در حاشیه / کردستان در دفاع مقدس - 2

کردستان در دفاع مقدس - 2
مرزداران غیور

استان کردستان با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیای در یکی از استراتژیک‌ترین مناطق کشور واقع شده است و مردم این استان در طول سه دهه گذشته با رشادت‌های خود مرزدارانی غیور برای دفاع از آرمان‌های بلند امام راحل و نظام اسلامی بوده‌اند.

مردم کردستان که در سال‌های نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزون بر حضور در جبهه‌های جنگ با رژیم بعث عراق، در سنگری دیگر و در مقابل گروهک‌های ضدانقلاب ایستادگی می‌کردند.
با این وجود، مردم این خطه از کشور با مشارکت همگانی خود در تمامی‌صحنه‌ها ثابت کردند که برای دفاع از آرمان‌های نظام اسلامی از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. تعداد 23 هزار شهید مهاجر در کنار 5 هزار و 400 شهید انصار در این استان شاهدی از وجود رزمندگانی از تمام نقاط ایران در این منطقه است.

کردستان همواره مورد طمع دشمنان اسلام قرار داشته است وجود حدود 250 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از یک سو و قرار گرفتن مردمانی با فرهنگ، زبان و آئین متفاوت از سایر نقاط کشور، شرایط کردستان را به گونه ای رقم زد تا همواره دشمنان نظام اسلامی به این خطه از خاک پاک ایران اسلامی چشم طمع داشته باشند.

مشارکت همه جانبه مردم کردستان در صحنه‌های مختلف موجب شده است تا امنیت پایدار به معنی واقعی کلمه در این استان نهادینه شود، به طوری که امروزه استان کردستان امن ترین استان مرزی کشور و یکی از ۵ استان امن در سراسر کشور به شمار می‌آید. این در حالیست که بیگانکان و قدرت‌های شرق و غرب از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به وحدت موجود در این استان کوتاهی نکرده اند، با این وجود در سایه هوشیاری و حضور همه جانبه مردم در تمامی صحنه‌ها، دسیسه‌های دشمنان در این منطقه را نقشه بر آب کرده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی چرخ‌های توسعه و پیشرفت کردستان به گردش درآمد و در طول سه دهه گذشته اقدام‌های مطلوبی به منظور خدمت رسانی به مردم این استان انجام شده است. در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی، کردستان یکی از مناطق جنگی بود که بارها و بارها از سوی رژیم بعث عراق بمباران شد، از این رو سرمایه گذاری در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی کردستان به دلیل شرایط نا امن زمان جنگ کمتر مورد توجه قرار گرفت و بیشتر توان نیروهای انقلابی و مردمی صرف نهادینه شدن امنیت در این استان شد.

اکنون با گذشت سال‌ها از دوران هشت ساله دفاع مقدس فعالیت‌های شایان توجهی در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی این استان انجام شده و نرخ بیکاری به کمتر از 9 درصد رسیده که امید است با حضور پر برکت مقام معظم رهبری در این استان، خدمات‌رسانی در این استان با شکل دیگر و شتاب بیشتری دنبال شود.

با توجه به پتانسیل‌های مطلوب سرمایه‌گذاری در این منطقه امنیت، میزان سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در کردستان افزایش یافته و تقاضاها برای ساخت واحدهای صنعتی در استان روند فزاینده‌ای به خود گرفته است. از سوی دیگر و با توجه به وجود منابع آبی و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی بیشتر مردم استان به شغل کشاورزی و دامداری گرایش دارند، به طوری که هم اکنون نیز درآمد بخش زیادی از مردم استان از این محل تأمین می‌شود.

تمامی فعالیت‌های کشاورزی استان کردستان در گذشته به صورت سنتی انجام می‌شد، اما با توجه به مکانیزه شدن فعالیت‌های کشاورزی و دامداری در این استان در سال‌های اخیر، رشد چشمگیری در وضعیت کشاورزی و دامپروری ایجاد شده به طوری که هم اکنون در بعضی از بخش‌ها مانند تولید محصولات دامی وضعیت کردستان از میانگین کشور نیز بالاتر است.

هم اکنون سالانه بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن انواع تولیدات زراعی در استان کردستان تولید و روانه بازارهای مصرف در داخل و خارج استان می‌شوند. همچنین با راه اندازی و رونق بازارچه‌های مرزی و بنگاه‌های زود بازده در استان کردستان، مبادله‌های میان دو کشور ایران و عراق نیز وارد فاز جدید شده و این مبادله‌ها روز به روز در حال افزایش است.