معرفی کتابهای اهدا شده توسط رهبر انقلاب به کتابخانه مسجد ابوذر تهران (۱)؛

معرفی کتابهای قرآنی و حدیثی اهدایی رهبر انقلاب

هم‌زمان با ایام سی و ششمین سالگرد سوء قصد به جان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر تهران در ششم تیرماه ۱۳۶۰، رهبر انقلاب اسلامی ۱۱۵ جلد کتاب شامل ۴۳ عنوان را به کتابخانه‌ی این مسجد اهدا کردند. کتاب‌هایی که بیشتر آن‌ها جنبه‌ی دینی و اخلاقی دارند، به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بخشی از این کتابها که درباره موضوعات قرآنی و حدیثی هستند را به‌طور مختصر در این مطلب معرفی کرده است.

کتابهای قرآنی

* ترجمه تفسیر البرهان
«البرهان‌ فی‌ تفسیر القرآن‌»، از مهمترین‌ تفاسیر شیعی و روایی قرآن کریم، تألیف سید هاشم بحرانی است. نویسنده در این تفسیر به تناسب آیات قرآن کریم، به موضوعات‌ فقهی، قصص‌، احادیث نبوی و فضایل‌ اهل بیت(علیهم‌السلام) اشاره کرده است‌. بحرانی اخباری است و تفسیر وی با رویکردی اخباری‌گرایانه نوشته شده است. این تفسیر فقط روایات تفسیری آیات قرآنی را گرد آورده و مؤلف از تحلیل، ارزیابی و اجتهاد درباره معانی آیات پرهیز کرده است.

* ترجمه تفسیر صافی
«تَفسیرُ الصّافی» یکی از آثار ملامحسن فیض کاشانی در تفسیر قرآن است که بیشتر از روش تفسیر روایی (تفسیر آیات به کمک روایات) بهره گرفته و به علت اختصار و جامعیت، در زمان‌های مختلف مورد توجه بوده است. فیض در این اثر سعی کرده، تفسیری پیراسته از اندیشه‌های گوناگون عرضه کند و از این رو نام «الصافی» را برای آن برگزیده است.

* لطایفی از قرآن کریم (برگزیده از کشف الاسرار و عدّةالابرار)
به کوشش دکتر محمدمهدی رکنی
«کشف الأسرار و عدة الأبرار»، تألیف ابوالفضل، رشید الدین میبدی بر اساس تفسیر خواجه عبد الله انصاری، منبعی غنی از تفسیر، تأویل، معارف اسلامی، شعر و ادب عربی و فارسی است. در بین ترجمه‌ها و تفسیرهای معتبر قرآن به زبان فارسی، «کشف الأسرار» ارزشی والا و مقامی خاص دارد. محمدمهدی رکنی یزدی، از اساتید ادبیات فارسی و از قرآن پژوهان معاصر، به خوبی ۱۰ جلد «کشف الاسرار» در این کتاب خلاصه کرده است و توانسته است به زیبایی تفسیر «کشف الاسرار» را در جهان و ایران تبلیغ کند.

* علل انحطاط تمدن‌ها از دیدگاه قرآن کریم
احمدعلی قانع
در این کتاب تحقیقی تفسیرگونه پیرامون آیات مربوط به علل انحطاط تمدنها انجام گرفته است. اینکه چگونه یک جامعه، سعادتمند و مورد لطف پروردگار و تحت چه ضوابطی امواج انحطاط و هلاکت، تمدنی را در گرداب قهر خویش فرو می‌برد؟ براین اساس روشن میشود که سنن الهی جاری شده در جوامع سابق استثناپذیر نبوده و در جوامع کنونی نیز جریان دارد. در این کتاب به علل انحطاط تمدنها در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اشاره شده است.

کتابهای حدیثی

* میزان الحکمة
محمد محمدی ری‌شهری
میزان الحکمة، فرهنگ موضوعی- الفبایی احادیث اسلامی است. میزان الحکمة، کتابی است که با نظمی نوین و ابتکاری و به صورت موضوعی، معارف بلند و سازنده قرآن کریم را در کنار احادیث رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت پاک آن بزرگوار، ارائه می‌کند و بدین سان، دستیابی به احادیث در زمینه‌‌های مختلف: اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی، تاریخی و ...، آسان می‌نماید.

* معجم الاحادیث المعتبرة
محمد آصف المحسنی
«معجم الاحادیث المعتبرة» کتابی است که همه روایات معتبر شیعه را در ۸ جلد شامل ۱۱هزار و ۵۲۳ حدیث گرد آورده است. این کار سترگ که نخستین پالایش کامل روایات شیعه به لحاظ سندی به شمار می‌آید، پدیده‌ای منحصر به فرد است که جوایز کتاب فصل، کتاب سال حوزه و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را از آن خود ساخته است. مؤلف کتاب آیت‌الله محمدآصف محسنی از علمای مشهور و مبارز افغانستان است.

* ترجمه کامل الزیارات
مترجم: امیر وکیلیان
کتاب «کامل الزیارات» مجموعه روایاتی از ائمه(علیهم‌السلام) درباره شیوه زیارت حضرت رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و دیگر امامان و امامزادگان علیهم السلام و ثواب و فضل آن می‌باشد. این کتاب یکی از معتبرترین مراجع کتب دعا و زیارات متأخرین مانند «مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمی می‌باشد. ترجمه این کتاب توسط امیر وکیلیان، به منظور بهره‌برداری بیشتر فارسی‌زبانان، با ترجمه‌ای روان و سلیس، در عین رعایت اصل امانت در ترجمه، به علاقمندان خاندان عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) تقدیم شده است.

* ترجمه عیون اخبار الرضا علیه‌السلام
این کتاب نوشته شیخ صدوق، از علمای برجسته و چهره‌‌های سرشناس و از راویان شیعه در قرن چهارم هجری است. در این کتاب روایت‌های پیرامون امام رضا(علیه‌السلام) و مجموعه روایاتی که از آن حضرت روایت شده، جمع‌‌آوری شده است. این کتاب، در شرح و توضیح بسیاری از عقاید شیعه کتابی ارزشمند و مفید است.

* سرّ الاِسراء فی شرح حدیث المعراج
علی سعادت‌پرور
حدیث معراج حدیثی از رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که حاصل گفتگوی خدای متعال با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در شب معراج است، مطالب این حدیث راهنمایی برای تمام مشتاقان سیر و سلوک الی الله است. علمای بزرگ در مباحث اخلاقی به این حدیث استناد جسته‌اند، در این میان علامه طباطبایی نیز در جلساتی این حدیث را شرح داده‌اند، آیت الله سعادت‌پرور که یکی از شاگردان علامه در این جلسات بوده است در این کتاب به شرح حدیث معراج با استفاده از آیات و روایات پرداخته‌اند.

* شرح نهج‌البلاغه ابن میثم
ابن میثم از عالمان و متکلمان قرن هفتم هجری است که به درخواست عطا ملک جوینی شرح مفصلی بر «نهج‌البلاغه» نگاشته است، شرح ابن میثم از نظر توجه به معانی جملات و نیز بحثهای فلسفی-کلامی اهمیت فراوانی دارد. همچنین در این اثر مباحث اخلاقی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

* شرح نهج‌البلاغه شیخ محمد عبده
شیخ محمد عبده، مفتی اسبق مصر و از مصلحان برجسته تاریخ معاصر است، او از شاگردان سید جمال‌الدین اسدآبادی بوده است. به گفته خودش به طور تصادفی با «نهج‌البلاغه» آشنا شده و به شدت از «نهج‌البلاغه» متأثر شده و اهتمام به شرح آن کرده است. شرح شیخ محمد عبده، بیشتر حاوی الفاظ مشکل و واژگان غریب «نهج‌البلاغه» است. با این همه، این شرح در جهان عرب از شهرت بسزایی برخوردار است.

* نهج‌البلاغه
ترجمه: محمد دشتی
«ترجمه نهج‌البلاغه دشتی»، از ترجمه‌های فارسی به قلم محمد دشتی است. این ترجمه به دلیل روان بودن و سادگی مفاهیم و نیز فهرست‌های موضوعی مختلف و عنوان‌بندی‌های مطالب «نهج‌البلاغه» در سال‌های اخیر مورد استقبال عموم قرار گرفته و بارها چاپ شده است.

نهج‌البلاغه
ترجمه: داریوش شاهین
ترجمه کامل «نهج‌البلاغه» به قلم داریوش شاهین به زبان فارسی است. این ترجمه آزاد و نقل به معنا بوده که برای استفاده عموم مردم به نگارش درآمده است. در مقدمه اثر، شرحی روان از زندگی امیرمؤمنان(علیه‌السلام) آورده است، که در عین کوتاهی گیراست و بر اعتبار کتاب می‌افزاید. در این رهگذر، آغاز تا انجام حیات مولای متقیان با بیانات ساده توصیف شده است.

* مختاراتٌ مبّوبّة من نهج‌البلاغه
سید عطیه ابوالنجا
این کتاب ترجمه گزیده‌ای از «نهج‌البلاغه» به زبان فرانسه است. این کتاب توسط انتشارات انصاریان چاپ شده است.
 
NAHJUL BALAGHA
Ansariyan Publication
این کتاب ترجمه انگلیسی «نهج‌البلاغه» است که توسط انتشارات انصاریان چاپ شده است.

* نهج‌البلاغه منظوم
محمدحسین سلطانی لرگانی کجوری
«نهج‌البلاغه منظوم» اثر آقای محمدحسین سلطانی است که به صورت اشعاری زیبا در آمده است. اثر حاضر، مجموعه خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان امام علی(علیه‌السلام) در «نهج‌البلاغه» است که در قالب مثنوی و در بحر متقارب به نظم کشیده شده است.

* نهج‌البلاغه منظوم (خطبه‌ها)
علی توکلی
«نهج‌البلاغه منظوم» به اهتمام علی توکلی گنابادی مهمترین اثر منظوم فارسی بر اساس «نهج‌البلاغه» است.

* مقتل معصومین علیهم‌السلام (جلد اول)
گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام)
در جلد نخست این کتاب به مقتل چهار معصوم: حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، حضرت فاطمه زهرا، حضرت علی و امام حسن مجتبی(علیهم‌السلام) اشاره شده است. این اثر می‌تواند برای، خطبا و مدّاحان و عموم دوستداران اهل بیت مؤثر باشد، تا به بیانی مستند از مقتل معصومین(علیهم‌السلام) دست یافته و در ترویج مکتب تشیِع با نقل مطالب صحیح و دور از خرافه موفق و مؤیّد باشند.

* اصحاب امام حسن مجتبی علیه‌السلام
جمعی از پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام
در آغاز این کتاب، به صورت مفصل به زندگانی امام حسن(علیه‌السلام) پرداخته شده است و پس از آن به شرح حال ۳۱ تن از اصحاب امام حسن(علیه‌السلام) اشاره شده است. وجه امتیاز این کتاب این است که چون بیشتر کتابهای رجالی به زبان عربی است، این کتاب به زبان فارسی تألیف شده است.