دیدار جمعی از علما و روحانیون با رهبر انقلاب

در آستانه ماه محرم ماه ایثار و شهادت و بروز عالیترین جلوه‌های اخلاق، هزاران تن از علما، و روحانیون، فضلا و ائمه جماعات صبح امروز در حسینیه امام خمینی (رض) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

مقام معظم رهبری در این دیدار ضرورت اهتمام هر چه بیشتر به مسأله تبلیغ برای رساندن حقایق به اذهان و دلهای مخاطبان را تأکید کردند و از گزینش جوانان به عنوان مخاطبین و نیز محتوای متناسب با نیازهای اساسی آنها به عنوان ارکان مهم تبلیغ نام بردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تبلیغ را یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی انسانها دانستند و فرمودند: تبلیغ به مفهوم ابلاغ، بیان و تبیین سخن حق است و وظیفه مقدسی محسوب می‌شود که انبیا الهی و معلمان، دانایان و متفکران جوامع بشری به انجام آن اهتمام ورزیده‌اند و از آن جهت که مبلغ اسلامی با بیان و تبلیغ سخن حق، از دلها و اذهان کسانی که دچار شک، جهالت و بی‌اطلاعی هستند، دستگیری می‌کند، می‌توان گفت که تبلیغ از نظر اسلام، دارای دو جنبه الهی و انسانی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تبلیغ دین، اخلاق و معنویات را مشعل فروزانی در دست روحانیت متعهد اسلام توصیف کردند و با تأکید بر نقش تعیین‌کننده و بسیار مهم مبلغین دین در زدودن اختلاف، تشنج و کدورت از جامعه اسلامی فرمودند: تبلیغ دین به شکل سنتی آن و حضور مبلغ دین در اجتماعات مختلف مردم، دارای برکات الهی و آثار بسیار مهمی است که از مواجهه مستقیم با انسانها به دست می‌آید. بنا بر این منبر دین و تبلیغ، یکی از مهمترین ابزارها و نعمتهایی است که خداوند متعال برای تبلیغ دین در اختیار روحانیون قرار داده‌است و باید در راه خدا بیشترین و بهترین استفاده از آن به عمل آید.

مقام معظم رهبری گزینش مخاطب و تعیین محتوای مناسب با مخاطب را دو مسأله اصلی در امر تبلیغ برشمردند و فرمودند: در ایران اسلامی، جوانان در اکثریت هستند و دشمنان اسلام با استفاده از روشها و ابزارهای گوناگون سعی دارند دلها و افکار آنان را تسخیر کرده و در جوانان اعمال نفوذ کنند. بنا بر این مبلغین اسلامی باید جوانان را مخاطب قرار دهند و متناسب با نیازهای آنان تبلیغ کنند. دلهای جوانان ما نورانی است و به راحتی حقیقت را درک می‌کنند و به آسانی و فوریت آن را می‌پذیرند؛ بر همین اساس، هدف تبلیغ باید جوانان باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه مبلغین اسلامی را به ضرورت راسخ کردن عقاید دینی در جوانان و پاسخگویی شایسته به سؤالات و شبهات مهم آنان جلب کردند و فرمودند: امروزه امواج مخرب و مفسده‌انگیزی از خارج برای تأثیرگذاری بر اذهان جوانان مسلمان ایران کار می‌کنند و مبلغ دین باید این امواج تخریب‌کننده را به درستی بشناسد و بداند که کدام خلا را باید پر کند و چه دردی را علاج کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت راسخ کردن اعتقاد به حاکمیت اسلام به عنوان یک نکته اساسی در امر تبلیغ تأکید کردند و فرمودند: تلاش برای حاکم کردن دین خدا، ادامه راه پیامبران است و متفکرین، اندیشمندان و علمای بزرگ جهان اسلام همواره در پی استقرار حکومت اسلامی بوده‌اند؛ اما با این وجود، دستها، زبانها، نوشته‌ها و امواج تبلیغاتی دشمن به صورتی فعال در تلاش هستند تا در این امر واضح خدشه وارد کنند. مبلغین دین باید اعتقاد به حاکمیت اسلام یعنی حاکمیت عدل، علم و انصاف بر مجموعه انسانها را در اذهان مردم و بویژه جوانان راسخ و مستحکم کنند و به سؤالات آنان در این زمینه پاسخ بدهند.

مقام معظم رهبری سوق دادن جوانان به اندیشیدن، تعقل، بردباری و حلم، اجتناب از شتابزدگی، تندخویی و اعمال خشونت در محیط اسلامی را یک مسأله ضروری در امر تبلیغ دین و اخلاق برشمردند و فرمودند: در زندگی روزمره، مبنای کار جامعه اسلامی باید بر تأمل، تدبر، اندیشیدن، جوانب کارها را بررسی کردن، عاقلانه و منصفانه با مسائل مواجه شدن و در داوری، شتابزده عمل نکردن، استوار باشد؛ زیرا هنگامی می‌توان حقایق را به اعماق دلها نفوذ داد که زبانی لین و رفتاری اندیشمندانه و عاقلانه وجود داشته باشد و این همه از جمله مسائلی است که باید به جوانان تعلیم داده شود، تا بتوان گفت که جوانان ما ساخته و پرداخته دست اسلام و اخلاق اسلامی هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حاکمیت بیگانگان و سرسپردگان فاسد او بر سرنوشت ملت ایران را در طول دهها سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند و فرمودند: جمهوری اسلامی نعمت بزرگی است که خداوند متعال آن را ارزانی کرد و ایستادن در پشت سر رهبر عظیم‌القدر خویش، ملت ایران توانست به برکت قیام عظیم اسلامی، ننگ و ذلت ناشی از حکومت بیگانگان و سلاطین دست‌نشانده آنها را از دامن خود بزداید و اکنون حکومتی تشکیل شده است که ملاک آن بر علم، تقوا، عدالت، مردم دوستی، در خدمت مردم بودن است و مسؤولان آن اهل سوء استفاده، دزدی و سرسپردگی به دشمن نیستند؛ و این همان حقیقتی است که باید برای مردم و بویژه جوانان ایران، هر چه بیشتر تبیین شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان بر ضرورت اهمیت دادن به مسأله وحدت، اتفاق و اتحاد ملت ایران در امر تبلیغ تأکید کردند و فرمودند: امواج تبلیغاتی دشمنان اسلام با شیوه‌های روانشناسانه، خط اختلاف، ایجاد تشنج و درگیری میان آحاد مردم و بزرگ نمایی مسائل کوچک را دنبال می‌کنند. در این میان در منابر عمومی، تنها باید دین و اخلاق تبیین شود و به هیچ وجه مسائل اختلافی مطرح و مورد بحث قرار نگیرد.

مقام معظم رهبری فضای آرام و همدلی میان آحاد مردم را از نیازهای جدی دولت خدمتگزار و مسئولین کشور برای ساماندهی به مسائل اقتصادی کشور دانستند و در پایان سخنانشان توجه گویندگان، نویسندگان، تحلیل‌گران و تصمیم گیرندگان مسائل مهم کشور را به قصد قربت و جلب رضای خدا در انجام وظایف خود معطوف کردند.