزه علمیه است و متقابلا حوزه‌های علمیه نیز باید پاسخگو باشند و در این زمینه لازم است دستگاههای مدیریتی حوزه برای شناخت استفهامها و شبه‌های جدید که برخی از آنها دارای پایه‌های علمی و شبه‌علمی است، فعالیت، نشاط و برنامه‌ریزی داشته باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اهمیت آموزش علمی و فنی مبانی و معارف دینی در کنار تبلیغ دین تأکید کردند و فرمودند: "فقه" ستون فقرات، "علم کلام" جزو پایه‌ها و "فلسفه" از لوازم حتمی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شوند و این سه را بایستی مدرسین خوب و کارامد به طلاب علاقه‌مند و جوینده بیاموزند و حوزه‌ها نیز در این زمینه گرم، پوینده، فعال و با نشاط حرکت کنند، اما در کنار این فنون اصلی، آشنایی با تفسیر، علم اصول، علم حدیث و رجال و علوم گوناگون دیگر نیز ضروری است. آشنایی با فنون تبلیغ دین امروز یک ضرورت است و کارگردانان و طراحان اصلی حوزه علمیه باید با توجه به نتایج علوم ارتباطات، کارهای خود را برنامه‌ریزی کنند و این مباحث را در حوزه‌ها آموزش دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی آشنایی حوزه‌های علمیه با جریانهای فکری جهان را ضروری دانستند و فرمودند: کسانی که در زمینه تبلیغ دین تلاش می‌کنند، باید با جریانهای فکری دنیا آشنا باشند، مخاطبان خود را بشناسند و آنها را انتخاب کنند تا بتوانند متناسب با استفهام و استفسار آنها و آنچه در ذهن دارند، سخن بگویند. همچنین طلاب باید با یک یا چند زبان زنده دنیا آشنایی داشته باشند، زیرا دانستن زبان خارجی برای طلاب علوم دینی یک ابزار حتمی کار محسوب می‌شود.

مقام معظم رهبری بر اهمیت بحث معنویت و قداست به عنوان وجه متمایزکننده دست‌اندرکاران و طلاب حوزه‌های علمیه از دیگران تأکید کردند و در پایان سخنانشان فرمودند: روحانیون در همه حال باید به این نکته مهم توجه کنند که تلاش آنها باید برای جلب رضای خدا و تحکیم دین خدا و اعلای کلمه‌الله باشد و این همان چیزی است که می‌تواند آنها را موفق و سخنشان را دلنشین و مؤثر کند.