حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز در دیدار بسیار پرشور بیش از ۲۰ هزار نفر از استادان و دانشجویان دانشگاههای استان فارس، قضاوت صحیح دربارهی عملکرد انقلاب اسلامی را نیازمند نگاه کلان به اهداف، موانع درونی و بیرونی و مسیر طیشدهی جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: ایستادگی، تلاش بیوقفه، اتحاد، ادامهی مبارزه با موانع و گمنکردن هدف، بدون تردید تحقق همهی آرمانهای انقلاب را میسر خواهد کرد.
ایشان جلسه با جوانان دانشجو را بسیار شیرین، نشاطآور و صمیمانه برشمردند و در تبیین گذشته، حال و آیندهی انقلاب، جزئینگری به معنی برنامهریزی و اقدام را کاملاً ضروری خواندند، اما خاطرنشان کردند: هنگام داوری دربارهی حادثهی عظیمی همچون انقلاب اسلامی، جزئینگری ممکن است باعث گمراهی و غفلت شود. بنابراین باید از نگاه کلان بهره گرفت.
حضرت آیتالله خامنهای قضاوت صحیح دربارهی انقلاب را در مرحلهی اول نیازمند تأمل در اهداف نهضت عظیم ملت ایران برشمردند و افزودند: هدف مردم از انقلاب اسلامی ساختن ایرانی مستقل، آزاد از استبداد و وابستگی، برخوردار از ثروت و امنیت، متدیّن، بهرهمند از معنویت و اخلاق و پیشتاز در مسابقهی ملتها در زمینهی علم و توسعه بود تا به ملتهای دیگر نیز نشان دهیم که الگوی جامعهی اسلامی وجود دارد و در عمل نیز تحققیافتنی است.
ایشان در تشریح خاستگاه و منبعِ اهداف انقلاب، اسلامی بودن حرکت تاریخی ملت ایران را یادآور شدند و خاطرنشان کردند: بر خلاف برخی تصورات و برداشتهای غلط از اسلام، همهی اهداف دنیوی و اخروی انقلاب از خصوصیت اسلامیبودن آن ناشی میشود، چرا که این دین مبین دربرگیرنده و تأمینکنندهی تمامی نیازهای مادّی و معنوی بشر است.
رهبر انقلاب اسلامی تأمل در موانع درونی و بیرونی را از دیگر ضروریات داوری دربارهی عملکرد انقلاب دانستند و تصریح کردند: بر اساس سنّت الهی، هر تلاش و حرکتی با موانعی روبهرو میشود تا مفاهیمی همچون جهاد و استقامت، معنای حقیقی و عینی یابد که البته درصورت تحقق این مفاهیم، سنّت الهی پیروزی مجاهدان نیز رقم خواهد زد.
ایشان در تشریح موانع درونی انقلاب به مشکلاتی همچون ضعفهای فکری و عقلانی، راحتطلبی، آسانگیری، آسانپنداری، گریز از چالش، آماده نبودن برای مقابله با مشکلات، برخی عادات و تربیتهای غلط باقیمانده از دوران ستمشاهی نظیر خودکمبینی و ظلمپذیری، بد فهمیدن دستورها و مفاهیم دینی از جمله در باب مبارزه با ظلم، و در موضوع مهدویت و برخی عقاید خرافیِ میراثی اشاره کردند و افزودند: بسیاری از موانع با تلاش مردم و مسئولان برطرف شده، اما برخی دیگر همچنان باقی است.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین موانع بیرونی انقلاب، خاطرنشان کردند: صفآرایی اشرار و ضد انقلاب و همهی کسانی که به نحوی از انقلاب متضرر شده بودند و ۸ سال جنگ تحمیلی از جمله موانع بیرونی بودند که البته ملت ایران به معنای حقیقی کلمه، این تهدید بزرگ را به فرصتی عظیم برای رشد و پیشرفت تبدیل کرد، اما به هر حال تحمیل جنگ طولانی بر ملت ایران، خسارات و صدمات بزرگی را در بر داشت.
ایشان توطئههای ابرقدرتها و بسیج همهی امکانات سیاسی، اقتصادی و رسانهای آمریکا را برای ضربه زدن به ملت ایران، از دیگر موانع بیرونی خواندند و تأکید کردند: با توجه به موانع بزرگ و متعدد درونی و بیرونی، عملکرد انقلاب و حرکت ملت به سمت تحقق اهدافش، بسیار خوب بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بروز برخی موانع جدید درونی و بیرونی در مقابل انقلاب اسلامی افزودند: مصرفزدگی، تجملپرستی و مسابقهی اشرافیگری که متأسفانه امروز در جامعه وجود دارد، از جمله موانع درونی است که باید با همت بیشتر مردم، مسئولان و رسانهها این مشکلات حل شود.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین ادامهی صفآرایی موانع بیرونی نیز خاطرنشان کردند: آمریکا امروز با همهی توان سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و با همهی نفوذ بینالمللی خود در مقابل ملت ایران صف کشیده است که این رویارویی علاوه بر سیاست مسئولان آمریکایی مبنی بر ایجاد دشمن خارجی برای پوشاندن ضعفها و شکستهای داخلی، در این واقعیت ریشه دارد که ملت ایران با برافراشتن پرچم استقامت و بیداری ملتها، روند سلطهگری جهانی آمریکا را با خطری جدی روبهرو کرده است.
ایشان برای تبیین آیندهی تقابل انقلاب با موانع درونی و بیرونی، به تشریح نقاط قوت نظام در مقایسه با اوایل انقلاب پرداختند و افزودند: تجربهی بیشتر، مدیریتهای قویتر، تواناییهای علمیِ به مراتب پیشرفتهتر، قدرت تحرک اقتصادی گستردهتر، درک غلط بودن پیروی از الگوهای شرقی و غربی، توسعه و پیبردن به ضرورت تدوین نقشهی توسعهی اسلامی-ایرانی که البته تدوین آن باید با جدیت بیشتری همراه شود، از جمله نقاط قوتی است که اگر با برخی شرایط و خصوصیات همراه شود، غلبهی ملت ایران بر همهی موانع را به ارمغان خواهد آورد.
حضرت آیتالله خامنهای با دعوت از محیطهای دانشجویی و دانشگاهها برای بررسی و جمعبندی مطالب ارائهشده در این دیدار و استنتاج راه حلها، افزودند: البته راهبرد کلی مشخص است و بر تلاش و مجاهدت جوانانه و پیگیر همهی ملت و مسئولان تکیه دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: این راهبرد کلی در محیطهای دانشجویی در درس و تحقیق و نظریهپردازی، نگاه کلان به اهداف انقلاب و هوشیاری کامل و مراقبت دائم برای جلوگیری از سوءاستفادهی دشمنان از رویدادها و مسائل دانشجویی و دانشگاهی ظهور مییابد.
رهبر انقلاب اسلامی تدیّن دانشجویان را نیز بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: توجه و توکل به خدا، معنویت و انس با قرآن و ادعیه -از جمله صحیفهی سجادیه- به تلاش علمی دانشجویان و داشگاهیان برکت میدهد و باعث شکست نقشههایی میشود که کاهش انرژی دینی و انقلابیِ جامعهی دانشجویی را هدف گرفتهاند.
رهبر انقلاب اسلامی اتحاد ملت در محیطهای مختلف و از جمله محیطهای دانشجویی را از دیگر شروط غلبه بر موانع و تحقق اهداف انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: رقابت مثبت تشکلهای دانشجویی، ضروری و خوب است، اما اختلاف سلیقهها در هیچ محیطی نباید باعث جنجال بر سر مسائل کوچک شود.
ایشان تأکید کردند: تلاش علمی، اتحاد، تدیّن و پیشرفتهای اقتصادی توأم با عدالت، نیازهای اساسی این مقطع از انقلاب است که اگر با نگاه نوآورانه همراه شود، بیشک شکست دشمنان و شتابگرفتن روند تحقق اهداف انقلاب را به همراه میآورد.
حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه، عدالت را شاخص و معیار همهی فعالیتهای اقتصادی خواندند و خاطرنشان کردند: سرمایهگذاری و کارآفرینی، کاری بزرگ و نوعی عبادت است، اما مدیریتهای قوای مقننه، مجریه و قضاییه باید مراقبت کنند که در این روند، عدالت کمرنگ و فراموش نشود.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با ابراز خرسندی از مطالبات جدّیِ علمی، اجتماعی، سیاسی و آرمانیِ دانشجویان نخبه و نمایندگان تشکلهای دانشجویی، برخی نکات را متذکر شدند و افزودند: در بحث حمایت از نخبگان، وجود سازوکاری مشخص ضروری است و مسئولان، پیگیرِ انجام دادن صحیح این موضوع هستند و نباید در برخی مسائل دچار شتابزدگی شد.
ایشان مسئولان آموزش عالی را به بررسی و اجرایی شدن پیشنهاد دانشجویان مبنی بر تشکیل پژوهشگاههای دانشجویی توصیه کردند و افزودند: در بحث تصمیمسازی و تصمیمگیری، محیطهای دانشجویی باید با فکر و زبان و عمل، بر تصمیمسازی و ایجاد گفتمان متمرکز شوند و فضای هدایتشدهای را برای مسئولان تصمیمگیر به وجود آورند.
حضرت آیتالله خامنهای جوانان دانشجو را به مطالبهی بیوقفهی عدالت فراخواندند و تأکید کردند: عدالتطلبی شأن دانشجو و جوان مؤمن است و حتی یکلحظه نباید فراموش شود، اما در این زمینه نباید بر مصداقها متمرکز شد، چرا که ممکن است این مسأله با اشتباهات یا کمبود اطلاعات همراه شود و فرصتی را برای برخی اشخاص قانوندان، اما قانونشکن فراهم کند.
توجه بیشتر به علوم پایه، رسیدگی به مشکلات دانشگاه پیام نور و بررسی طرحهای دولت در دانشگاهها قبل از اجرا، از دیگر پیشنهادهای دانشجویان بود که حضرت آیتالله خامنهای مورد اشاره قرار دادند.
ایشان در زمینهی نقش دانشجویان تأکید کردند: نظام اسلامی و اینجانب، بعد از پروردگار متعال، به جوانان مؤمن، پرنشاط و آرمانگرا تکیه کردهایم و اطمینان داریم که همهی شعارها و اهداف انقلاب به همت شما جوانان، حتماً تحقق خواهد یافت.
در ابتدای این دیدار که بزرگترین اجتماع دانشجویان در حضور رهبر انقلاب بود، شماری از استادان و دانشجویان دانشگاههای استان فارس، دیدگاههای خود را دربارهی مسائل مختلف علمی، دانشگاهی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیان کردند. این عده عبارت بودند از خانمها و آقایان:
- دکتر سیدضیاءالدین تابعی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی و از چهرههای ماندگار
- امین امامزاده؛ دانشجوی نخبهی دانشگاه شیراز و برگزیدهی مسابقات مخترعان جهانی
- منصور کنعانی؛ نمایندهی بسیج دانشجویی
- سعیده پوراحمد؛ دانشجوی نخبهی دورهی دکتری دانشگاه علوم پزشکی
- سعید زَهیری؛ نمایندهی انجمن اسلامی دانشجویان
- سیده جنان هاشمیان؛ دانشجوی نخبهی دانشگاه پیام نور
- علی عباسآبادی؛ نمایندهی جامعهی اسلامی دانشجویان
- محمد امین؛ دانشجوی ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی
این عده در سخنان خود بر این نکات تأکید کردند:
- ایجاد فرهنگستان جامع علوم و هنر در شیراز
- گسترش اختیارات و استقلال دانشگاهها
- مدیریت متمرکز تحقیقات در کشور و افزایش امکانات تحقیقاتی دانشگاهی
-ارزشگذاری حقیقی فکر و نوآوری در مراکز تصمیمگیر و حمایت واقعی و سازمانیافته از نوآوری و ابتکار
- ضرورت توجه کامل به الگوی ملی توسعه و پیشرفت در تدوین برنامهی پنجم توسعه
- انتقاد از کند بودن روند اجرایِ طرحها و ایدههای مورد نیاز، همچون مهندسی فرهنگی
- تأسیس پژوهشگاههای دانشجویی و گسترش تشکلهای علمی دانشجویی
- توجه بیشتر به تأمین نیازهای فرهنگی و معنوی دانشگاهها
- ضرورت عدالتخواهی قوای سهگانه، توجه مستمر به محرومان، سادهزیستی مسئولان و مبارزهی بیامان و همهجانبه با مفاسد اقتصادی
- وحدت همهی تشکلهای دانشجویی با هر دیدگاه و سلیقه در دفاع از آرمانهای انقلاب و حقوق ملت ایران
- بررسی طرحها و ایدههای دولت قبل از اجرا در دانشگاهها
- رعایت عدالت در تخصیص امکانات و تسهیلات برای همهی دانشگاهها
- ضرورت ایجاد تحول در فرهنگ عمومی
- فعالسازی کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی
- حساسیت بیشتر مدیران دانشگاهی به جنبش نرمافزاری و تولید علم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار، طی گزارشی از رشد کمّی و کیفی آموزش عالی به افزایش شمار دانشجویان کشور از ۱۷۰ هزار نفر در ابتدای انقلاب به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۷ در استان فارس حدود دو هزار دانشجو، مشغول تحصیل بودهاند که این آمار در سال جاری تحصیلی به بیش از ۱۷۰ هزار نفر رسیده است.
دکتر زاهدی با تشریح روند گسترش تحصیلات تکمیلی به افزایش رتبهی علمی ایران بر اساس شاخصهای مراجع بینالمللی نمایهسازی اشاره کرد و افزود: سران سازمان کنفرانس اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مرکز رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام انتخاب کردهاند که مقدمات این کار مهم آماده شده است.
در این دیدار، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاه، رؤسا و اساتید دانشگاههای شیراز و دانشجویان دانشگاههای استان فارس از جمله دانشجویان دانشگاههای پزشکی، فنی، علوم انسانی و پایه، پیام نور و آزاد اسلامی حضور داشتند.
ایشان جلسه با جوانان دانشجو را بسیار شیرین، نشاطآور و صمیمانه برشمردند و در تبیین گذشته، حال و آیندهی انقلاب، جزئینگری به معنی برنامهریزی و اقدام را کاملاً ضروری خواندند، اما خاطرنشان کردند: هنگام داوری دربارهی حادثهی عظیمی همچون انقلاب اسلامی، جزئینگری ممکن است باعث گمراهی و غفلت شود. بنابراین باید از نگاه کلان بهره گرفت.
حضرت آیتالله خامنهای قضاوت صحیح دربارهی انقلاب را در مرحلهی اول نیازمند تأمل در اهداف نهضت عظیم ملت ایران برشمردند و افزودند: هدف مردم از انقلاب اسلامی ساختن ایرانی مستقل، آزاد از استبداد و وابستگی، برخوردار از ثروت و امنیت، متدیّن، بهرهمند از معنویت و اخلاق و پیشتاز در مسابقهی ملتها در زمینهی علم و توسعه بود تا به ملتهای دیگر نیز نشان دهیم که الگوی جامعهی اسلامی وجود دارد و در عمل نیز تحققیافتنی است.
ایشان در تشریح خاستگاه و منبعِ اهداف انقلاب، اسلامی بودن حرکت تاریخی ملت ایران را یادآور شدند و خاطرنشان کردند: بر خلاف برخی تصورات و برداشتهای غلط از اسلام، همهی اهداف دنیوی و اخروی انقلاب از خصوصیت اسلامیبودن آن ناشی میشود، چرا که این دین مبین دربرگیرنده و تأمینکنندهی تمامی نیازهای مادّی و معنوی بشر است.
رهبر انقلاب اسلامی تأمل در موانع درونی و بیرونی را از دیگر ضروریات داوری دربارهی عملکرد انقلاب دانستند و تصریح کردند: بر اساس سنّت الهی، هر تلاش و حرکتی با موانعی روبهرو میشود تا مفاهیمی همچون جهاد و استقامت، معنای حقیقی و عینی یابد که البته درصورت تحقق این مفاهیم، سنّت الهی پیروزی مجاهدان نیز رقم خواهد زد.
ایشان در تشریح موانع درونی انقلاب به مشکلاتی همچون ضعفهای فکری و عقلانی، راحتطلبی، آسانگیری، آسانپنداری، گریز از چالش، آماده نبودن برای مقابله با مشکلات، برخی عادات و تربیتهای غلط باقیمانده از دوران ستمشاهی نظیر خودکمبینی و ظلمپذیری، بد فهمیدن دستورها و مفاهیم دینی از جمله در باب مبارزه با ظلم، و در موضوع مهدویت و برخی عقاید خرافیِ میراثی اشاره کردند و افزودند: بسیاری از موانع با تلاش مردم و مسئولان برطرف شده، اما برخی دیگر همچنان باقی است.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین موانع بیرونی انقلاب، خاطرنشان کردند: صفآرایی اشرار و ضد انقلاب و همهی کسانی که به نحوی از انقلاب متضرر شده بودند و ۸ سال جنگ تحمیلی از جمله موانع بیرونی بودند که البته ملت ایران به معنای حقیقی کلمه، این تهدید بزرگ را به فرصتی عظیم برای رشد و پیشرفت تبدیل کرد، اما به هر حال تحمیل جنگ طولانی بر ملت ایران، خسارات و صدمات بزرگی را در بر داشت.
ایشان توطئههای ابرقدرتها و بسیج همهی امکانات سیاسی، اقتصادی و رسانهای آمریکا را برای ضربه زدن به ملت ایران، از دیگر موانع بیرونی خواندند و تأکید کردند: با توجه به موانع بزرگ و متعدد درونی و بیرونی، عملکرد انقلاب و حرکت ملت به سمت تحقق اهدافش، بسیار خوب بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بروز برخی موانع جدید درونی و بیرونی در مقابل انقلاب اسلامی افزودند: مصرفزدگی، تجملپرستی و مسابقهی اشرافیگری که متأسفانه امروز در جامعه وجود دارد، از جمله موانع درونی است که باید با همت بیشتر مردم، مسئولان و رسانهها این مشکلات حل شود.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین ادامهی صفآرایی موانع بیرونی نیز خاطرنشان کردند: آمریکا امروز با همهی توان سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و با همهی نفوذ بینالمللی خود در مقابل ملت ایران صف کشیده است که این رویارویی علاوه بر سیاست مسئولان آمریکایی مبنی بر ایجاد دشمن خارجی برای پوشاندن ضعفها و شکستهای داخلی، در این واقعیت ریشه دارد که ملت ایران با برافراشتن پرچم استقامت و بیداری ملتها، روند سلطهگری جهانی آمریکا را با خطری جدی روبهرو کرده است.
ایشان برای تبیین آیندهی تقابل انقلاب با موانع درونی و بیرونی، به تشریح نقاط قوت نظام در مقایسه با اوایل انقلاب پرداختند و افزودند: تجربهی بیشتر، مدیریتهای قویتر، تواناییهای علمیِ به مراتب پیشرفتهتر، قدرت تحرک اقتصادی گستردهتر، درک غلط بودن پیروی از الگوهای شرقی و غربی، توسعه و پیبردن به ضرورت تدوین نقشهی توسعهی اسلامی-ایرانی که البته تدوین آن باید با جدیت بیشتری همراه شود، از جمله نقاط قوتی است که اگر با برخی شرایط و خصوصیات همراه شود، غلبهی ملت ایران بر همهی موانع را به ارمغان خواهد آورد.
حضرت آیتالله خامنهای با دعوت از محیطهای دانشجویی و دانشگاهها برای بررسی و جمعبندی مطالب ارائهشده در این دیدار و استنتاج راه حلها، افزودند: البته راهبرد کلی مشخص است و بر تلاش و مجاهدت جوانانه و پیگیر همهی ملت و مسئولان تکیه دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: این راهبرد کلی در محیطهای دانشجویی در درس و تحقیق و نظریهپردازی، نگاه کلان به اهداف انقلاب و هوشیاری کامل و مراقبت دائم برای جلوگیری از سوءاستفادهی دشمنان از رویدادها و مسائل دانشجویی و دانشگاهی ظهور مییابد.
رهبر انقلاب اسلامی تدیّن دانشجویان را نیز بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: توجه و توکل به خدا، معنویت و انس با قرآن و ادعیه -از جمله صحیفهی سجادیه- به تلاش علمی دانشجویان و داشگاهیان برکت میدهد و باعث شکست نقشههایی میشود که کاهش انرژی دینی و انقلابیِ جامعهی دانشجویی را هدف گرفتهاند.
رهبر انقلاب اسلامی اتحاد ملت در محیطهای مختلف و از جمله محیطهای دانشجویی را از دیگر شروط غلبه بر موانع و تحقق اهداف انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: رقابت مثبت تشکلهای دانشجویی، ضروری و خوب است، اما اختلاف سلیقهها در هیچ محیطی نباید باعث جنجال بر سر مسائل کوچک شود.
ایشان تأکید کردند: تلاش علمی، اتحاد، تدیّن و پیشرفتهای اقتصادی توأم با عدالت، نیازهای اساسی این مقطع از انقلاب است که اگر با نگاه نوآورانه همراه شود، بیشک شکست دشمنان و شتابگرفتن روند تحقق اهداف انقلاب را به همراه میآورد.
حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه، عدالت را شاخص و معیار همهی فعالیتهای اقتصادی خواندند و خاطرنشان کردند: سرمایهگذاری و کارآفرینی، کاری بزرگ و نوعی عبادت است، اما مدیریتهای قوای مقننه، مجریه و قضاییه باید مراقبت کنند که در این روند، عدالت کمرنگ و فراموش نشود.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با ابراز خرسندی از مطالبات جدّیِ علمی، اجتماعی، سیاسی و آرمانیِ دانشجویان نخبه و نمایندگان تشکلهای دانشجویی، برخی نکات را متذکر شدند و افزودند: در بحث حمایت از نخبگان، وجود سازوکاری مشخص ضروری است و مسئولان، پیگیرِ انجام دادن صحیح این موضوع هستند و نباید در برخی مسائل دچار شتابزدگی شد.
ایشان مسئولان آموزش عالی را به بررسی و اجرایی شدن پیشنهاد دانشجویان مبنی بر تشکیل پژوهشگاههای دانشجویی توصیه کردند و افزودند: در بحث تصمیمسازی و تصمیمگیری، محیطهای دانشجویی باید با فکر و زبان و عمل، بر تصمیمسازی و ایجاد گفتمان متمرکز شوند و فضای هدایتشدهای را برای مسئولان تصمیمگیر به وجود آورند.
حضرت آیتالله خامنهای جوانان دانشجو را به مطالبهی بیوقفهی عدالت فراخواندند و تأکید کردند: عدالتطلبی شأن دانشجو و جوان مؤمن است و حتی یکلحظه نباید فراموش شود، اما در این زمینه نباید بر مصداقها متمرکز شد، چرا که ممکن است این مسأله با اشتباهات یا کمبود اطلاعات همراه شود و فرصتی را برای برخی اشخاص قانوندان، اما قانونشکن فراهم کند.
توجه بیشتر به علوم پایه، رسیدگی به مشکلات دانشگاه پیام نور و بررسی طرحهای دولت در دانشگاهها قبل از اجرا، از دیگر پیشنهادهای دانشجویان بود که حضرت آیتالله خامنهای مورد اشاره قرار دادند.
ایشان در زمینهی نقش دانشجویان تأکید کردند: نظام اسلامی و اینجانب، بعد از پروردگار متعال، به جوانان مؤمن، پرنشاط و آرمانگرا تکیه کردهایم و اطمینان داریم که همهی شعارها و اهداف انقلاب به همت شما جوانان، حتماً تحقق خواهد یافت.
در ابتدای این دیدار که بزرگترین اجتماع دانشجویان در حضور رهبر انقلاب بود، شماری از استادان و دانشجویان دانشگاههای استان فارس، دیدگاههای خود را دربارهی مسائل مختلف علمی، دانشگاهی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیان کردند. این عده عبارت بودند از خانمها و آقایان:
- دکتر سیدضیاءالدین تابعی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی و از چهرههای ماندگار
- امین امامزاده؛ دانشجوی نخبهی دانشگاه شیراز و برگزیدهی مسابقات مخترعان جهانی
- منصور کنعانی؛ نمایندهی بسیج دانشجویی
- سعیده پوراحمد؛ دانشجوی نخبهی دورهی دکتری دانشگاه علوم پزشکی
- سعید زَهیری؛ نمایندهی انجمن اسلامی دانشجویان
- سیده جنان هاشمیان؛ دانشجوی نخبهی دانشگاه پیام نور
- علی عباسآبادی؛ نمایندهی جامعهی اسلامی دانشجویان
- محمد امین؛ دانشجوی ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی
این عده در سخنان خود بر این نکات تأکید کردند:
- ایجاد فرهنگستان جامع علوم و هنر در شیراز
- گسترش اختیارات و استقلال دانشگاهها
- مدیریت متمرکز تحقیقات در کشور و افزایش امکانات تحقیقاتی دانشگاهی
-ارزشگذاری حقیقی فکر و نوآوری در مراکز تصمیمگیر و حمایت واقعی و سازمانیافته از نوآوری و ابتکار
- ضرورت توجه کامل به الگوی ملی توسعه و پیشرفت در تدوین برنامهی پنجم توسعه
- انتقاد از کند بودن روند اجرایِ طرحها و ایدههای مورد نیاز، همچون مهندسی فرهنگی
- تأسیس پژوهشگاههای دانشجویی و گسترش تشکلهای علمی دانشجویی
- توجه بیشتر به تأمین نیازهای فرهنگی و معنوی دانشگاهها
- ضرورت عدالتخواهی قوای سهگانه، توجه مستمر به محرومان، سادهزیستی مسئولان و مبارزهی بیامان و همهجانبه با مفاسد اقتصادی
- وحدت همهی تشکلهای دانشجویی با هر دیدگاه و سلیقه در دفاع از آرمانهای انقلاب و حقوق ملت ایران
- بررسی طرحها و ایدههای دولت قبل از اجرا در دانشگاهها
- رعایت عدالت در تخصیص امکانات و تسهیلات برای همهی دانشگاهها
- ضرورت ایجاد تحول در فرهنگ عمومی
- فعالسازی کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی
- حساسیت بیشتر مدیران دانشگاهی به جنبش نرمافزاری و تولید علم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این دیدار، طی گزارشی از رشد کمّی و کیفی آموزش عالی به افزایش شمار دانشجویان کشور از ۱۷۰ هزار نفر در ابتدای انقلاب به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۷ در استان فارس حدود دو هزار دانشجو، مشغول تحصیل بودهاند که این آمار در سال جاری تحصیلی به بیش از ۱۷۰ هزار نفر رسیده است.
دکتر زاهدی با تشریح روند گسترش تحصیلات تکمیلی به افزایش رتبهی علمی ایران بر اساس شاخصهای مراجع بینالمللی نمایهسازی اشاره کرد و افزود: سران سازمان کنفرانس اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مرکز رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام انتخاب کردهاند که مقدمات این کار مهم آماده شده است.
در این دیدار، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاه، رؤسا و اساتید دانشگاههای شیراز و دانشجویان دانشگاههای استان فارس از جمله دانشجویان دانشگاههای پزشکی، فنی، علوم انسانی و پایه، پیام نور و آزاد اسلامی حضور داشتند.