دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا را ستاد مرکزی فرهنگ کشور خواندند و با تاکید بر اهمیت بی بدیل مقوله فرهنگ افزودند: باید با شناخت واقعیات، برنامه ریزی صحیح، مدیریت دقیق، نظارت هوشمندانه و پرهیز از برخورد افراطی یا تفریطی زمینه های رشد و ترقی فرهنگی و اخلاقی جامعه را به وجود آورد.

حضرت آیت الله خامنه ای با ابراز خرسندی از حرکت روبه رشد کشور در زمینه های علمی ، تحقیقاتی ، فرهنگی و فعالیتهایی که شورایعالی انقلاب فرهنگی در این جهت انجام داده است خاطرنشان کرده اند : در قبال فرهنگ دو تفکر افراطی وجود دارد، عده ای فرهنگ را مقوله ای رها و غیر قابل مدیریت می دانند و معتقدند باید فرهنگ عمومی را به حال خود رها کرد و در مقابل عده ای دیگری معتقدند باید با سخت گیری شدید و کنترل همه مسائل - غالب های خاصی را در فرهنگ عمومی و حتی مسائل و اخلاق شخصی، به جامعه تحمیل کرد، اما هر دو این برخورد ها افراطی و مضر است و به مقوله فرهنگ باید با نگاه معقول اسلامی نگریست.
ایشان زمینه سازی برای رشد فضیلت ها و معنویات را حق مردم بر گردن نظام دانستند و افزودند : برای ادای این حق ، باید برنامه ریزی دقیق و ظریفی انجام داد و راه رشد فرهنگ عمومی را هموار ساخت .
رهبر معظم انقلاب اسلامی فضای آزاد را زمینه حقیقی رشد و تکامل انسان برشمردند و خاطر نشان کردند: نظام اسلامی به صورت مبنایی و به معنای حقیقی کلمه به آزادی معتقد است و رشد و تعالی فردی و اجتماعی را در فضای آزاد امکان پذیر می داند ضمن آنکه به موازات این حقیقت باید مراقب بود برخی کج روی ها و هرج و مرج طلبی ها بظاهر فرهنگی، آزادی جامعه را سلب نکند و فضای رشد عمومی را مختل نسازد.
ایشان با اشاره به تلاش مراکز قدرت جهانی برای تزریق و تلقین فرهنگ های خاص به جوامع بشری افزودند: کسانی که در سطح جهان ازآزادی لیبرالی سخن می گویند درعمل پیچیده ترین و ظریفترین کنترل فرهنگی را برای تحقق مقاصد خود و تهاجم به فرهنگ دیگر ملت ها بکار می گیرد و این واقعیتی است که نباید ان را نادیده گرفت .
حضرت آیت الله خامنه ای با ابراز خرسندی از اهتمام اساتید ، پژوهشگران و دانش آموزان به تولید علم و نوآوری در عرصه های علمی افزودند: باید زمینه ای فراهم کنیم که استعدادهای جوانان کشور شکوفا شود و شعار جذاب تولید فکر و علم به حرکتی جدی و پایدار تبدیل گردد .
رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه به استعدادهای برجسته را کاملا ضروری خواندند و افزودند : می توان دستگاه ویژه ای را موظف به رسیدگی به مسائل و مشکلات استعدادهای درخشان کرد تا جوانان مستعد- فارغ از هرگونه دغه دغه ای حرکت سازنده ای را برای پیشرفت کشور و تولید و نوآوری درعلم آغاز کنند و ادامه دهند.
ایشان در همین زمینه برنامه ریزی برای تولید علم و نظریه درعلوم مختلف بخصوص علوم انسانی را از وظایف جدی شورایعالی انقلاب فرهنگی برشمردند .
ایشان با اشاره به میلیونها نوجوان و جوان دانش آموز خاطر نشان کردند : شواریعالی انقلاب فرهنگی باید به فضای فرهنگی ، فکری و ارزشی آموزش و پرورش توجه کافی بنماید و دراین زمینه برنامه ریزی سنجیده ای انجام دهد .
رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضرورت پیگیری مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی ، اجرای تصمیمات این شورا را وظیفه دستگاههای مسئول خواندند و بر افزایش بودجه تحقیقاتی کشور و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت تاکید کردند .
رهبر معظم انقلاب اسلامی، هنر را از مقوله های بسیار مهم فرهنگی برشمردند و خاطر نشان کردند : سینما ، تلویزیون ، هنرهای نمایشی و دیگر رشته های هنر نقش تعیین کننده ای درجهان امروز دارند و زمینه سازی برای شکوفایی استعدادهای هنری کشور و ارتقاء کیفی و ارزشی آثار هنری از دیگری وظایف شورایعالی انقلاب فرهنگی است .
درابتدای این دیدار آقای خاتمی رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گسترش کمی و کیفی بی سابقه آموزش عالی در کشور و تحولات بسیار بزرگی که درسالهای پس از پیروزی انقلاب در عرصه علم و تحقیقات و فرهنگ و رسانه های ارتباطاتی روی داده است گفت: درسالهای اخیر نیز در این زمینه ها کارهای بسیار خوبی انجام شده است که مجموعه این رویدادها وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی را سنگین تر کرده است .
رئیس جمهور بااشاره به فعالیتهای مستمر و پر ثمر شورایعالی انقلاب فرهنگی در زمینه های مختلف فرهنگی ، علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : تلاش می کنیم باجهت گیری محتوایی و ارزیابی جامع از وضع فرهنگی کشور- سیاست راهبردی نظام را درزمینه های فرهنگی ، علمی و تحقیقاتی تدوین کنیم .