دیدار جمعی از علما و روحانیون با رهبر انقلاب در آستانه ماه محرم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از روحانیون، ائمه جماعات و وعاظ با ایشان هدف از تبلیغ دین و وعظ و خطابه را تزکیه مردم و بالا بردن معرفت دینی و افکار آنان و نیز ارائه اسوه و الگو برای جهاد و تلاش فی سبیل الله ذکر کردند و ضرورت بیان حقایق حادثه عظیم و جانگداز عاشورای حسینی بصورت پیراسته از خرافات را توسط وعاظ، خطبا و سخنرانان مذهبی یادآور شدند.

در این دیدار که در آستانه ماه محرم، ماه عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام انجام شد مقام معظم رهبری در بیاناتشان خطباء و اهل منبر را به تهذیب نفس، توسعه آگاهیها و بینش وسیع و متنوع دینی ،‌ انس با قرآن،‌ غور در احادیث، آشنایی با افکار جدید مذهبی، فلسفی، عرفانی و اجتماعی توصیه کردند و با اشاره به حماسه بزرگ عاشورا فرمودند: واقعه کربلا در روز عاشورا یک فصل عظیم از تاریخ ماست و مایه اصلی حرکت و نهضت اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی محسوب می شود. تفکر انقلابی ما مستند به حادثه ی عاشورا بود که سراسر جهان اسلام را فرا گرفت و اینگونه مردم را وارد میدان جهاد و مبارزه فی سبیل الله کرد لذا فضلا، گویندگان و خطبا باید حقایق مربوط به حادثه ی عظیم عاشورا که پایه اصلی انقلاب ماست بصورتی پیراسته از خرافات و اضافات برای مردم بیان کنند.

رهبر انقلاب اسلامی ضرورت ایجاد سازماندهی، قاعده و ضابطه در ارتباط با منبر و خطابه را مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به سرعت تحولات در نظریات علمی و علوم گوناگون فرمودند: امروز دنیا در زنده ترین مسائل و علوم موردنیاز مردم روشهای جدید را بکار می گیرد، لذا برای آنکه سخن حق ما درگیرندگان آن مفید و مؤثر واقع شود باید از شیوه ها و روشهای نوین استفاده شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خصومت شیاطین جهانی با اسلام و انقلاب اسلامی اشاره کردند و فرمودند: اسلام از بیشترین و عمیقترین محبتها و عاطفه های مردم محروم برخوردار است و دشمنی زورمندان جهانی با اسلام از همین امر ناشی می شود و از آنجا که روحانیت منادی اسلام است، استکبار همواره به دروغ پردازی، تهمت و افتراء علمای بزرگ ، متفکرین و دانشمندان دینی می پردازند. مقام معظم رهبری در بخش دیگری از بیاناتشان هدف از تلاش استکبار جهانی و آمریکا برای خلع سلاح در خاورمیانه را مقابله با اسلام و ایجاد فشار بر نهضت اسلامی دانستند و افزودند: بیشترین سلاحهادر خاورمیانه توسط صهیونیستها تولید،‌ وارد و انبارشده و بیشترین خطرها از آنها ناشی می شود. رژیم غاصب صهیونیست جرثومه ی خطرناک و مایه تشنج دائمی در این منطقه است اما آمریکایی ها نه تنها او را خلع سلاح نخواهند کرد بلکه او را بیش از پیش تقویت و تجهیز می کنند. هدف آنها فقط اسلام، جمهوری اسلامی ایران و هر کشوری است که در آنجا حرکت اسلامی بوجود آید.

رهبر انقلاب اسلامی به مخالفت ملتها با طرح خلع سلاح در خاورمیانه ازسوی آمریکا اشاره کردند و فرمودند: طرح خلع سلاح درخاورمیانه به این معناست که این منطقه نفت خیز و ثروتمند، تهیدست و بدون سلاح باشد و قدرتمندان بتوانند بر اوپک اثر بگذارند، قیمت نفت را در اختیار خود گرفته و کسی جرأت نکند با اراده ی خود مانع صدور یک قطره نفت شود. این مسأله نیست که ملتها آنرا بپذیرند و ملت ایران اجازه نخواهد داد که درباره اش تصمیم بگیرند و استکبار نیز در این سیاست خود موفق نخواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان به نقش برجسته و مواضع صحیح روحانیت اسلام بویژه در دو قرن اخیر در مواجهه با مسائل بین المللی و سرزمینهای اسلامی اشاره کردند و فرمودند: امروز اسلام تأثیر و موج بزرگی را در دنیا ایجاد کرده و سلطه گران را پریشان ساخته است. روحانیت امروز باید یک گام بزرگ در راه دفاع از اسلام و یک حرکت عظیم در علم و عمل بردارد. امروز روحانیت اسلام مسئولیت عظیمی را بر دوش دارد و باید اسلام را بگونه ای ارائه دهد که اذهان و دلهای مردم را اشباع و سیراب کرده و به استفهام آنان پاسخ صحیحی بدهد.

برپایه همین گزارش، پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی،‌ حجت الاسلام والمسلمین فلسفی طی سخنان کوتاهی به بیان اهمیت نقش خطبا و وعاظ در تشریح معارف اسلام و تبیین حماسه عظیم عاشورا پرداخت و از استقامت، پایداری، مجاهدت و جانبازی به عنوان درسهایی از واقعه ی کربلا یاد کرد.

در این دیدار آیت‌الله مهدوی کنی،‌ائمه جماعات قم و تهران و اعضای مرکز رسیدگی به امور مساجد،‌ اعضای جامعه روحانیت و روحانیون مبارز تهران،‌اعضای جامعه وعاظ، روحانیون رزمی،‌ تبلیغی تیپ امام جعفرصادق (ع) و طلاب بسیجی در حال آموزش، نمایندگان ولی فقیه و روحانیون عقیدتی، سیاسی ارتش و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران،‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهادسازندگی ،‌مبلغین و روحانیون سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی قم،روحانیون و طلاب و امام جمعه بروجرد و همچنین روحانیون و طلاب کاشان حضور داشتند.