مروری بر الزامات تبلیغ اثرگذار از نگاه رهبر انقلاب

دیدارنگار ۱۲۵ | شروط تبلیغ مؤثر

شماره‌ی ۱۲۵ جزوه‌ی بیاناتی «دیدارنگار» منتشر شد. این جزوه، گزارشی جامع از محتوایِ سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که به پیوستِ متن کامل بیانات ایشان منتشر می‌شود و مطالب گوناگون مطرح شده در هر یک از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را به صورتی ساده منعکس می‌کند.

«دیدارنگار» تلاش می‌کند با نگاهی دقیق و روش‌مند، بیانات رهبر انقلاب را دسته‌بندی و ارائه نموده و ضمن توجه به موضوعات اصلی هر سخنرانی ایشان، سایر نکات مطرح شده را نیز به عنوان «ضمیمه متن کامل بیانات» در اختیار کاربران قرار دهد.

بخشهای مختلف این جزوه‌ی تبیینی شامل این موارد است:
«سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «شخصیت»، «آیات و روایات» و «دعا». همچنین در هر شماره مواضع کلیدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به نظام فکری و سایر بیانات معظم له در قالب «یادداشت بیاناتی» بررسی می‌شود.

*  PDF این شماره‌ی «دیدارنگار» که اختصاص به بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور دارد را از اینجا دریافت کنید.
* شروط تبلیغ مؤثر
رهبرانقلاب همواره بر اولویت مسئله تبلیغ در حوزه‌های علمیه تأکید و در این زمینه توصیه‌هایی داشته‌اند. برخی از توصیه‌های مهم ایشان در ادامه مرور میشود.
 
* صمیمانه و مسئولانه بودن
«شرط تبلیغ این است که صادقانه باشد، صمیمانه باشد، امانت‌دارانه باشد، مسئولانه باشد؛ این معنای تبلیغ است؛ درواقع کار باعظمتی که شما انجام میدهید، این است.» ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
 
* امیدبخش بودن
«شما ببینید! پیغمبر اکرم در چه شرایطی، در سخت‌ترین شرایط، میفرماید که من کاخ کسریٰ را میبینم که شما میگیرید؛ من امپراتور روم را میبینم که شما [شکست میدهید]... امید و اعتماد، در تبلیغ باید وجود داشته باشد. برای یک ملّت بدترین حادثه این است که اعتمادبه‌نفس‌اش را از دست بدهد، امیدش به آینده را از دست بدهد.» ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
 
* شناخت نیاز زمانه
«هنر مبّلغ دین این است که مخاطب را با آنچه که نیاز اوست، آشنا کند. بنابراین، نیاز زمانه را باید شناخت.» ۱۳۷۸/۰۱/۲۳
 
* شناخت امواج تخریب‌گر ذهن مخاطب
« باید آن امواجی را که بر روی ذهن مخاطبین شما تلاش و کار میکند تا تخریب نماید، بشناسید، تا بدانید جوان، چه چیزی را احتیاج دارد که به او بگویید. طوری نباشد که دهها سؤال در ذهن مخاطب ما وجود داشته باشد و ما به جای پاسخگویی به آن سؤالها و استفهامها، یک مطلب دیگر را که اصلاً برای او مورد سؤال نیست، مطرح کنیم.»  ۱۳۷۷/۰۲/۰۲
 

* داشتن موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل
«تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... بله، این کار که واجب است ، لازم است امّا فقط این نیست؛ طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ طرفِ مقابل حرف دارد، فکر دارد، منطق دارد؛ مبانیِ این منطق، مبانیِ غلطی است؛ ما باید اینها را بشناسیم. در تبلیغ، موضع تهاجم لازم است.» ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
 
* داشتن معرفت، روحانیت و عقل معاشرت
«دانشگاههای ما به حضور شما آقایان علما و حضور روحانیون احتیاج دارند؛ و روحانی ای که میبایست در این دانشگاهها برود، باید حتماً خصوصیاتی را در خود به وجود آورَد... یک خصوصیت، خصوصیت علم و معرفت است. باید با دست پر رفت؛ به قدری که او احتیاج دارد. تا انسان توانی در حدّ بالا نداشته باشد، نمیتواند کسی را از سطوح نازل به یک حدّی بالا بکشد.
... دوم این‌که او روحانیت شما را باور کند. روحانیت هم به لباس نیست... باید روحانی باشد و با روح و معنویت سر و کار داشته باشد. باید سخن او باطنی داشته باشد؛ از باطنی برآید. اگر سطحی و ظاهری و زبانی و صوری بود، اثر نخواهد گذاشت.

... خصوصیت سوم هم اخلاق و - به اصطلاح - آن عقل معاشرت است، که «و لو کنت فظّا غلیظ القلب، لانفضّوا من حولک». بایستی با مهربانی برخورد کرد؛ منتها مهربانی بدون ضعف و نرمش قدرتمندانه. نه این‌که انسان آن‌قدر لیّن باشد که هر چه گفتند قبول کند و بپذیرد، برای این‌که میخواهد روی خوش نشان دهد و طرف خوشش بیاید!» ۱۳۷۶/۰۷/۱۶