دیدار جمعی از زنان نخبه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان نخبه و فعال در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری تأکید کردند: در نگاه جامع اسلام به مسأله‌ی زن، مسئولیت اداره و پیشرفت جامعه و کشور بر عهده‌ی همه‌ی افراد، اعم از زن و مرد است، اما مهم‌ترین مسئولیت و نقش زنان در هر سطحی از توانایی و فعالیت اجتماعی، نقش بسیار مهم آنان در خانواده است.
ایشان با تبریک میلاد باسعادت بانوی بزرگ تاریخ بشریت، حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها و تقارن این روز خجسته با سالروز ولادت امام خمینی رحمةالله‌علیه، تصریح کردند: تأکید اسلام بر اهمیت بی‌نظیر نقش زن در خانواده به هیچ‌وجه به معنای مخالفت با حضور زنان در عرصه‌های مختلف نیست، بلکه به معنای اصالت و اولویت «نقش مادری و همسری» در مقابل دیگر فعالیت‌ها و نقش‌هاست، چرا که «بقا و رشد و تعالی» بشر و حفظ آرامش و سلامت جامعه در گرو تحقق این نقش است.
رهبر انقلاب اسلامی وجود مجموعه‌ی عظیم بانوان نخبه در کشور را نشان‌دهنده‌ی حقانیت و موفقیت نگاه اسلام و جمهوری اسلامی به مسأله‌ی زن دانستند و خاطرنشان کردند: در هیچ دوره‌ای مانند امروز، زنانِ محقق، دانشمند، متفکر، ادیب، هنرمند و فعال در عرصه‌های مختلف سیاسی-اجتماعی در کشور وجود نداشته است و این واقعیت نشان می‌دهد که نگاه اسلامی به امر حجاب، بر خلاف بی‌بندوباری، نه‌تنها مانع رشد و تعالی زنان نیست، بلکه رعایت حدود اسلامی و شرعی می‌تواند زمینه‌ساز و شتاب‌دهنده‌ی شکوفایی استعدادهای زنان باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از نگاه غلط غربی که تلاش می‌کند زنان را از ویژگی‌های فطری خود دور سازد و آنان را به کپی دوم مردان تبدیل کند، افزودند: این نگاه در واقع کسر شأن زنان است، چرا که «زنِ کامل بودن» در مواردی از «مردِ کامل بودن» هم بالاتر و پرارزش‌تر است.
رهبر انقلاب اسلامی مسئولیت زنان نخبه‌ی کشور را در تصحیح نگاه غلط غربی به مسأله‌ی زن یادآور شدند و افزودند: از دید اسلام، «زن بودن»، اصالتاً نوعی ارزش است و زنان و مردان در آفرینش حکیمانه‌ی الهی، هرکدام جایگاه و طبیعت و نقش خاصی دارند.
ایشان نگاه ابزاری غربی‌ها به زنان را ظلم به جامعه‌ی بشری و خیانتی بزرگ به حقوق زنان برشمردند و خاطرنشان کردند: زن، بخش زیبا، لطیف و مستور آفرینش است و بزرگ‌ترین گناهی که غربی‌ها باید پاسخگوی آن باشند، این است که زن را در حد وسیله‌ای برای تبلیغات کالا، پول‌درآوردنِ بیشتر و ارضای بی‌نظم و قانونِ مسائل جنسی تنزل داده‌اند و از این طریق جوامع بشری را به دردهای غیر قابل علاجی مبتلا کرده‌اند.
ایشان با انتقاد از برخی تلاش‌ها برای انطباق‌دادن اجباری احکام اسلامی با کنوانسیون‌های خارجی مرتبط با زنان، افزودند: البته برخی مسائلی که در فقه در باب احکام زنان وجود دارد، سخن آخر نیست، بلکه ممکن است با تحقیقِ یک فقیه ماهر و مسلّط بر «مبانی و متد» فقاهت، نکات جدیدی استنباط شود، اما تلاش برخی مرعوب‌شدگان در مقابل غرب برای کم و زیاد کردن احکام اسلامی و انطباق دادن آن‌ها با بعضی معاهدات جهانی، کاملاً غلط است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش دستگاه‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها برای تقابل صحیح و کیفی با دیدگاه‌ها و تبلیغات فمینیستی را ضروری خواندند و افزودند: این کار خدمتی حقیقی به همه‌ی زنان جهان است.
رهبر انقلاب اسلامی از برخی بی‌عدالتی‌ها در ارتباطات خانوادگی زن و مرد در کشورهای مختلف، انتقاد و ابراز تأسف کردند و افزودند: مردان نباید با سوءاستفاده از توانایی جسمی و برخی خصوصیات دیگر در درون خانواده به زنان زور بگویند و به آنان ظلم کنند.
ایشان در همین زمینه تأکید کردند: رعایت اخلاق اسلامی در خانواده، درک مبانی اسلامی و تهذیب مردان، عامل اصلی جلوگیری از زورگویی به زنان خواهد بود، اما به‌هرحال -چه با نصیحت و چه با استفاده از قانون- باید زمینه‌ی روابط سالم و صحیح خانوادگی فراهم شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، جلسه با زنان نخبه را بسیار خوب و مفید خواندند و افزودند: هدف از تشکیل این جلسه، شنیدن برخی مسائل از زبان جمعی از برگزیدگان و نخبگان جامعه‌ی زنان و نیز نگاه نمادین به مجموعه‌ی فعالیت‌های درخور تحسین زنان در جامعه‌ی اسلامی بود که برخی مطالب بیان‌شده نیز بسیار پرمغز و جالب توجه بود.
 
در این دیدار خانم‌ها:
-طبیب‌زاده -مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده-
-علاّسوند -استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در مسائل زنان-
-بداغی -قاضی دادگستری و استاد دانشگاه-
-آیت‌اللهی -محقق، نویسنده و استاد دانشگاه-
-عطایی -استاد دانشگاه در رشته‌ی معماری-
-بوباش -همسر شهید جانباز، دبیر نمونه‌ی آموزش و پرورش-
-موسوی –شاعر-
-زعفران‌چی -استاد دانشگاه در رشته‌ی توسعه‌ی اقتصاد-
-حیدری -دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در رشته‌ی بافت‌شناسی و جنین‌شناسی-
-زمزم‌زاده -کارگر نمونه و دارای یکصد طرح پژوهشی-
-علم‌الهدی -دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت و محقق در مسائل تربیتی-
-حسنی اسکویی -عضو هیأت علمی دانشگاه آذربایجان و ورزشکار-
-زارعی‌اقدم -همسر جانباز و مبلّغ و استاد دانشگاه-
و داودی -دانشجوی بسیجی در مقطع دکتری رشته‌ی زمین‌شناسی-
به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل زنان در ابعاد مختلف پرداختند. محورهای اصلی مطالب بیان‌شده در این دیدار به این شرح است:
- توجه جدی به پرکردن خلأهای موجود در خصوص نظریه‌پردازی و کارهای پژوهشی قوی در مسائل زنان در حوزه‌ی علوم انسانی و علوم اسلامی
- پرهیز از نگاه ظاهری و سوری به دیدگاه اسلام در مورد مسائل و جایگاه زنان
- ارائه‌ی راهکارهای عملی و مشخص برای حمایت از تحکیم خانواده و لزوم مشخص بودن شاخص‌های کمّی در برنامه‌های مرتبط با ارتقاء جایگاه زنان
- حضور جدی و فعال در عرصه‌های بین‌المللی به منظور ارائه‌ی دیدگاه جامع اسلام در خصوص زنان
- لزوم تدوین منشور حقوق خانواده و ارائه‌ی آن در مجامع بین‌المللی
- ارائه‌ی مدل جدیدی به منظور حضور زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی با تأکید بر حفظ ارزش‌های اسلامی
- ایجاد زمینه‌ی مناسب‌تر برای حضور استادان زن در هیأت‌های علمی
- فراهم کردن زمینه‌ی لازم برای تربیت متخصصان زن در برخی رشته‌های دانشگاهی
- ایجاد شرایط مساعد برای ادامه‌ی تحصیل زنان کارگر در مقاطع بالا
- لزوم احیای نقش واقعی خانواده در جامعه
- توجه جدّی به سازمان‌های مردم‌نهاد یا NGO‌های مرتبط با مسائل زنان
- حمایت از ورزش بانوان در ابعاد ورزش همگانی و ورزش قهرمانی و ایجاد مراکز مناسب
- و تدریس واحدهای درسی مرتبط با مسائل خانواده در دانشگاه‌ها