دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

حضرت آیةالله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان طی بیانات مبسوطی به تهاجمات گسترده دشمنان اسلام علیه فرهنگ عمومی مردم و نیز امور آموزشی در سطوح مختلف اشاره کردند و با بیان اهمیت بازنگری متفکرانه بر فرهنگ عمومی، شناخت بیماری های فرهنگی جامعه و یافتن راه درمان آنها، بر ضرورت تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد برای اداره کشور و انقلاب در دانشگاه ها و لزوم آشنا کردن دانشجویان با مبانی اسلامی و انقلابی تأکید کردند.

در این دیدار که در پنجمین سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی حضرت امام ‌خمینی رضوان ا... تعالی علیه انجام شد ابتدا حجةالاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنان کوتاهی به اهمیت ویژه‌ای که در برنامه پنج ساله به مراکز تحصیلات عالی از لحاظ کیفی و کمی داده شده‌است اشاره کرد و اظهار داشت: ما امیدواریم که با اجرای برنامه پنج ساله بتوانیم وضع نیروی انسانی کار آمد از لحاظ کمی و کیفی به ویژه در زمینه کارشناسی ارشد، متخصص و محقق را بهبود بخشیده و از لحاظ فرهنگی نیز دانشگاهایمان را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنان خود همچنین به بیان نقش تمدن اسلامی در سیر علوم مختلف و تاریخ علم پرداخت و افزود: تلاش مابر این است که دانشجویان مراکز آموزش عالی در پایان تحصیلات خود به انسان مستقلی که وجودشان از هر گونه افکار وارداتی بیگانه پاک باشد تبدیل شوند.

آنگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنان مبسوطی به جایگاه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیشبرد فرهنگ کشور اشاره کردند و با تأکید بر لزوم توجه این شورا به فرهنگ عمومی جامعه فرمودند: ما باید باور کنیم که امروز آماج تهاجمات فرهنگی دشمنان اسلام از طریق آمیختن فرهنگ انقلابی ما با اموری که آنرا از خلوص و کارآئی می اندازد، و نیز ایجاد موانع در راه تربیت انسان های کارآمد و متخصص برای اداره ی امور کشور قرارگرفته ایم و شک نیست که دشمنان ما در این راه برنامه ریزی کرده اند.

ایشان به تلاش استکبار جهانی برای جذب و ربودن مغزها و استعدادهای کارآمد و درخشان جهان سوم بویژه ایران اسلامی اشاره کردند و افزودند: ما از همه طرف با دشمنی و خصومت دشمنان اساسی و فرهنگی خود در جهان مواجه هستیم تا نگذارند در زمینه فرهنگ عمومی، ذهنیت ها و عمل فرهنگی مردم و نیز امور آموزشی و تربیت نیروی انسانی برنامه ریزی کنیم .

کم توجهی و کمتر تن دادن افراد کارآمد فکری ما در دانشگاه ها و مراکزتحقیق و کارگاه ها به نوآوری های پرزحمت و کم درآمد از بیماری فرهنگی ناشی می شود.

حضرت آیةالله خامنه ای بازنگری متفکرانه به فرهنگ عمومی و کشف بیماری هایرهنگی جامعه و نیز یافتن راه درمان آنها را یک وظیفه مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی خواندند و با بیان نقائص و کاستی های موجود در سطوح مختلف آموزشی کشور و نیز کمبود استاد فرمودند: بسیاری از نارسائی های موجود پیامد جنگ تحمیلی و فشارهای اقتصادی دشمنان انقلاب و اسلام است و دستگاه فرهنگی کشور باید نواقص را یکی پس از دیگری برطرف سازد و بدون تردید متوجه کردن بودجه عمومی به سمت کارهای فرهنگی به سود کشور خواهد بود و این امر به تأمین امکانات مورد نیاز آینده مملکت خواهد انجامید.

ولی امر مسلمین بر ضرورت تأمین نیروی انسانی کارآمد برای کشور تأکید کردند و از جوانان به عنوان حرکت آفرینان جامعه نام بردند و فرمودند: باید به مسئله ذهنیت، اعتقادات و روحیه اسلامی و انقلابی دانشجویان توجه شود و اگر آنها به سمت روحیه انقلابی و اسلامی جهت داده شوند بزرگترین منفعت عاید کشور شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان بیاناتشان بر اهمیت دانشگاه و لزوم آشنا ساختن دانشجویان با مبانی اسلامی و انقلابی تأکید کردند وفرمودند: ورود دانشجو به دانشگاه باید همانند ورود طلبه به حوزه علمیه باشد و دانشجو طی دوران تحصیل با تعبد، معرفت و دین آشنا شده و به گرایشات انقلابی و روحیه پرشور او نیز اهمیتداده شود و افراد مؤثر در دانشگاهها و مراکز حساس علمی نیز باید افرادی انقلابی باشند زیرا دانشجویان عناصر آینده ساز کشور هستند و باید برای آنان از لحاظ فکری،‌علمی، مادی و رفاهی سرمایه گذاری شود.