دیدار مسئولان دستگاه قضائی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رییس قوه قضائیه، معاونین دستگاه قضایی و رؤسای کل دادگستریهای استانهای مختلف کشور، قوه قضائیه را معیار سلامت جامعه خواندند و بر لزوم تلاش بیش از پیش برای سلامت، اقتدار و هوشمندی دستگاه قضایی تأکید کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطر نشان کردند: وجود یک دستگاه قضایی سالم، قدرتمند و هوشمند، سلامت جامعه را تضمین خواهد کرد، اما اگر به هر علتی قوه قضائیه ضعیف و ناسالم شد و چشمان بینا و پنجه مستحکم عدالت در جامعه وجود نداشت جامعه سالم نیز به سقوط و نزول کشیده خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقتدار علمی و دارا بودن دانش لازم را همراه با پاکدامنی و شجاعت، عوامل اصلی اقتدار درونی قوه قضائیه دانستند و افزودند: باید همه اجزاء دستگاه قضایی را از لحاظ علمی و تقوا و شجاعت کاملاً تقویت کرد و قوت درونی دستگاه قضایی را افزایش داد.
حضرت آیت الله خامنه ای قوت درونی دستگاه قضایی را موجب ایستادگی در مقابل فشارهای بیرونی برشمردند و افزودند: قوه قضائیه باید با پرهیز کامل از هرگونه انفعال در مقابل هر فشاری پایداری کند.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: دستگاه قضایی از دو سو تحت فشار است، از سوی کسانی که با این دستگاه و جهت گیری های کلی آن دشمنی و مخالفت دارند و نیز از سوی عناصر افراطی که مخالف دستگاه قضائیه نیستند اما تلاش می کنند با تبلیغات در مورد برخی پرونده ها و سنگین تر کردن آنها، قاضی را برای صدور حکمی خارج از حق وعدالت، تحت فشار قرار دهند که دستگاه قضایی باید در مقابل همه این فشارها ایستادگی کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی فشار به دستگاه قضایی و شکستن حرمت قضا را، شکستن حرمت قانون دانستند و افزودند: کسانی که با گردن کشی در مقابل قانون، حرمت آن را از بین می برند یا دارای نیت سوء و عناد هستند و یا در بی مبالاتی و غفلت به سر می برند این افراد در واقع مقدمه و زمینه بروز دیکتاتوری را فراهم می کنند چرا که شکستن حرمت قانون به هرج و مرج منجر می شود و هرج و مرج نیز مردم را آماده پذیرش عناصر مستبد می سازد.
ایشان با قدردانی از تلاشهای آیت الله هاشمی شاهرودی و دیگر مسئولان قضایی در ادای وظایف بسیار سنگین دستگاه قضایی، سلامت قوه قضائیه را در گرو مقابله صحیح، دقیق و قاطع با هرگونه تخلف و انحراف درمجموعه قضایی برشمردند.
حضرت آیت الله خامنه ای مجاهدت و مبارزه با مشکلات را، راه حقیقی رشد انسان و پیشرفت و تعالی مجموعه های انسانی برشمردند و افزودند: فشارها و مخالفت ها با قوه قضائیه تنها روزی پایان می یابد که دستگاه قضایی بی اثر و بی خاصیت شود. بنابراین باید با این فشارها و دیگر مشکلات موجود مبارزه کرد. رهبرمعظم انقلاب اسلامی پاسخگویی در برابر وجدان علمی و اسلامی را معیار حقیقی قانگرایی در دستگاه قضایی خواندند و افزودند: در رسیدگی به پرونده ها نباید تنها به ظواهر قانونی بسنده کرد بلکه باید با استفاده ازانعطاف پذیری اسلامی وعقلانی، به نکته اصلی و جوهره و روح قانون توجه کرد و همه ابعاد پرونده را مورد توجه قرار داد.
حضرت آیت الله خامنه ای، کوتاه شدن زمان رسیدگی به پرونده ها را از خواستهای اصلی مردم بر شمردند و افزودند: محیط قضایی را محیطی امن و آسان و روان بسازید تا مردم با آرامش، اطمینان خاطر و اعتماد به رعایت حق و عدالت به دستگاه قضایی مراجعه کنند و از خدمت رسانی سهل و آسان دست اندرکاران قضا، حقیقتاً لذت ببرند.

در ابتدای این دیدار آیت الله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضائیه در گزارشی طرحها و جهت گیری های دستگاه قضایی، احیای دادسراها، احیای شوراهای حل اختلاف، تخصصی کردن محاکم، تشکیل ستادهای مبارزه با جرایم اجتماعی و ملاقات حضوری مسئولان دستگاه قضایی سراسر کشور با مردم را از جمله تلاشهای قوه قضائیه برای افزایش امنیت اجتماعی - قضایی، در سال خدمت رسانی به مردم برشمرد.
آقایان علیزاده رییس کل دادگستری استان تهران - یساقی، رییس کل دادگستری استان خراسان و آوایی رییس کل دادگستری استان اصفهان هم در این دیدار گزارشی از مشکلات و تلاشهای قوه قضائیه بیان کردند.
افزایش پرونده های قضایی، تلاش برای کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها، کمبود قاضی، مشکلات مادی قضات و کارمندان دستگاه قضایی، تلاش برای جذب نخبگان حوزه و دانشگاه، تشکیل معاونت آموزش و تحقیقات، ایجاد نهاد مشاوره قضایی، افزایش بازرسی در درون قوه قضائیه به منظور سلامت بیشتر دستگاه قضایی ازجمله نکاتی بود که در سخنان رؤسای کل دادگستریهای استان تهران، خراسان و اصفهان مورد اشاره قرار گرفت.