دیدار مردم بم با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از روند بازسازی بم، در ورزشگاه شهید بیگلری این شهر حضور یافتند و ضمن پاسخ‌گویی به ابراز احساسات پرشور ده‌ها هزار نفر از مردم خونگرم بم تأکید کردند: باید با درس گرفتن از فاجعه‌ی زلزله‌ی بم، مقاوم‌سازی در سراسر کشور بسیار جدی گرفته شود.
رهبر معظم انقلاب با ابراز خرسندی از مشهودبودن نشاط و امید در چهره‌ی مردم و جوانان بم افزودند: از این‌که بر خلاف سفرهای گذشته، مردم مؤمن، صبور و صمیمی بم را امیدوار می‌بینم، خدا را سپاسگزارم.
ایشان تلاش بیشتر مسئولان را برای تأمین نیازها و مطالبات بحق مردم بم ضروری خواندند و افزودند: اسلام تسلیم‌شدن و برخورد با مصیبت‌ها و بلایای طبیعی را نمی‌پذیرد، بلکه بر برخورد فعال و مثبت با این‌گونه حوادث و عبرت‌گیری از آن‌ها تأکید می‌کند تا در سایه‌ی کار و تلاش هم مشکلات به وجود آمده از بلایای طبیعی حل شود و هم از بروز مصیبت‌های مشابه جلوگیری گردد که مردم عزیز و باهمت بم با تکیه بر ایمان و نجابت خود این راه را برگزیده‌اند.
رهبر معظم انقلاب تلاش‌های ستاد بازسازی شهر و روستاهای بم و برخی دستگاه‌ها را حقیقتاً قابل تقدیر خواندند، اما افزودند: کارهایی که تاکنون انجام شده، به هیچ‌وجه کافی نیست و وضع بم از لحاظ ساخت و ساز، مسکن و مراکز کسب و کار، راضی‌کننده و خشنود‌کننده نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی وعده‌های تحقق‌نیافته افزودند: آن‌گونه که مسئولان می‌گویند، بازسازی روستاهای بم تا پایان امسال و بازسازی شهر بم تا پایان سال ۸۵ به پایان می‌رسد که اگر این وعده‌ها تحقق یابد، کار بسیار برجسته‌ای انجام شده است.
ایشان برنامه‌ریزی انجام‌شده برای بازسازی بم را صحیح و قابل قبول دانستند و افزودند: این برنامه باید با حمایت مسئولان دولتی، بانک‌ها و دستگاه‌های مرتبط با بازسازی بم، به طور کامل و قوی اجرا شود.
رهبر معظم انقلاب مشکلات کسبه و پیشه‌وران، رسیدگی به فرهنگیان و دانش‌آموزان، امنیت و ایجاد کار برای جوانان را از دیگر مسائل مهم شهر بم برشمردند و افزودند: البته ایجاد اشتغال یک نیاز سراسری است که در چند سال اخیر کارهای خوبی در این زمینه انجام‌شده و رئیس‌جمهور و دولت آینده نیز باید ایجاد کار و اشتغال را به عنوان یکی از اساسی‌ترین مسائل کشور مورد اهتمام قرار دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای داغ جانگداز قربانیان زلزله‌ی بم را فراموش‌نشدنی برشمردند و افزودند: این فاجعه برای مسئولان و ملت درس‌هایی داشت که اگر به آن‌ها عمل شود، این مصیبت بزرگ تا حد زیادی جبران می‌شود.
ایشان مقاوم‌سازی را مهم‌ترین عبرت و درس زلزله‌ی بم خواندند و افزودند: حادثه‌ی بم ممکن است در نقاط مختلف کشور به وقوع بپیوندد. بنابراین باید کار مقاوم‌سازی شهرها و روستاهای کشور را کاملاً جدی گرفت.
رهبر معظم انقلاب با انتقاد از تشکیل‌نشدن ستاد حوادث غیر مترقبه و بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی به مسئولان گوشزد کردند: تشکیل این ستاد را بیش از این به عقب نیندازند، چرا که آمادگی برای مقابله‌ی فوری با حوادث طبیعی بسیار مهم است و می‌تواند در همان دقایق اول، جان هزاران نفر را نجات دهد.
ایشان با قدردانی از صبر و کرامت مردم بم، لقب دارالصابرین را شایسته‌ی این شهر دانستند و افزودند: باید به همت مسئولان و مردم، از دل ویرانه‌های بم، شهری کاملاً مستحکم و زیبا سر برآورد که مظهر عزم و اراده و برآورنده‌ی نیازهای مردم این شهر باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تحسین مراکز جهانی از عملکرد مردم و مسئولان ایرانی در زلزله‌ی بم افزودند: اگرچه بسیاری از دولت‌ها و مراکز بین‌المللی به وعده‌های خود درباره‌ی بم عمل نکردند، اما ملت ایران و نظام اسلامی در این حادثه روی پای خود ایستاد و تحسین جهانیان را برانگیخت.
ایشان همچنین با انتقاد از سرگرم‌کردن مردم به مسائل سیاسی و جناحی بیهوده و بی‌محتوا در سال‌های اخیر، خاطرنشان کردند: این‌گونه مسائل در زندگی واقعی مردم هیچ تأثیر ندارد و قوای سه‌گانه باید همه‌ی امکانات و تلاش خود را برای ایجاد اشتغال و توسعه‌ی مادی و معنوی همراه با عدالت، مبارزه با تبعیض و فساد و رانت‌خواری مصروف کنند.
 
در این دیدار و قبل از سخنان رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام عسکری -امام جمعه‌ی بم- به نمایندگی از مردم بم به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خیر مقدم گفت و با برشمردن نیاز مردم بم، از توجه ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب به بازسازی بم تشکر کرد.