مرور آیه‌ مورد اشاره در بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار مردم اصفهان

به رسم آیه‌ها | تبدیل تهدید به فرصت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مردم اصفهان (۱۴۰۱/۰۸/۲۸)، درباره‌ی اهمیت تبدیل تهدید حوادث به فرصت توسط مؤمنان به آیه‌ای از قرآن اشاره کردند که رسانه  KHAMENEI.IR این آیه و بیانات رهبر انقلاب درباره آن‌ را در این جدول مرور میکند.
عنوان بیانات ترجمه آیات
تبدیل تهدید به فرصت در جنگ احزاب ملّتِ باایمان... حادثه برایش پیش می‌آید امّا از حادثه که ممکن است تهدید باشد، برای خودش فرصت درست میکند... از صدر اسلام هم همین جور بوده... وَ لَمّا رَأَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللَهُ وَرَسولُهُ وَ صَدَقَ اللَهُ وَرَسولُه. خب جنگ احزاب، جنگ کوچکی نبود؛ تمام طوائف عرب از قریش و طائف و مکّه و همه جا جمع شدند آمدند به جنگ یک شهر مدینه با چند هزار نفر جمعیّت. جنگ احزاب بود، این باید دلها را بلرزاند؛ وقتی که مؤمنین این را دیدند، قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللَهُ وَ رَسولُه؛ [گفتند] این چیز جدیدی نیست، خدا گفته بود که می‌آیند، برایتان دشمن هست، دشمنانها می‌آیند سراغتان، آمدند؛ وَ صَدَقَ اللَهُ وَرَسولُهُ وَ ما زادَهُم اِلّا ایمانًا وَ تَسلیما.(۱) این «وَ ما زادَهُم اِلّا ایمانًا وَ تَسلیما» همان فرصت است؛ تهدید بود، از این تهدید استفاده کردند، ایمانشان بیشتر شد؛ یعنی یک فرصتی برای ازدیاد ایمان پیدا شد. ۱) سوره‌ی احزاب، آیه‌ی ۲۲
هنگامی که مؤمنان [در نبرد خندق] گروه های دشمن را دیدند، گفتند: این است آنچه خدا و پیامبرش به ما وعده داده اند [که ثواب و پاداش عظیم روز بازپسین بدون تحمل سختی ها و سرافراز بیرون آمدن از آزمایش ها، میسر نیست] و خدا و پیامبرش راست گفته اند، و [جنگ خندق] جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود.
برای دریافت نسخه با کیفیت روی تصویر کلیک کنید