حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رؤسای دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، لزوم تبدیل علمگرایی و علممحوری را به گفتمان مسلط جامعه در همهی بخشها یادآور شدند و با اشاره به هدف سند چشمانداز بیستسالهی کشور برای رسیدن به رتبهی اول علمی منطقه تأکید کردند: نقشهی جامع علمی مهمترین نیاز کشور است که باید با ترسیم آن و بر اساس زمانبندی و با راهبردی مشخص به سطوح بالای دانش روز و جهش علمی دست یابیم.
ایشان با اشاره به استعداد انسانی بالا در کشور، جمعیت بالای دانشجویی، تجربههای موفق علمی، استادان مجرب و ورود به برخی از حوزههای علوم پیشرفته و جدید، عامل اساسی را در تحقق نهضت تولید علم، توجه جدی به علوم پایه و نظریهپردازی علمی دانستند و افزودند: باید، ضمن کاربردیکردن علوم و در نظر گرفتن نیازها، جهتگیری علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به سوی رویاندن علم و تولید آن در کشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامی رشد علمی کشور را یک فرآیند دانستند و خاطرنشان کردند: بر این اساس، باید زمینهی رشد علمی از ابتداییترین مراحل آموزش فراهم شود و این زمینهسازی تا پس از مقاطع عالی دانشگاهی ادامه یابد.
ایشان دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیمگیر و تصمیمساز را مسئول ترسیم فرآیند رشد علمی در کشور برشمردند و تأکید کردند: باید میزان بودجهای که در برنامهی چهارم توسعه از تولید ناخالص ملی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است، تأمین شود، زیرا در غیر این صورت، امکان رشد علمی به وجود نمیآید.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر لزوم اهتمام بیشازپیش به پارکهای علم و فناوری در کشور و همچنین نادیدهگرفته نشدن رشد کمّی مراکز علمی و دانشگاهها به دلیل توجه به رشد کیفی، افزودند: نگاه متوازن به رشتههای علمی دانشگاهها یکی از ضروریات مراکز دانشگاهی است که تحقق این امر نیز منوط بر ترسیم نقشهی جامع علمی کشور است.
ایشان تأسیس بنیاد نخبگان را یکی از عوامل اساسی برای دلگرمی محققان و پژوهشگران و ایجاد تحرک جدی علمی دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی بر ایجاد زمینه برای بهکارگیری فارغالتحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور، از جمله مراکز علمی و پژوهشی، تعیین ملاکهای کاربردی در کنار ملاکهای علمی برای ارتقای اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها و افزایش نسبت دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان تأکید و خاطرنشان کردند: محیط علمی و تربیتی دانشگاهها باید به گونهای باشد که دانشجویان افتخارات و میراث علمی گذشته خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملی در آنان تقویت شود.
حضرت آیتالله خامنهای روحیهی پرسشگری و درون پاک و همراه با معرفت دانشجویان را از ویژگیهای دوران جوانی و دانشجویی دانستند و افزودند: باید با استفادهی صحیح از این ویژگیها و پاسخ متناسب به نیازهای علمی، دینی و تربیتی این قشر، فضای مساعدی برای ارتقای معرفت دینی در دانشگاهها به وجود آید.
ایشان افزایش قدرت تحلیل و فهم سیاسی دانشجویان را از مسائل ضروری برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جریانهای مختلف و سالم سیاسی دانشجویی در دانشگاهها افزودند: باید در دانشگاهها زمینهای ایجاد شود تا جریانهای سیاسی دانشجویی بدون تبدیلشدن به ابزار گروهها و جریانهای سیاسی خارج از دانشگاهها، ضمن بالا بردن فهم سیاسی خود در کنار تلاش علمی، قدرت شناسایی مغالطههای سیاسی و تحلیلهای فریبنده را بیابند و روحیهی پایبندی به منافع ملی را نیز تقویت کنند.
در این دیدار آقای زاهدی -وزیر علوم، تحقیقات و فناوری- ضمن ارائهی گزارشی از برنامههای این وزارتخانه، جنبش نرمافزاری و تولید علم و گسترش آموزش عالی را از رئوس برنامهها اعلام کرد و گفت: حمایت جدی از ثبت اختراعات، توجه بیشازپیش به فناوریهای جدید، تشکیل انجمنهای علمی دانشجویی، راهاندازی کرسیهای نظریهپردازی، تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای علمی دانشگاهها، ساماندهی پذیرش دانشجو، گسترش کرسیهای زبان فارسی در خارج از کشور، تعامل با پژوهشگاههای علوم انسانی و رتبهبندی دانشگاهها، از جمله برنامههایی است که برخی از آنها به انجام رسیده و برخی هم در آیندهای نهچندان دور محقق خواهد شد.
آقای لنکرانی -وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- نیز در سخنانی با اشاره به وظایف خدماتی این وزارتخانه در کنار وظایف علمی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانشآموختگان و اساتید را محور مباحث علمی و آموزشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی بیان کرد و افزود: مراکز علمی و دانشگاهی علوم پزشکی سال گذشته پرشتابترین رشد علمی را در مقالههای علمی دنیا داشتند، ضمن آنکه طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات نخاعی نمونهای از موفقیتها در حوزهی فناوریهای نوین و پیشرفته است.
وی ایجاد رشتههای جدید و بهویژه در حوزهی فناوریهای نوین و گسترش آموزش عالی در مناطق محروم را از جمله برنامههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد.
ایشان با اشاره به استعداد انسانی بالا در کشور، جمعیت بالای دانشجویی، تجربههای موفق علمی، استادان مجرب و ورود به برخی از حوزههای علوم پیشرفته و جدید، عامل اساسی را در تحقق نهضت تولید علم، توجه جدی به علوم پایه و نظریهپردازی علمی دانستند و افزودند: باید، ضمن کاربردیکردن علوم و در نظر گرفتن نیازها، جهتگیری علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به سوی رویاندن علم و تولید آن در کشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامی رشد علمی کشور را یک فرآیند دانستند و خاطرنشان کردند: بر این اساس، باید زمینهی رشد علمی از ابتداییترین مراحل آموزش فراهم شود و این زمینهسازی تا پس از مقاطع عالی دانشگاهی ادامه یابد.
ایشان دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیمگیر و تصمیمساز را مسئول ترسیم فرآیند رشد علمی در کشور برشمردند و تأکید کردند: باید میزان بودجهای که در برنامهی چهارم توسعه از تولید ناخالص ملی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است، تأمین شود، زیرا در غیر این صورت، امکان رشد علمی به وجود نمیآید.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر لزوم اهتمام بیشازپیش به پارکهای علم و فناوری در کشور و همچنین نادیدهگرفته نشدن رشد کمّی مراکز علمی و دانشگاهها به دلیل توجه به رشد کیفی، افزودند: نگاه متوازن به رشتههای علمی دانشگاهها یکی از ضروریات مراکز دانشگاهی است که تحقق این امر نیز منوط بر ترسیم نقشهی جامع علمی کشور است.
ایشان تأسیس بنیاد نخبگان را یکی از عوامل اساسی برای دلگرمی محققان و پژوهشگران و ایجاد تحرک جدی علمی دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی بر ایجاد زمینه برای بهکارگیری فارغالتحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور، از جمله مراکز علمی و پژوهشی، تعیین ملاکهای کاربردی در کنار ملاکهای علمی برای ارتقای اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها و افزایش نسبت دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان تأکید و خاطرنشان کردند: محیط علمی و تربیتی دانشگاهها باید به گونهای باشد که دانشجویان افتخارات و میراث علمی گذشته خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملی در آنان تقویت شود.
حضرت آیتالله خامنهای روحیهی پرسشگری و درون پاک و همراه با معرفت دانشجویان را از ویژگیهای دوران جوانی و دانشجویی دانستند و افزودند: باید با استفادهی صحیح از این ویژگیها و پاسخ متناسب به نیازهای علمی، دینی و تربیتی این قشر، فضای مساعدی برای ارتقای معرفت دینی در دانشگاهها به وجود آید.
ایشان افزایش قدرت تحلیل و فهم سیاسی دانشجویان را از مسائل ضروری برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جریانهای مختلف و سالم سیاسی دانشجویی در دانشگاهها افزودند: باید در دانشگاهها زمینهای ایجاد شود تا جریانهای سیاسی دانشجویی بدون تبدیلشدن به ابزار گروهها و جریانهای سیاسی خارج از دانشگاهها، ضمن بالا بردن فهم سیاسی خود در کنار تلاش علمی، قدرت شناسایی مغالطههای سیاسی و تحلیلهای فریبنده را بیابند و روحیهی پایبندی به منافع ملی را نیز تقویت کنند.
در این دیدار آقای زاهدی -وزیر علوم، تحقیقات و فناوری- ضمن ارائهی گزارشی از برنامههای این وزارتخانه، جنبش نرمافزاری و تولید علم و گسترش آموزش عالی را از رئوس برنامهها اعلام کرد و گفت: حمایت جدی از ثبت اختراعات، توجه بیشازپیش به فناوریهای جدید، تشکیل انجمنهای علمی دانشجویی، راهاندازی کرسیهای نظریهپردازی، تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای علمی دانشگاهها، ساماندهی پذیرش دانشجو، گسترش کرسیهای زبان فارسی در خارج از کشور، تعامل با پژوهشگاههای علوم انسانی و رتبهبندی دانشگاهها، از جمله برنامههایی است که برخی از آنها به انجام رسیده و برخی هم در آیندهای نهچندان دور محقق خواهد شد.
آقای لنکرانی -وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- نیز در سخنانی با اشاره به وظایف خدماتی این وزارتخانه در کنار وظایف علمی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانشآموختگان و اساتید را محور مباحث علمی و آموزشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی بیان کرد و افزود: مراکز علمی و دانشگاهی علوم پزشکی سال گذشته پرشتابترین رشد علمی را در مقالههای علمی دنیا داشتند، ضمن آنکه طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات نخاعی نمونهای از موفقیتها در حوزهی فناوریهای نوین و پیشرفته است.
وی ایجاد رشتههای جدید و بهویژه در حوزهی فناوریهای نوین و گسترش آموزش عالی در مناطق محروم را از جمله برنامههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد.