دیدار مسئولان آموزش و پرورش با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار مسئولان و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، هدف از تعلیم و تربیت در مکتب اسلام را پرورش انسان مطلوب برشمردند و با تأکید بر اینکه با پرورش چنین انسان هائی، جامعه از عدالت، آرامش و صلح، و صدق و راستی بهره مند خواهد شد، تصریح کردند: این وظیفه سنگین و خطیر بر عهده آموزش و پرورش است.
ایشان با تأکید بر اینکه کار آموزش و پرورش مهم ترین کار در کشور است افزودند: فاصله میان ماده خام نیروی انسانی که همان کودک می باشد با محصول عالی آن که باید یک انسان اندیشمند، فرزانه و عارف باشد، بسیار زیاد، و نقش آموزش و پرورش در این مسیر فوق العاده مهم است.
مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه انسان مطلوب مورد نظر اسلام علاوه بر پیشرفت در عرصه های مادی باید دارای ویژگیهای معنوی از جمله آراستگی روح، پایبندی به اخلاق و عدالت، علاقه مندی به کمال معنوی و حرکت در این مسیر باشد، خاطرنشان کردند: آموزش و پرورش برای رسیدن به این اهداف والا و ارتقاء علمی معلمان و دانش آموزان باید از همه ابزارها و شیوه های جدید بهره جوید.
ایشان وضعیت کنونی جهان را نتیجه تفکر مادی و سرمایه داری و غلبه منطق زور و منزوی بودن ارزشهای معنوی دانستند و تأکید کردند: براساس این تفکر، در دنیای امروز ادعای پیروی از قانون، نظم، عدالت و حقوق بشر می شود اما در ورای این شعارها، بدترین خشونت ها جایز شمرده می شود و نفاق و دو روئی محور قرار می گیرد.
حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای در بیان اهمیت تعلیم و تربیت در پرورش نسل آینده افزودند: آمریکا برغم تمام امکانات مادی، تبلیغاتی، نظامی و سیاسی برای رسیدن به اهداف خود، به برخی کشورهای منطقه برای تغییر کتابهای درسی فشار می آورد و این نشانگر نقش تعلیم و تربیت است که قدرتهای بزرگ نیز در خصوص آن متمرکز شده اند.
ایشان با اشاره به برخورداری آموزش و پرورش از عناصر فکری و دینی خوب و خدمات ارزشمند معلمان در مقاطع مختلف، بر لزوم همه جانبه نگری در عرصه تعلیم و تربیت تأکید کردند و افزودند: باید ضمن برطرف کردن خلاء بخش پرورشی در آموزش و پرورش، در خصوص تربیت معلم، تقویت عناصر دینی و فکری، کمک به مدارس خوب، و اداره صحیح مدارس، بیش از پیش تلاش شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی مسائل مادی را بخشی از نیازهای مختلف آموزش و پرورش دانستند و تصریح کردند: علاوه بر مسائل مادی، ارتقاء جایگاه و منزلت معلمان و مدیران مدارس باید مورد توجه جدی قرار گیرد و زمینه همکاری بیشتر اولیاء با مدارس نیز فراهم شود.
در این دیدار پیش از سخنان مقام معظم رهبری، آقای حاجی وزیر آموزش و پرورش در گزارشی از بیست و دومین نشست رؤسای آموزش وپرورش سراسر کشور گفت: اتخاذ روشهای علمی برای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور، بهبود کیفیت و ارتقاء مهارت های علمی وشغلی معلمان، بهسازی و آموزش نیروی انسانی، توسعه آموزش در مناطق محروم و بررسی شیوه های جدید آموزش از جمله محورهای مورد بحث در این نشست بوده است.