بسماللَّهالرّحمنالرّحیم
در میان مجموعهی وظائف خطیری که با استقرار حاکمیت الهی در نقطهیی از زمین، بر دوش مؤمنان و بندگان زبدهی خداوند قرار میگیرد، قرآن اقامهی نماز را شأنی ویژه بخشیده و آن را در صدر فهرست جای داده است: «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصّلاة». اگر بر پا داشتن نماز در میان مردم، نقشی بنیانی نمیداشت و همچون پایهی استواری برای پیشبرد هدفهای بزرگ نظام اسلامی به شمار نمیآمد، چنین تأکید بلیغی بر اهمیت نماز نمیشد.
حقیقت آن است که نماز با نقش عظیم تربیتی، با تأثیر شگرف در ایجاد آرامش و سکینهی قلبی مؤمنان، با دمیدن روح توکل و تقوا و اخلاص در نماز گزار، با ایجاد فضای تقدس و معنویت در پیرامون نمازگزار که موجب دوری او و دیگران از گناه است، و با درسهای معرفتی گوناگون که در الفاظ و اذکار آن نهفته است، بسی بیش از صرفاً یک وظیفهی شخصی، و در واقع دارای نقش کلیدی در ادارهی فرد و جامعه است. تأکیدهای بلیغی که بر گزاردن این واجب شده، و حتی پدر و مادر موظف شدهاند که فرزند خود را از دوران کودکی با آن مأنوس سازند، در میان همهی واجبات دینی بینظیر است؛ و این به خاطر نقش استثنایی نماز در تنظیم انگیزههای روانی فرد و تأمین فضای مساعد برای تحمل بارهای سنگین وظیفه در جامعه است. با توجه به همهی این جهات، بحق باید نماز را برترین اعمال دانست و صلای «حی علی خیرالعمل» را در بانگ نماز، سخنی حکمت آمیز به حساب آورد. نماز است که مایههای لازم ایثار و گذشت و توکل و تعبد را که پشتوانهی حتمی واجبات پر خطر و دشوار همچون جهاد و نهی از منکر و زکات است، در روح آدمی پدید میآورد و او را شجاعانه بدان میدانها گسیل میدارد. هنگامی که به خاطر هجوم دشمن، فریضهی جهاد اهمیت مییابد، یا بر اثر دشواری زندگی قشرهایی از مردم، فریضهی زکات و انفاق، همه را مخاطب میسازد، یا به اقتضای تلاش دشمن در عرصهی فرهنگ و اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر واجب همگانی میشود، در همهی این شرائط، نماز، نه فقط از شأن «خیرالعملی» فرو نمیافتد، بلکه به مثابهی پشتوانهی روحی و معنوی همهی مجاهدتها و ایثارها و خطرپذیریها، بر اهمیت آن افزوده میشود.
امروزه با سیطرهی نظم ماشینی بر همهی جامعههای بشری، انسان و انسانیتها سخت در فشارند. آحاد بشر در چنین نظمی ناگزیرند آهنگ زندگی فردی و اجتماعی را، با نواخت سنگین و روح گداز ماشین، همسان و یک آهنگ کنند. رحم و مروت و گذشت و ایثار و بسی ارزشهای اخلاقی دیگر، در این همنواختی است که کم تأثیر و بیرنگ میشود، و خانواده و اخلاق همزیستیِ مهرآمیز خانوادگی، در چنین وضعی است که پایمال و منهدم میگردد. از دهها سال پیش، دلسوزان و تیزبینان، حتی در قلب محیط تمدن صنعتی و ماشینی، این خطر را احساس کرده و هشدار دادهاند، و با تأسف، هنوز میلیونها انسان - به ویژه جوانان که احساسات لطیفتر و روحیهی آسیب پذیرتر دارند - در این بلای بزرگ همچنان بیدفاع و بیعلاجاند.
نیاز به رابطهی معنوی با خداوند رحیم و کریم، بدین جهت امروز برای مردم دنیا از همیشه حادتر و جدیتر است؛ و نماز برترین و کارآمدترین وسیله برای تأمین این نیاز است. بشریت امروز به نماز خالص و کامل و پرشور اسلامی، از همیشه نیازمندتر است و شما مسؤولان امر ترویج نماز، باید به کمک الهی بتوانید، نه فقط نسل رو به رشد و بالندهی جوان کشورمان، بلکه همهی جانهای نیازمند و کامهای تشنهی بشر متحیر در سراسر جهان را اشباع کنید و از سرچشمهی فیاض نماز بهرهمند سازید.
اینجانب ضمن تقدیر از زحمات شما عزیزان که سال به سال، گستردهتر و بار آورتر میشود، شما و دیگر مسؤولان و همهی ملت عزیز را به نکات زیر توصیه میکنم:
1 - آشنایان با معارف اسلامی، شأن نماز و روح و محتوا و گسترهی تأثیر آن در جان فرد و مجتمع را با شیوههای رسا تبیین کنند، و به ویژه هنرمندان برای این مقصود از ابزار کارآمدِ هنر بهره بگیرند.
2 - پدر و مادرها، کودکان و نوجوانان را با صورت و معنای این فریضه آشنا سازند و اگر باید از دیگران کمک گرفت، کتابهای شیرین و آسان فهم را برای کودکان خود بخوانند.
3 - معلمان مدارس در هنگام نماز، نوجوانان پسر و دختر را به حضور در نمازخانههای مدارس تشویق کنند و خود پیش از همه به نماز بشتابند.
4 - مسؤولان پرورشی مدارس، نماز را در رأس برنامههای پرورشی به شمار آورند.
5 - مسؤولان ورزش کشور، محیط ورزش را با یادآوری و اقامهی نماز روح بخشند و در تعیین وقت مسابقات ورزشی، ساعت نماز را فارغ و زمین و زمان را آمادهی برگزاری نماز کنند.
6 - برنامه ریزان حرکت رسانههای سفری مانند قطار و هواپیما و غیر آن، حفظ وقت و امکان نماز مسافران را در برنامهریزیها در نظر بگیرند.
7 - ائمهی محترم جماعات، مساجد را از همیشه فعالتر کنند و آموزش ترجمه و مفهوم و روح نماز را به شکل نوین و جذاب، در برنامههای خود بگنجانند.
8 - نویسندگان کتب معارف دبیرستانها و دانشگاهها، نماز را از موضوعات مورد بحث آن کتابها قرار دهند و در آن، بحثهای عالمانه و عمیق را در این باره مطرح سازند.
9 - جوانان عزیز، دقائق معدود نماز را فقط برای نماز بگذارند و در طول نماز، تا آنجا که میتوانند، با تمرکز و حضور قلب، مایهی زندگی بخش ذکر و تضرع را برای جان و دل نیازمند خویش تأمین کنند.
10 - همگان، نماز را که داروی شفابخش روح و مایهی صفا و آرامش و نورانیت است، بر همهی کارهای دیگر مقدم دارند و در هیچ شرائطی خود را از آن محروم نسازند و هرگز به بهانهی مشغله و گرفتاری، این حضور رهایی بخش در محضر آفریدگار رحیم و کریم و عزیز را از دست ندهند.
خداوند فیض نماز را بیش از پیش بر این ملت مؤمن و نمازگزار ارزانی فرماید.
والسّلام علیکم و رحمةاللَّه - 07/07/1376 - سیّد علی خامنهای
در میان مجموعهی وظائف خطیری که با استقرار حاکمیت الهی در نقطهیی از زمین، بر دوش مؤمنان و بندگان زبدهی خداوند قرار میگیرد، قرآن اقامهی نماز را شأنی ویژه بخشیده و آن را در صدر فهرست جای داده است: «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصّلاة». اگر بر پا داشتن نماز در میان مردم، نقشی بنیانی نمیداشت و همچون پایهی استواری برای پیشبرد هدفهای بزرگ نظام اسلامی به شمار نمیآمد، چنین تأکید بلیغی بر اهمیت نماز نمیشد.
حقیقت آن است که نماز با نقش عظیم تربیتی، با تأثیر شگرف در ایجاد آرامش و سکینهی قلبی مؤمنان، با دمیدن روح توکل و تقوا و اخلاص در نماز گزار، با ایجاد فضای تقدس و معنویت در پیرامون نمازگزار که موجب دوری او و دیگران از گناه است، و با درسهای معرفتی گوناگون که در الفاظ و اذکار آن نهفته است، بسی بیش از صرفاً یک وظیفهی شخصی، و در واقع دارای نقش کلیدی در ادارهی فرد و جامعه است. تأکیدهای بلیغی که بر گزاردن این واجب شده، و حتی پدر و مادر موظف شدهاند که فرزند خود را از دوران کودکی با آن مأنوس سازند، در میان همهی واجبات دینی بینظیر است؛ و این به خاطر نقش استثنایی نماز در تنظیم انگیزههای روانی فرد و تأمین فضای مساعد برای تحمل بارهای سنگین وظیفه در جامعه است. با توجه به همهی این جهات، بحق باید نماز را برترین اعمال دانست و صلای «حی علی خیرالعمل» را در بانگ نماز، سخنی حکمت آمیز به حساب آورد. نماز است که مایههای لازم ایثار و گذشت و توکل و تعبد را که پشتوانهی حتمی واجبات پر خطر و دشوار همچون جهاد و نهی از منکر و زکات است، در روح آدمی پدید میآورد و او را شجاعانه بدان میدانها گسیل میدارد. هنگامی که به خاطر هجوم دشمن، فریضهی جهاد اهمیت مییابد، یا بر اثر دشواری زندگی قشرهایی از مردم، فریضهی زکات و انفاق، همه را مخاطب میسازد، یا به اقتضای تلاش دشمن در عرصهی فرهنگ و اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر واجب همگانی میشود، در همهی این شرائط، نماز، نه فقط از شأن «خیرالعملی» فرو نمیافتد، بلکه به مثابهی پشتوانهی روحی و معنوی همهی مجاهدتها و ایثارها و خطرپذیریها، بر اهمیت آن افزوده میشود.
امروزه با سیطرهی نظم ماشینی بر همهی جامعههای بشری، انسان و انسانیتها سخت در فشارند. آحاد بشر در چنین نظمی ناگزیرند آهنگ زندگی فردی و اجتماعی را، با نواخت سنگین و روح گداز ماشین، همسان و یک آهنگ کنند. رحم و مروت و گذشت و ایثار و بسی ارزشهای اخلاقی دیگر، در این همنواختی است که کم تأثیر و بیرنگ میشود، و خانواده و اخلاق همزیستیِ مهرآمیز خانوادگی، در چنین وضعی است که پایمال و منهدم میگردد. از دهها سال پیش، دلسوزان و تیزبینان، حتی در قلب محیط تمدن صنعتی و ماشینی، این خطر را احساس کرده و هشدار دادهاند، و با تأسف، هنوز میلیونها انسان - به ویژه جوانان که احساسات لطیفتر و روحیهی آسیب پذیرتر دارند - در این بلای بزرگ همچنان بیدفاع و بیعلاجاند.
نیاز به رابطهی معنوی با خداوند رحیم و کریم، بدین جهت امروز برای مردم دنیا از همیشه حادتر و جدیتر است؛ و نماز برترین و کارآمدترین وسیله برای تأمین این نیاز است. بشریت امروز به نماز خالص و کامل و پرشور اسلامی، از همیشه نیازمندتر است و شما مسؤولان امر ترویج نماز، باید به کمک الهی بتوانید، نه فقط نسل رو به رشد و بالندهی جوان کشورمان، بلکه همهی جانهای نیازمند و کامهای تشنهی بشر متحیر در سراسر جهان را اشباع کنید و از سرچشمهی فیاض نماز بهرهمند سازید.
اینجانب ضمن تقدیر از زحمات شما عزیزان که سال به سال، گستردهتر و بار آورتر میشود، شما و دیگر مسؤولان و همهی ملت عزیز را به نکات زیر توصیه میکنم:
1 - آشنایان با معارف اسلامی، شأن نماز و روح و محتوا و گسترهی تأثیر آن در جان فرد و مجتمع را با شیوههای رسا تبیین کنند، و به ویژه هنرمندان برای این مقصود از ابزار کارآمدِ هنر بهره بگیرند.
2 - پدر و مادرها، کودکان و نوجوانان را با صورت و معنای این فریضه آشنا سازند و اگر باید از دیگران کمک گرفت، کتابهای شیرین و آسان فهم را برای کودکان خود بخوانند.
3 - معلمان مدارس در هنگام نماز، نوجوانان پسر و دختر را به حضور در نمازخانههای مدارس تشویق کنند و خود پیش از همه به نماز بشتابند.
4 - مسؤولان پرورشی مدارس، نماز را در رأس برنامههای پرورشی به شمار آورند.
5 - مسؤولان ورزش کشور، محیط ورزش را با یادآوری و اقامهی نماز روح بخشند و در تعیین وقت مسابقات ورزشی، ساعت نماز را فارغ و زمین و زمان را آمادهی برگزاری نماز کنند.
6 - برنامه ریزان حرکت رسانههای سفری مانند قطار و هواپیما و غیر آن، حفظ وقت و امکان نماز مسافران را در برنامهریزیها در نظر بگیرند.
7 - ائمهی محترم جماعات، مساجد را از همیشه فعالتر کنند و آموزش ترجمه و مفهوم و روح نماز را به شکل نوین و جذاب، در برنامههای خود بگنجانند.
8 - نویسندگان کتب معارف دبیرستانها و دانشگاهها، نماز را از موضوعات مورد بحث آن کتابها قرار دهند و در آن، بحثهای عالمانه و عمیق را در این باره مطرح سازند.
9 - جوانان عزیز، دقائق معدود نماز را فقط برای نماز بگذارند و در طول نماز، تا آنجا که میتوانند، با تمرکز و حضور قلب، مایهی زندگی بخش ذکر و تضرع را برای جان و دل نیازمند خویش تأمین کنند.
10 - همگان، نماز را که داروی شفابخش روح و مایهی صفا و آرامش و نورانیت است، بر همهی کارهای دیگر مقدم دارند و در هیچ شرائطی خود را از آن محروم نسازند و هرگز به بهانهی مشغله و گرفتاری، این حضور رهایی بخش در محضر آفریدگار رحیم و کریم و عزیز را از دست ندهند.
خداوند فیض نماز را بیش از پیش بر این ملت مؤمن و نمازگزار ارزانی فرماید.
والسّلام علیکم و رحمةاللَّه - 07/07/1376 - سیّد علی خامنهای