برگزاری مراسم اعطای سردوشی در دانشگاه دریایی امام خمینی(ره) و دانشکده علوم و فنون دریایی سپاه با حضور فرمانده کل قوا

مراسم اعطای سردوشی و فارغ‌التحصیلی دانشگاه دریایی امام خمینی(ره) و دانشکده علوم و فنون دریایی سپاه، صبح امروز با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا برگزار شد.

مقام معظم رهبری در این مراسم طی سخنانی نیروهای مسلح را به تأسی از سیره عملی امام خمینی رحمه‌الله در سه زمینه تقوا، نظم و شجاعت فراخواندند و بر ضرورت آمادگی کامل آنان برای انجام وظایف بزرگی که با آن مواجه هستند، تأکید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از تلاشهای علمی فرماندهان، اساتید و دانشجویان دانشگاه دریایی امام خمینی و دانشکده علوم و فنون دریایی سپاه تقدیر کردند و خطاب به دانشجویان نیروی دریایی فرمودند: شما جوانان برومند کشور در یکی از فصول برجسته عمر خود فرصت بسیار مغتنم و مهمی را به دست آورده‌اید تا بتوانید در کسوت نظامی و آیین مردانگی اسلامی، در خدمت اسلام، ایران و ملت بزرگ خود قرار بگیرید و در حراست از مرزها به انجام وظایف قانونی خود اقدام کنید.

فرمانده کل قوا، سخنان و سیره عملی امام خمینی (رض) را درسی بزرگ برای بسیاری از ملتها دانستند و فرمودند: امام بزرگوار، انسان نمونه‌ای برای همه قشرها و از جمله نظامیان بود و تقوا، نظم و شجاعت به عنوان سه ویژگی بارز امام عزیز میتواند یک درس ماندگار برای نیروهای نظامی در طول دوران خدمت آنان باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مراقبت در انجام صحیح وظایف بویژه در مسایل مهم به عنوان مظهر تقوا در تمامی محیطهای زندگی یاد کردند و فرمودند: جوانان عزیز نظامی که برای انجام یکی از مهمترین کارهای کشور برگزیده شده‌اند، اگر بتوانند تقوای در گفتار و رفتار را با روحیه ابتکار و خلاقیت و بروز استعداد جوانی همراه کنند معجزه خواهند آفرید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حیات یک مجموعه نظامی را بسته به انضباط و روحیه نظم‌پذیری آن دانستند و با تأکید بر اهمیت عنصر شجاعت برای نیروهای مسلح فرمودند: شجاعت عنصر کارامدی است که ملت ایران را از دوران خاموشی و ذلت به دوران زندگی در عرصه مقتدای ملتها منتقل کرد و امروز نیز کامیابی ملت ایران و هر ملت دیگری، مرهون شجاعت و مرعوب نشدن در مقابل قدرتهای استکباری است.

مقام معظم رهبری، تحقق مقاصد شیطانی قدرتهای استکباری را تنها در سایه مرعوب کردن ملتها ممکن دانستند و فرمودند: قدرتهایی که میخواهند باج بگیر و ژاندارم همه مناطق جهان باشند و برای ملتهای دنیا نیز هیچ حق حیات و انتخابی قائل نیستند، تنها با مرعوب کردن ملتهاست که میتوانند اهداف غیر انسانی خود را محقق کنند. آنها به انواع شیوه‌ها میکوشند ملتها، دولتها، دولتمردان، مسؤولان، نظامیان و آحاد ملتها را در مقابل هیمنه خود دچار رعب و تردید کنند؛ اما ملت ایران تحت زعامت رهبر بی‌نظیر خود، مرعوب قدرتهای استکباری نشد و این درس برای ملت ما و سایر ملتها ماندگار شده است.

مقام معظم رهبری حملات آمریکا و متحدانش به یوگسلاوی را کاملاً بی‌ارتباط به مسأله حمایت از مسلمانان کوزوو دانستند و فرمودند: جنگ خونین در منطقه بالکان، جنگ میان دو انگیزه اقتدار در منطقه است و نباید تصور کرد که حملات آمریکا و متحدان او به یوگسلاوی به دفاع از مسلمانان انجام میگیرد زیرا در نتیجه این حملات وضع مسلمانان کوزوو روز به روز بدتر شده و در مواردی مسلمانان هدف بمبارانها قرار گرفته‌اند و اکنون مردم کوزوو در وضع بسیار رقت باری به سر میبرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اتکاء به خود، استقلال کامل و فراهم آوردن عناصر اقتدار مادی و معنوی به عنوان تنها راه نجات ملتها یاد کردند و در پایان سخنانشان ضرورت فراگیری انواع آموزشها، تقویت اراده، جسم، روح، فکر و اندیشه و برداشتن گامهای بلند در جهت ارتقاء سطح دانش، انضباط، تقوا و نظم را به نیروهای جوان نظامی یادآور شدند.

بر پایه همین گزارش، پیش از سخنان فرمانده کل قوا، دریادار محتاج فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنان کوتاهی مقدم رهبر معظم انقلاب اسلامی را به دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی گرامی داشت و دستاوردهای این دانشگاه را در جهت قطع وابستگی نیروهای مسلح به بیگانگان برشمرد.

وی گفت: به برکت انقلاب اسلامی، کلیه آموزشهای افسری و درجه‌داری تا سطوح عالی آن در نیروی دریایی اجرا میشود و این دانشگاه را میتوان از نظر علمی با دانشگاههای مشابه در کشورهای پیشرفته قابل مقایسه دانست.

سپس فرمانده دانشگاه امام خمینی گزارشی از عملکرد آموزشی این دانشگاه را به استحضار فرمانده کل قوا رساند و دانشجویان جدید دوره هجدهم مراسم ادای سوگند را به جای آوردند.

در این مراسم همچنین چند تن از پرسنل و اساتید نمونه این دو مرکز علمی و نظامی به اخذ جوایزی از دست رهبر معظم انقلاب اسلامی نایل شدند و نمایندگان دانشجویان جدید و فارغ‌التحصیلان دوره سیزدهم دانشگاه دریایی امام خمینی به ترتیب سردوشی و دانشنامه خود را از دست مقام معظم رهبری دریافت کردند.

در پایان این مراسم، یگانهای مستقر در میدان از مقابل کلام‌الله مجید و فرمانده کل قوا رژه رفتند.