سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع مردم زنجان

اتومبیل حامل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ساعت ۱۰ صبح در آغاز مسیر استقبال مردمی، در میدان انقلاب زنجان، در حلقه‌ی پرمهر جوانان، نوجوانان، زنان و مردان این شهر قرار گرفت و عاطفه و محبت متقابل مردم و رهبر فرزانه‌ی انقلاب، صحنه‌هایی بدیع و دلنشین به وجود آورد.
ازدحام جمعیت و ابراز احساسات بی‌وقفه و شورانگیز مردم در مسیر انقلاب و خیابان سعدی تا استادیوم ورزشی کارگران زنجان به گونه‌ای بود که اتومبیل حامل رهبر معظم انقلاب در چندین نقطه کاملاً از حرکت بازایستاد.
در استقبال کم‌نظیر مردم مؤمن و انقلابی زنجان از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور پرمعنی همه‌ی قشرهای مردم -از جمله دانشگاهیان و دانشجویان، فرهنگیان و دانش‌آموزان، کارگران، کشاورزان، روحانیان، کارمندان و اصناف و پیشه‌وران- وحدت و همدلی ملت را در دفاع از اسلام و انقلاب و ولایت متجلی می‌ساخت؛ ضمن آن‌که حضور نسل جوان نیز به این استقبال مردمی، نشاط و طراوات خاصی بخشیده بود.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان استقبال پرشور مردمی از ایشان به دیدار ده‌ها هزار نفر دیگر از مردم زنجان شتافتند که از ساعت‌ها پیش در استادیوم ورزشی کارگران، در انتظار رهبر و مقتدای خویش لحظه‌شماری می‌کردند.
رهبر معظم انقلاب در این اجتماع پرشور، با تشکر صمیمانه از محبت بی‌شائبه و ابراز احساسات عمیق مردم زنجان نسبت به اسلام و انقلاب و تبریک عید سعید میلاد مهدی موعود عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف‌ تأکید کردند: آن‌چه امروز در زنجان ظهور یافت، نمونه‌ای از عزم و اراده و قدرت معنوی ملت پولادین ایران است که با تمام وجود از عزت و شرف و استقلال و آزادی و انقلاب اسلامی خود دفاع می‌کند.
ایشان تلاش متحد و هماهنگ همه‌ی مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را نیاز اساسی امروز کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: مسئولان دولتی و قوای مختلف برای حل مشکلات مردم، حقاً زحمت می‌کشند، اما باید با شناخت و برطرف کردن موانعی که بر سر راه پیشرفت امور وجود دارد، همچون جبهه‌ای واحد، تلاش‌های خود را برای تأمین خواست‌های حقیقی و اساسی مردم مضاعف سازند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشتباه در شناخت خواست‌ها و مشکلات مردم را از جمله موانع پیشرفت جامعه خواندند و افزودند: نباید مسائل کم‌ارزش و بی‌ارتباط با زندگی واقعی مردم را به عنوان خواست‌های اصلی مردم مطرح کرد، چرا که این موضوع عملاً در روند حل مشکلات حقیقی مردم مانع ایجاد می‌کند. بنابراین مسئولان و همه‌ی کسانی که در افکار عمومی دارای نفوذ هستند، باید از خواست‌ها و مشکلات مردم درکی واقعی داشته باشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقابله با بیکاری و گرانی را از خواست‌های بسیار مهم مردم دانستند و با اشاره به تأکیداتشان در دو سال اخیر، برای ایجاد اشتغال و مبارزه با تورم افزودند: برخی‌ها به جای پرداختن به این‌گونه مسائل تلاش می‌کنند شعارهای سیاسی، جنحالی و بی‌محتوا را جایگزین خواست‌های حقیقی مردم کنند. البته این‌گونه کارشکنی‌ها از اول انقلاب سابقه داشته و برخی افراد که مجموعه‌ای کوچک، اما پرمدعا و پرهیاهو را تشکیل می‌دهند، همیشه از مردم و نظام طلبکار بوده‌اند.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: نصیحت کردن به این افراد فایده‌ای ندارد؛ ضمن آن‌که وجودشان نیز برای نظام ضرری ندارد، زیرا وقتی مردم آگاه و بیدار و متحد هستند، این‌گونه مخالف‌ها و مخالفت‌ها تأثیری در حرکت عمومی ملت و نظام نخواهد داشت.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به برنامه‌های دشمنان و ایادی آن‌ها برای ایجاد اختلاف و اختلال در سطوح مدیریتی نظام مسئولان را به مقابله‌ی هوشیارانه با این برنامه توصیه کردند و افزودند: هدف این است که قوای سه‌گانه را رودرروی هم قرار دهند و مدیران کشور را در جبهه‌های متفاوت نشان دهند، اما همه‌ی مسئولان باید ضمن تشخیص نیازهای اصلی کشور و جامعه، مانع از تحقق این هدف شوند.
ایشان تشکیل نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی در ایران را نشان‌دهنده‌ی حاکمیت اسلام و مردم بر کشور خواندند و با یادآوری حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات متعددی که تاکنون برگزار شده است، افزودند: مردم این بار نیز همچون همه‌ی انتخابات گذشته، آزادانه به پای صندوق‌های رأی می‌روند و رأی و نظر خود را اعلام خواهند کرد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به سخنان برخی افراد در مورد ضرورت فراهم آمدن زمینه‌ی مشارکت مردم در انتخابات خاطرنشان کردند: زمینه‌ی مشارکت مردم وقتی به وجود می‌آید که مردم احساس کنند نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی که برگزیده‌ی مجلس هستند، به وظایفشان به‌درستی عمل می‌کنند و دلسوزانه به دنبال حل مشکلات واقعی مردم هستند که اگر این احساس در مردم به وجود آید، مردم با شوق و رغبت در انتخابات شرکت می‌کنند.
ایشان در تبیین موضع نظام در قبال مسائل و چالش‌های خارجی تأکید کردند: همه‌ی حرف ملت ایران این است که ما می‌خواهیم مستقل و آزاد بمانیم و اختیار کشور به دست خودمان باشد نه آمریکا و مستکبران بین‌المللی.
ایشان سخنان صریح مقامات آمریکایی در مورد لزوم تغییر نقشه‌ی خاورمیانه را نشان‌دهنده‌ی تلاش مستکبران برای غارت منابع کشورهای منطقه، پایمال کردن شرف و استقلال ملت‌ها، ایجاد رژیم‌های کاملاً سرسپرده در منطقه و حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی برشمردند و افزودند: به رغم این تلاش‌ها، آمریکا در عراق و افغانستان دچار مشکلات فراوان است و رژیم صهیونیستی در سایه‌ی شجاعت و ایمان ملت بی‌دفاع فلسطین و ایثار دختران و پسران شهادت‌طلب فلسطینی، در مقابل انتفاضه واقعاً درمانده و بیچاره شده است.
رهبر معظم انقلاب به کنفرانس آتی سران کشورهای اسلامی در مالزی اشاره کردند و با ابراز امیدواری در مورد درخشش رئیس‌جمهوری در این کنفرانس افزودند: ما انتظار داریم سران کشورهای اسلامی با درک اهمیت قدرت ملت‌های مسلمان و همبستگی کشورهای اسلامی در مقابل تهدیدات آمریکا مرعوب نشوند و یا فریب برخی لبخندهای منافقانه‌ی آن را نخورند و بدانند که اگر کشورهای اسلامی همچون ایران بر قدرت ملت خود تکیه کنند و در مقابل خواست‌های نامشروع استکبار بایستند، مراکز قدرت جهانی قادر به هیچ کاری نخواهند بود.
ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنانشان، از ایمان و ایثار و تلاش مردم استان زنجان تجلیل کردند و افزودند: زنجان در زمینه‌های تارخی، فرهنگی، علمی، دینی و اخلاقی دارای ویژگی‌های تحسین برانگیزی است که جوانان و نوجوانان این منطقه می‌توانند به آن‌ها افتخار کنند و با شناخت این شجره‌نامه‌ی پرافتخار تاریخی و فرهنگی، آن را دستمایه‌ی حرکت و تلاش بیشتر خود قرار دهند.
ایشان استعدادهای غنی استانی و امکانات فراوان استان زنجان را زمینه‌ی رشد و رونق این منطقه ارزیابی کردند و افزودند: پس از انقلاب در این استان کارهای فراوانی شده است، به گونه‌ای که رشد شاخص‌های توسعه در زنجان از بسیاری مناطق کشور بیشتر است، اما این استان هنوز از محرومیت خارج نشده و با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که باید با برنامه‌ریزی جامع، تلاش بیشتر و وحدت مسئولان و مردم آن‌ها را حل کرد.
 
در این دیدار و پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، امام جمعه‌ی زنجان و نماینده‌ی ولیّ فقیه در استان، ضمن بیان خیر مقدم تأکید کرد: ایمان و اعتقادات راسخ مردم استان زنجان همواره آنان را پیشتاز دفاع از اسلام و انقلاب قرار داده است.
حجت‌الإسلام‌و‌المسلمین واعظی ابراز امیدواری کرد سفر رهبر معظم انقلاب به استان زنجان مبنای تلاش بیشتر مسئولان برای حل مشکلات مردم این منطقه قرار گیرد.