دیدار وزیر امور خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار وزیر امور خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ضمن سخنانی تأکید کردند که ملت ایران و نظام اسلامی به برکت اسلام در مسیر دستیابی به نقطه اوج یک ملت متمدن و قوی حرکت می‌کند.
مقام معظم رهبری در سخنانشان ملت ایران را نماینده تمدن اسلامی به عنوان یک تمدن بسیار عمیق دانستند و فرمودند: ملت ایران متمدن به تمدنی است که در آن اسلام کرامت دارد و عزیز است، انسان به سمت کمال حقیقی پیش می‌رود و اساس آن بر تقوا و پرهیزگاری است، بنا بر این در تمدن اسلامی انسانها هر چه پرهیزگارتر باشند، به هدف نزدیک ترند و به فضل پروردگار نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران در سایه تلاشهای خود به سمت این تمدن پیش خواهد رفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان بر اهمیت تشنج زدایی در روابط خارجی و گفت‌وگوی تمدنها به عنوان دو مسأله مهم در دیپلماسی و سیاست خارجی تأکید کردند و فرمودند: نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان متکی به نظامی مردمی، متحد، یکپارچه و مقتدر هستند، نظامی که رفتارش کاملا بر منطق استوار است و در همه موضوعات سیاست خارجی بر استدلالهای محکم و خدشه‌ناپذیر تأکید می‌ورزد. ایران اسلامی در نوع رابطه خود با آمریکا، و در خصوص مواضع مربوط به مذاکرات خاورمیانه، در چگونگی ارتباطش با مجموعه اروپا و رفتارش با کشورهای اسلامی استدلالهایی متین، محکم و منطقی دارد و بویژه با کشورهای همسایه بر تشنج زدایی، نزدیک شدن هر چه بیشتر و دلگرمی‌های روز افزون‌تر اصرار می‌ورزد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبیین سیاستهای استکباری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران فرمودند: آنچه که امروز سیاستهای شناخته شده آمریکا در مقابله با ایران اسلامی بر روی آن تکیه دارد درست همان نقاط قوت نظام ما و دیپلماسی کشور ماست. آمریکاییها می‌خواهند اینها را تضعیف و از دست نظام خارج کنند بنا بر این به هیچ وجه نمی‌توان کنار آمد و نرمش نشان داد.
تشنج زدایی یکی از سیاستهای اعلام شده جمهوری اسلامی ایران است اما نه با رژیم صهیونیستی که ما اساس وجود او را قبول نداریم و تشنج بیش از آنچه که از ناحیه ما باشد از ناحیه صهیونیستهایی است که سیاستشان براساس تهدید و هضم قدرت اسلامی استوار شده است. رژیم صهیونیستی دشمن قطعی ماست و در مقابل دشمن نیز به هیچ وجه نمی‌توان نرمش نشان داد.
مقام معظم رهبری حذف نظام اسلامی به عنوان یک الگوی پرجاذبه از صحنه سیاست جهانی را یک سیاست مستمر آمریکا برشمردند و فرمودند: مسأله ما با آمریکا مسأله تشنج زدایی نیست. پیشرفت اقتصادی در ایران به ضرر آمریکاست و اگر الگوی اسلامی در ایران موفق شود، کشورهای دیگر نیز تشویق خواهند شد. بنا بر این سیاست استکباری آمریکا متکی بر ایجاد مزاحمت برای جمهوری اسلامی ایران و ممانعت از پیشرفت اقتصادی کشور ماست و بر این اساس تا هنگامی که ایران به عنوان یک کشور مستقل و اسلامی و دولتی متکی بر ملت مؤمن خویش در صحنه سیاست جهانی حضور دارد، آمریکا به مخالفت و ستیز خود با این ملت و نظام ادامه خواهد داد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان از پایبندی به اسلام و استقلال شناخته شده ملت ایران به عنوان دو عامل مهم دیگر در سیاست خارجی ایران اسلامی یاد کردند و فرمودند: سالهاست که امپراطوری خبری دنیا بمباران وسیعی را بر روی مسأله استقلال به انجام می‌رسانند و استقلال‌خواهی را یاغی‌گری و بر هم زدن نظم جهانی وانمود می‌سازند اما با وجود این تلاشهای تبلیغاتی، استقلال شناخته شده ایران اسلامی یک نقطه احترام برانگیز در چشم طراحان سیاسی جهان، سیاستمداران و اداره‌کنندگان کشورهای جهان محسوب می‌شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان اهمیت استقلال ایران اسلامی فرمودند: استقلال سیاسی ما به معنای آن است که این دولت و نظام هیچ گونه نفوذ، اثرگذاری و تحمیلی را از هیچ قدرتی، حتی قدرتهای متحد درجه یک عالم نمی‌پذیرد و در پیشبرد مسایل اقتصادی سیاسی، اعتقادی، کیفیت اداره کشور، قوانین، ارتباطات داخلی و خارجی و معاملاتش تحت تأثیر هیچ قدرتی قرار نمی‌گیرد و هیچ فشاری، تهدیدی، رودربایستی، ملاحظات بین‌المللی و محفلی نمی‌تواند این نظام را تحت تأثیر قرار دهد. این مسأله در دنیا احترام برانگیز است و نقطه بسیار مهمی است که سفیران جمهوری اسلامی ایران باید از آن حداکثر استفاده را بنمایند
مقام معظم رهبری برقراری و تحکیم ارتباطات سودآور در مسایل بین‌المللی و دوجانبه و نیز در مناسبات تجاری و اقتصادی را به عنوان هدف اساسی کار دیپلماسی خاطر نشان کردند و فرمودند: سفیران ایران اسلامی محور یک تحرک و فعالیت مهم و عظیم در روابط خارجی کشور هستند و باید تلاش کنند هر نوع ارتباطی را که متضمن تأمین منافع و اهداف معین شده کشور است، تسهیل، ممکن و پیگیری نمایند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توجه نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران را به ضرورت بهره گرفتن از امکانات نظام اسلامی به عنوان پشتوانه مهم فعالیتهای خود جلب کردند و فرمودند: مهم آن است که سفیران ایران اسلامی هدفها را از یاد نبرند، امکانات نظام اسلامی را که می‌تواند تکیه گاه آنها محسوب شود، همواره در نظر داشته باشند، با اعتماد به نفس و به نحو کامل حرکت کنند و از مسایل داخلی کشور منفک نشوند. و تحلیل درست و منطبق با واقع از قضایای داخلی داشته باشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوادث اخیر اشاره کردند و فرمودند: این حوادث یک طراحی برای مقابله با نظام بود که نمی‌توانست بدون پشتوانه مراکز سیاستگذاری، پشتیبانی‌کننده و اعتماد بخش به عوامل اغتشاش صورت گیرد. این حادثه را دستهای بدخواه و معارض با نظام و با بدترین شکل خشونت به وجود آورده بودند، اما نظام اسلامی با اقتداری که در هیچ کشوری تا کنون مشاهده نشده است، توانست در مدت کوتاهی آن را از بین ببرد و بنده نیز عمیقا اعتقاد پیدا کرده‌ام که خدای متعال زمینه‌ای را پیش آورد تا اقتدار نظام اسلامی یک بار دیگر بخصوص هنگامی که وسوسه‌گران برای انکار آن تلاش می‌کردند آشکار شود و نظام توانست همه این خَس و خاشاک را با سیلابهای اعتقاد و ایمان عمومی از بین ببرد.
مقام معظم رهبری بر اسلامی بودن استخوانبندی و اسکلت نظام تأکید کردند و فرمودند: انقلاب اسلامی ثمره قرنها مبارزه برای احیای اسلام است. مبارزاتی که با یک رفتار تاریخی قابل توصیفی به تحقق انقلاب اسلامی انجامیده است و نظامی که از این انقلاب در ایران به وجود آمده است، خود موجد یک اثر قاطع یعنی حرکت به سمت معنویت در دنیای امروز شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت دنیای غرب به سمت ما دیگری در قرن نوزدهم را خاطر نشان کردند و فرمودند: دنیای آن روز و بیش از همه اروپا در مسیر انکار و تخریب بنیانهای معنوی حرکت می‌کرد اما امروز یک روند معکوس در همه دنیا محسوس است .
بویژه گرایش به اسلام در کشورهای مسیحی و اروپایی قابل مقایسه با دهه‌های گذشته نیست و حرکت به سمت مسلمان شدن در جهان و گرایش به تشیع در میان مسلمانان فراوان است، بنا بر این باید گفت که انقلاب اسلامی، هویت اسلامی را در دنیای اسلام و هویت معنوی را در کل جهان زنده کرد و به مرور این احساس هویت فزونی می‌یابد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی جریان سازنده فرهنگ اسلامی به سمت غرب را یادآور شدند و فرمودند: جریان سازنده فرهنگ اسلامی به سمت غرب سردمداران فرهنگ غربی و بویژه کسانی را که روی مسایل اسلامی حساسیت دارند نگران کرده است و این مسأله نشان می‌دهد که نظام اسلامی در زمینه تأثیرگذاری در سطح جهان به شدت مؤثر و موفق بوده و پیشرفت کرده است.
مقام معظم رهبری نظام اسلامی را مقتدر، مردمی و بسیار مستحکم توصیف کردند و فرمودند: آراء مردم و اراده عمومی پشتوانه نظام اسلامی است.
اراده عمومی یک اراده سیاسی نیست بلکه منبعث از ایمان مردم است بنابراین علت آن که مردم بدون قید و شرط پشت سر نظام ایستاده‌اند و تا این حد مستحکم و قاطع از آن حمایت می‌کنند، همان ارتباط ایمانی است که در اراده عمومی تجلی پیدا کرده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر استحکام درونی مجموعه نظام تأکید کردند و فرمودند: دلهای مسؤولین با هم است و به شدت بر مشترکات فراوان میان خود پای می‌فشارند. ملت ما بارها و به زبانهای مختلف ثابت کرده و نشان داده است که دنبال اسلام است و اقامه حق را هدف اساسی خود در این کشور می‌داند.
این ملت امروز نماینده یک تمدن بسیار عمیق و عظیم به نام تمدن اسلامی است که هم در تاریخ پایگاه بسیار والایی دارد و هم به لحاظ قوانین، جهان‌بینی، فلسفه بسیار قوی و متین و نیز فرهنگ ریشه‌دار و گسترده از استحکامی بی‌نظیر برخوردار است، بنا بر این ملت ایران می‌تواند به عنوان نماینده این تمدن با تمدنهای دیگر گفت‌وگو کند. گفت‌وگوی تمدنها نه با دولتها و مأمورین سرویسهای اطلاعاتی، بلکه باید با کسانی که اهل فرهنگ و تمدن هستند انجام شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان فرمودند: میدان کار سیاست خارجی میدانی وسیع، حساس و بسیار مؤثری است و بحمدالله عوامل موفقیت در دستگاه دیپلماسی ما فراوان است و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان در گردهماییهای سالانه خود باید با تجهیز نفسانی و معنوی خویش و با اتکال به خداوند متعال، الگوی اسلامی را در عمل و رفتار خود برای دنیا تبیین و ترویج کنند و بنده نیز به آینده کار سیاست خارجی بسیار امیدوار هستم.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان مقام معظم رهبری دکتر کمال خرازی وزیر امور خارجه در اظهارات کوتاهی تأکید کرد که دست‌اندرکاران دستگاه دیپلماسی کشور سه اصل عالیه عزت، حکمت و مصلحت را در سیاست خارجی به کار بسته‌اند تا اهداف بلند نظام اسلامی را در صحنه روابط بین‌الملل محقق سازند.