حضرت آیتالله خامنهای عصر امروز در دیدار صدها نفر از استادان دانشگاهها، پیشرفت، عزت و هویت ملی-اسلامی کشور را به تلاش جدی در زمینهی علم و پژوهش منوط دانستند و تأکید کردند: باید با ارائهی مستمر فکر دینیِ نو، عمیق، مستدل، تحسینبرانگیز و قانعکننده، ارتقای فکر دینی در دانشگاهها را باجدّیت دنبال کرد.
ایشان جلسهی سالیانه با استادان دانشگاهها را نمود احترام نظام به اصحاب علم و تحقیق برشمردند و افزودند: طرح دیدگاههای استادان و پژوهشگران در اینگونه جلسات، مجموعهی تصمیمگیران نظام را به اتخاذ تصمیمات و تدابیر مناسب برای پیشرفتهای علمی و دانشگاهی هدایت میکند.
حضرت آیتالله خامنهای با یادآوری تاریخ و تمدن پرافتخار کشور خاطرنشان کردند: اگر با همان آهنگِ ایرانِ پس از اسلام به رشد علمی ادامه میدادیم، ملت ایران امروز در قلهی علمی جهان جای داشت، اما به دلایل گوناگون، کشور از لحاظ علمی عقب مانده نگهداشته شد که این خسارت عظیم امروز باید به برکت استقرار نظام کارآمد در کشور، بیداری ملت و صحنهگردانی نخبگان در صحنههای مختلف جبران شود.
رهبر انقلاب اسلامی سند چشمانداز ۲۰ ساله را دستورالعملی برای پیشرفت واقعی ایران دانستند و تأکید کردند: مسئولان برای تحقق همهی اهداف پیشبینی شده در سند چشمانداز از جمله تبدیل ایران به مرجع الهامبخش علمی در منطقه و جهان راهکارهای اجرایی مشخص کنند.
ایشان با اشاره به حساسیت صحیح استادان دانشگاهها دربارهی تهیهی نقشهی جامع علمی کشور افزودند: این کار نباید با تأخیر انجام شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با استفاده از فرزانگان و نخبگان، یک نقشهی علمیِ جامع، عمیق و کامل تهیه کند تا بر اساس آن، برای دانشگاهها برنامهریزی شود.
رهبر انقلاب اسلامی به سفارشهای مکرر خود به مسئولان ذیربط دربارهی اهمیتدادن به مسألهی تحقیق و پژوهش اشاره کردند و افزودند: دانشگاهها نیز اعتبارات مربوط را بهدرستی جذب و مصرف کنند.
ایشان تحقیق و پژوهش را منبع تغذیه و رشد بخشهای آموزشی و علمی کشور دانستند و تأکید کردند: اگر پژوهش را جدّی نگیریم، همچنان با مشکل وابستگی به منابع علمی خارجی و عدم استقلال علمی و دانشگاهی کشور روبهرو خواهیم بود.
حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه افزودند: البته ما با همهی مراکز علمی جهان تعامل و تبادل خواهیم داشت و همچنان که قبلاً گفته شده است، از علمآموزی اِبایی نداریم، اما نمیخواهیم همیشه شاگرد و دنبالهرو بمانیم، بلکه میخواهیم به جایی برسیم که در مبادلات علمی نیز تأثیرگذار باشیم.
رهبر انقلاب اسلامی با توجه به حضور مسئولان نهاد نمایندگی ولیّ فقیه در جلسه به طرح مبحث مهم ضرورت ارتقای فکر دینی در دانشگاهها پرداختند و خاطرنشان کردند: مسئولان دانشگاهها نیز در زمینهی دینیکردن محیط دانشگاهها وظایفی دارند، اما اصلیترین وظایف بر عهدهی روحانیان فعال در نهاد نمایندگی است و آنها باید با ارائهی مستمرّ فکر نو، عمیق، مستدل، تحسینبرانگیز و قانعکنندهی دینی، ارتقای فکر دینی در دانشگاهها را با کمال جدیت دنبال کنند.
حضرت آیتالله خامنهای، فرد فرد دانشجویان را مخاطبان نهاد نمایندگی ولیّ فقیه در دانشگاهها دانستند و افزودند: میتوان با منطق قوی، اعتماد به نفس و اعتماد به منطق قوی اسلامی، دلها را جذب کرد؛ همانگونه که اخیراً در دانشگاه کلمبیا این مسأله بهخوبی اتفاق افتاد.
ایشان به تمهیداتی که آمریکاییها در دانشگاه کلمبیا تدارک دیده بودند، اشاره کردند و افزودند: فعالشدن همهی امکانات رسانهای و رفتار تأسفبرانگیز و غیر دانشگاهی رئیس دانشگاه کلمبیا، با هدف عصبانی یا منفعل کردن رئیسجمهور صورت گرفته بود تا آن را به عنوان یک سند، مبنای جنجالهای تبلیغاتی قرار دهند، اما به خواست پروردگار و به علت استفادهی صحیح از منطق دین و اعتماد به این منطق قوی، نتیجه دقیقاً برعکس شد و حاضران این منطق را تأیید و تصدیق هم کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تشریح نگاه عمیق اسلام به علم در جلسهی دانشگاه کلمبیا افزودند: مطالبی که در آن جلسه مطرح شد، در ذهن دانشجویان آن جلسه و در محیطهای دانشگاهی همچنان مطرح خواهد بود و سؤالات مختلفی را در افکار آنان به دنبال خواهد آورد.
حضرت آیتالله خامنهای منطق و نظر اسلام در مسائل مختلف را جذبکنندهی دلها و اذهان دانستند و تأکید کردند: امروز در دنیای غرب، خلأیی اساسی به وجود آمده است که پاسخهای لیبرالدموکراسی قادر نیست آن خلأ را پر کند. در حالی که اسلام در دنیای فکر و اندیشه، حقاً و انصافاً منطق قوی، حرفهای نو، جذاب و پرطراوتی دارد.
ایشان ارائهی منطق قوی اسلام به زبان دانشجویی را وظیفهی اصلی نهاد نمایندگی ولیّ فقیه در دانشگاه برشمردند و افزودند: باید مراقب بود که خلأ فکری برای روشنفکر و دانشجو به وجود نیاید.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر لزوم عمقبخشیدن به تبلیغات و شیوههای ارائهی مسائل دینی در دانشگاهها افزودند: نگاه نو و مبتکرانه به مسائل دینی و فکر اسلامی، منطبق با معیارهای روشنفکری است که در این نگاه با تکیه بر اصول و مبانی اسلام، ابعاد جدیدی که با گذشت زمان ظهور پیدا کرده است، درک و بیان میشود و این مسأله در ارتقای فکر دینی در دانشگاهها تأثیر فراوان خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین، استادان دانشگاهها را به شاگردپروری توصیه کردند و افزودند: ارزش و اعتبار استاد، همانگونه که در حوزههای علمیه نیز رایج است، به شاگردان برجستهای است که با اهتمام و تلاش آن استاد، تربیت میشوند و لازم است استادان و نخبگان دانشگاهها به این مهم، توجه بیشتری کنند.
ایشان حضور منظّم استادان در دانشگاهها را باعث ارتباط عمیق و گستردهتر دانشجو و استاد خواندند و خاطرنشان کردند: این حضور به پرورش شاگردان نخبه نیز کمک خواهد کرد.
در ابتدای این دیدار که ۲ ساعت طول کشید، برخی حاضران به بیان دیدگاههای خود در خصوص مسائل مختلف دانشگاهی، پژوهشی و علمی پرداختند:
خانمها دکتر نخعی؛ استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص گوارش کودکان
- دکتر سلطانخواه؛ دانشیار دانشگاه الزهرا در رشته ریاضی
- دکتر وحید دستجردی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
و آقایان دکتر عبدالرضا پازوکی؛ استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشتهی جراحی عمومی
- دکتر علیاعظم خسروی؛ استادیار دانشگاه شاهد در رشتهی فیزیک
- دکتر رضا روستا آزاد؛ دانشیار دانشگاه صنعتی شریف در رشتهی بیوتکنولوژی و شیمی
- دکتر غلامحسین حیدری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
- دکتر شمسالدین حجازی؛ استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم در رشتهی مغز و اعصاب
- دکتر علیاصغر افتخاری؛ استادیار دانشگاههای امام صادق علیهالسّلام و علامه طباطبایی
- دکتر بهزاد عیناللهی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله در رشتهی نفرولوژی
محورهای مطالبی که این استادان دانشگاهها بیان کردند، به این شرح است:
• توجه به علوم و فناوریهای نوین بهویژه در رشتههای نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی
• برنامهریزی و تلاش بیشتر برای تحقق ایدهی راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه
• ارتقای جایگاه علوم انسانی و روزآمد کردن، اسلامیکردن و بومیکردن علوم انسانی
• توجه و سرعت بیشتر در تهیهی نقشهی جامع علمی کشور و استفاده از همهی ظرفیتها برای تحقق این مهم
• انتقاد از کاهش بودجه پژوهش و تأکید بر لزوم سرمایهگذاری بیشتر در طرحهای پژوهشی
• ترویج تفکر و بینش بسیجی در مراکز علمی به عنوان زمینهساز شتاب بیشتر روند رونق علمی کشور
• شتاب بیشتر دستگاهها و مراکز مختلف برای حرکت متناسب با اهداف سند چشمانداز بیست ساله
• ضرورت توجه بیشتر به مقولهی عدالت در توزیع امکانات و اعتبارات مربوط به سلامت و بهداشت و درمان در سراسر کشور
• توجه بیشتر به مفاخر و منابع تمدن ایرانی-اسلامی در دانشگاهها و برنامهریزیهای آموزشی در این زمینه
• هدایت پایاننامههای دانشجویی بر مبنای نیازهای حقیقی جامعه
• توجه کامل به علم، عقل و عزم به عنوان سه رکن رشد و پیشرفت کشور
• و تدوین نظام جامع امور فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
در این دیدار همچنین دکتر محمدباقر لاریجانی -رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران- حمایت استادان دانشگاهها را از سخنرانی و مباحث منطقی رئیسجمهور در دانشگاه کلمبیا اعلام کرد و با اشاره به تلاشهای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تهیهی نقشهی جامع علمی کشور گفت: کمیتههای شورای عالی انقلاب فرهنگی باجدّیت مشغول کار برروی نقشهی جامع علمی کشور هستند.
در پایان این دیدار، نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آیتالله خامنهای اقامه شد و سپس حاضران روزهشان را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.
ایشان جلسهی سالیانه با استادان دانشگاهها را نمود احترام نظام به اصحاب علم و تحقیق برشمردند و افزودند: طرح دیدگاههای استادان و پژوهشگران در اینگونه جلسات، مجموعهی تصمیمگیران نظام را به اتخاذ تصمیمات و تدابیر مناسب برای پیشرفتهای علمی و دانشگاهی هدایت میکند.
حضرت آیتالله خامنهای با یادآوری تاریخ و تمدن پرافتخار کشور خاطرنشان کردند: اگر با همان آهنگِ ایرانِ پس از اسلام به رشد علمی ادامه میدادیم، ملت ایران امروز در قلهی علمی جهان جای داشت، اما به دلایل گوناگون، کشور از لحاظ علمی عقب مانده نگهداشته شد که این خسارت عظیم امروز باید به برکت استقرار نظام کارآمد در کشور، بیداری ملت و صحنهگردانی نخبگان در صحنههای مختلف جبران شود.
رهبر انقلاب اسلامی سند چشمانداز ۲۰ ساله را دستورالعملی برای پیشرفت واقعی ایران دانستند و تأکید کردند: مسئولان برای تحقق همهی اهداف پیشبینی شده در سند چشمانداز از جمله تبدیل ایران به مرجع الهامبخش علمی در منطقه و جهان راهکارهای اجرایی مشخص کنند.
ایشان با اشاره به حساسیت صحیح استادان دانشگاهها دربارهی تهیهی نقشهی جامع علمی کشور افزودند: این کار نباید با تأخیر انجام شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با استفاده از فرزانگان و نخبگان، یک نقشهی علمیِ جامع، عمیق و کامل تهیه کند تا بر اساس آن، برای دانشگاهها برنامهریزی شود.
رهبر انقلاب اسلامی به سفارشهای مکرر خود به مسئولان ذیربط دربارهی اهمیتدادن به مسألهی تحقیق و پژوهش اشاره کردند و افزودند: دانشگاهها نیز اعتبارات مربوط را بهدرستی جذب و مصرف کنند.
ایشان تحقیق و پژوهش را منبع تغذیه و رشد بخشهای آموزشی و علمی کشور دانستند و تأکید کردند: اگر پژوهش را جدّی نگیریم، همچنان با مشکل وابستگی به منابع علمی خارجی و عدم استقلال علمی و دانشگاهی کشور روبهرو خواهیم بود.
حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه افزودند: البته ما با همهی مراکز علمی جهان تعامل و تبادل خواهیم داشت و همچنان که قبلاً گفته شده است، از علمآموزی اِبایی نداریم، اما نمیخواهیم همیشه شاگرد و دنبالهرو بمانیم، بلکه میخواهیم به جایی برسیم که در مبادلات علمی نیز تأثیرگذار باشیم.
رهبر انقلاب اسلامی با توجه به حضور مسئولان نهاد نمایندگی ولیّ فقیه در جلسه به طرح مبحث مهم ضرورت ارتقای فکر دینی در دانشگاهها پرداختند و خاطرنشان کردند: مسئولان دانشگاهها نیز در زمینهی دینیکردن محیط دانشگاهها وظایفی دارند، اما اصلیترین وظایف بر عهدهی روحانیان فعال در نهاد نمایندگی است و آنها باید با ارائهی مستمرّ فکر نو، عمیق، مستدل، تحسینبرانگیز و قانعکنندهی دینی، ارتقای فکر دینی در دانشگاهها را با کمال جدیت دنبال کنند.
حضرت آیتالله خامنهای، فرد فرد دانشجویان را مخاطبان نهاد نمایندگی ولیّ فقیه در دانشگاهها دانستند و افزودند: میتوان با منطق قوی، اعتماد به نفس و اعتماد به منطق قوی اسلامی، دلها را جذب کرد؛ همانگونه که اخیراً در دانشگاه کلمبیا این مسأله بهخوبی اتفاق افتاد.
ایشان به تمهیداتی که آمریکاییها در دانشگاه کلمبیا تدارک دیده بودند، اشاره کردند و افزودند: فعالشدن همهی امکانات رسانهای و رفتار تأسفبرانگیز و غیر دانشگاهی رئیس دانشگاه کلمبیا، با هدف عصبانی یا منفعل کردن رئیسجمهور صورت گرفته بود تا آن را به عنوان یک سند، مبنای جنجالهای تبلیغاتی قرار دهند، اما به خواست پروردگار و به علت استفادهی صحیح از منطق دین و اعتماد به این منطق قوی، نتیجه دقیقاً برعکس شد و حاضران این منطق را تأیید و تصدیق هم کردند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تشریح نگاه عمیق اسلام به علم در جلسهی دانشگاه کلمبیا افزودند: مطالبی که در آن جلسه مطرح شد، در ذهن دانشجویان آن جلسه و در محیطهای دانشگاهی همچنان مطرح خواهد بود و سؤالات مختلفی را در افکار آنان به دنبال خواهد آورد.
حضرت آیتالله خامنهای منطق و نظر اسلام در مسائل مختلف را جذبکنندهی دلها و اذهان دانستند و تأکید کردند: امروز در دنیای غرب، خلأیی اساسی به وجود آمده است که پاسخهای لیبرالدموکراسی قادر نیست آن خلأ را پر کند. در حالی که اسلام در دنیای فکر و اندیشه، حقاً و انصافاً منطق قوی، حرفهای نو، جذاب و پرطراوتی دارد.
ایشان ارائهی منطق قوی اسلام به زبان دانشجویی را وظیفهی اصلی نهاد نمایندگی ولیّ فقیه در دانشگاه برشمردند و افزودند: باید مراقب بود که خلأ فکری برای روشنفکر و دانشجو به وجود نیاید.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر لزوم عمقبخشیدن به تبلیغات و شیوههای ارائهی مسائل دینی در دانشگاهها افزودند: نگاه نو و مبتکرانه به مسائل دینی و فکر اسلامی، منطبق با معیارهای روشنفکری است که در این نگاه با تکیه بر اصول و مبانی اسلام، ابعاد جدیدی که با گذشت زمان ظهور پیدا کرده است، درک و بیان میشود و این مسأله در ارتقای فکر دینی در دانشگاهها تأثیر فراوان خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین، استادان دانشگاهها را به شاگردپروری توصیه کردند و افزودند: ارزش و اعتبار استاد، همانگونه که در حوزههای علمیه نیز رایج است، به شاگردان برجستهای است که با اهتمام و تلاش آن استاد، تربیت میشوند و لازم است استادان و نخبگان دانشگاهها به این مهم، توجه بیشتری کنند.
ایشان حضور منظّم استادان در دانشگاهها را باعث ارتباط عمیق و گستردهتر دانشجو و استاد خواندند و خاطرنشان کردند: این حضور به پرورش شاگردان نخبه نیز کمک خواهد کرد.
در ابتدای این دیدار که ۲ ساعت طول کشید، برخی حاضران به بیان دیدگاههای خود در خصوص مسائل مختلف دانشگاهی، پژوهشی و علمی پرداختند:
خانمها دکتر نخعی؛ استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص گوارش کودکان
- دکتر سلطانخواه؛ دانشیار دانشگاه الزهرا در رشته ریاضی
- دکتر وحید دستجردی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
و آقایان دکتر عبدالرضا پازوکی؛ استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشتهی جراحی عمومی
- دکتر علیاعظم خسروی؛ استادیار دانشگاه شاهد در رشتهی فیزیک
- دکتر رضا روستا آزاد؛ دانشیار دانشگاه صنعتی شریف در رشتهی بیوتکنولوژی و شیمی
- دکتر غلامحسین حیدری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
- دکتر شمسالدین حجازی؛ استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم در رشتهی مغز و اعصاب
- دکتر علیاصغر افتخاری؛ استادیار دانشگاههای امام صادق علیهالسّلام و علامه طباطبایی
- دکتر بهزاد عیناللهی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله در رشتهی نفرولوژی
محورهای مطالبی که این استادان دانشگاهها بیان کردند، به این شرح است:
• توجه به علوم و فناوریهای نوین بهویژه در رشتههای نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی
• برنامهریزی و تلاش بیشتر برای تحقق ایدهی راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه
• ارتقای جایگاه علوم انسانی و روزآمد کردن، اسلامیکردن و بومیکردن علوم انسانی
• توجه و سرعت بیشتر در تهیهی نقشهی جامع علمی کشور و استفاده از همهی ظرفیتها برای تحقق این مهم
• انتقاد از کاهش بودجه پژوهش و تأکید بر لزوم سرمایهگذاری بیشتر در طرحهای پژوهشی
• ترویج تفکر و بینش بسیجی در مراکز علمی به عنوان زمینهساز شتاب بیشتر روند رونق علمی کشور
• شتاب بیشتر دستگاهها و مراکز مختلف برای حرکت متناسب با اهداف سند چشمانداز بیست ساله
• ضرورت توجه بیشتر به مقولهی عدالت در توزیع امکانات و اعتبارات مربوط به سلامت و بهداشت و درمان در سراسر کشور
• توجه بیشتر به مفاخر و منابع تمدن ایرانی-اسلامی در دانشگاهها و برنامهریزیهای آموزشی در این زمینه
• هدایت پایاننامههای دانشجویی بر مبنای نیازهای حقیقی جامعه
• توجه کامل به علم، عقل و عزم به عنوان سه رکن رشد و پیشرفت کشور
• و تدوین نظام جامع امور فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
در این دیدار همچنین دکتر محمدباقر لاریجانی -رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران- حمایت استادان دانشگاهها را از سخنرانی و مباحث منطقی رئیسجمهور در دانشگاه کلمبیا اعلام کرد و با اشاره به تلاشهای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تهیهی نقشهی جامع علمی کشور گفت: کمیتههای شورای عالی انقلاب فرهنگی باجدّیت مشغول کار برروی نقشهی جامع علمی کشور هستند.
در پایان این دیدار، نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آیتالله خامنهای اقامه شد و سپس حاضران روزهشان را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.