دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران با رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رییس جمهور و هیات دولت با تاکید بر اینکه فوق العادگی حادثه زلزله بم به هیچ وجه نباید فراموش شود، تصریح کردند: بازسازی شهر بم باید بسرعت و با حکم ویژه رییس جمهور به یک دستگاه مشخص سپرده و با استفاده از تجربیات گذشته و شیوه های جدید سازه های ضد زلزله، بم بصورت مستحکم و با در نظر گرفتن معماری مذهبی و بومی منطقه بازسازی شود.
مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه برغم لحظه ای بودن زلزله، تبعات آن طولانی مدت است افزودند: رسیدگی به منطقه زلزله زده بم باید سریعتر و فراگیرتر و همچنین بصورت مستمر باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای بر لزوم سرعت در اسکان موقت زلزله زدگان بم و ایجاد اردوگاههای اسکان مناسب با توجه به بارندگی و همچنین فرا رسیدن زودرس گرما در این منطقه تاکید کردند و افزودند: از جمله کارهای ضروری، توزیع صحیح، سریع و آبرومندانه هدایای مردم میان حادثه دیدگان است و مسوولان باید بصورت دقیق و مستمر از نحوه توزیع کمکها به مردم گزارش دهند.
ایشان ضمن قدردانی از تلاش و زحمات رییس جمهور، وزراء مسوولین و تمام دستگاهها و نهادها تاکید کردند: مسوولین اگر کارهای انجام گرفته در این حادثه را برای مردم تشریح نمایند مشخص خواهد شد که چه کار بزرگی انجام گرفته است.
ایشان با اشاره به ابعاد گسترده حادثه زلزله بم و خسارات وارده انسانی و مادی آن و تاکید بر ادامه کمکهای مردمی، افزودند: از مسائل مهم کنونی در بم رسیدگی به وضعیت روحی مردم و طراحی برنامه ها و اقداماتی جهت کاهش آلام روحی مردم است.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه خاطر نشان کردند: سفر مستمر مسوولان از جمله رییس جمهور و وزراء به منطقه بم و نظارت بر امور و دلجویی از مردم یکی از راههای تسلای بازماندگان است.ایشان با تاکید بر حفظ بیش از پیش امنیت منطقه تصریح کردند: دستگاه قضایی باید با افراد متخلف شرور و سوء استفاده کننده در این منطقه قاطعانه برخورد نماید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به همیشگی بودن احتمال وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله در نقاط مختلف کشور بر لزوم تشکیل مرکزی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور جهت بررسی و برنامه ریزی اولویت های مختلف در حوادث طبیعی تاکید و خاطر نشان کردند این مرکز باید با حضور تمام دستگاه های مسئول جهت نیازهای مختلف نجات ، امداد ، اسکان موقت ، امنیت و هماهنگی دستگاه های امداد رسان آیین نامه های دقیقی تنظیم و پیش بینی ها و امکانات و تجهیزات لازم را تدارک نماید تا به هنگام وقوع حوادث طبیعی در سریعترین زمان ممکن امداد رسانی به صورت متمرکز آغاز شود.
ایشان مسئله امداد را یکی از مسائل مهم و ظریف خواندند و تاکید کردند: در خصوص آموزش امدادگر و سازماندهی آنان باید برنامه ریزی صورت بگیرد.
مقام معظم رهبری تدوین سیاست تبلیغاتی و اطلاع رسانی در زمان وقوع حوادث طبیعی را یکی دیگر از کارهای مهم این مرکز برشمردند و افزودند : البته در حادثه زلزله بم تبلیغات عاطفه انگیز صدا و سیما بسیار خوب بود و همه مردم و مسئولان را متوجه اهمیت مسئله نمود که این اطلاع رسانی باید ادامه داشته باشد .
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تاکید بر لزوم جدی گرفتن مسئله مقاوم سازی شهرها و اجرای تصمیم دولت در این خصوص افزودند : علاوه بر اینکه بر ساخت و سازهای جدید نظارت کامل صورت می گیرد باید ساختمان های موجود در شهرهایی که احتمال زلزله در آنها وجود دارد مقاوم سازی شوند.
در این دیدار آقای خاتمی رییس جمهور با اشاره به ابعاد فاجعه زلزله بم و اقدامات مسوولان و دستگاههای مختلف دولتی، غیر دولتی و نظامی از ساعات نخست وقوع زمین لرزه افزود: اکنون مشکلات حاد ابتدایی پشت سرگذاشته شده و برنامه مهم و اساسی ،بازسازی بم و جبران خسارتها است.
رییس‌جمهور با قدردانی از عنایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری از ابتدای وقوع حادثه‌ زلزله‌ی بم، به تشکیل ستاد بازسازی این شهر اشاره کرد و گفت: این ستاد قرار است در گام نخست طرح سنجیده و مناسب با معیارهای تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی بم جهت بازسازی مستحکم و با شکوه این شهر ارایه دهد.
آقای خاتمی ضمن تشکر مجدد از حماسه پرشکوه ملت ایران در کمک ‌رسانی به مصیبت‌ دیدگان حادثه‌ی بم افزود: امید است با همت و تلاش مسوولان و صبر و تحمل و کمک مردم منطقه، بازسازی شهر بم آغاز شود و تا حدودی از تالمات روحی مردم این شهر کاسته شود.
آقای موسوی لاری وزیر کشور نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته در منطقه زلزله زده بم از روز نخست، حادثه تاکنون گفت: از نخستین ساعات حادثه استانداری کرمان در منطقه فعال بود و از روز دوم با ساماندهی نیروها، مسئله نجات در شهر بم به سپاه و بسیج و در منطقه براوات به ارتش سپرده شد که اقدامات قابل توجه وخوبی انجام گرفت. وزیر کشور با اشاره به ساخت چند اردوگاه و ادامه این کار افزود: بررسی تهیه و نصب اتاقک های مقاوم مصون در مقابل گرما جهت اسکان زلزله زدگان بم آغاز شده است.
همچنین آقای نوربالا رییس جمعیت هلال احمر با تشریح نحوه فعالیت این جمعیت برای انجام ماموریتهای محوله به آن درخصوص کمکهای مردمی به زلزله زدگان گفت: کمکهای غیر نقدی مردم به حدی است که ظرفیت تمام انبارهای هلال احمر تکمیل گردیده و کمکهای نقدی مردم نیز بالغ بر ده میلیارد و ششصد میلیون تومان شده است.
آقای کریمی استاندار کرمان نیز با ارائه گزارشی از اوضاع منطقه و اقدامات انجام گرفته گفت: در بعد از ظهر روز اول حادثه تا بامداد روز دوم ظرف 14 ساعت حدود 300 سورتی پرواز انجام گرفت و تمام مجروحان حادثه انتقال یافتند.
وی با اشاره به تقسیم شهر بم به 14 منطقه واگذاری این مناطق به معاونان عمرانی 14 استان افزود: اقدامات جدیدی جهت توزیع عادلانه کمکهای آغاز و در زمینه مسائل بهداشتی نیز تاکنون سیصد چشمه سرویس بهداشتی و یکصد چشمه دوش ایجاد شده که در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.