حضرت آیتالله خامنهای در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی (۱۴۰۱/۱۱/۲۹)، پیرامون گنجینههای بعثت به آیاتی از قرآن اشاره کردند که رسانه KHAMENEI.IR این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره آنها را در این جدول مرور میکند.
عنوان | بیانات | ترجمه آیات |
نعمت بعثت | با محاسبهای که انسان میکند اینجور به دست میآید که بعثت نبیّ اعظم (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) بزرگترین هدیهای است که خداوند متعال به مجموع بشریّت عنایت کرده. هدایای الهی که خب «وَ اِن تَعُدّوا نِعمَةَ اللَّهِ لا تُحصوها»(۱)، امّا هیچ نعمتی، هیچ هدیهای به عظمت و وزانت بعثت نبیّ اکرم نیست. علّت هم این است که بعثت حامل گنجینههایی است برای بشر که این گنجینهها تمامنشدنی است. | ۱) سورهی نحل، بخشی از آیهی ۱۸؛ «و اگر نعمت[هاى] خدا را شماره کنید، آن را نمیتوانید بشمارید...» |
تزکیه | تزکیه یک هدیهی دیگر [بعثت] است. «یُزَکّیهِم»(۲) که در واقع تزکیه داروی رهایی بشر از فساد است. انواع فسادهای اخلاقی را تزکیه است که از جامعهی بشری و از وجود بشر و از دل انسان میزداید و پاک میکند. | ۲) از جمله، سورهی آلعمران، آیهی ۱۶۴؛ «... پاکشان گرداند...» |
تعلیم کتاب | تعلیم کتاب یکی [دیگر] از هدایا است؛ وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتاب(۳)؛ تعلیم کتاب. تعلیم کتاب یعنی زندگی را تحت ادارهی هدایتِ الهی قرار دادن. خدا که مالک و خالق و ربّ همهی اشیاء است، یک راهی را برای زندگی انسان معیّن کرده تا انسان این راه را برود؛ تعلیمِ کتاب این است. |
۳) از جمله، سورهی آلعمران، آیهی ۱۶۴؛ «... و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد ...» |
تعلیم حکمت | حکمت: یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة(۴)؛ یعنی جامعه با عقل، با حکمت، با خردمندی، با فرزانگی اداره بشود. ببینید، اینها همه هدیهها و آوردههای بعثت خاتمالانبیا است. | ۴) از جمله سورهی جمعه، آیهی ۲؛ «و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد...» |
استقامت در زندگی | یک هدیهی دیگر، که واقعاً گنجینهای است و جزو گنجینههایی است که در بعثت وجود دارد، تعلیم استقامت است که استقامت، راز و رمز رسیدن به مقصود است. شما هر مقصودی دارید ــ مقصود دنیوی، مقصود اخروی ــ با ایستادگی، با استقامت، با پیگیری ممکن است به آن برسید؛ بدون آن نمیشود به این رسید. فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک(۵)؛ قرآن این [دستور] را به ما داده، بعثت این گنجینه را در اختیار ما گذاشته؛ یاد بگیریم و بدانیم باید چهکار بکنیم. | ۵) سورهی هود، بخشی از آیهی ۱۱۲؛ «پس، همان گونه که دستور یافتهاى ایستادگى کن، و هر که با تو توبه کرده [نیز چنین کند]...» |
عدالت در زندگی | گنجینهی بینظیر قسط، عدالتِ بدون تبعیض، چه در زمینهی مسائل اقتصادی، چه در زمینهی مسائل بشری و به طور کلّی عدالت اجتماعی؛ این هم یکی از گنجینههایی است که بعثت به ما داده. زندگی را با «قسط» مدیریّت کنید. لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط(۶)؛ خود بشر بتواند زندگیاش را با قسط اداره کند. | ۶) سورهی حدید، بخشی از آیهی ۲۵؛ «تا مردم به انصاف برخیزند...» |
غیرقابل نفوذ بودن در مقابل بدخواهان | یکی از گنجینههای بسیار مهمّی که متأسّفانه مورد توجّه قرار نمیگیرد، سخت بودن و غیر قابل نفوذ بودن در مقابل بدخواهان است. یکی از ضربههایی که جوامع بشری میخورند، از ناحیهی نفوذ دشمنانشان است، که این در آیهی «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار»(۷) وجود دارد. «اَشِدّاء» به معنای شدّت عمل نیست. «اَشِدّاء» به این معنا که ما در فارسی [به آن] شدّت عمل میگوییم، نیست؛ «اَشِدّاء» یعنی سخت بودن، محکم بودن، غیر قابل نفوذ بودن؛ این معنای «اَشِدّاء» است. اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار؛ نگذارید در جامعهی شما نفوذ پیدا کنند. | ۷) سورهی فتح، بخشی از آیهی ۲۹؛ « ... [همراهان پیامبر] بر کافران، سختگیر هستند...» |
مهربانی بین افراد جامعه | مهربانی و محبّت و صفا و صمیمیّتِ بین افراد جامعه. این «رُحَمآءُ بَینَهُم»(۸) هم یکی از همان گنجینهها است، که زندگی در جامعه با رحم و مروّت و مانند اینها [همراه باشد]. | ۸) سورهی فتح، بخشی از آیهی ۲۹؛ « ... [همراهان پیامبر] با همدیگر مهربانند...» |
اجتناب از طاغوت | انسان از طغیانگران و اشرارِ عالم کناره بگیرد، با آنها همراهی نکند: اِجتَنِبُوا الطّاغوت(۹)؛ که اجتناب از طاغوت در قرآن به ما تعلیم داده شده؛ این یکی از همان گنجینهها است که همیشه میشود از آن استفاده کرد و زندگی را درست حرکت داد. | ۹) از جمله، سورهی نحل، آیهی ۳۶؛ «... از طاغوت بپرهیزید...» |
رها شدن از جهل و تعصّب | رها شدن از زنجیر جهل و تعصّب و جُمود و توقّف و مانند اینها: وَ یَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَ الاَغلالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم.(۱۰) هزاران گنجینهی ممتاز از این قبیل در قرآن هست؛ در تعلیم اسلام هست، در بعثت هست. | ۱۰) سورهی اعراف، بخشی از آیهی ۱۵۷؛ «... و از [دوش] آنان قیدوبندهایى را که برایشان بوده است برمیدارد...» |