موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان

به مناسبت عید میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها و روز زن، رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات محکومان زن و افراد کمتر از هیجده سال موافقت کردند.
پیشنهاد عفو این محکومان را رئیس قوه‌ی قضائیه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقدیم کرده است.
بر این اساس، باقیمانده‌ی محکومیت حبس تا پانزده سال زنان زندانی چنانچه تا تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۸۲ حداقل یک‌پنجم مدت حبس را تحمل کرده باشند، بخشیده می‌شود.
همچنین آن دسته از زنان زندانی که به علت مطلقه بودن، فوت شوهر یا زندانی بودن او، فرزندانشان بی‌سرپرست مانده‌اند، از زندان آزاد می‌شوند.
عفو رهبر معظم انقلاب همچنین شامل کلیه‌ی زندانیانی است که در زمان ارتکاب جرم کمتر از هیجده سال داشته‌اند. باقیمانده‌ی محکومیت جزای نقدی کلیه‌ی زندانیان زن و افراد زیر هیجده سال نیز بخشیده شده است.
کسانی که بیش از سه فقره سابقه‌ی محکومیت در جرایم عمدی دارند، زندانیانی که شاکی خصوصی دارند و یا نتوانند رضایت شاکی را تا پایان امسال جلب کنند و نیز جرائمی نظیر سرقت مسلحانه و راهزنی، قاچاق مسلحانه‌ی مواد مخدر، دایر کردن یا اداره‌ی مراکز فساد و فحشاء، اقدام بر ضد امنیت داخلی و خارجی و اختلاس، ارتشاء، کلاهبرداری و سرقت بیش از پانزده میلیون ریال شامل این عفو نمی‌شود.