بازدید رهبر انقلاب از مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی(ره)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهارمین روز از سفرشان به استان خوزستان، صبح امروز از مجتمع بازسازی شده پتروشیمی بندر امام خمینی‌(رض) بازدید کردند.
در جریان این بازدید ابتدا آقای غلامرضا آقازاده وزیر نفت گزارشی را درباره چگونگی بازسازی واحدهای مختلف مجتمع پتروشیمی امام خمینی(رض) ارائه کرد و طی آن گفت که راه اندازی این مجتمع بزرگ به دست توانمند نیروهای دلسوز، متعهد و کارامد داخلی، صدها میلیون دلار درآمد ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است و ایران اسلامی امروز به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد شیمیایی در جهان تبدیل شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی سپس از اتاقهای کنترل واحد تولید «پی وی سی» یک محصول مهم و استراتژیک صنایع پتروشیمی و همچنین واحد اروماتیک که تولیدکننده مواد اولیه پایه در پتروشیمی محسوب می‌شود بازدید کردند و از نزدیک در جریان چگونگی فعالیتهای تولیدی این دو بخش قرار گرفتند.
مقام معظم رهبری پس از این بازدید در اجتماع بزرگ کارکنان مجتمع پتروشیمی حضور یافتند و طی سخنانی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در جهت بهره برداری از این مجتمع بزرگ صنعتی فرمودند: احیای یک سرمایه از دست رفته برای کشور بسیار ارزشمند است و این کار بزرگ را کسانی انجام دادند که از ویرانیهای جنگ تحمیلی احساس وحشت نکردند و با اطمینان به توانایی و اراده خود وارد عرصه کار و تلاش و سازندگی شدند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تلاشهای انجام شده برای حفظ سرمایه‌های حساس و ارزشمند کشور از تهاجم بیگانگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کردند و فرمودند: عده‌ای از کارکنان دلسوز و فداکار در مجتمع پتروشیمی امام خمینی(رض)، پالایشگاه نفت آبادان و برخی از صنایع دیگر در جریان بمبارانهای مستمر دشمن تلاش کردند تا آنجا که ممکن است قطعات و دستگاههای حساس و مهم صنعتی را از تیررس و دستبرد مهاجمین حفظ کنند و در این کار نیز موفق شدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت پرهیز از هرگونه اسرافکاری در بخشهای مختلف تولیدی را خاطر نشان کردند و فرمودند: حاکم بودن روحیه صرفه‌جویی بر انسان مانع از هدر رفتن ثروت او بر اثر کوتاهی، غفلت و اسراف می‌شود و کسانی که در بخشهای صنعتی، خدماتی، اداری و کشاورزی، امانتی را در اختیار دارند باید از چنین روحیه‌ای برخوردار باشند و به هیچ وجه اجازه تضییع آن را ندهند زیرا کوتاهی و غفلت در حفظ امانت در حکم خیانت است و همه باید امانت را به دقت حفظ کنند.
مقام معظم رهبری رسیدن به شرایط مطلوب و اجتناب از فروش نفت به قیمت ارزان را یکی از آرزوهای قلبی خود خواندند و فرمودند: ایران اسلامی از منابع عظیم زیرزمینی برخوردار است و در بازار نفت نیز جایگاهی را به خود اختصاص داده است. ما صاحب نفت هستیم و باید وضع خود را بگونه‌ای بهبود بخشیم که بتوانیم نفت را به قیمت عادلانه به جهان عرضه کنیم و هرگاه اراده کردیم بتوانیم از فروش نفت خودداری کنیم و در این صورت ملت ایران به حق مالک و اختیاردار انرژی و نفت خود خواهد بود و کاربرد نفت در سیاست و اقتصاد دنیا نیز روشن خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قدرتهای زورگوی جهانی را چپاولگر حق ملتها توصیف کردند و فرمودند: دنیا به نفت احتیاج دارد و ما نیز قصد ظلم کردن به هیچ کشوری را نداریم اما باید کاری کنیم که شأن و ارزش واقعی نفت برای دنیا معلوم شود و صنعت پتروشیمی در کشور می‌تواند نقش مهمی را در رسیدن به چنین وضعی ایفا کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی دلسوزی، علاقه به کار و اجتناب از تنافسها و برخوردها در عرصه کار و تلاش را لازمه رسیدن به شرایط مطلوب و تأمین عزت و سربلندی ملت ایران دانستند و فرمودند: دانش، تجربه و تخصص در سایه کاوش و جستجو به دست می‌آید و هر کس اراده کند آن را به دست خواهد آورد. شناخت حقایق و رابطه‌ای که در عالم ماده وجود دارد حاصل تحقیق و تفحص است و همه باید علم و مهارت را بیاموزند و سطوح علمی خود و دیگران را افزایش دهند.
مقام معظم رهبری ضرورت استفاده حداکثر از نیروهای مخلص و دارای ایمان حقیقی در عرصه‌های مختلف را خاطر‌نشان کردند و در پایان سخنانشان از تمامی کسانی که با کار درخشان و ارزشمند خود در جهت به تولید رساندن مجتمع پتروشیمی امام خمینی(رض) تلاش کرده‌اند تقدیر و تشکر کردند و اجر و پاداش الهی را شایسته و زیبنده آنان دانستند .