حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز و در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان استان فارس، تأکید کردند: شأن و جایگاه معلمان در جامعه باید بر اساس منطق و نگاه اسلامی احیا شود و معلم در نگاه ملت از حرمت، کرامت و عظمت حقیقی برخوردار باشد.
رهبر انقلاب اسلامی روز معلم را روزی پرمضمون و در نگاه کلان، روز همهی ملت ایران دانستند و با اشاره به تفاوت عمیق نگاه اسلامی و غربی به جایگاه و هویت معلم افزودند: در منطق اسلامی، مسألهی تعلیم و تربیت به معنای زندگیبخشیدن به فرد و جامعه است، اما در نگاه تمدن مادی، معیار ارزشگذاری معلم، قابلیت تبدیل فعالیتهای او به پول است که متأسفانه این نگاه به علت نفوذ فرهنگی غرب در دو قرن اخیر در ایران نیز رواج یافته و باعث کاهش ارزش حقیقی معلم شده است.
حضرت آیتالله خامنهای رسیدگی مسئولان ذیربط به توقعات و مطالبات مادی معلمان را لازم دانستند، اما خاطرنشان کردند: نگاه به معلم باید همان نگاه اسلامی باشد که در آن، متعلّم در مقابل معلم در اوج ادب، سپاسگزاری و خضوع قرار دارد و آحاد مردم نیز به معنای حقیقی برای معلم احترام و ارزش قائلند.
ایشان با استناد به آیات و احادیث، شأن تعلیم و تربیت را پرورش و راهبری انسانها در صراط مستقیم خواندند و افزودند: امام خمینی رحمةاللهعلیه نیز به عنوان یک حکیم قرآنی، معلّمی را شغل انبیاء الهی میدانست.
رهبر انقلاب اسلامی معلمان را نیز به رعایت مسائل مختلف تربیتی و آداب و رفتار معنویِ معلّمی توصیه کردند و افزودند: هنر معلم این است که با ملایمت و تکریمِ متقابلِ متعلم، ذهن کودک و نوجوان و جوان را به شکل صحیح، پرورش و شکل دهد.
ایشان شاگردیِ دیگران و آموختن دانش از بیگانگان را مفید خواندند و افزودند: ما در فراگرفتن از دیگران مُصرّ هستیم، اما در این روند آنچه را به درد ما میخورد، انتخاب میکنیم و اجازه نمیدهیم بیگانگان همهی مسائل مورد توجه خود را به اذهان ما تزریق و القا کنند؛ ضمن اینکه باید خودمان هرچه زودتر استاد شویم.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین تحول عمیق در آموزش و پرورش را ضروری خواندند و افزودند: شیوهی سازماندهی آموزش و پرورش در شکل و محتوا، شیوهی تقلیدی از غرب است که مسئولان آموزش و پرورش باید با هدف تحول در نظام موجود و با بررسی و مطالعهی دقیق و استفاده از کارشناسان و صاحبنظران شورای عالی انقلاب فرهنگی، کار سنجیده و پختهای را به ملت و نسلهای آینده تقدیم کنند.
رهبر انقلاب «حفظمحوری» را از جمله عیوب آموزش و پرورش خواندند و افزودند: لازم است «فکرمحوری» در آموزش و پرورش اصل قرار گیرد تا زمینهی شکوفایی استعدادها فراهم شود.
ایشان تربیتِ معلم را نیز بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: در این زمینه علاوه بر ظرفیت خوبی که در آموزش و پرورش وجود دارد، باید از ظرفیتهای دانشگاه و دیگر مراکز استفاده کرد.
حضرت آیتالله خامنهای مسئولیت کلی آموزش و پرورش را تربیت و تحویل انسانهای درسخوانده و کارآمد به جامعه دانستند و افزودند: دانشگاه البته مهم است، اما کشور نیازمند مشاغل فراوانی است که ارتباطی با تحصیلات دانشگاهی ندارد. به همین علت آموزش و پرورش باید همهی جوانان را در حدّ لازم از دانایی و آگاهی بهرهمند سازد.
ایشان معلمان را در پرورش دینی و معنوی دانشآموزان مسئول دانستند و افزودند: به موازات این مسئولیت همگانی، لازم است معاونت ویژهای در زمینهی فعالیتهای پرورشی دانشآموزان فعال شود.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به ضرورت برنامهریزی زمانبندیشده برای سوادآموزی کلیهی افراد، آموزش همهی کودکانی را که به سن تحصیل رسیدهاند در هر نقطه از کشور، کاملاً ضروری و لازم خواندند و خاطرنشان کردند: باید به مرحلهای برسیم که داشتن گواهینامهی ابتدایی برای همهی افراد مانند داشتن شناسنامه، واجب و لازم باشد.
رهبر انقلاب اسلامی نسل جوان کشور را لبریز از استعداد و توانایی بیپایان خواندند و با اشاره به زندهبودن یاد، امام خمینی رضواناللهعلیه و نگاه حکمتآمیز ایشان به مسائل کشور افزودند: ملت ایران همچنان به بیعت خود با امام و انقلاب، وفادار است و به برکت این بیعت، جوانان پرنشاط ایران کارهای بزرگی خواهند کرد که انرژی هستهای تنها یک نمونه از آن است.
ایشان خاطرنشان کردند: ۲۰ سال پیش اگر کسی از تولید سانتریفیوژ و روند غنیسازی اورانیوم در ایران سخن میگفت، کسی باور نمیکرد، اما جوانان خوشاستعداد این ملت با نوآوری و ابتکار کاری کردهاند که همهی ملتها، مردم ایران را به علت اشتیاق به دانش پیشرفته و پیگیری این حق و غرور ملی تحسین میکنند و این معنای حقیقی نوآوری و اثبات تواناییهای ملت بزرگ ایران است.
در ابتدای این دیدار، آقای علی احمدی -وزیر آموزش و پرورش- با اشاره به تشکیل ستاد تحول بنیادین در این وزارتخانه، از تأسیس مرکز راهبردی برای تدوین افق آموزش و پرورش و نیز تحول در ساختار سازمانی وزارتخانه خبر داد و افزود: تشکیل کارگروه تربیت معلم و دبیر با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تسریع در احیای معاونت پرورشی، رویکرد نوآورانه در توجه به خلاقیت دانشآموزان و ارتقای وضع اقتصادی معلمان و بازنشستگان فرهنگی، از جمله اقداماتی است که در دست پیگیری و اجراست.
رهبر انقلاب اسلامی روز معلم را روزی پرمضمون و در نگاه کلان، روز همهی ملت ایران دانستند و با اشاره به تفاوت عمیق نگاه اسلامی و غربی به جایگاه و هویت معلم افزودند: در منطق اسلامی، مسألهی تعلیم و تربیت به معنای زندگیبخشیدن به فرد و جامعه است، اما در نگاه تمدن مادی، معیار ارزشگذاری معلم، قابلیت تبدیل فعالیتهای او به پول است که متأسفانه این نگاه به علت نفوذ فرهنگی غرب در دو قرن اخیر در ایران نیز رواج یافته و باعث کاهش ارزش حقیقی معلم شده است.
حضرت آیتالله خامنهای رسیدگی مسئولان ذیربط به توقعات و مطالبات مادی معلمان را لازم دانستند، اما خاطرنشان کردند: نگاه به معلم باید همان نگاه اسلامی باشد که در آن، متعلّم در مقابل معلم در اوج ادب، سپاسگزاری و خضوع قرار دارد و آحاد مردم نیز به معنای حقیقی برای معلم احترام و ارزش قائلند.
ایشان با استناد به آیات و احادیث، شأن تعلیم و تربیت را پرورش و راهبری انسانها در صراط مستقیم خواندند و افزودند: امام خمینی رحمةاللهعلیه نیز به عنوان یک حکیم قرآنی، معلّمی را شغل انبیاء الهی میدانست.
رهبر انقلاب اسلامی معلمان را نیز به رعایت مسائل مختلف تربیتی و آداب و رفتار معنویِ معلّمی توصیه کردند و افزودند: هنر معلم این است که با ملایمت و تکریمِ متقابلِ متعلم، ذهن کودک و نوجوان و جوان را به شکل صحیح، پرورش و شکل دهد.
ایشان شاگردیِ دیگران و آموختن دانش از بیگانگان را مفید خواندند و افزودند: ما در فراگرفتن از دیگران مُصرّ هستیم، اما در این روند آنچه را به درد ما میخورد، انتخاب میکنیم و اجازه نمیدهیم بیگانگان همهی مسائل مورد توجه خود را به اذهان ما تزریق و القا کنند؛ ضمن اینکه باید خودمان هرچه زودتر استاد شویم.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین تحول عمیق در آموزش و پرورش را ضروری خواندند و افزودند: شیوهی سازماندهی آموزش و پرورش در شکل و محتوا، شیوهی تقلیدی از غرب است که مسئولان آموزش و پرورش باید با هدف تحول در نظام موجود و با بررسی و مطالعهی دقیق و استفاده از کارشناسان و صاحبنظران شورای عالی انقلاب فرهنگی، کار سنجیده و پختهای را به ملت و نسلهای آینده تقدیم کنند.
رهبر انقلاب «حفظمحوری» را از جمله عیوب آموزش و پرورش خواندند و افزودند: لازم است «فکرمحوری» در آموزش و پرورش اصل قرار گیرد تا زمینهی شکوفایی استعدادها فراهم شود.
ایشان تربیتِ معلم را نیز بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: در این زمینه علاوه بر ظرفیت خوبی که در آموزش و پرورش وجود دارد، باید از ظرفیتهای دانشگاه و دیگر مراکز استفاده کرد.
حضرت آیتالله خامنهای مسئولیت کلی آموزش و پرورش را تربیت و تحویل انسانهای درسخوانده و کارآمد به جامعه دانستند و افزودند: دانشگاه البته مهم است، اما کشور نیازمند مشاغل فراوانی است که ارتباطی با تحصیلات دانشگاهی ندارد. به همین علت آموزش و پرورش باید همهی جوانان را در حدّ لازم از دانایی و آگاهی بهرهمند سازد.
ایشان معلمان را در پرورش دینی و معنوی دانشآموزان مسئول دانستند و افزودند: به موازات این مسئولیت همگانی، لازم است معاونت ویژهای در زمینهی فعالیتهای پرورشی دانشآموزان فعال شود.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به ضرورت برنامهریزی زمانبندیشده برای سوادآموزی کلیهی افراد، آموزش همهی کودکانی را که به سن تحصیل رسیدهاند در هر نقطه از کشور، کاملاً ضروری و لازم خواندند و خاطرنشان کردند: باید به مرحلهای برسیم که داشتن گواهینامهی ابتدایی برای همهی افراد مانند داشتن شناسنامه، واجب و لازم باشد.
رهبر انقلاب اسلامی نسل جوان کشور را لبریز از استعداد و توانایی بیپایان خواندند و با اشاره به زندهبودن یاد، امام خمینی رضواناللهعلیه و نگاه حکمتآمیز ایشان به مسائل کشور افزودند: ملت ایران همچنان به بیعت خود با امام و انقلاب، وفادار است و به برکت این بیعت، جوانان پرنشاط ایران کارهای بزرگی خواهند کرد که انرژی هستهای تنها یک نمونه از آن است.
ایشان خاطرنشان کردند: ۲۰ سال پیش اگر کسی از تولید سانتریفیوژ و روند غنیسازی اورانیوم در ایران سخن میگفت، کسی باور نمیکرد، اما جوانان خوشاستعداد این ملت با نوآوری و ابتکار کاری کردهاند که همهی ملتها، مردم ایران را به علت اشتیاق به دانش پیشرفته و پیگیری این حق و غرور ملی تحسین میکنند و این معنای حقیقی نوآوری و اثبات تواناییهای ملت بزرگ ایران است.
در ابتدای این دیدار، آقای علی احمدی -وزیر آموزش و پرورش- با اشاره به تشکیل ستاد تحول بنیادین در این وزارتخانه، از تأسیس مرکز راهبردی برای تدوین افق آموزش و پرورش و نیز تحول در ساختار سازمانی وزارتخانه خبر داد و افزود: تشکیل کارگروه تربیت معلم و دبیر با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تسریع در احیای معاونت پرورشی، رویکرد نوآورانه در توجه به خلاقیت دانشآموزان و ارتقای وضع اقتصادی معلمان و بازنشستگان فرهنگی، از جمله اقداماتی است که در دست پیگیری و اجراست.