موافقت‌ با نصب‌ ضریح‌ جدید حرم‌ مطهر حضرت‌ علی بن‌ موسی الرضا(ع‌)

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای، رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، با درخواست‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ واعظ طبسی نماینده‌ ولیفقیه‌ در استان‌ خراسان‌ و تولیت‌ آستان‌ قدس‌ رضوی برای نصب‌ ضریح‌ جدید حرم‌ مطهر حضرت‌ علی بن‌ موسی الرضا (ع‌) موافقت‌ کردند.
متن‌ نامه‌ تولیت‌ آستان‌ قدس‌ رضوی به‌ محضر رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی و پاسخ‌ ایشان‌ به‌ این‌ شرح‌ است‌:
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
محضر مبارک رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی و ولی امر امت‌ اسلام‌ حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (دام‌ ظله‌ الوارف‌)
با اهدای سلام‌ و تحیات‌ وافره‌
بدین‌ وسیله‌ به‌ استحضار میرساند، با توجه‌ به‌ گذشت‌ بیش‌ از چهار دهه‌ از ساخت‌ ضریح‌ مضجع‌ مطهر حضرت‌ امام‌ علی‌بن‌موسی الرضا -علیه‌ آلاف‌ التحیه‌ و الثناء- و سایش‌ و فرسودگی بخش‌هایی از آن‌ و در نتیجه‌ مجروح‌ شدن‌ دست‌ و صورت‌ تعدادی از زائران‌ شیفته‌ و دلباخته‌ و دشواری تطهیر آن‌ ضرورت‌ ساخت‌ ضریح‌ جدیدی با پیش‌بینی‌های لازم‌ از حیث‌ دوام‌، استواری و استحکام‌ و در عین‌ حال‌ با رعایت‌ نهایت‌ زیبایی، جذابیت‌ و جلوه‌های هنر اسلامی در آن‌؛ احساس‌ میشد.
لذا از سال‌ ۱۳۷۲ پس‌ از سالها مطالعه‌، بررسی و نظرخواهی از صاحب‌نظران‌ و خبرگان‌، تصمیم‌ گرفته‌ شد با استفاده‌ از کارشناسان‌ و هنرمندان‌ زبده‌ و برخوردار از عشق‌ و اخلاص‌ و ذوق‌ هنرهای اسلامی کار احداث‌ و ساخت‌ ضریح‌ جدید بر اساس‌ طرح‌ها و معیارهای کارشناسی شده‌ و به‌ تصویب‌ رسیده‌ آغاز گردد، که‌ خوشبختانه‌ طی چند مرحله‌ توضیح‌ لازم‌ و گزارش‌ پیشرفت‌ کار تقدیم‌ حضور عالی شده‌ است‌.

اکنون‌ به‌ فضل‌ خداوند متعال‌ و عنایت‌ خاصه‌ حضرت‌ رضا (علیه‌ السلام‌) و با تلاش‌ همکاران‌ مخلص‌ و سخت‌کوش‌، ساخت‌ ضریح‌ جدید مضجع‌ مطهر که‌ مجموعه‌ای از اصیل‌ترین‌ و بدیع‌ترین‌ آفرینش‌های هنر اسلامی و برخوردار از پیام‌ ولایی و ارزشی نظام‌ جمهوری اسلامی میباشد، و به‌ زیور سوره‌ مبارکه‌ "یس‌" و "هل‌ اتی" و اسماء و صفات‌ الهی آراسته‌ و مزین‌ گردیده‌، به‌ پایان‌ رسیده‌ است‌.

اینک ضمن‌ سپاس‌ ایزد منان‌ بر این‌ توفیق‌، مستدعی است‌، اجازه‌ فرمائید در سالی که‌ به‌ نام‌ مقدس‌ مولی الموحدین‌ امیرالمؤمنین‌ حضرت‌ علی -صلواة‌ الله‌ و سلامه‌ علیه‌- مزین‌ و معطر است‌، عملیات‌ نصب‌ ضریح‌ جدید آغاز گردد، تا به‌ لطف‌ خداوند متعال‌ و توجهات‌ حضرتش‌ در آستانه‌‌ی فرخنده‌ میلاد آن‌ امام‌ همام‌ زمینه‌ مساعد برای کسب‌ فیض‌ زائران‌، مشتاقان‌ و شیفتگان‌ حضرت‌ آماده‌ گردد.

دوام‌ سلامت‌ و عافیت‌ و مزید تأییدات‌ و توفیقات‌ آن‌ رهبر بزرگوار را در جوار مضجع‌ منور حضرت‌ رضا (علیه‌ السلام‌) از خداوند متعال‌ مسألت‌ دارم‌.

عباس‌ واعظ طبسی
با سلام‌ و تحیت‌ و سپاس‌
خداوند متعال‌ را بر همت‌ عالی و همراه‌ با اخلاص‌ و عشق‌ جناب‌‌عالی به‌ حضرت‌ علی‌بن‌موسی الرضا (علیه‌ آلاف‌ التحیه‌ و السلام‌) شکر میگویم‌ و ضمن‌ اعلام‌ موافقت‌ با این‌ اقدام‌ دوام‌ توفیقات‌ جناب‌ مستطاب‌ عالی را از خداوند متعال‌ مسألت‌ میکنم‌.
والسلام‌ علیکم‌  
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۰ دی ۷۹