پیام تسلیت به نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان خراسان به‌مناسبت ارتحال آیت‌ا‌لله‌ میرزا جواد تهرانى

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱)

جناب حجّت‌الاسلام والمسلمین آقاى طبسى (دامت تأییداته)

 با تأثّر و تأسّف، خبر ارتحال عالم مجاهد و فقیه پرهیزکار و عبد صالح، آیت‌ا‌لله‌ آقاى حاج میرزا جواد آقاى تهرانى (رضوان ا‌لله‌ تعالى علیه) را دریافت کردم. آن عالم بزرگوار و پارسا حقّاً از زمره‌ی انسانهاى والا و برجسته‌اى بود که عمر خود را در بندگى خدا و خدمت به خلق و مجاهدت در راه دین گذرانید و با بیان و قلم و قدم، در طریق جلب رضاى الهى گام برداشت. سالیان دراز، حوزه‌ی علمیّه‌ی مشهد را با درس فقه و تفسیر و عقاید، رونق بخشید و طلّاب و فضلاى زیادى را مستفیض گردانید. در مقاطع گوناگون از سالیان مرارت‌بار نهضت اسلامى و بخصوص در حوادث دوران پیروزى انقلاب، پشتیبان و همراه مبارزین و مایه‌ی دلگرمى آنان بود. پس از پیروزى انقلاب نیز در صحنه‌هاى بسیار مهم و حسّاس، با حضور مؤثّر و بابرکت خود، انقلاب را تقویت کرد و از جمله در سالهاى جنگ تحمیلى، مکرّر لباس رزم پوشید و با وجود کهولت سن، در صحنه‌ی نبرد، پیشوا و همگام جوانان مجاهد فی‌سبیل‌ا‌لله‌ شد.

 رحلت آن بزرگوار، ضایعه‌اى براى حوزه‌هاى علمیّه و مصیبتى براى آشنایان به منزلت علمى و عملى این عالم جلیل‌القدر است. اینجانب به همه‌ی علماى اعلام و حوزه‌ی علمیّه و مردم مشهد و دیگر ارادتمندان و دوستداران آن عالم جلیل و مخصوصاً خانواده‌ی محترم و فرزندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال رحمت و علوّ درجات براى ایشان مسئلت مینمایم.
سیّدعلى خامنه‌اى
۶۸/۸/۲       

۱) آیت‌الله‌ میرزا جواد تهرانى از مدرّسین برجسته‌ى حوزه‌ى علمیه‌ى مشهد بود. ایشان پس از تحصیل در تهران و نجف، بیش از چهل سال از عمر پُربرکتش را در حوزه‌ى علمیه‌ى مشهد به تدریس تفسیر و اصول و اخلاق پرداخت. همچنین ایشان در دوران دفاع مقدّس - با وجود کهولت سن - بارها با حضور در جبهه‌هاى نبرد، اهتمام خود به مقابله با دشمنان اسلام را به نمایش گذاشت، به‌گونه‌اى که در وصیّت‌نامه‌ى خود در آن زمان اعلام کرده بود که در صورت فرارسیدن عروجش در میادین نبرد، در همان مکان دفن گردد. ایشان در شامگاه ۱۳۶۸/۸/۱ و در پى یک بیمارى در سنّ ۸۵ سالگى چشم از جهان فروبست. هیئتى به نمایندگى از سوى حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در مراسم تشییع پیکر ایشان در شهر مشهد شرکت کردند.