• ب
  • ب
  • ب
مرورگر شما توانایی چاپ متن با فونت درخواستی را ندارد!
1391/08/04

پیام به کنگره عظیم حج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت برگزاری کنگره‌ی عظیم حج پیامی صادر کردند.
متن این پیام که روز چهارهم آبان‌ماه ۱۳۹۱ مصادف با روز برائت از مشرکین در صحرای عرفات توسط حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر -رئیس بعثه‌ی رهبر انقلاب- قرائت شد، به این شرح است.

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
 الحمد لِللّه ربّ العالمین و صَلواتُ اللّه و سَلامُه عَلَی الرّسولِ الأعظمِ الأمینِ و عَلَی آلِهِ المُطهّرینَ المُنتَجَبینَ وَ صَحبِهِ المَیامینَ.
 موسم حج، سرشار از رحمت و برکت، فرارسید و بار دیگر سعادتمندانی را که شرف حضور در این میعاد نورانی یافته‌اند، در معرض فیض الهی قرار داد. این‌جا، زمان و مکان، یکایک شما حج‌گزاران را به ارتقاء معنوی و مادی فرامی‌خواند. این‌جا مرد و زن مسلمان، با دل و زبان، دعوت خدای بزرگ به صلاح و رستگاری را لبیک می‌گویند. این‌جا همه فرصت مییابند که برادری و یکرنگی و پرهیزگاری را تمرین کنند. این‌جا اردوگاه تربیت و تعلیم است؛ نمایشگاه وحدت و عظمت و تنوع امّت اسلامی است؛ آوردگاه مبارزه با شیطان و طاغوت است. این‌جا را خدای حکیم و قدیر، جایگاهی قرار داده است که مؤمنان منافع خویش را در آن مشاهده خواهند کرد. آن‌گاه که ما چشم خرد و عبرت را بگشاییم، این وعده‌ی آسمانی همه‌ی گستره‌ی زندگی فردی و اجتماعی ما را فرامی‌گیرد.
ویژگی شعائر حج در  آمیختگی دنیا و آخرت و آمیختگی فرد و اجتماع است. کعبه‌ی بیپیرایه و پرشکوه؛ طواف جسم‌ها و دل‌ها بر گِرد یک محورِ استوار و ابدی؛ سعی و تلاش مداوم و منظّم میان یک مبدأ و منتها؛ کوچ همگانی به عرصه‌های رستاخیزىِ عرفات و مشعر، و حال و حضوری که دل‌ها را در این محشر عظیم، صفا و طراوت می‌بخشد؛ هجوم همگانی برای مقابله با نماد شیطان؛ و آن‌گاه همگامی همه، از همه جا و همه رنگ و همه گون، در همه‌ی این مراسم پر رمز و راز و لبریز از معنی و نشانه‌های هدایت ... ویژگی‌های انحصاری این فریضه‌ی پرمعنی و پرمضمون است.
 چنین مراسمی است که هم دل‌ها را با یاد خدا پیوند می‌زند و خلوت دل آدمی را به نور تقوا و ایمان روشن می‌سازد، و هم فرد را از حصار خودی بیرون آورده و در جمع متنوّع امت اسلامی حل می‌کند؛ هم لباس پرهیزگاری را که حافظ جان او از پیکان‌های زهرآلود گناه است، بر او می‌پوشاند، هم روحیه‌ی تهاجم به شیطان‌ها و طاغوت‌ها را در او برمیانگیزد. در این‌جاست که حج‌گزار، هم نمونه‌ای از دامنه‌ی گسترده‌ی امت اسلامی را به چشم میبیند و به ظرفیت و توانایی آن پیمی‌برد، و هم به آینده امید میبندد و هم برای نقش‌آفرینی در آن احساس آمادگی می‌کند، و هم نیز اگر توفیق و کمک الهی را دریابد، بیعتی دوباره با پیامبر عظیم‌الشأن و میثاقی مستحکم با اسلام عزیز می‌بندد و برای اصلاح خود و اصلاح امّت و إعلاء کلمه‌ی اسلام، عزمی راسخ در خود میآفریند.
 این هر دو -یعنی اصلاح خود و اصلاح امّت- دو فریضه‌ی تعطیل‌ناپذیر است. راهکارهای آن، با ژرفنگری در وظائف دینی و بهره‌گیری از خردورزی و بصیرت، برای اهل تدبر و تأمّل دشوار نیست.
 اصلاح خویش از مبارزه با هوس‌های  شیطانی و کوشش برای پرهیز از گناه آغاز می‌شود و اصلاح امت از شناخت دشمن و نقشه‌های او، و مجاهدت برای بیاثرکردن ضربه‌ها و خدعه‌ها و دشمنیهای او، و آن‌گاه از پیوند دل‌ها و دست‌ها و زبان‌های آحاد مسلمان و ملت‌های اسلامی سامان می‌گیرد.
 در این مقطع زمان، یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام که به سرنوشت امت اسلامی پیوند خورده است، حوادث انقلابی در شمال آفریقا و در منطقه است که تا کنون به إسقاط چند رژیم فاسد و مطیع آمریکا و همدست صهیونیسم انجامیده و رژیم‌های دیگری از این قبیل را به لرزه درآورده است. اگر مسلمانان این فرصت عظیم را از دست بدهند و از آن در راه اصلاح امت اسلامی بهره نگیرند، خُسران بزرگی کرده‌اند. اکنون همه‌ی تلاش استکبار متجاوز و مداخله‌گر، برای منحرف‌کردن این حرکت‌های عظیم اسلامی به کار افتاده است.
 در این قیام‌های بزرگ، مرد و زن مسلمان بر ضدّ استبداد حاکمان و سیطره‌ی آمریکا که به تحقیر و تذلیل ملت‌ها و هم‌پیمانی با رژیم جنایتمدار صهیونیستی انجامیده بود، بپاخاستند، عامل نجاتبخش خود در این مبارزه‌ی مرگ و زندگی را اسلام و تعالیم و شعارهای نجاتبخش آن دانستند و این را به صدای رسا اعلام کردند. دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب را سرلوحه‌ی خواسته‌های خود قرار دادند. دست‌دوستی به‌ سوی ملت‌های مسلمان گشوده و خواستار اتحاد امت اسلامی شدند.
 این‌ها پایه‌های اساسیِ قیام‌های مردمی در کشورهایی است که در دو سال اخیر پرچم آزادی و اصلاح برافراشته و با جسم و جان خود در میدان‌های انقلاب حضور یافتند؛ و همین‌ها است که می‌تواند پایه‌های اساسی اصلاح امت بزرگ اسلامی را استوار سازد. ایستادگی بر سر این اصول اساسی، شرط لازم برای پیروزی نهاییِ قیام‌های مردمی در این کشورها است.
 دشمن در پی آن است که همین پایه‌های اصلی را متزلزل کند. ایادی فاسد آمریکا و ناتو و صهیونیسم با استفاده از برخی غفلت‌ها و سطحینگریها می‌کوشند حرکت سیل‌آسای جوانان مسلمان را منحرف ساخته و آنان را به نام اسلام به جان یکدیگر بیندازند و جهاد ضد استعماری و ضد صهیونیستی را به تروریسم کور در کوچه و خیابان‌های جهان اسلام تبدیل کنند تا خون مسلمانان به دست یکدیگر بر زمین بریزد و دشمنان اسلام از بن‌بست نجات یابند و اسلام و مجاهدانش بدنام و زشت‌چهره جلوه کنند.
 آنان پس از نومیدی از حذف اسلام و شعارهای اسلامی، اکنون به فتنه‌انگیزی میان فرقه‌های اسلامی روآورده و با توطئه‌ی شیعه‌هراسی و سنّیهراسی، بر سر اتحاد امّت اسلامی مانع‌تراشی می‌کنند.
 آنان با کمک عوامل خود در منطقه، در سوریه بحران میآفرینند تا ذهن ملت‌ها را از مسائل مهم کشورهای خود و خطراتی که در کمین آنها است، منصرف ساخته و به ماجرای خونینی که خود تعمداً به‌ وجود آورده‌اند، معطوف کنند. جنگ داخلی در سوریه و کشتار جوانان مسلمان به دست یکدیگر، جنایتی است که به‌ وسیله‌ی آمریکا و صهیونیسم و دولت‌های مطیع آنان آغاز شده و در آتش آن دمیده می‌شود. چه کسی می‌تواند باور کند که دولت‌های حامی دیکتاتوری‌های سیاه در مصر و تونس و لیبی، اکنون حامی دموکراسیخواهی ملت سوریه شده‌اند؟ ماجرای سوریه ماجرای انتقام‌گیری از حکومتی است که سه دهه به‌تنهایی در برابر صهیونیست‌های غاصب ایستاده و از گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان دفاع کرده است.
 ما طرفدار ملت سوریه و مخالف هرگونه تحریک و دخالت خارجی در آن کشوریم. هرگونه اصلاح در آن کشور باید به‌ وسیله‌ی خود ملت و با روش‌های کاملاً ملّی صورت گیرد. این که سلطه‌طلبان بین‌المللی  به کمک دولت‌های منطقه‌اىِ گوش‌به‌فرمان، در کشوری به بهانه‌ای بحران بیافرینند و آن‌گاه به دستاویز وجود بحران، خود را به ارتکاب هر جنایتی در آن کشور مُجاز شمارند، خطری جدی است که اگر دولت‌های منطقه بدان نپردازند، باید منتظر فرارسیدن نوبت خود از این خدعه‌ی استکباری باشند.
 برادران و خواهران! موسم حج، فرصت تأمل و تعمّق در قضایای مهم جهان اسلام است. سرنوشت انقلاب‌های منطقه و تلاش‌هایی که از سوی قدرت‌های زخم‌خورده از این انقلاب‌ها برای انحراف آنها به کار می‌رود، در شمار این قضایا است. نقشه‌های خائنانه برای اختلاف‌افکنی میان مسلمانان و ایجاد سوء ظن میان کشورهای بپاخاسته با جمهوری اسلامی ایران، مسأله‌ی فلسطین و کوشش برای منزویکردن مبارزان و خاموش‌کردن جهاد فلسطینی، تبلیغات اسلام‌ستیزانه‌ی دولت‌های غربی و حمایت آنان از اهانت‌کنندگان به مقام قدسی پیامبر اعظم صلّیاللّه‌علیه‌وآله، زمینه‌سازی برای جنگ‌های داخلی و تجزیه‌ی برخی از کشورهای مسلمان، ترساندن دولت‌ها و ملت‌های انقلابی از معارضه با سلطه‌خواهان غربی و ترویج این توهّم که آینده‌ی آنان در گرو تسلیم در برابر آن متجاوزان است ... و مسائل مهم و حیاتی دیگری از این قبیل، در شمار قضایای مهمی است که در فرصت حج و در سایه‌ی همدلی و همگرایی شما حج‌گزاران باید مورد تأمل و تعمق قرار گیرد.
 بیشک هدایت و دستگیری الهی، راه‌های امن و سلامت را به مؤمنان تلاشگر نشان خواهد داد: «وَ الّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهدینّهُم سُبُلَنا...».

و السّلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته‌
سیّد علی خامنه‌ای
۳۰ مهر ۱۳۹۱
مصادف با پنجم ذیالحجة ۱۴۳۳