سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین: جدی‌ترین آسیب حج توجه کمتر به فلسفه نهایی حج است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین:
جدی‌ترین آسیب حج توجه کمتر به فلسفه نهایی حج است

» بازگشت به صفحه‌ی حج
آقای امیرعبداللهیان، با توجه به علت غایی حج که وحدت جهان اسلام است، آیا جهان اسلام امروز این هدف را مغفول نگاه نداشته؟

در سطح مردمی و بویژه اندیشمندان جهان اسلام، شاهد تلاش های گسترده جهت رسیدن به هدف نهائی حج که وحدت جهان اسلام است می باشیم، اما مجموعه عوامل بیرونی مانع از تحقق این هدف متعالی است که عمدتا ریشه در سیاست های غلط، مداخله گرانه و تفرقه افکنانه دشمنان دارد.
از جمله این عوامل می توان به تحرکات طائفی، فرقه گرایی های افراطی و به نمایش گذاشتن چهره ای غیر حقیقی از اسلام توسط برخی افراد نا آگاه اشاره کرد.

دولت‌های مسلمان، از طرفی و امت اسلام، از سوی دیگر برای به فعلیت رساندن این پتانسیل چه وظیفه‌ای دارند؟

ما امروز در عصر انقلاب عظیم ارتباطات بسر می بریم. ماهواره ها، اینترنت و سایر فناوری های پیشرفته ارتباطی، با هدف ابلاغ و تبادل پیام بین افراد عمل می کنند. یکی از فلسفه های وجودی حج توجه به این معناست، اما نه از طریق مجازی، بلکه با حضور ملموس و مستقیم مسلمانان جهان در مکان مقدس و معنوی بیت الله الحرام، یعنی آنچه را که امروز انقلاب عظیم ارتباطات بدنبال آنست، قرن ها پیش در تعالیم متعالی اسلام بعنوان یک اصل مد نظر قرار گرفته است، علیرغم بی توجهی برخی دولت های اسلامی به این مؤلفه مهم، باید بپذیریم که حج نمایش عظیم اقتدار امت اسلامی است که همه ساله در این مکان مقدس به منصه ظهور می رسد و مظهر وحدت مسلمانان است هرچند با هدف نهایی حج کما کان فاصله داریم.

آقای سفیر، جدی‌ترین آسیب حج را چه می‌دانید؟

جدی‌ترین آسیب حج توجه کمتر به فلسفه نهایی حج که وحدت جهان اسلام و ارتقای سطح معنویت انسانی است.

این کم‌توجهی مضمن ناشی از چیست و چه طور علاج می‌شود؟

امروز منطقه و جهان اسلام با مشکلات و پیچیدگی های فراوانی مواجه است، مداخله قدرت های فرا منطقه ای، از عرصه های اقتصادی و سیاسی به عرصه های همه جانبه امنیتی تا مرحله اشغال مستقیم نظامی کشورها رسیده است، اشغال افغانستان، عراق و فجایع انسانی گسترده در منطقه مهم خاورمیانه و خلیج فارس که بواقع به لحاظ استراتژیک و منابع سرشار از انرژی و ... امروز "قلب جهان" به شمار می رود، ضمن اینکه پدیده اساسی "مقاومت در برابر نظام سلطه" امروز در این منطقه متجلی شده است، اکنون از افغانستان تا عراق، فلسطین و لبنان و .. صحنه جنگ واقعی سلطه و اشغالگری و جریان مقاومت اسلامی است، مسلمانان باید از فرصت "ارتباط جهانی حج" و  این پتانسیل مهم برای دفاع از صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت استفاده نمایند، پر  واضح است که برگزاری حج مطلوب، باعث تولد مجدد انسان هایی معنوی و مخالف نظام غیر عادلانه سلطه و تقرب به آرمان الهی حج خواهد شد. 

برائت از مشرکین عامل عینی استکبارستیزی جهان اسلام در کنگره عظیم حج است. با این حال گویی برخی دولت‌ها و ملت‌های اسلام در مواجهه با این مساله، گرفتار خوف و رجا اند. چرا؟

این موضوع متاثر از مداخله قدرت های فرا منطقه ای و تلاش آنها جهت ایجاد تفرقه در کنار برخی کج فهمی ها است

راهی هم برای غلبه بر این فرآیند وارداتی وجود دارد؟

تحولات در جهان کنونی با سرعتی نزدیک به انفجار در حال وقوع است، برخی از مؤلفه های قدرت کارآیی خود را از دست داده اند و مفاهیم امنیتی به شدت متحول شده اند، اگر در دو دهه پیش عبور یک ناوگان نظامی آمریکا یا انگلیس از یک منطقه دولت یا دولتهایی را سرنگون می کرد، امروز آمریکا و متحدان با دهها هزار نیرو و انواع ناوگان های نظامی و اتمی و استقرار اشغالگرانه در عرای و افغانستان، بواقع به گل نشسته اند(باتلاق)، در داخل آمریکا بحران های سیاسی، اقتصادی و حتی "بحران هویت" موجی از مشکلات پیچیده را فراهم آورده است و دیگر متحدان ایالات متحده نیز وضعیتی کمو بیش مشابه دارند.
دولت های اسلامی و مسلمانان و انسان های آزاده جهان باید این شرایط سیال و  متحول جهانی را بنحوی درک و از آن در راستای حاکمیت معنویت، عدالت و صلح و ثبات جهانی و مقابله با نظام سلطه بهره گیرند.

دولت و ملت بحرین درقبال این واجب حج، چه موضعی دارند؟

کشور بحرین از مردمی مسلمان و دولتی اسلامی برخوردار است، و مسلمانان این کشور با روحیه ای قوی از مواضع بحق مسلمان در مسائل لبنان، فلسطین، عراق و ... پشتیبانی می نمایند.

حمایت از مواضع حزب الله در لبنان، حماس در فلسطین، توجه جدی به عتبات عالیات در سرزمین عراق از محورهای اساسی مطروحه در مناظرات روزانه مردم مسلمان و روشنفکران این کشور اسلامی است، این فضا بگونه ای است که علیرغم فشار قدرت های فرا منطقه ای و حضور آنان در این کشور اسلامی (در قالب پایگاه نظامی ناوگان پنجم دریایی آمریکا)، شاهد دعوت پادشاهی بحرین از رهبری حماس و حمایت از مواضع بر حق مردم مظلوم فلسطین و برگزاری با شکوه روز جهانی قدس در این کشور هستیم.

مردم بحرین به آرمان های واقعی حج نزدیک و با درکی نسبتا عمیق به تحولات جهان اسلام، این فریضه الهی را بجای می آورند و توجه به ابعاد معنوی و بویژه سیاسی حج را در سرلوحه کار دارند.
» بازگشت به صفحه‌ی حج