درس‌های پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم

درباره کتاب‌ «نام احمد نام جمله انبیاست»

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif «سعادت بشر» یکی از مفاهیمی است که همواره در میان مکاتب فکری مختلف، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. هر یک از این اندیشه‌ها و کهن الگوها سعی کرده‌اند تا با ارائه تعاریفی از انسان، خوشبختی و سعادت، نظام فکری خود را شرح و آن را در جهان کنونی بسط و گسترش دهند.

ما معتقدیم بهترین و کامل‌ترین نقشه‌ هدایت انسان، برنامه‌ای است که خداوند آن را به پیامبر خاتم خود نازل کرده و ایشان آن را به ما رسانده‌اند. از همین رو  میتوان محور اصلی کتاب «نام احمد نام جمله انبیاست» را بیان راه سعادت بشر، در طول تاریخ دانست. راهی که پروردگار عالم با خلقت و سپس بعثت انسان کامل، و نمونه‌ی اعلای عبودیت را بر بشریت نشان داد و حجت را بر انسان‌ها تمام کرد. نشانه‌هایی متعدد و روشن از لحظه‌ی میلاد با سعادت حضرت محمد‌بن‌عبدالله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم گواه این حقیقت است. پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که ظهور و نجات‌بخشی‌شان در کتب آسمانی پیشین نیز بشارت داده شده بود، حتی قبل از بعثت نیز از نظر جوانمردی و پاکدامنی و صداقت شهره‌ی روزگار بود. مردمان او را امین میدانستند و چنین وصفی در جامعه‌ی آن روز که به حق دوران جاهلیت قدیم خوانده شده، خود حاکی از مقام والای آن حضرت است و آنگاه که به پیامبری نیز مبعوث شد فرمود: همانا مبعوث شده‌ام تا مکارم اخلاقی را تکمیل کنم. این البته بدان معنا نیست که ایشان آمدند تا صرفاً مباحث اخلاقی را بیان کنند. دامنه درگیری و جنگ ایشان با مشرکین مکه از همان ابتدای اعلام پیامبری چنان بالا گرفته بود که به راحتی و با اندکی تأمل قابل فهم بود که این نبرد تمدنی نمیتواند بر سر بیان نوع عبادت و یا صفات اخلاقی باشد، چه بسا که بسیاری از مردم مکه در آن زمان ویژگی‌های مثبتی نیز داشتند و انواع عبادات را انجام میدادند. مکه یک شهر مذهبی بود که افراد مختلف در آن به گونه‌های مختلف به عبادت میپرداختند. مثلاً خود رسول‌الله نیز قبل از بعثت، همواره خدا را به درستی پرستش و به دور از خرافه‌گری و آداب و رسوم غلط خداوند را عبادت میکردند. پس باید با نگاهی دقیق‌تر زندگی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را بررسی و ریشه‌های این دعوا را بشناسیم.

آن وجود نازنین که به تقدیر الهی، شاگرد هیچ مکتب و مدرسه‌ای نبود و تنها از مکتب الهی و به واسطه وحی تعلیم دیده بود، مُدرس همه‌ی بشریت گردید تا درس‌های اخلاق و کرامت، رحمت و جهاد، عزت، مقاومت، جوانمردی و... را تعلیم دهد؛ تا دست بشریت زیر ستم مانده و جاهل و ذلیل و مظلوم را بگیرد و به او سیاست و علم و حکمت و تزکیه و اخلاق و عدالت و انصاف بیاموزاند، تا مدینه فاضله نه در تفکرات متفکران و نه در خیال شاعران، بلکه در زمین به وسیله‌ی صالحین تحقق یابد.

متأسفانه در دوران معاصر، جامعه بشری علیرغم پیشرفتهای بسیار مادی و ظاهری غیرقابل انکار، همچنان و البته عمیقتر و فاجعه‌بارتر، گرفتار جاهلیت است. جاهلیتی مدرن و بزک‌شده که با بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین ابزارها و رسانه‌ها، تمامی حقایق را مسخ کرده و روح و جسم جوامع انسانی را تحت استحمار و استعمار و استثمار خود قرار داده است.

چنین جاهلیت مدرنی، دشمن اصلی پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و پیام‌‌های نجات‌بخش ایشان است و از این روست که در طول دهه‌های اخیر و خصوصاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که با عمل کردن به نسخه‌ی حیات‌بخش پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم موفق به روشن شدن بارقه‌ی امید در قلوب مسلمانان و بلکه مستضعفان ستمدیده‌ی استکبار و جاهلیت مدرن شد، تهاجم مستکبران به شخصیت خاتم پیامبران شدت یافت و آثار ننگینی در قالب، رمان فیلم کاریکاتور و... در مخالفت آن وجود شریف تولید و منتشر شد.

اما تقدیر الهی چنان بود که همچنان «مه فشاند نور...» و بر اساس سنن الهی این بی شرمی‌ها و تهاجم‌ها نتیجه معکوس به عاملان آن داد و چه شاهدی بر این ادعا روشن‌تر که پس از این حملات، اشتیاق و علاقه‌ی مردم کشورهای مختلف به آشنایی با شخصیت نورانی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بیشتر شد و به اکراه و اقرار دشمنان، گرایش به اسلام در میان ملت‌های تحت سلطه و حتی کشورهای مرکزی استکبار شدت یافت. همه‌ی این رویدادها نشانه‌های تحقق همان وعده‌ی الهی است که: نسخه‌ی کامل نجات بشریت که با بعثت خاتم پیامبران به بشریت اعطا شد، روزی نه چندان دور نه فقط در یک منطقه و یک سرزمین، که در سراسر زمین، مورد عمل قرار خواهد گرفت و حکومت عدل اسلامی توسط آخرین معصوم و امام مکتب اسلام حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تحقق می‌یابد.
کتاب حاضر گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی سیّدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ی شخصیت، ویژگی‌ها و بعثت نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که از میان بیانات رهبر انقلاب از خرداد ۱۳۶۸ تا شهریور ۱۳۹۱ انتخاب شده است. دو ویژگی مهم کتاب عبارتند از:
۱. از میان مطالب مرتبط با زندگی و شخصیت آن حضرت، درس‌های زندگی و بعثت پیامبر که مورد نیاز همه‌ی انسان‌ها و جوامع انسانی در طول تاریخ و به ویژه دوران معاصر است انتخاب شده است.

۲. مخاطب بیانات معظم‌له عمدتاً، نخبگان، روشنفکران و زمامداران کشورهای اسلامی هستند.
امید است این بیانات که خود نتیجه‌ی تعالیم حیات‌بخش و جاودانه‌ی مکتب آخرین پیامبر خدا حضرت محمّد‌بن‌عبدالله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است و از زبان یکی از عالمان و فقیهان بزرگ اسلامی معاصر ایراد شده، بر دل و جان مخاطبان جای گیرد و جانی تازه در روح به حرکت درآمده‌ی بیداری اسلامی بدمد.