دیدار علی عزت بگویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر امروز آقای علی عزت بگویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین را به حضور پذیرفتند.
مقام معظم رهبری در این دیدار نقش آقای عزت بگویچ را در پشت سر گذاشتن جنگ تحمیلی علیه مسلمانان بوسنی، بسیار ارزنده توصیف کردند و دنیای غرب بویژه اروپا را به سبب عدم حمایت از مسلمانان در جنگهای بوسنی و کوزوو، به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مضمحل کردن هویت اسلامی در اروپا به عنوان هدف اصلی جنگهای تحمیل شده بر مسلمانان در یوگسلاوی سابق یاد کردند و فرمودند: جرم مردم بوسنی مسلمان بودن آنها بود و قدرتهای غربی و از جمله اروپایی، نه تنها هیچگونه کمکی به مسلمانان بوسنی نکردند، بلکه آنان را به پذیرش صلح بدی وادار ساختند، بنابراین صلح دیتون از نظر ما یک صلح تحمیل شده بر مسلمانان است.
ولی امر مسلمین بر اهمیت زنده ماندن هویت اسلامی مسلمانان در اروپا تأکید کردند و فرمودند: غربیها خواهان حفظ هویت اسلامی در اروپا نیستند، اما از نظر امت اسلام، هویت اسلامی مسلمانان در اروپا باید در همه مراحل زنده بماند و این کار بزرگی است که به فداکاری بزرگ نیز نیازمند است.
مقام معظم رهبری پایبندی به اسلام را موجب حفظ و بقای مردم مسلمان بوسنی دانستند و فرمودند: مسلمانان در مبارزه مرگ و زندگی و در یک جنگ بسیار سخت و نابرابر پیروز شدند و بدون تردید این پیروزی و حیات ملی آنان مرهون مقاومت و ایستادگی جوانان مسلمان بوسنی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی دخالت خودساخته ناتو به رهبری آمریکا در امور کشورها را عملی ناخوشایند و یک سنت بسیار خطرناک توصیف کردند و فرمودند: ما اعتقاد داریم که در ماجرای کوزوو، هیچ کمکی به مسلمانان نشده است؛ زیرا اگر بنای ناتو بر کمک به مسلمانان بود، راههای مناسبی برای آن وجود داشت. ما با مسلمانان کوزوو، ابراز همدردی می‌کنیم، زیرا آنها قربانی این جنگ شدند و ما آنچه را که انجام شد، یک حمایت حقیقی از مسلمانان تلقی نمی‌کنیم.
مقام معظم رهبری در پایان سخنانشان از توسعه مناسبات میان دو کشور استقبال کردند و در پاسخ به درخواست آقای عزت بگویچ دستور دادند که امکان مشارکت دولت جمهوری اسلامی ایران در امر بازسازی بخشی از ویرانیهای به جای مانده از جنگ در بوسنی و هرزگوین مورد بررسی قرار گیرد.
بر پایه همین گزارش پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آقای علی عزت بگویچ طی سخنانی کمکهای ملت مسلمان ایران را برای دفاع از موجودیت مسلمانان بوسنی و هرزگوین بسیار مهم و حیاتی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در جنگ به صورت واقعی مردم مسلمان بوسنی را مورد حمایت قرار داد و در امور داخلی ما نیز به هیچ وجه دخالت نکرد و این حقیقت روشن به عنوان یک صفحه درخشان در تاریخ ثبت خواهد شد.
عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین همچنین گزارشی از اوضاع جاری کشور ارایه داد و طی آن خواستار همکاری ایران در بازسازی بخشی از ویرانه‌های به جای مانده از جنگ در کشورش شد.