حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان، اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان خراسان شمالی با ایشان، ضمن اشاره به لزوم اهتمام به ساختن و شکلدهی هویت انسانی کودکان بر اساس خُلقیات نیکو از همان دوران ابتدایی تأکید کردند: اساسیترین نیاز کشور، ایجاد روحیهی امید به آینده، نشاط و خودباوری در نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان، هدف از برگزاری جلسات متعدد با معلمان و اساتید را نهادینهکردن فرهنگ احترام به مقام معلم و استاد بیان کردند و با اشاره به برخی مطالب حرفهای، دقیق، سنجیده و کارشناسیشدهی معلمان و اساتید استان خراسان شمالی افزودند: این مطالب بسیار قابل استفاده، و شنیدن آنها لذتبخش بود. ضمن آن که نشاندهندهی وجود استعدادهای برتر و اندیشههای خوب و روشن در خراسان شمالی است.
حضرت آیتالله خامنهای با تبیین فلسفهی تشکیل حکومت در اسلام به منظور ایجاد تحول همهجانبه در فرد و جامعه و غلبهی خصلتهای انسانی بر خصلتهای پَست، تأکید کردند: در چنین دیدگاهی، جایگاه و نقش آموزش و پرورش و آموزش عالی و معلمان و اساتید بسیار مهم و برجسته است.
ایشان شکلدهی و ساخت شخصیت و هویت کودکان را یکی از وظایف اساسی تربیتی در آموزش و پرورش دانستند و در ادامه به بیان برخی خصلتهای مورد نیاز جامعه که باید از کودکی مورد اهتمام قرار گیرند، پرداختند.
آموزش فرهنگ خردورزی اولین نکتهای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.
حضرت آیتالله خامنهای در این خصوص گفتند: باید از همان دوران کودکی، ذهن کودکان را به فکر کردن و خردورزی عادت داد.
ایشان خودباوری و اعتماد به نفس را یکی دیگر از نیازهای تربیتی دوران کودکی دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از فرهنگهای غلطی که از دوران گذشته در جامعه شکل گرفته و همچنان وجود دارد، نگاه نیازمندانه به غرب و بزرگدیدن غرب و کوچکدیدن خود، بهخصوص در مسائل علمی است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ریشهکن شدن این فرهنگ غلط در گرو ترویج روحیهی خودباوری است، افزودند: خودباوری که در مقابل غربباوری قرار دارد، باید در میان کودکان و جوانان گسترش یابد و از وظایف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی، تزریق روحیهی خودباوری است.
«بردباری و حلم» یکی دیگر از خصلتهای اخلاقی بود که رهبر انقلاب اسلامی نیاز آن را در جامعه و روابط اجتماعی و حتی سیاسی بسیار ضروری دانستند و تأکید کردند: اگر گروههای سیاسی با صبر و بردباری با یکدیگر برخورد کنند، فضا بهتر خواهد شد.
ترویج روحیهی کنجکاوی و پرسشگری، کار جمعی و همکاری، کار و دوری از تنبلی، مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نسل جوان، از دیگر نکاتی بودند که حضرت آیتالله خامنهای به آنها اشاره کردند.
ایشان همچنین عادتدادن کودکان و جوانان به داشتن همت بلند و افق دوردست را یکی دیگر از نیازها برشمردند و افزودند: ترویج روحیهی خودباوری و این که «ما میتوانیم» از جمله نیازهایی است که از وظایف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی به شمار میرود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفتهای شگرف علمی کشور و همچنین افزایش جذب دانشجو و هیأت علمی در کشور نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کردند: مراکز معتبر آماری دنیا، رتبهی علمی جمهوری اسلامی ایران در دنیا را رتبهی شانزدهم اعلام و پیشبینی کردهاند این جایگاه تا شش سال دیگر به رتبهی چهارمی ارتقاء خواهد یافت.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به ارتقاء سهم ایران در تولید علم در دنیا به 2 درصد، خاطرنشان کردند: همهی این پیشرفتها در شرایط سختی، تحریم و فشار، و با همت عدهای جوان مختصص و باانگیزه که از حمایتهای مالی و معنوی سازمانیافته هم برخوردار نبودند، آغاز شد.
ایشان افزودند: این پیشرفتهای بزرگ علمی و دانشگاهی در چنین شرایطی، امیدبخش و نشاندهندهی روحیه خودباوری و حرکت رو به جلو در میان نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید در مدارس و دانشگاهها دائماً روحیهی امید به آینده و حرکت و نشاط دمید و از هرگونه القاء یأس و ناامیدی پرهیز شود.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین معلمان و اساتید را به مراقبت از جوانان در مقابل رخنهی عرفانهای کاذب توصیه کردند و افزودند: معیار اسلام برای علوّ معنوی و روحی، تقوا و پاکدامنی، با تلاش برای دوری از گناهان و اهتمام به نماز و انس با قرآن است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از برخی مطالب یا اشعار و سرودهای مبالغهآمیز که در برخی دیدارها قرائت میشود، تأکید کردند: اظهار محبت از جانب مردم به خدمتگزاران خود، مطلوب و مورد تأیید اسلام است، اما این اظهار محبت نباید موجب بیان سخنان، تعابیر و اوصاف مبالغهآمیز شود.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: باید جلوی گسترش فرهنگ تمجید و مبالغهگویی اغراقآمیز گرفته شود.
در ابتدای دیدار فوق، این خانمها و آقایان مطالبی را در خصوص موضوعات مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاهها و همچنین مسائل فرهنگی بیان کردند:
سیّدجواد پورنقی -دکتر متخصص داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
خیرالنساء محمدپور -کارشناسی ارشد رشتهی مدیریت، نمایندهی گروههای آموزش دورهی ابتدایی
حسین اسکندری -دکتر فلسفه و تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرّس
جلال لنگری -دکتری ریاضی، رزمنده و جانباز، با 24 سال سابقهی تدریس
معصومه اسلامی -عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد، دارای مقالات علمی-پژوهشی، مشاور خانواده
غلامرضا ابراهیمی مقدم -دکتر متخصص در رشتهی فلسفه و کلام از حوزهی علمیه قم
محمدرضا کرامتی -استاد و متخصص قرآنی، حافظ کل قرآن
قربانعلی اسماعیلی -عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، دکتر رشتهی تاریخ و تمدن ملل اسلامی
محورهای مطالبی که این معلمان و اساتید بیان کردند، به این شرح است:
ارتقای امکانات آموزشی و پژوهشی مراکز علمی استان خراسان شمالی
ایجاد زمینه برای جلوگیری از مهاجرت اساتید و پژوهشگران خراسان شمالی به دیگر استانها
ضرورت تأسیس علوم بین رشتهای در رشتههای پزشکی به منظور اهتمام بیشتر به مسائل انسانی و اخلاقی در کنار دروس تخصصی
توسعه و تجهیز مدارس قرآنی در مقاطع ابتدایی
اهتمام بیشتر به مسائل آموزشی، علمی، تربیتی و رفاهی معلمان مقاطع ابتدایی
تأسیس مراکز پژوهشی و کارگاههای علمی برای دورهی ابتدایی
توجه به ویژگیهای بومی و فرهنگی مناطق مختلف در تدوین کتابهای درسی
اهمیت تدوین نقشهی راه جامع و فلسفهی آموزش عالی
وجود غربزدگی پنهان در لایههای سیستم آموزشی
غلبهی فنّیگرایی و حرفهگرایی در دانشگاهها و کمتوجهی به رشتههای علوم انسانی
استفاده از اساتید مجرب و دارای سابقهی معلمی در دانشگاه جامع فرهنگیان
لزوم رفع نواقص علمی و آموزشی کتابهای ریاضی، تحت نظر یک گروه متخصص
اهتمام به شاخصهای ارتقای بهداشت روانی خانواده بر اساس آموزههای اسلامی
پیشنهاد تشکیل پژوهشکدهی فرهنگی خانواده در دانشگاهها
ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاورهای و روانشناختی به خانوادهها
تخصیص متوازن و عادلانهی امکانات و فرصتهای پژوهشی و تحقیقاتی به دانشگاهها
در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای اساتید در مناطق محروم
توجه دو چندان به موازین علمی و اخلاقی در جذب اعضای هیأت علمی
اصلاح برخی روشهای انتقال معارف دینی به نسل جوان
توجه جدیتر مراکز و دستگاههای فرهنگی و آموزشی به فرهنگ دینی
لزوم اقدامات روشمند و هماهنگ برای ارتقای فرهنگ اخلاق اجتماعی
ضرورت گسترش روحیهی نقد منصفانه و نقدپذیری در جامعه
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان، هدف از برگزاری جلسات متعدد با معلمان و اساتید را نهادینهکردن فرهنگ احترام به مقام معلم و استاد بیان کردند و با اشاره به برخی مطالب حرفهای، دقیق، سنجیده و کارشناسیشدهی معلمان و اساتید استان خراسان شمالی افزودند: این مطالب بسیار قابل استفاده، و شنیدن آنها لذتبخش بود. ضمن آن که نشاندهندهی وجود استعدادهای برتر و اندیشههای خوب و روشن در خراسان شمالی است.
حضرت آیتالله خامنهای با تبیین فلسفهی تشکیل حکومت در اسلام به منظور ایجاد تحول همهجانبه در فرد و جامعه و غلبهی خصلتهای انسانی بر خصلتهای پَست، تأکید کردند: در چنین دیدگاهی، جایگاه و نقش آموزش و پرورش و آموزش عالی و معلمان و اساتید بسیار مهم و برجسته است.
ایشان شکلدهی و ساخت شخصیت و هویت کودکان را یکی از وظایف اساسی تربیتی در آموزش و پرورش دانستند و در ادامه به بیان برخی خصلتهای مورد نیاز جامعه که باید از کودکی مورد اهتمام قرار گیرند، پرداختند.
آموزش فرهنگ خردورزی اولین نکتهای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.
حضرت آیتالله خامنهای در این خصوص گفتند: باید از همان دوران کودکی، ذهن کودکان را به فکر کردن و خردورزی عادت داد.
ایشان خودباوری و اعتماد به نفس را یکی دیگر از نیازهای تربیتی دوران کودکی دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از فرهنگهای غلطی که از دوران گذشته در جامعه شکل گرفته و همچنان وجود دارد، نگاه نیازمندانه به غرب و بزرگدیدن غرب و کوچکدیدن خود، بهخصوص در مسائل علمی است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ریشهکن شدن این فرهنگ غلط در گرو ترویج روحیهی خودباوری است، افزودند: خودباوری که در مقابل غربباوری قرار دارد، باید در میان کودکان و جوانان گسترش یابد و از وظایف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی، تزریق روحیهی خودباوری است.
«بردباری و حلم» یکی دیگر از خصلتهای اخلاقی بود که رهبر انقلاب اسلامی نیاز آن را در جامعه و روابط اجتماعی و حتی سیاسی بسیار ضروری دانستند و تأکید کردند: اگر گروههای سیاسی با صبر و بردباری با یکدیگر برخورد کنند، فضا بهتر خواهد شد.
ترویج روحیهی کنجکاوی و پرسشگری، کار جمعی و همکاری، کار و دوری از تنبلی، مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نسل جوان، از دیگر نکاتی بودند که حضرت آیتالله خامنهای به آنها اشاره کردند.
ایشان همچنین عادتدادن کودکان و جوانان به داشتن همت بلند و افق دوردست را یکی دیگر از نیازها برشمردند و افزودند: ترویج روحیهی خودباوری و این که «ما میتوانیم» از جمله نیازهایی است که از وظایف مهم آموزش و پرورش و آموزش عالی به شمار میرود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفتهای شگرف علمی کشور و همچنین افزایش جذب دانشجو و هیأت علمی در کشور نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کردند: مراکز معتبر آماری دنیا، رتبهی علمی جمهوری اسلامی ایران در دنیا را رتبهی شانزدهم اعلام و پیشبینی کردهاند این جایگاه تا شش سال دیگر به رتبهی چهارمی ارتقاء خواهد یافت.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به ارتقاء سهم ایران در تولید علم در دنیا به 2 درصد، خاطرنشان کردند: همهی این پیشرفتها در شرایط سختی، تحریم و فشار، و با همت عدهای جوان مختصص و باانگیزه که از حمایتهای مالی و معنوی سازمانیافته هم برخوردار نبودند، آغاز شد.
ایشان افزودند: این پیشرفتهای بزرگ علمی و دانشگاهی در چنین شرایطی، امیدبخش و نشاندهندهی روحیه خودباوری و حرکت رو به جلو در میان نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید در مدارس و دانشگاهها دائماً روحیهی امید به آینده و حرکت و نشاط دمید و از هرگونه القاء یأس و ناامیدی پرهیز شود.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین معلمان و اساتید را به مراقبت از جوانان در مقابل رخنهی عرفانهای کاذب توصیه کردند و افزودند: معیار اسلام برای علوّ معنوی و روحی، تقوا و پاکدامنی، با تلاش برای دوری از گناهان و اهتمام به نماز و انس با قرآن است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از برخی مطالب یا اشعار و سرودهای مبالغهآمیز که در برخی دیدارها قرائت میشود، تأکید کردند: اظهار محبت از جانب مردم به خدمتگزاران خود، مطلوب و مورد تأیید اسلام است، اما این اظهار محبت نباید موجب بیان سخنان، تعابیر و اوصاف مبالغهآمیز شود.
حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: باید جلوی گسترش فرهنگ تمجید و مبالغهگویی اغراقآمیز گرفته شود.
در ابتدای دیدار فوق، این خانمها و آقایان مطالبی را در خصوص موضوعات مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاهها و همچنین مسائل فرهنگی بیان کردند:
سیّدجواد پورنقی -دکتر متخصص داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
خیرالنساء محمدپور -کارشناسی ارشد رشتهی مدیریت، نمایندهی گروههای آموزش دورهی ابتدایی
حسین اسکندری -دکتر فلسفه و تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرّس
جلال لنگری -دکتری ریاضی، رزمنده و جانباز، با 24 سال سابقهی تدریس
معصومه اسلامی -عضو هیأت علمی دانشگاه بجنورد، دارای مقالات علمی-پژوهشی، مشاور خانواده
غلامرضا ابراهیمی مقدم -دکتر متخصص در رشتهی فلسفه و کلام از حوزهی علمیه قم
محمدرضا کرامتی -استاد و متخصص قرآنی، حافظ کل قرآن
قربانعلی اسماعیلی -عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، دکتر رشتهی تاریخ و تمدن ملل اسلامی
محورهای مطالبی که این معلمان و اساتید بیان کردند، به این شرح است:
ارتقای امکانات آموزشی و پژوهشی مراکز علمی استان خراسان شمالی
ایجاد زمینه برای جلوگیری از مهاجرت اساتید و پژوهشگران خراسان شمالی به دیگر استانها
ضرورت تأسیس علوم بین رشتهای در رشتههای پزشکی به منظور اهتمام بیشتر به مسائل انسانی و اخلاقی در کنار دروس تخصصی
توسعه و تجهیز مدارس قرآنی در مقاطع ابتدایی
اهتمام بیشتر به مسائل آموزشی، علمی، تربیتی و رفاهی معلمان مقاطع ابتدایی
تأسیس مراکز پژوهشی و کارگاههای علمی برای دورهی ابتدایی
توجه به ویژگیهای بومی و فرهنگی مناطق مختلف در تدوین کتابهای درسی
اهمیت تدوین نقشهی راه جامع و فلسفهی آموزش عالی
وجود غربزدگی پنهان در لایههای سیستم آموزشی
غلبهی فنّیگرایی و حرفهگرایی در دانشگاهها و کمتوجهی به رشتههای علوم انسانی
استفاده از اساتید مجرب و دارای سابقهی معلمی در دانشگاه جامع فرهنگیان
لزوم رفع نواقص علمی و آموزشی کتابهای ریاضی، تحت نظر یک گروه متخصص
اهتمام به شاخصهای ارتقای بهداشت روانی خانواده بر اساس آموزههای اسلامی
پیشنهاد تشکیل پژوهشکدهی فرهنگی خانواده در دانشگاهها
ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاورهای و روانشناختی به خانوادهها
تخصیص متوازن و عادلانهی امکانات و فرصتهای پژوهشی و تحقیقاتی به دانشگاهها
در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای اساتید در مناطق محروم
توجه دو چندان به موازین علمی و اخلاقی در جذب اعضای هیأت علمی
اصلاح برخی روشهای انتقال معارف دینی به نسل جوان
توجه جدیتر مراکز و دستگاههای فرهنگی و آموزشی به فرهنگ دینی
لزوم اقدامات روشمند و هماهنگ برای ارتقای فرهنگ اخلاق اجتماعی
ضرورت گسترش روحیهی نقد منصفانه و نقدپذیری در جامعه