دیدار جمعی از معلمان برگزیده سراسر کشور با رهبر انقلاب

در حاشیه مراسم

در گرامیداشت روز معلم و تجلیل از نقش و منزلت رفیع معلمان و فرهنگیان، معلمان برگزیده‌ی ۷۰۰ منطقه‌ی آموزش و پرورش در سراسر کشور صبح امروز در دیداری صمیمانه با رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدگاه‌های جامعه‌ی معلمان را درباره‌ی مسائل مختلف آموزش و پرورش با ایشان در میان گذاشتند.
در ابتدای این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک روز معلم، تشکیل این جلسه را نماد ارادت و اخلاص عمیق رهبری به جامعه‌ی بزرگ معلمان و فرصتی برای آشنایی نزدیک با دیدگاه‌های جامعه‌ی معلمان برشمردند.
سپس برخی حضار به نمایندگی از معلمان سراسر کشور، دیدگاه‌ها و خواسته‌های جامعه‌ی معلمان را بازگو کردند این عده عبارت بودند از خانم‌ها و آقایان:
- فاطمه بهروزی‌راد؛ معلم نمونه از استان قم،
- طلعت رجبی؛ دارنده‌ی رتبه‌ی برتر الگوهای تدریس از مازندران،
- یدالله مرادی؛ مؤلف و محقق از استان کهکیلویه و بویراحمد،
- علی‌اکبر رئوف؛ معلم و مؤلف از استان یزد،
- حمیدرضا وردی؛ پژوهشگر از استان خراسان جنوبی،
- محمدجواد محبت؛ پژوهشگر و شاعر از استان کرمانشاه،
- حمیده مأحوزی؛ مدیر و معلم نمونه از استان بوشهر،
- علی‌اصغر برهمند؛ معلم و مخترع نمونه از خراسان رضوی،
مهم‌ترین نکات مورد تأکید در سخنان نمایندگان معلمان، عبارت بود از:
- اصلاح برخی نگرش‌های موجود که آموزش و پرورش را مجموعه‌ای مصرفی می‌داند و نه مولد
- ارتقای بنیه‌ی علمی معلمان و تجهیز مدارس به امکانات لازم
- تقویت نگاه عدالت‌محور در توزیع امکانات و فرصت‌های آموزشی و پرورشی در سراسر کشور
- حل مشکلات معیشتی معلمان و برقراری کامل نظام هماهنگ پرداخت میان آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی
- توجه بیشتر و ارتقای کیفی مراکز تربیت معلم
- نهادینه‌کردن روح تحقیق و پژوهش در مقاطع مختلف آموزشی
- توجه کامل به مسائل پرورشی
- توجه به بازنشستگان آموزش و پرورش
- استاندارد‌سازی و ارتقای کیفی نظام آموزشی
- غنی‌سازی کتب درسی قرآنی
- توجه به نیازهای فردی و اجتماعی نوجوانان در تدوین کتاب‌های درسی
- خودداری از نگرش‌های سیاسی و جناحی و تقویت نگرش اصول‌گرایی در آموزش و پرورش
- برخورد مدبرانه با تهاجم فرهنگی و توجه به آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای
 
در این مراسم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با گرامیداشت یاد معلم شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و شهیدان رجایی و باهنر و نیز تکریم جایگاه و منزلت معلمان، با تبیین نقش سرنوشت‌ساز آموزش و پرورش افزودند: آموزش و پرورش سنگ بنای آینده‌ی کشور است و اگر در پی آینده‌ی روشن و بهبود وضع کشور در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست، سلامت و بهداشت، زیبایی و هنر، رفتار عمومی و دین و فلسفه و اخلاق هستیم، باید توجهی ویژه، عمیق و همه‌جانبه به آموزش و پرورش داشته باشیم.
ایشان آموزش ساده‌ی فلسفه را به کودکان در مدارس کشورهای پیشرفته نمونه‌ای روشن از نگاه نوین به نقش آموزش و پرورش در آینده‌ی جهان و مسائل اساسی حیات بشر دانستند و خاطرنشان کردند: اگر می‌خواهیم از قافله‌ی پرشتاب حرکت جهانی عقب نمانیم، لازم است به آموزش و پرورش نگاهی بنیانی و اساسی داشته باشیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به آثار تعیین‌کننده‌ی آموزش و پرورش در حال و آینده‌ی کشور، آموزش و پرورش را مهم‌ترین دستگاه مولد خواندند و با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری اساسی و همه‌جانبه در این عرصه افزودند: مهم‌تر از سرمایه‌گذاری مالی، سرمایه‌گذاری فکری است.
ایشان در همین زمینه افزودند: بهترین و برجسته‌ترین اندیشه‌ها و فکرها باید به کار گرفته شود تا آموزش و پرورش از حالت روزمرگی و اسارت در چهارچوب‌ها و روش‌های متحجر و منسوخ بیرون بیاید و در پرتو سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح، نقش بسیار مهم خود را در افق روشن ملت ایفا کند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عقب نگهداشته شدن ملت ایران در دوران قاجار و پهلوی افزودند: برای جبران این عقب‌ماندگیِ تحمیلی باید با همه‌ی توان، کار و تلاش کنیم و با استفاده از راه‌های میان‌بر خود را به قله‌های علم و پیشرفت برسانیم که این مهم، با توجه به هوش و استعداد ایرانی کاملاً امکان‌پذیر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ترویج نگاه عدالت‌محور را در آموزش و پرورش، زمینه‌ساز برقراری عدالت نسبی در آینده‌ی کشور و کاهش فاصله‌ی طبقاتی برشمردند و افزودند: نگاه عدالت‌محور وجود مدارس محروم را در کنار مدارس کاملاً مجهز و پیشرفته برنمی‌تابد و در پرورش استعدادها، فقط استعداد را ملاک می‌گیرد، نه مسائلی نظیر پول یا منطقه‌ی تحصیل را.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای احیای توجه به مسأله‌ی پرورش را ضروری خواندند و یادآوری کردند: مقوله‌ی پرورش، علاوه بر تعمیق ایمان نسل نوجوان و جوان، در رشد شخصیت، تقویت اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادها تأثیر بسزایی دارد و لازم است به‌موازات توجه به تدوین و ترسیم افق آینده‌ی آموزش و پرورش به مقوله‌ی پرورش، اهمیتی اساسی داده شود.
ایشان با انتقاد از مهجوریت قرآن در نظام آموزشی و پرورشی افزودند: حرکت قرآنی موجود در جامعه، بسیار خوب است، اما آموزش و پرورش از این بُعد عقب مانده است که باید برای حضور صحیح، زیبا و مؤثر قرآن در مقاطع گوناگون نظام آموزشی، فکری اساسی کرد.
ایشان همچنین نقش مراکز تربیت معلم را در تأمین نیروهای مطلع، کاردان و حرف‌های، مهم دانستند و توجه بیشتر به این مراکز را خواستار شدند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان با ابراز خرسندی مجدد از دیدار با جمعی از معلمان خاطرنشان کردند: کشور در دوران خوبی به سر می‌برد و دولتِ کار و تلاش، اهداف انقلاب و مسائل اساسی را مورد توجه قرار داده است. بنابراین باید از این فرصت حداکثر استفاده را کرد و با بهره‌مندی از سند بسیار با ارزش چشم‌انداز ۲۰ ساله، آموزش و پرورش را متحول ساخت تا آینده‌ای را که ما ملت ایران برای خود ترسیم کرده‌ایم، کاملاً محقق شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین مطالبی را که معلمان در این دیدار مطرح کردند، مهم و دارای قوّت کارشناسی دانستند و بر توجه و پیگیری مسئولان ذی‌ربط برای تحقق مسائل و خواست‌های جامعه‌ی معلمان تأکید کردند.
 
وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم، با تبریک روز معلم، نهادینه‌کردن ارزش‌های اسلامی و انقلابی در اذهان نسل جوان و زمینه‌سازی برای تقویت تولید علم و فناوری را سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش خواند.
آقای فرشیدی همچنین مهندسی فرهنگی، توجه به خلاقیت و پژوهش، تدوین برنامه‌ی درسی ملی، اهتمام به استفاده‌ی هوشمندانه از فناوری‌های نوین، تقویت و توزیع عادلانه‌ی امکانات آموزش و پرورش در سراسر کشور و فراهم آوردن فضایی پرتحرک و پرنشاط در مدارس را اولویت‌های اجرایی و راهکارهای وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد.
در پایان مراسم، نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد و معلمان حاضر در این مراسم ناهار را میهمان رهبر انقلاب بودند.