سخنرانی رهبر انقلاب در آغاز مجدد درس خارج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در آغاز مجدد درس خارج، طی سخنانی حوزه های علمیه را به توجه جدی در امر تحقیق، پژوهش، تعلیم و تعلم در رشته های گوناگون علوم اسلامی، بویژه تلاش برای پیشرفت فقه و فقاهت و طرح اندیشه های جدید بر اساس مبانی فقاهت، تبلیغ معارف و حقایق دینی در داخل و خارج کشور، فهم و اطلاع از مسائل و تحولات عالم فرا خواندند و برکسب هر چه بیشتر تقوی و معنویت و دوری از ظواهر و زخارف دنیوی تأکید کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه فضلا و طلاب حوزه های علمیه باید تحقیق، تعلیم و تدریس را کار اول خود بدانند و به آنها اهتمام ورزند، فرمودند: باید در حوزه ی علمیه قم و دیگر حوزه ها، به تحقیق و پژوهش در علوم گوناگون اسلامی بویژه فقه، اصول و رجال میدان داده شود و طلاب و فضلا به مسائل جدید و مورد ابتلای جامعه بپردازند و سنت اجازه ی اجتهاد توسط بزرگان حوزه به طلاب، مجددا احیاء شود.
رهبر انقلاب اسلامی ضمن تأکید بر اهمیت امر تبلیغ در حوزه های علمیه، فرمودند: امروز شرایط تبلیغ اسلام در جهان، بیش از هر زمان دیگر فراهم است و حوزه های علمیه باید به این امر مهم بدقت توجه کنند. امروز مسلمانان در دورترین نقاط جهان از جمله جمهوریهای مسلمان نشین شوروی سابق، تشنه ی حقایق و معارف اسلام هستند و اسکتبار نیز با تمام توان، علیه اسلام تبلیغ میکند، از اینر طلاب و فضلای حوزه های علمیه باید خود را برای نشر و گسترش معارف اسلام در داخل و خارج کشور آماده کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن اشاره به اینکه موضوع شناسی، یکی از لوازم اساسی فقاهت و اجتهاد صحیح است، فرمودند: طلاب علوم دینی باید نسبت به تحولات جهانی آگاهی کامل داشته باشند و حوزه های علمیه میبایست از راههای مختلف همچون ارائه آموزشهای لازم، انتشار نشریات مفید و استفاده از اندیشمندان مطلع، طلاب و فضلا را نسبت به مسائل روز آگاه کنند.
مقام معظم رهبری حوزه های علمیه را نهادی ریشه دار و متکی به خود دانستند و فرمودند:همانگونه که حوزه ها تاکنون از همه ی جهات مستقل و متکی بخود بوده، در آینده نیز باید این استقلال حفظ شود.
البته این امر به معنی عدم همکاری و ارتباط با حکومت و نظام اسلامی نیست. بلکه حوزه های علمیه باید همواره بر پشتیبانی و حمایت خود از نظام اسلامی افزوده و ارتباط و همکاری خود را با دولت اسلامی روزبروز مستحکم ترکنند.
رهبر انقلاب اسلامی حفظ استقلال حوزه ها را در گرو مشارکت فعالانه ی اساتید و فضلای حوزه دانستند و افزودند: اداره ی امور حوزه باید توسط اساتید وعلمای حوزه انجام گیرد و آنان این کار را بر دیگر امور ترجیح دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه ی بیاناتشان، بر نقش بر جسته ی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و انقلاب اسلامی در ارتباط با حوزه های علمیه تأکید کردند و فرمودند:امام و انقلاب برحوزه های علمیه حق حیات دارند که هیچگاه نباید فراموش شود. اگر امام و انقلاب نبودند، دشمنان اسلام، حوزه های علمیه را نابود میکردند ولی امام و انقلاب به حوزه ها آبرو و شخصیت بخشیدند. طلاب انقلابی و جبهه رفته و کسانی که امروز در خدمت انقلاب و نظام اسلامی هستند، باید در حوزه های مورد توجه قرار گرفته و به مجاهدات و خدمات آنان ارزش و بهای لازم داده شود.
مقام معظم رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از حضرت آیت‌الله العظمی خویی(ره) یاد کردند و ایشان را بعنوان یک محقق، مؤلف و مدرس بزرگ که بجز مرجعیت در رشته های مختلف علوم اسلامی به ویژه فقه، اصول و رجال، برجسته بودند، مورد تجلیل قرار دادند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بیاناتشان طلاب و فضلای حوزه را به تقوی، معنویت، اخلاق اسلامی، حفظ زیّ طلبگی، فریب نخوردن در مقابل ظواهر و زخارف مادی و تقلید نکردن از اهل دنیا فرا خواندند.