تشکیل جلسه هیأت دولت در حضور رهبر معظم انقلاب در خصوص برنامه‌های سفر کرمان

رهبر معظم انقلاب در این جلسه با تشکر از مردم مؤمن، صمیمی و خونگرم استان کرمان خاطرنشان کردند: این استان از لحاظ نیروی انسانی و مستعد و منابع طبیعی بسیار غنی است و مشکلات موجود این منطقه باید با همت بلند، برنامه‌ریزی، تلاش و پیگیری کاملاً حل شود.
ایشان تلاش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دیگر دستگاه‌ها و پیگیری مستمر استاندار کرمان را برای تحقق برنامه‌های مصوب سفر، ضروری برشمردند و تأکید کردند: باید با زمان‌بندی اجرایی طرح‌ها، امکان پیگیری و سنجش پیشرفت آن‌ها را فراهم آورد؛ ضمن این‌که هیچ کاری نباید حتی یک روز هم به عقب بیفتد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از دولت و مسئولان ستاد بازسازی بم، کارهای انجام‌شده در این شهر را وسیع و خوب ارزیابی کردند، اما افزودند: آثار این کارها هنوز در زندگی مردم بم ملموس نیست که باید در این جهت، فکری اساسی کرد تا مردم حاصل کارهای انجام‌شده را مشاهده و لمس کنند.
ایشان رسیدگی به مشکلات زنان و کودکان بمی و آسیب‌دیدگان و معلولان زلزله‌ی بم، حل مشکل اصناف این شهر، احداث فضاهای آموزشی و مدیریت مسائل فرهنگی مردم بم را مهم خواندند و افزودند: پیشرفت کارها در بم به نگاه ویژه‌ی دولت نیاز دارد و پشتیبانی و حمایت از ستاد بازسازی بم نباید در روال معمول تصمیم‌گیری‌ها دچار کندی شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تصمیم‌گیری سریع و جدی و شروع اقدامات لازم برای رسیدگی به زلزله‌زدگان زرند را بسیار ضروری برشمردند و افزودند: باید مسأله‌ی‌ مقاوم‌سازی را در سراسر کشور بسیار جدی بگیریم، به گونه‌ای که حداقل در بخشی از محیط خانه‌ها، فضایی کاملاً امن ایجاد شود.
تلاش پیگیر برای رفع محرومیت از مناطق مختلف استان کرمان، سبک‌کردن بار سنگینی که خشکسالی بر دوش مردم این استان گذاشته است و رفع ناامنی‌هایی که اشرار و قاچاقچیان در مناطقی از استان کرمان ایجاد می‌کنند، از دیگر محورهای مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.
ایشان فعالیت‌های اقتصادی در استان کرمان را وسیع و پرثمر دانستند و افزودند: نتایج این فعالیت‌ها باید در معیشت مردم استان هم تأثیرگذار باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه افزودند: لازم است مؤسسه‌های خیریه و فعال در عرصه‌های مختلف صنعتی، تولیدی، عمرانی و دیگر عرصه‌ها با تقبل اعتبار اجرای طرح‌های مختلف، بخشی از حاصل کارها و فعالیت‌هایشان را مستقیماً صرف بهبود زندگی مردم کنند.
رهبر معظم انقلاب خاطرنشان ساختند: در مورد برنامه‌های اجرایی و نیز مسائل میان‌مدت و بلند‌مدتی که در سفر مصوب شده است، باید به گونه‌ای عمل کرد که تا قبل از پایان دوره‌ی خدمت دولت فعلی، این طرح‌ها و مصوبات عملیاتی شوند و دولت بعدی نیز همین راه را ادامه دهد.
 
آقای خاتمی -رئیس‌جمهور- نیز در این دیدار، رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی مسائلی نظیر مقاوم‌سازی شهرها و محرومیت‌زدایی را مبنایی برای برنامه‌های سراسری و ملی خواند و اعلام کرد: تصمیمات خاصی که در پرتو سفر رهبر معظم انقلاب به کرمان گرفته شده است، با اهتمام دولت به‌زودی به شکل عملیاتی درمی‌آید تا دولت بعدی هم امکان پیگیری اجرایی آن‌ها را داشته باشد.
آقای برادران شرکاء -رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی- نیز در این دیدار اعلام کرد: در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع تعهدات سفر در بودجه‌ی عمومی دولت، تعهدات دستگاه‌های اجرایی، اعتبارات منابع ملی و تسهیلات بانکی برای اجرای طرح‌های مختلف عمرانی، آموزش و پرورش، برق‌رسانی، احداث مسکن، کمک به دانش‌آموزان روستایی و محرومیت‌زدایی صرف خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در تدوین و تصویب این طرح‌ها، نقاط محروم استان، بازده سریع طرح‌ها و تأثیر فوری در حل مشکلات مردم مورد توجه بوده است.
 
در این جلسه همچنین آقایان عارف -معاون اول رئیس‌جمهور-، عبدالعلی‌زاده -وزیر مسکن و شهرسازی-، حجتی -وزیر جهاد کشاورزی-، سعیدی‌کیا -رئیس ستاد بازسازی بم-، کریمی -استاندار کرمان-، مجید انصاری -معاون پارلمانی رئیس‌جمهور- و مقیمی -معاون عمرانی وزیر کشور- درباره‌ی روند تصمیم‌گیری، اجرا و پیگیری طرح‌هایی که برای بهبود وضع مردم استان کرمان و نیز مقاوم‌سازی شهرها و روستاهای کشور انجام شده و یا در دست بررسی است، توضیحاتی بیان کردند.