دیدار مسئولان دستگاه قضائی با رهبر انقلاب

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ پیش‌ از ظهر امروز در دیدار مسئولان‌ دستگاه‌ قضایی‌ و قضات‌ سراسر کشور طی‌ سخنانی‌ بر اهمیت‌ انتظام‌ و استحکام‌ در دستگاه‌ قضایی‌ تأکید کردند و فرمودند: در کشور، جامعه‌ و نظام‌ اسلامی‌ ایران‌ که‌ قوانین‌ براساس‌ عدالت‌، احقاق‌ حق‌، رفع‌ استضعاف‌ و کمک‌ به‌ مظلوم‌ در مقابل‌ ظالم‌ استوار است‌، رعایت‌ دقیق‌ حدود و ضوابط و مرزبندی‌ها یک‌ فضیلت‌ مضاعف‌ محسوب‌ می‌شود.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ ضمن‌ بر شمردن‌ اهمیت‌ مسئله‌ قضاوت‌ و دستگاه‌ قضایی‌ در هر یک‌ از کشورهای‌ جهان‌ فرمودند: اساس‌، محور و نقطه‌ مرکزی‌ توجه‌ در یک‌ نظام‌ اسلامی‌، بر عدالت‌ متمرکز است‌ و بر همین‌ اساس‌ دستگاه‌ قضایی‌ باید تضمین‌ کننده‌ عدالت‌ در جامعه‌ باشد و مانع‌ از آن‌ شود که‌ افرادی‌ با سوءاستفاده‌ از قدرت‌ مالی‌، جسمی‌، سیاسی‌ و یا موقعیت‌ شغلی‌ خود به‌ دیگران‌ اجحاف‌ و تعدی‌ کنند. قانون‌ و نظم‌ با هدف‌ تأمین‌ عدالت‌ تنظیم‌ شده‌ است‌ و جلوگیری‌ از نقض‌ آن‌ هدف‌ اساسی‌ دستگاه‌ قضایی‌ است‌.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ اهتمام‌ خویش‌ را در پیگیری‌ مجدانه‌ مسائل‌ مربوط به‌ دستگاه‌ قضایی‌ مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: توقع‌ نظام‌ اسلامی‌ و ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ از دستگاه‌ قضایی‌ آن‌ است‌ که‌ مظلوم‌ در هر نقطه‌ای‌ از کشور به‌ احقاق‌ حق‌ خود از رهگذر مراجعه‌ به‌ دستگاه‌ قضایی‌ مطمئن‌ و امیدوار باشد و ظالم‌ و متخلف‌ نیز مطمئن‌ باشد که‌ دست‌ پولادین‌ و پنجه‌ بی‌اغماض‌ قوه‌ قضاییه‌ هر لحظه‌ گریبان‌ او را می‌گیرد. تحقق‌ این‌ وضعیت‌ بیان‌ کننده‌ موفقیت‌ و کمال‌ دستگاه‌ قضایی‌ خواهد بود.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ حضور عناصر مؤمن‌ و کارآمد در قوه‌قضاییه‌ اشاره‌ کردند و فرمودند: در رأس‌ دستگاه‌ قضایی‌ فردی‌ عالم‌، مجتهد، فاضل‌، با سابقه‌ای‌ درخشان‌ و همراه‌ با افتخارات‌ زیاد در دوران‌ قبل‌ و بعد از انقلاب‌ حضور دارد و مسئولین‌ ارشد قوه‌ قضاییه‌ نیز از جمله‌ چهره‌های‌ شایسته‌، برجسته‌ و شاخص‌ هستند. امروز در دستگاه‌ قضایی‌، قضاتی‌ وجود دارند که‌ برای‌ آنها فقط حق‌ مطلق‌ و قانون‌ الهی‌ و اسلامی‌ معتر است‌ و این‌ مسئله‌ مهم‌ ارزش‌ بسیار زیادی‌ دارد و اینجانب‌ به‌ سبب‌ در اختیار داشتن‌ چنین‌ قضاتی‌ از خداوند متعال‌ سپاسگزارم‌.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ خطاب‌ به‌ قضات‌ و مسئولان‌ دستگاه‌ قضایی‌ کشور فرمودند: وجدان‌ شما آگاه‌ و بیدار است‌ و باید حسنه‌ بزرگ‌ و با ارزش‌ پاکدامنی‌، پارسایی‌، استغناء و بی‌نیازی‌ را حفظ کنید و صداقت‌ و امانت‌ را به‌ مانند ستاره‌ای‌ درخشان‌ در خود فروزان‌ نگه‌ دارید.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ رعایت‌ حقوق‌ انسانها در کل‌ جامعه‌ بویژه‌ مراجعین‌ به‌ دستگاه‌ قضایی‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ خواست‌ اسلامی‌ خاطرنشان‌ کردند و در تقبیح‌ دستگاههای‌ مدعی‌ حقوق‌ بشر فرمودند: کسانی‌ که‌ سال‌ گذشته‌ دهها نفر را زنده‌ زنده‌ در آتش‌ سوزاندند و سیاست‌ تبعیض‌ نژادی‌ آشکاری‌ را در کشورشان‌ به‌ مورد اجراء گذاشته‌اند حق‌ ندارند کلمات‌ «حقوق‌ بشر» را بر زبان‌ آلوده‌ خود بیاورند و از دیگران‌ آن‌ را مطالبه‌ کنند. مغزهای‌ کوچکی‌ که‌ مقهور شهوات‌ هستند امروز تلاش‌ می‌کنند تا با رواج‌ فساد و فحشاء در جامعه‌ خود فطرت‌ و خلقت‌ الهی‌ و حساب‌ و نظم‌ آفرینش‌ را بر هم‌ بزنند لذا اینگونه‌ افراد فاقد هر گونه‌ حقی‌ برای‌ دفاع‌ از حقوق‌ بشر هستند.
رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ مجامع‌ و هیأتهای‌ مدعی‌ حقوق‌ بشر را به‌ سبب‌ سکوت‌ در برابر یکی‌ از بزرگترین‌ فجایع‌ تروریستی‌ جهان‌ مورد سرزنش‌ قرار دادند و فرمودند: کمیته‌ها و هیأت‌های‌ به‌ اصطلاح‌ مدافع‌ حقوق‌ بشر که‌ همه‌ چیز را تابع‌ سیاست‌ کرده‌اند چشم‌ خود را بر روی‌ فاجعه‌ بزرگ‌ تروریستی‌ در حرم‌ مطهر علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع‌) فرو بستند و در مورد آن‌ مطلقا هیچ‌ سخنی‌ نگفتند و آنها که‌ پیوسته‌ بزرگترین‌ خطر دنیای‌ کنونی‌ را تروریسم‌ معرفی‌ می‌کنند درباره‌ فاجعه‌ عاشورای‌ مشهد مهر خاموشی‌ بر لب‌ زده‌اند. بنابراین‌ چگونه‌ به‌ خود حق‌ می‌دهند که‌ در مورد رعایت‌ حقوق‌ بشر در کشورهای‌ دیگر دنیا دخالت‌ کنند.
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بیان‌ ماهیت‌ پلید عاملان‌ بمب‌گذاری‌ در حرم‌ ثامن‌الحجج‌ علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع‌) فرمودند: امروز چه‌ کسی‌ می‌تواند انفجار بمب‌ را در مرکزی‌ که‌ محل‌ اجتماع‌ توده‌های‌ مردم‌ است‌، یک‌ عمل‌ چریکی‌ و یا اقدامی‌ شجاعانه‌ بداند. منفجر کردن‌ این‌ بمب‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از بزرگترین‌ فجایع‌ تروریستی‌ جهان‌ تنها نشان‌ از خباثت‌ خفاشانی‌ دارد که‌ از مواجهه‌ با جوانان‌ حزب‌ اللهی‌ و مؤمن‌ ملت‌ انقلابی‌ ایران‌ گریزان‌ هستند.
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ ضرورت‌ جذب‌ افراد صالح‌ و دفع‌ عناصر ناباب‌ و مضر در دستگاه‌ قضایی‌ را به‌ عنوان‌ اساس‌ و مبنای‌ سازماندهی‌ قوه‌ قضاییه‌ مورد تأکید قرار دادند و در پایان‌ سخنانشان‌ از شهید بزرگوار آیت‌الله‌ بهشتی‌ در پی‌ریزی‌ بنای‌ مستحکمی‌ برای‌ دستگاه‌ قضایی‌ نظام‌ اسلامی‌ تجلیل‌ کردند.
در این‌ دیدار که‌ به‌ مناسبت‌ برگزاری‌ سمینار سراسری‌ هفته‌ قوه‌ قضاییه‌ و همزمان‌ با سالروز شهادت‌ مظلومانه‌ آیت‌الله‌ بهشتی‌ و 72 تن‌ از یاران‌ با وفایش‌ در اقدام‌ تروریستی‌ گروهک‌ منافقین‌ انجام‌ شد، پیش‌ از سخنان‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ آیت‌الله‌ یزدی‌ رئیس‌ قوه‌ قضاییه‌ وضعیت‌ دستگاه‌ قضایی‌ کشور را به‌ لحاظ بازنگری‌ در تشکیلات‌ آن‌، ارتقاء سطح‌ کیفی‌ و کمی‌ قضات‌ و نحوه‌ نظارت‌ بر عملکرد آنان‌ تشریح‌ کرد.
وی‌ در سخنان‌ خود به‌ بیان‌ این‌ نکته‌ پرداخت‌ که‌ در نتیجه‌ اقدامات‌ بعمل‌ آمده‌ روند رشد تعداد پرونده‌های‌ مختومه‌ در دستگاه‌ قضایی‌ طی‌ پنجسال‌ گذشته‌ به‌ نحو چشمگیری‌ افزایش‌ یافته‌ و در سال‌ گذشته‌ بیش‌ از چهار میلیون‌ و یکصدهزار پرونده‌ مختومه‌ شده‌ است‌.