دیدار جمعی از طلاب و دانشجویان با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی پیش‌ از ظهر امروز در دیدار جمع‌ زیادی از طلاب‌ و دانشجویان‌ با ایشان‌، ضمن‌ اشاره‌ به‌ نقش‌ و جایگاه‌ دو نهاد علمی حوزه‌ و دانشگاه‌ در جامعه‌، تأکید کردند: ترکیب‌ این‌ دو نهاد علمی، ترکیبی است‌ که‌ اگر به‌ درستی، زوایای معنای رمزی آن‌ شناخته‌ شود، برای کشور و آینده‌ خوب‌ است‌ و برای دشمنان‌ و نیروهای مهاجم‌ کینه‌ ورز خارجی و ایادی آنها بسیار تلخ‌ و گزنده‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری در این‌ دیدار که‌ به‌ مناسبت‌ سالگرد شهادت‌ آیت‌الله‌ دکتر مفتح‌ و روز وحدت‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ در حسینیه‌ امام‌ خمینی (س‌) صورت‌ گرفت‌، با رد برخی از تعابیر نادرست‌ از وحدت‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ که‌ پذیرش‌ صد در صد یکی از این‌ دو نهاد در دیگر را مطرح‌ میکند، تصریح‌ فرمودند: این‌ برداشت‌ ساده‌ای از قضیه‌ مهم‌ و پیچیده‌ وحدت‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ است‌. مقصود این‌ است‌ که‌ این‌ دو نهاد با تبادل‌ روشها، یکدیگر را کامل‌ کنند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی با اشاره‌ به‌ لزوم‌ استفاده‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ از روشهای علمی جدید و سنتی و نیز افکار دیگران‌ تأکید کردند، ما در استفاده‌ از فکر و اندیشه‌ و تجربه‌ بیگانگان‌ معتقد به‌ گزینش‌ هستیم‌ ولی آنها نیز دست‌ به‌ گزینش‌ میزنند و تکنولوژی پیشرفته‌ و علومی که‌ ما را به‌ پیشرفت‌ میرساند، برای ما ممنوع‌ میسازند.
مقام‌ معظم‌ رهبری تأکید کردند: غربیها در قضیه‌ تهاجم‌ فرهنگی و تزریق‌ فرهنگ‌ خود به‌ جهان‌ سوم‌ به‌ دنبال‌ انسانهای ناآگاه‌ و غافل‌ هستند تا هر چه‌ خود میخواهند بر آنها تحمیل‌ کنند در حالی که‌ ما از تمدن‌ غربی، آنچه‌ را که‌ مفید میدانیم‌ گزینش‌ میکنیم‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای فرمودند: دو جریان‌ علمی و تحصیلی در کشور ما هست‌ که‌ یکی به‌ جنبه‌های ارزشی میپردازد و در خدمت‌ معارف‌، دین‌ و اخلاق‌ است‌ و دیگری در جهت‌ نیازهای عادی جامعه‌، صنعت‌ و پیشرفتهای تازه‌ علمی است‌.
کشور، همان‌ قدر به‌ علم‌ و علمای حوزه‌ نیاز دارد که‌ به‌ ضروریات‌ اولیه‌ زندگی، حتی هنر و ادبیات‌، بدون‌ علم‌ و توجه‌ به‌ پیشرفتهای روز، زندگی انسان‌ تلخ‌ و سست‌ خواهد بود.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای فرمودند: علت‌ این‌ که‌ امام‌ بزرگوار بر وحدت‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ تأکید داشتند و ما نیز بر روی آن‌ اصرار میکنیم‌ به‌ خاطر آثار و برکات‌ آن‌ است‌. این‌ دو جریان‌ علمی باید در کنار هم‌ باشند، اگر حوزه‌ باشد، دانشگاه‌ نباشد، نتیجه‌ آن‌ گرفتاریها، عقب‌ماندگی ایران‌ و تسلط بیگانگان‌ بر ما خواهد بود، که‌ نه‌ فقط مثل‌ رژیم‌ گذشته‌، ذخایر و پول‌ ملت‌ ما به‌ جیب‌ آنها خواهد رفت‌، بلکه‌ معنویات‌ را هم‌ خواهند برد. و اگر دانشگاه‌ باشد ولی حوزه‌ علمیه‌ خوب‌ نداشته‌ باشیم‌، بدتر از حالت‌ قبلی است‌، چون‌ علم‌ در جهت‌ خلاف‌ ارزشهای دینی، تبعیض‌، بیعفتی و خیانت‌ به‌ آرمانهای ملی پیش‌ خواهد رفت‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی با اشاره‌ به‌ تاریخ‌ هفتادساله‌ نظام‌ دانشگاهی در ایران‌ فرمودند: به‌ غیر از سالهای بعد از انقلاب‌ که‌ یک حرکت‌ حقیقی در راه‌ اتکا به‌ تحقیقات‌ ایرانی صورت‌ گرفته‌ است‌، در سالهای فعالیت‌ دانشگاهی در ایران‌، اشخاصی تربیت‌ شدند که‌ نه‌ فقط از علم‌ آنها، جامعه‌ بهره‌مند نشد، بلکه‌ دانشگاهیان‌ آن‌ زمان‌ روز به‌ روز کشور را وابسته‌ میکردند.
مقام‌ معظم‌ رهبری افزودند: نهایت‌ تلاش‌ یک تحصیل‌ کرده‌ دانشگاهی در آن‌ زمان‌ این‌ بود که‌ استفاده‌کننده‌ خوبی از تکنولوژی و محصولات‌ خارجی باشد و به‌ آنها اجازه‌ تحقیق‌ و ابتکار و ابداع‌ داده‌ نمیشد و حتی در ادبیات‌ فارسی، یک ادیب‌ ایرانی، چشم‌ به‌ دست‌ خارجی داشت‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای با تأکید بر لزوم‌ اتکا به‌ نفس‌ در عرصه‌ فرهنگ‌ و علم‌ فرمودند: الان‌ هم‌ یک عده‌ میخواهند به‌ همان‌ وضع‌ گذشته‌ عمل‌ کنند. به‌ عنوان‌ نمونه‌ ما در حقوق‌ اسلامی از حقوق‌ غربی غنیتر هستیم‌ اما امروزه‌ عده‌ای میخواهند این‌ حقایق‌ را نادیده‌ بگیرند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی به‌ نقشه‌ها و طرحهای دیکته‌ شده‌ از خارج‌ در سالهای حکومت‌ پهلوی برای رو در رویی حوزه‌ و دانشگاه‌ اشاره‌ فرمودند و افزودند: وحدت‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ یعنی روی آوردن‌ به‌ یکدیگر و این‌ که‌ تحصیل‌ علم‌ در دانشگاه‌ جهت‌ ارزشهای اسلامی و انسانی و بینیازی از بیگانگان‌ و تأمین‌ استقلال‌ را پیدا کند و حوزه‌ هم‌ برای پیشرفت‌، از روشهای خوب‌ دانشگاه‌ استفاده‌ کند و این‌ همان‌ چیزی است‌ که‌ کشور را به‌ کمال‌ مطلوب‌ میرساند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای در پایان‌ سخنانشان‌ حضور عالمانه‌ روحانیون‌ در دانشگاه‌، تبادل‌ دانشجو میان‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ و برگزاری جلسات‌ همفکری مشترک را برای رسیدن‌ به‌ اهداف‌ وحدت‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ مفید خواندند و به‌ طلاب‌ و دانشجویان‌ توصیه‌ فرمودند که‌ روحیه‌ نفوذناپذیری در برابر دشمن‌ را در مردم‌ تقویت‌ کنند، دانشجویان‌ در محیط دانشگاه‌ در جهت‌ تحقق‌ و حاکمیت‌ هر چه‌ بیشتر ارزشهای اسلامی کوشش‌ کنند و روحانیون‌ نیز ارتباط صحیح‌ و متناسب‌ با نیاز حوزه‌ و دانشگاه‌ را استمرار بخشند.
براساس‌ این‌ گزارش‌ در این‌ دیدار دانشجویان‌ و اعضای دفاتر نمایندگی ولیفقیه‌ در دانشگاههای سراسر کشور، اعضای دفتر همکاری حوزه‌ و دانشگاه‌، مسئولین‌ ستاد فرماندهی کل‌ قوا به‌ همراه‌ آقای دکتر فیروزآبادی و جمعی از طلاب‌ و دانشجویان‌ سراسر کشور حضور داشتند.