دیدار جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های کردستان با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در اجتماع پرشور هزاران نفر از استادان و دانشجویان فهیم و آگاه دانشگاه‌های استان کردستان، با تبیین مختصّات و الزاماتِ مفهوم و الگوی حقیقی پیشرفت، فرزانگان و اندیشمندان و دانشگاهیان را به مطالعه، تحقیق و ترسیم مدل و الگوی ملی و بومی پیشرفت فراخواندند و تأکید کردند: لازم است «پیشرفت و عدالت» در دهه‌ی چهارم انقلاب به گفتمانی ملی تبدیل شود تا با طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا شدن یک الگوی ملی، ایران اسلامی و ملت بزرگ آن در پایان این دهه شاهد برداشته‌شدن گام‌های تعیین‌کننده‌ای در این زمینه باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  مفهوم حقیقی پیشرفت را با توسعه به مفهوم رایج غربی متفاوت دانستند و افزودند: البته این دو مفهوم در ضمن تفاوت‌های گوناگون، ممکن است اشتراکاتی نیز داشته باشند که باید به آن‌ها توجه کرد.
ایشان تقسیم کشورها به توسعه‌یافته، در حال توسعه و توسعه‌نیافته را نوعی تاکتیک زیرکانه‌ی غربی‌ها برشمردند و خاطرنشان کردند: در این تاکتیک، مفهوم توسعه با نوعی ارزش‌گذاری غربی همراه شده، به گونه‌ای که در افکار عمومی، کشور توسعه‌یافته کشوری است غربی یا شبه غربی که فرهنگ و آداب و جهت‌گیری سیاسی غرب را نیز داراست. در حالی که ما این برداشت را مطلقاً قبول نداریم.
رهبر انقلاب اسلامی  شرایط تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، انسانی و فرهنگی را تعیین‌کننده‌ی مدل و الگوی پیشرفت هر کشور دانستند و افزودند: با توجه به تفاوت‌های فراوان در مجموعه‌ی شرایط کشورهای جهان، الگوی واحدی برای پیشرفت همه‌ی آن‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در همین زمینه خاطرنشان کردند: ما نیز با توجه به تاریخ و فرهنگ و دیگر شرایط خاص ایران نمی‌توانیم با پیروی از الگوهای امریکایی–اروپای غربی، اروپای شمالی یا مدل‌های دیگر به پیشرفت دست یابیم، بلکه هنر این است که به دنبال جست‌وجوی مدل بومی برخیزیم که نقش عمده‌ی این مسئولیت تاریخی بر عهده‌ی دانشگاهیان و اندیشمندان است.
ایشان در تبیین یکی دیگر از مختصات «مفهوم حقیقی پیشرفت»، به تأثیر فوق‌العاده و تعیین‌کننده‌ی مبانی معرفتی و اخلاقی در تعیین و انتخاب الگوی پیشرفت هر ملت پرداختند و افزودند: هر کشوری با توجه به دیدگاه‌های فلسفی و شناختی خود، برای دسترسی به آرمان پیشرفت باید از الگوی ویژه‌ای تبعیت کند.
رهبر انقلاب اسلامی  در تشریح این مسأله‌ی مهم افزودند: اگر در نگاه معرفتی و اخلاقی یک جامعه «اصالت پول و ثروت» و یا اصالت لذت حاکم باشد، هر چیزی که به انسان لذت دهد و ثروتی که از هر طریق حتی استعمار و استثمار و غارت به دست آمده باشد، مورد تأیید است و توسعه زا محسوب می‌شود. در حالی که یک ایدئولوژی و نظام اخلاقی دیگر که «جمع‌آوری ثروت از هر طریق نامشروع» را مجاز نمی‌داند و «لذت» را به عنوان مجوز اقدام، به رسمیت نمی‌شناسد، نمی‌تواند با تبعیت از الگوی این جوامع به پیشرفت حقیقی دست یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تعمیق بحث الگوی خاص پیشرفت هر ملت و کشور، به برخی نقاط قوت «الگوی توسعه‌ی غربی» نیز اشاره کردند و افزودند: ما ضمن پیروی از الگوی ملی پیشرفت، باید نقاط قوتی همچون روح خطرپذیری و ابتکار، انضباط و شجاعت اقدام غربی‌ها را مورد غفلت قرار ندهیم.
رهبر انقلاب اسلامی  پیوند عدالت با پیشرفت را یکی دیگر از مختصاتی دانستند که باید در ترسیم نمای کلّی الگوی بومی پیشرفت در ایران مورد توجه کامل قرار گیرد.
ایشان در تبیین منطق پیوند‌دادن پیشرفت و عدالت خاطرنشان کردند: در الگوهای غربی، افزایش درآمد ناخالص ملی از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود، اما در نگاه اسلامی‌ اگر در کشوری بی‌عدالتی و فاصله‌ی فاحش طبقاتی باشد، اگر درآمد ناخالص ملی ده‌ها برابر نیز شود، پیشرفت حقیقی حاصل نشده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در تشریح جوهره و مبنای الگوی حقیقی پیشرفت، به نگاه خاص اسلام به انسان اشاره کردند و افزودند: انسان در دیدگاه اسلام دارای دو ساحت دنیا و آخرت است و دنیا و آخرت مردم باید توأم با یکدیگر آباد شود. بنابراین الگوی حقیقی پیشرفت‌ با نگاهی که فقط به دنیا و مادّیت اصالت می‌دهد و به معنویت توجهی ندارد، کاملاً متفاوت است.
غفلت از دنیا و صرفاً پرداختن به آخرت، غفلت از آخرت مردم و اصالت‌دادن صِرف به ثروت و بی‌توجهی به مواهب و نیازهای مادی در زندگی شخصی و خانوادگی، سه انحراف عمده‌ای بود که رهبر انقلاب در ادامه‌ی بحث الگوی حقیقی پیشرفت به آن‌ها اشاره و تأکید کردند: در پیشرفت حقیقی و نگاه اسلامی، تعادل دنیا و آخرت، از شاخص‌ها و مختصات مهم است و باید در برنامه‌ریزی و عمل شخصی و اجتماعی و اداره‌ی کشور مورد توجه کامل قرار گیرد.
ایشان بحث مهم «مفهوم حقیقی پیشرفت» را در جمع دانشگاهیان کردستان با پرداختن به الزامات الگوی پیشرفت ادامه دادند.
توجه کامل به استقلال کشور و پرهیز از الگوهایی که به هر طریق و از هر راه، کشور را ذلیل، وابسته و دنباله‌روی قدرت‌های سیاسی می‌کند، نخستین الزام الگوی پیشرفت بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مورد توجه قرار دادند.
ایشان‌ با اشاره به کشورهایی که در علم و فناوری و تولید ثروت پیشرفت دارند، اما در مواضع مختلف به قدرت‌های جهان وابسته هستند، افزودند: دنباله‌روی از امریکا و دیگران، نشانه‌ی پیشرفت نیست و ارزشی ندارد. بنابراین باید در الگوی پیشرفت ملی، مسأله‌ی استقلال کشور از اهمیت کامل برخوردار باشد.
رهبر انقلاب اسلامی   «جهانی‌شدن» را در مفهوم تبدیل کشورها به پیچ و مهره‌های ماشین سرمایه‌داری غرب رد کردند و افزودند: اگر قرار است جهانی‌شدن درست محقق شود، کشورها باید استقلال سیاسی و اقتصادی و قدرت تصمیم‌گیری خود را حفظ کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای   «تولید علم» را از دیگر الزامات الگوی صحیح پیشرفت دانستند و افزودند: باید در بحث علم نیز همچون مباحث اقتصادی، میان واردات و صادرات علمی، توازن و تراز قابل قبولی وجود داشته باشد.
ایشان پیشرفت‌های علمی سه دهه‌ی اخیر را خوب برشمردند و از تبدیل «تولید علم» به گفتمان غالب دانشگاهی ابراز خرسندی کردند، اما افزودند: به علت عقب‌ماندگی‌های عمیق، باید شتاب حرکت علمی خود را در همه‌ی عرصه‌ها هرچه بیشتر افزایش دهیم و با نظریه‌پردازی در علوم مختلف و از جمله علوم انسانی، به دانش بشری بیفزاییم و لازم است توجه به تولید علم در تبیین الگوی پیشرفت ملی مورد توجه کامل باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  مبارزه و حضور در میدان رویارویی‌های مختلف با مراکز قدرت استکباری را از دیگر الزامات الگوی پیشرفت حقیقی اعلام کردند و افزودند: با عافیت‌نشینی و وارد‌نشدن در میدان‌ها، هیچ کشور و ملتی پیشرفت نکرده و نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی  سکوت و بی‌اعتنایی مراکز استکبار و مجامع جهانی، از جمله سازمان ملل را در قبال جنایات صهیونیست‌ها در نبرد ۲۲ روزه‌ی غزه، برخورد با حقوق هسته‌ای ملت ایران و کشتار هر روزه‌ی غیر نظامیان به دست امریکایی‌ها در برخی کشورهای همسایه‌ی ایران را نمونه‌ای از ظلم اسفناک موجود در جهان خواندند و افزودند: یک ملت زنده باید با این مسائل مبارزه کند که خوشبختانه ملت و مسئولان و جوانان و فرزانگان ما در همه‌ی این سال‌ها، از این جنایات و بی‌عدالتی‌ها اعلام نفرت کرده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی  با انتقاد از کسانی که به روحیه‌ی ایستادگی ملت ایران اعتراض می‌کنند، افزودند: امروز، یعنی در دوران سرافرازی ملت ایران و نظام اسلامی، وقتی کسی جنایات امریکا و صهیونیست‌ها را در تریبون‌های جهانی مطرح می‌کند، ملت‌های جهان از انقلاب اسلامی درس می‌گیرند و شجاع می‌شوند، اما متأسفانه در داخل عده‌ای احساس خجالت و شرمندگی می‌کنند؛ همان‌گونه که در رژیم طاغوت هم برخی از خواندن نماز در میان جماعت و در ملأء عام احساس شرمندگی می‌کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  تأکید کردند: مواضع صریح و مستحکم ملت مقتدر ایران درباره‌ی مسائل بین‌المللی همواره باید با‌افتخار مطرح شود تا جهانیان عظمت این مردم و نظام منتخب آن‌ها را بیشتر دریابند.
رهبر انقلاب اسلامی  در بخش دیگری از سخنانشان دیدار با دانشگاهیان و دانشجویان پرشور، پرنشاط و صمیمی کردستان را بسیار پرثمر و امیدبخش دانستند و افزودند: جوانان دانشجوی این منطقه نیز مانند دیگر مناطق کشور، با روحیه‌ی پیشرفت‌طلبی و نوآوری، مشغول کار و تلاش هستند و من مطمئنم با حفظ این روحیه‌ی پرطراوت و پرنوید، فردای نظام و کشور از امروز به‌مراتب پیشرفته‌تر و بهتر خواهد بود.
ایشان با انتقاد از برخی که با غفلت یا تعصب، جوانان و دانشجویان را روی‌برگردانده از آرمان‌ها معرفی می‌کنند، افزودند: این‌جانب با تکیه بر واقعیات، هرگز این حرف‌ها را باور نکرده و نخواهم کرد، چرا که با ارتباطات مختلفی که با جوانان و دانشجویان دارم، تعلق خاطر و دلبستگی عمیق آنان را به اسلام و انقلاب و ایران احساس و درک کرده‌ام.
ایشان مطالب مطرح‌شده در سخنان نمایندگان استادان و دانشجویان کردستان را بسیار مفید دانستند و به وزیران محترم علوم، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی ریاست‌جمهوری که در این دیدار حضور داشتند، مأموریت دادند با بررسی پیشنهادهای مطرح‌شده راه‌های اجرایی‌شدن آن‌ها را در حد ممکن و معقول پیدا کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  همه را به تعمیق کارها و پرهیز از سطحی‌نگری توصیه کردند و افزودند: باید ارتباطات و جلسات رودررو، صریح و صمیمی مسئولان دستگاه‌ها با دانشجویان بیشتر شود تا به فضل الهی از دل این جلسات پربرکت، راه‌های حل مسائل دانشجویی و دانشگاهی مشخص و روند پیشرفت کشور نیز شتاب بیشتری گیرد.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به شعارهای اسلامی-انقلابی که دانشجویان و دانشگاهیان کردستان در این دیدار سر‌می‌دادند، افزودند: دشمن هزینه‌های زیادی صرف کرد تا جدایی قوم کُرد را از دیگر اقوام ایرانی تبلیغ و القا کند، اما آن‌چه در این اجتماع عظیم، روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته در میدان آزادی سنندج و دیروز در مریوان رخ داد، بار دیگر اثبات کرد که همه‌ی اقوام ملت ایران یکپارچه و متحد آرمان‌های اسلامی-ملی را دنبال می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  تنوع قومیت‌ها را فرصتی حقیقی خواندند و افزودند: اقوام ایرانی اعمّ از فارس، کُرد، ترک، لُر، بلوچ، عرب، ترکمن و دیگر اقوام می‌توانند با تقویت وحدت موجود، در نوعی مسابقه‌ی ملی برای پیشرفت کشور، به نقش‌آفرینی بپردازند و منشأ خیرات و برکات فراوان شوند.
 
در ابتدای این دیدار، شماری از استادان و دانشجویان به این شرح دیدگاه‌های خود را درباره‌ی موضوعات مختلف مطرح کردند:
- دکتر طیّب قدیمی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان
- دکتر محمدرضا ستاره؛ استاد دانشگاه کردستان، دانشمند برتر کشورهای اسلامی در سال ۱۳۸۷ و عضو بسیج اساتید و دارنده مقام اول جشنواره‌های خوارزمی در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۳
- افسون زندی؛ دانشجوی برتر دانشگاه علوم پزشکی کردستان و از فعالان علمی-فرهنگی و نفر اول ممتازین بسیج کشور در سال ۱۳۸۷
- علی‌صلاح شهسواری؛ از نخبگان و دانشجویان برتر و دارنده‌ی جوایز مختلف از جشنواره‌های علمی داخلی و خارجی
- فرامرز مرادی؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، دارای ۷ اختراع ملی و یک اختراع جهانی
- خَبات ساعدی؛ دانشجوی ممتاز دانشگاه پیام نور و از جوانان برگزیده‌ی استان
- نورالله نوربخش؛ دانشجوی دکتری شیمی و نفر اول کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان
محورهای مهمی که این نمایندگان استادان و دانشجویان مطرح کردند، عبارت بود از:
- ضرورت توجه بیشتر به نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری
- توجه به کیفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی در کنار گسترش کمّی
- لزوم سیاست‌گذاری مدوّن در امر پژوهش برای جلوگیری از موازی‌کاری و به‌هدر‌رفتن انرژی تحقیقاتی دانشگاه‌ها
- تشکیل پژوهشکده‌های خود‌اتّکا برای تعمیق کیفی فعالیت‌های پژوهشی و تأمین نیازهای جامعه
- برخورد توأم با عفو و اغماض با اشتباهات برخی دانشجویان
- افزایش امکانات مختلف دانشگاه‌ها به‌ویژه در مناطق محروم
- حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان
- استفاده‌ی بیشتر از نخبگان بومی در مدیریت‌های مختلف
- سرمایه‌گذاری بر روی ابداعات و طرح‌های نخبگان و استعدادهای استان به عنوان راهی برای ایجاد اشتغال
- پیشنهاد ایجاد منطقه‌ی تخصصی فناوری‌های نرم در استان کردستان
- بازخوانی و کیفی‌‌سازی نظام آموزش عالی
- حمایت بیشتر مادی و معنوی از مخترعان و مبتکران استان
- ایجاد نظام پژوهش‌محوری و دانشجو‌محوری به جای نظام حفظ‌محوری
- تأسیس دانشگاه بین‌المللی در استان
- توجه هرچه بیشتر به مباحث قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی
- تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت
- ایجاد کارخانه‌های دانشگاه‌محور با حضور دانشجویان و استادان در همه‌ی مراحل طراحی و ساخت کارخانه‌ها
- ایجاد شبکه‌ی ملی اطلاعات برای ارتباط نخبگان سراسر کشور
 
در این اجتماع، همچنین خانم ریحانه حسینی -دانش‌آموز، نفر اول فعالیت‌های علمی استعدادهای درخشان، برگزیده‌ی المپیاد کشوری ریاضی و حافظ قرآن- به نمایندگی از دانش‌آموزان استان کردستان، خواستار افزایش امکانات علمی، فرهنگی و ورزشی استان، تأسیس خانه‌های علوم و پیگیری طرح تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش شد.