[ بازگشت ] | [ چـاپ ]

مربوط به :بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی - 1395/09/27
عنوان فیش : وحدت اسلامی, وحدت شیعه و سنی, اختلافات مذهبی, اختلاف‌افکنی
کلیدواژه(ها) : وحدت اسلامی, وحدت شیعه و سنی, اختلافات مذهبی, اختلاف‌افکنی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
برحذر باشند مسلمانها از ایجاد اختلاف؛ فرقی نمیکند، همه‌ی فِرَق، شیعه و سنّی ندارد. همه‌ی فِرَق اسلامی باید سعی کنند در اینکه اختلافات فکری خودشان را در زیر مشترکات فراوانی که وجود دارد، مورد اغماض قرار بدهند و از آن اغماض کنند.

مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت علیهم‌السلام - 1393/01/31
عنوان فیش :کفران نعمت جلسه مداحی درصورت وحدت شکن بودن
کلیدواژه(ها) : مجالس مذهبی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
اگر جلسه‌ی مذهبی ما و خوانندگی و مدّاحی ما یا منبر ما به این نتیجه منتهی بشود از پای منبر، بی‌اعتقاد به آینده و ناامید از آینده بلند شوند، ما این فرصت را هدر داده‌ایم و کفران کرده‌ایم این نعمت را؛ اگر از پای منبر ما یا مدّاحی ما مردم درحالی بلند شوند که هیچ‌گونه آگاهی نسبت به وضع خودشان و وظایف خودشان پیدا نکرده باشند، ما این فرصت را از دست داده‌ایم؛ اگر خدای‌نکرده جلسات ما، جلسات وحدت‌شکن باشد، این فرصت را از دست داده‌ایم؛ اگر کیفیّت حرف زدن ما یا مضمون حرفهای ما جوری باشد که دشمنان ما را در هدفهایشان موفّق بکند، ما این نعمت الهی را - بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفراً - (1) تبدیل کرده‌ایم به نقمت؛ این را باید مواظب بود، باید مراقب بود. بارها ما گفته‌ایم، برای آدمهای آگاه و مطّلع از اوضاع جهان و جهان اسلام هم این مثل روز روشن است که امروز اختلافات مذهبی در میان مسلمانان، یک وسیله و برگه‌ای است در دست دشمنان ما. یک شمشیر در دست دشمنان ما، همین اختلافات مذهبی است. علنی کردن اختلافات، صریح کردن مخالفتهای اعتقادی، به زبان آوردن مطالبی که کینه‌ها را برمی‌افروزد، یکی از وسایلی است که دشمن ما از آن بیشترین استفاده را دارد میکند. حالا [اگر] ما جوری عمل بکنیم که این مقصود دشمن برآورده بشود، این «بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفراً» است.
1 ) سوره مبارکه ابراهيم آیه 28
أَلَم تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلوا نِعمَتَ اللَّهِ كُفرًا وَأَحَلّوا قَومَهُم دارَ البَوارِ
ترجمه :
آیا ندیدی کسانی را که نعمت خدا را به کفران تبدیل کردند، و قوم خود را به سرای نیستی و نابودی کشاندند؟!


مربوط به :بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی - 1392/10/29
عنوان فیش :جریان تکفیری؛ نقطه مقابل خواسته اسلام از مسلمانان
کلیدواژه(ها) : اختلافات مذهبی, مسئله فلسطین
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
همه‌ی تلاشهای دشمن متوجّه این میشود كه امّت اسلامی را از یاد فلسطین غافل كند. چه جور؟ با ایجاد اختلافات، با جنگهای داخلی، با ترویج افراطگریِ انحرافی به نام اسلام و به نام دین و شریعت؛ عدّه‌ای عامّه‌ی مسلمانان را، اكثریّت مسلمانان را تكفیر كنند. وجود این جریانهای تكفیری كه در دنیای اسلام به‌وجود آمدند، برای استكبار، برای دشمنان جهان اسلام یك مژده است. اینها هستند كه به‌جای توجّه به واقعیّت خبیث رژیم صهیونیستی، توجّه‌ها را به‌جای دیگری معطوف میكنند. درست نقطه‌ی مقابل آنچه اسلام خواسته است؛ اسلام از مسلمانان خواسته است كه «اَشِدّاءُ عَلَی الكُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»(۱) [باشند]؛ مسلمانان باید در مقابل دشمنان دین سرسخت باشند، باید بایستند، باید تحت نفوذ قرار نگیرند؛ «اَشِدّاءُ عَلَی الكُفّار» صریح آیه‌ی قرآن است. بین خودشان مهربان باشند، با هم باشند، دست در دست یكدیگر بگذارند، اعتصام به حبل‌الله بكنند؛ این دستور اسلام است. آن‌وقت یك جریانی به‌وجود بیاید كه مسلمانها را تقسیم كند به مسلم و كافر! عدّه‌ای را به‌عنوان كافر هدف قرار بدهد، مسلمانها را به جان هم بیندازند! چه كسی میتواند شك كند كه وجود این جریانها و پشتیبانی این جریانها و تَمویل این جریانها و دادن سلاح به اینها كار استكبار است و كار دستگاه‌های امنیّتی خبیث دولتهای استكباری است؟ می‌نشینند و برای همین كار برنامه‌ریزی میكنند. دنیای اسلام باید به این مسئله بپردازد؛ این خطر بزرگی است. متأسّفانه بعضی از دولتهای مسلمان، بی‌توجّه به این اختلافات دامن میزنند؛ نمیفهمند كه دامن زدن به این اختلافات، آتشی خواهد افروخت كه دامن همه‌ی آنها را خواهد گرفت؛ این خواسته‌ی استكبار است: جنگ گروهی مسلمان با گروهی دیگر.
1 ) سوره مبارکه الفتح آیه 29
مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم ۖ تَراهُم رُكَّعًا سُجَّدًا يَبتَغونَ فَضلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضوانًا ۖ سيماهُم في وُجوهِهِم مِن أَثَرِ السُّجودِ ۚ ذٰلِكَ مَثَلُهُم فِي التَّوراةِ ۚ وَمَثَلُهُم فِي الإِنجيلِ كَزَرعٍ أَخرَجَ شَطأَهُ فَآزَرَهُ فَاستَغلَظَ فَاستَوىٰ عَلىٰ سوقِهِ يُعجِبُ الزُّرّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الكُفّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ مِنهُم مَغفِرَةً وَأَجرًا عَظيمًا
ترجمه :
محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و بقدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی‌دارد؛ این برای آن است که کافران را به خشم آورد (ولی) کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است.


مربوط به :بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی - 1392/10/29
عنوان فیش : اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
علمای دنیای اسلام مردم را از تشدید اختلافات فرقهای و مذهبی برحذر بدارند.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1392/06/20
عنوان فیش :مراد از نبود جدال در حج، جدال مؤمنین با یکدیگر است
کلیدواژه(ها) : حج, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
یكی از لوازم حجِّ به معنای درست كلمه، این است كه حجّاج در عرصه‌ی حج و در میدان این فریضه‌ی بزرگ اسلامی، به معنای واقعی كلمه برادرانه با هم رفتار كنند؛ به چشم برادر به یكدیگر نگاه كنند، نه به چشم بیگانه، نه به چشم دشمن؛ به چشم كسانی به هم نگاه كنند كه به سمت یك هدف در حال حركتند؛ یك چیز را میجویند؛ بر گرد یك محور حركت میكنند. اینكه فرمودند: فَلا رَفَثَ وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدالَ فِی الحَجّ،(۱) مراد از "لا جدال" جدال با دشمن نیست؛ اتّفاقاً حج مظهر جدال با دشمن است. بعضی از كج‌بین‌ها و بددل‌ها خواسته‌اند این‌جور بگویند كه "لا جدال فی الحجّ"؛ شما چرا در حج مراسم برائت برپا میكنید؟ این جدالی كه در برائت هست، جدال با شرك است، جدال با كفر است؛ این جزو اساسی‌ترین خطوط حیات اسلامی است؛ آن جدالی كه در حج نباید باشد، جدال برادران با یكدیگر است، جدال مؤمنین با یكدیگر است، جدال دلهای معتقد به توحید با یكدیگر است؛ این جدال نباید باشد. باید سعی بكنیم كه نه فقط جدال زبانی نداشته باشیم، تنافر قلبی هم نداشته باشیم؛ درست عكس آن چیزی كه امروز دشمنان اسلام درصدد ایجاد آن در جامعه‌ی اسلامی‌اند؛ این را توجّه داشته باشید. اختلاف مذاهب اسلامی، اختلاف شیعه و سنّی در حدّ اختلاف عقیدتی - یكی یك عقیده‌ای دارد، دیگری یك عقیده‌ی دیگری دارد؛ اینها باهم اختلاف دارند - مشكلی به‌وجود نمی‌آورد؛ مشكل آن وقتی است كه این اختلاف عقیدتی به اختلاف روحی، به اختلاف رفتاری، به درگیری، به ستیزه‌گری، به دشمنی بینجامد؛ دشمنان دنیای اسلام دنبال این فكرند، دنبال این نقشه‌اند. خوب فهمیدند كه اگر در دنیای اسلام مذاهب اسلامی گریبان یكدیگر را بگیرند و كشمكش با همدیگر را شروع كنند، رژیم غاصب صهیونیست نفس راحتی خواهد كشید؛ این را خوب فهمیدند، درست فهمیدند؛ لذا از یك طرف گروه‌های تكفیری را به راه می‌اندازند كه نه فقط شیعه را تكفیر كنند، بلكه بسیاری از فِرق اهل سنّت را هم تكفیر كنند؛ از آن طرف هم یك عدّه مزدور را به راه بیندازند كه برای این آتش هیمه فراهم كنند، بنزین روی آتش بریزند؛ كه می‌بینید، میشنوید، یا خبر دارید. وسائل ارتباط جمعی و رسانه در اختیار اینها میگذارند؛ در كجا؟ در آمریكا! در كجا؟ در لندن! آن تشیّعی كه از لندن و از آمریكا بخواهد برای دنیا پخش بشود، آن تشیّع به درد شیعه نمیخورد. رهبران دینی تشیّع و بخصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام بزرگوار و دیگران، این همه تأكید میكنند بر حفظ اتّحاد امّت اسلامی و برادری مسلمانان با یكدیگر، آن‌وقت یك عدّه‌ای - كاسه‌ی داغ‌تر از آش - دنبال آتش‌افروزی، دنبال ایجاد درگیری و اختلاف [هستند]. این همان چیزی است كه دشمن میخواهد؛ این همان چیزی است كه دشمنان دنیای اسلام كه نه شیعه‌اند، نه سنّی‌اند، نه این را دوست دارند، نه آن را دوست دارند، دنبالش هستند. اینها را باید بفهمیم، اینها را باید توجّه كنیم.
1 ) سوره مبارکه البقرة آیه 197
الحَجُّ أَشهُرٌ مَعلوماتٌ ۚ فَمَن فَرَضَ فيهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ وَلا فُسوقَ وَلا جِدالَ فِي الحَجِّ ۗ وَما تَفعَلوا مِن خَيرٍ يَعلَمهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدوا فَإِنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقوىٰ ۚ وَاتَّقونِ يا أُولِي الأَلبابِ
ترجمه :
حج، در ماه‌های معینی است! و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج،) حج را بر خود فرض کرده‌اند، (باید بدانند که) در حج، آمیزش جنسی با زنان، و گناه و جدال نیست! و آنچه از کارهای نیک انجام دهید، خدا آن را می‌داند. و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است! و از من بپرهیزید ای خردمندان!


مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1392/06/20
عنوان فیش : اختلاف نظر, اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : اختلاف نظر, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
اختلاف مذاهب اسلامی، اختلاف شیعه و سنّی در حدّ اختلاف عقیدتی مشكلی به‌وجود نمی‌آورد؛ مشكل آن وقتی است كه این اختلاف عقیدتی به اختلاف روحی، به اختلاف رفتاری، به درگیری، به ستیزه‌گری، به دشمنی بینجامد.

مربوط به :بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری - 1392/06/14
عنوان فیش : اختلافات مذهبی, نقشه دشمن
کلیدواژه(ها) : اختلافات مذهبی, نقشه دشمن
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
یكی از راهبردهای اساسی دشمنان اسلام و بخصوص دشمنان نظام اسلامی در منطقه، راهبرد ایجاد اختلاف فرقه‌ای و مذهبی و مسئله‌ی شیعه و سنّی است؛ این را توجّه داشته باشید.

مربوط به :بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری - 1392/06/14
عنوان فیش : اختلافات مذهبی, جملات طلایی برگزیده
کلیدواژه(ها) : اختلافات مذهبی, جملات طلایی برگزیده
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
من اصرار دارم بر اینكه بزرگان علما، چه شیعه، چه سنّی، چه در ایران، چه در مناطق دیگر، توجّه بكنند كه اختلافات بین فرقه‌های اسلامی نباید موجب بشود كه ما یك جبهه‌ی جدیدی در مقابل خودمان باز كنیم و از دشمن اصلی كه دشمن اصل اسلام و دشمن استقلال و دشمن بهروزی مردم منطقه است، غافل بمانیم.

مربوط به :بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی - 1391/03/29
عنوان فیش : اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
امروز سیاست استكبار و سیاست سرویسهای جاسوسی این است كه ماها را از هم بترسانند؛ شیعه را از سنی، سنی را از شیعه؛ اختلاف ایجاد كنند.

مربوط به :بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون - 1388/09/22
عنوان فیش : اختلافات مذهبی, اختلاف‌افکنی, اصحاب فتنه, دشمن‌شناسی, نقشه دشمن, دشمن
کلیدواژه(ها) : اختلافات مذهبی, اختلاف‌افکنی, اصحاب فتنه, دشمن‌شناسی, نقشه دشمن, دشمن
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
یكی از كارهائی كه امروز دستهای فتنه‌انگیز در دنیا بجد دنبالش هستند، اختلافات مذهبی در بین مسلمانهاست.

مربوط به :بیانات در دیدار مردم به مناسبت عید غدیر - 1388/09/15
عنوان فیش : استکبار, دشمن‌شناسی, نقشه دشمن, دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, جنگ شیعه و سنی
کلیدواژه(ها) : استکبار, دشمن‌شناسی, نقشه دشمن, دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, جنگ شیعه و سنی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
ما شيعيان هم بايد بفهميم؛ بدانيم سياست استكبار امروز، جدا كردن شيعه از غير شيعه است، جدا كردن گروه‌هاى مسلمان از يكديگر و به جان هم انداختن آنهاست.

مربوط به :بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر - 1387/09/27
عنوان فیش : اهانت, دشمن, ایالات متحده امریکا, طعن به خلفا, خواست دشمن, دشمن‌شناسی, نقشه دشمن, امامت و ولایت, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, صهیونیسم بین‌‏الملل, جنگ شیعه و سنی, وحدت
کلیدواژه(ها) : اهانت, دشمن, ایالات متحده امریکا, طعن به خلفا, خواست دشمن, دشمن‌شناسی, نقشه دشمن, امامت و ولایت, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, صهیونیسم بین‌‏الملل, جنگ شیعه و سنی, وحدت
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
آن کسانی که مایلند همه‌ ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل‌بیت و ولایت اهل‌بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد و به ولایت اهل‌بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیستها میخواهند و دارند برای آن تلاش میکنند.

مربوط به :خطبه‌های نماز عید سعید فطر - 1387/07/10
عنوان فیش : اسلام‌هراسی, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, نقشه دشمن, دشمن‌شناسی, دشمنان اسلام, دشمن, جنگ شیعه و سنی
کلیدواژه(ها) : اسلام‌هراسی, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, نقشه دشمن, دشمن‌شناسی, دشمنان اسلام, دشمن, جنگ شیعه و سنی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
[دشمنان] براى اينكه اسلام را تضعيف بكنند، يكى از راه‌هايشان همين است كه شيعه و سنى را به جان هم بيندازند؛ كشورها را از همديگر بترسانند.

مربوط به :بیانات در دیدار مردم لار - 1387/02/19
عنوان فیش : اختلاف‌افکنی, تلاش دشمن, نقشه دشمن, دشمن, اختلافات مذهبی, قومیت‌گرایی
کلیدواژه(ها) : اختلاف‌افکنی, تلاش دشمن, نقشه دشمن, دشمن, اختلافات مذهبی, قومیت‌گرایی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
ملتها بحمدالله با هم همدلند؛ اختلافات طائفی و فرقه‌ای و مذهبی نمیتواند میان ملتها شكاف ایجاد كند، مگر به وسوسه‌ی دشمن.

مربوط به :بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی - 1387/01/01
عنوان فیش : نظام جمهوری اسلامی ایران, تقریب مذاهب اسلامی, وحدت, وحدت اسلامی, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, دشمنان اسلام, مبارزه با توطئه دشمن
کلیدواژه(ها) : نظام جمهوری اسلامی ایران, تقریب مذاهب اسلامی, وحدت, وحدت اسلامی, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, دشمنان اسلام, مبارزه با توطئه دشمن
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
دعوت جمهوری اسلامی این است که مشترکات میان مذاهب اسلامی برجسته شود و دیوارهای ساخته ی دست دشمنان اسلام و عناد ها و کینه ورزی ها برداشته شود.

مربوط به :بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی - 1387/01/01
عنوان فیش : ناسزاگویی, دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, جنگ شیعه و سنی, دشمنان اسلام, کمک به دشمن, اهانت, طعن به خلفا
کلیدواژه(ها) : ناسزاگویی, دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, جنگ شیعه و سنی, دشمنان اسلام, کمک به دشمن, اهانت, طعن به خلفا
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
بدگویی، عیبجویی ، فحاشی و شمشیر بر روی هم کشیدن، کمک کردن به دشمنان اسلام است که هم دشمن شیعه و هم دشمن سنی هستند.

مربوط به :‌بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در هم‌اندیشی علمای اهل تسنن و تشیع - 1385/10/25
عنوان فیش : اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, نقشه دشمن, دشمن‌شناسی, استکبار, عملکرد استکبار
کلیدواژه(ها) : اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, نقشه دشمن, دشمن‌شناسی, استکبار, عملکرد استکبار
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
از وقتی جمهوری اسلامی تشکیل شد، این مسئله‌ی ایجاد اختلاف بین شیعه و سنّی از سوی استکبار روزبه‌روز تشدید شد و فعالیت آنها هم تشدید شد.

مربوط به :بیانات در دیدار مردم قم در سالروز عید سعید غدیر خم‌ - 1385/10/18
عنوان فیش : عید غدیر, مسئله غدیر, مسئله غدیر, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : عید غدیر, مسئله غدیر, مسئله غدیر, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
ما از حادثه و واقعه‌ی غدیر - که نشانه‌ی عظمت اسلام و جامعیّت اسلام است - به عنوان وسیله‌ای برای تضعیف اسلام استفاده نکنیم.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج - 1385/09/01
عنوان فیش : دشمن, دشمن‌شناسی, تلاش دشمن, نقشه دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : دشمن, دشمن‌شناسی, تلاش دشمن, نقشه دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
امروز بیش از گذشته اختلافات شیعه و سنّی یکی از محورهای اساسی است که دشمنان اسلام دارند رویش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی - 1385/05/30
عنوان فیش : نقشه دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : نقشه دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
اگر ما بتوانیم بر کید دشمن فائق بیاییم و نقشه‌ی او را در ایجاد اختلاف خنثی کنیم، بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.

مربوط به :بیانات‌ در دیدار شرکت کنندگان در همایش کنفرانس وحدت اسلامی - 1385/05/30
عنوان فیش : اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, جنگ شیعه و سنی, جهان اسلام
کلیدواژه(ها) : اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, جنگ شیعه و سنی, جهان اسلام
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
اختلافات بین دنیای اسلام و ناهماهنگی‌ها و دامن زدن به دشمنی‌ها، بیماری بسیار خطرناکی است.

مربوط به :بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد امیرالمؤمنین(ع) - 1385/05/17
عنوان فیش : دشمن, امت بزرگ اسلامی, نقشه دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, جنگ شیعه و سنی, دشمن‌شناسی
کلیدواژه(ها) : دشمن, امت بزرگ اسلامی, نقشه دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, جنگ شیعه و سنی, دشمن‌شناسی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
دشمن هم البته فعال است و مسأله‌ی شیعه و سُنّی یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای زمینگیر کردن امّت اسلامی است.

مربوط به :بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد امیرالمؤمنین(ع) - 1385/05/17
عنوان فیش : جنگ شیعه و سنی, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, نقشه دشمن, دشمن, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی, دشمن‌شناسی
کلیدواژه(ها) : جنگ شیعه و سنی, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, نقشه دشمن, دشمن, جهان اسلام, امت بزرگ اسلامی, دشمن‌شناسی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
هم سنی‌ها بدانند، هم شیعه‌ها بدانند؛ همه، در ایران و در دنیای اسلام، این را بدانند كه اختلاف شیعه و سنی یكی از ابزارها و چماقهای دشمن علیه امت اسلامی است.

مربوط به :بیانات در خطبه‌‌های نماز جمعه‌ی تهران‌‌ - 1384/07/29
عنوان فیش : نقشه دشمن, دشمن‌شناسی, دشمنان اسلام, دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : نقشه دشمن, دشمن‌شناسی, دشمنان اسلام, دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
سیاست دشمنان اسلام ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1384/02/06
عنوان فیش : دشمنان اسلام, اختلاف‌افکنی, مسلمان, هدف دشمن, نقشه دشمن, اختلافات مذهبی, دشمن‌شناسی, دشمن
کلیدواژه(ها) : دشمنان اسلام, اختلاف‌افکنی, مسلمان, هدف دشمن, نقشه دشمن, اختلافات مذهبی, دشمن‌شناسی, دشمن
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
در بستر همین اختلافات قومی و طایفه‌یی و مذهبی، دشمنان اسلام طبق سیاست همیشگیِ خودشان، بین مسلمانان اختلاف ایجاد می‌کنند.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1384/02/06
عنوان فیش : نقشه دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, مبارزه با توطئه دشمن, دشمن‌شناسی
کلیدواژه(ها) : نقشه دشمن, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, مبارزه با توطئه دشمن, دشمن‌شناسی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
دست دشمن، توطئه‌ و تدبیر دشمن را در ورای اختلافات قومی و طایفه‌یی و مذهبی، می‌شود به وضوح دید؛ این را باید علاج کرد.

مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران حج‌ - 1383/09/30
عنوان فیش : ایالات متحده امریکا, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, هدف دشمن, استکبار, نقشه دشمن, دشمن‌شناسی, جنگ شیعه و سنی
کلیدواژه(ها) : ایالات متحده امریکا, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی, هدف دشمن, استکبار, نقشه دشمن, دشمن‌شناسی, جنگ شیعه و سنی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
از اهداف اساسی استکبار و امریکا در دنیای اسلام عبارت است از ایجاد اختلاف؛ بهترین وسیله هم ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است.

مربوط به :بیانات در دیدار جوانان و دانشجویان سیستان و بلوچستان - 1381/12/06
عنوان فیش : اختلافات مذهبی, اختلاف‌افکنی, دشمنان اسلام, جنگ شیعه و سنی
کلیدواژه(ها) : اختلافات مذهبی, اختلاف‌افکنی, دشمنان اسلام, جنگ شیعه و سنی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
كسانی كه شیعه را علیه سنی و سنی را علیه شیعه تحریك می‌كنند، نه شیعه را دوست دارند و نه سنی را؛ با اصل اسلام دشمنند.

مربوط به :بیانات در اجتماع بزرگ مردم شهرستان تربت‌جام - 1378/06/09
عنوان فیش :موفقیت و پیروزی مردم در صورت غلبه وجوه مشترک به وجوه اختلاف
کلیدواژه(ها) : وحدت, حفظ وحدت, وحدت ملی, اختلاف‌افکنی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : نهج‌البلاغه

متن فیش :
خدای متعال را سپاسگزارم که این توفیق را به دست آوردم تا با شما مردم مؤمن و پرشور و مرزنشین غیور در این منطقه ملاقات و دیدار کنم. آنچه برای من در منطقه و شهرهای همجوار شما همواره جالب و مطلوب و دلنشین بوده، این است که مشاهده می‌کنم با وجود این‌که جمعیت مردم از دو مذهب شیعه و سنّی تشکیل شده است، اما وحدت اسلامی بر رفتار و عواطف و احساسات آنها غلبه دارد. هرجایی که مردم بتوانند وجوه مشترک را بر وجوه اختلاف و افتراق غلبه دهند و عواطف و رفتار و ایمان و احساسات خود را بر اساس وحدت کلمه تنظیم کنند، در آن نقطه، موفقیت و پیروزی نصیب آن مردم خواهد شد؛ همچنانی که در آثار اسلامی است: «یدالله مع الجماعة».(۱) برای ملت ایران، این همزیستی - چه در این منطقه، و چه در سایر مناطقی که شیعه و سنّی در کنار هم زندگی می‌کنند - مایه‌ی افتخار است و این نکته‌ای است که ملت ایران می‌تواند آن را به عنوان یک نقطه‌ی درخشان و روشن به دنیای اسلام نشان دهد و به آن افتخار کند.
1 ) خطبه 127 : از سخنان آن حضرت است باز هم به خوارج
فَإِنْ أَبَيْتُمْ إِلَّا أَنْ تَزْعُمُوا أَنِّي أَخْطَأْتُ وَ ضَلَلْتُ فَلِمَ تُضَلِّلُونَ عَامَّةَ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ( صلى الله عليه وآله ) بِضَلَالِي وَ تَأْخُذُونَهُمْ بِخَطَئِي وَ تُكَفِّرُونَهُمْ بِذُنُوبِي سُيُوفُكُمْ عَلَى عَوَاتِقِكُمْ تَضَعُونَهَا مَوَاضِعَ الْبُرْءِ وَ السُّقْمِ وَ تَخْلِطُونَ مَنْ أَذْنَبَ بِمَنْ لَمْ يُذْنِبْ وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) رَجَمَ الزَّانِيَ الْمُحْصَنَ ثُمَّ صَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ وَرَّثَهُ أَهْلَهُ وَ قَتَلَ الْقَاتِلَ وَ وَرَّثَ مِيرَاثَهُ أَهْلَهُ وَ قَطَعَ السَّارِقَ وَ جَلَدَ الزَّانِيَ غَيْرَ الْمُحْصَنِ ثُمَّ قَسَمَ عَلَيْهِمَا مِنَ الْفَيْ‏ءِ وَ نَكَحَا الْمُسْلِمَاتِ فَأَخَذَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) بِذُنُوبِهِمْ وَ أَقَامَ حَقَّ اللَّهِ فِيهِمْ وَ لَمْ يَمْنَعْهُمْ سَهْمَهُمْ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ يُخْرِجْ أَسْمَاءَهُمْ مِنْ بَيْنِ أَهْلِهِ ثُمَّ أَنْتُمْ شِرَارُ النَّاسِ وَ مَنْ رَمَى بِهِ الشَّيْطَانُ مَرَامِيَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تِيهَهُ وَ سَيَهْلِكُ فِيَّ صِنْفَانِ مُحِبٌّ مُفْرِطٌ يَذْهَبُ بِهِ الْحُبُّ إِلَى غَيْرِ الْحَقِّ وَ مُبْغِضٌ مُفْرِطٌ يَذْهَبُ بِهِ الْبُغْضُ إِلَى غَيْرِ الْحَقِّ وَ خَيْرُ النَّاسِ فِيَّ حَالًا النَّمَطُ الْأَوْسَطُ فَالْزَمُوهُ وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ يَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ وَ إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ أَلَا مَنْ دَعَا إِلَى هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِهِ فَإِنَّمَا حُكِّمَ الْحَكَمَانِ لِيُحْيِيَا مَا أَحْيَا الْقُرْآنُ وَ يُمِيتَا مَا أَمَاتَ الْقُرْآنُ وَ إِحْيَاؤُهُ الِاجْتِمَاعُ عَلَيْهِ وَ إِمَاتَتُهُ الِافْتِرَاقُ عَنْهُ فَإِنْ جَرَّنَا الْقُرْآنُ إِلَيْهِمُ اتَّبَعْنَاهُمْ وَ إِنْ جَرَّهُمْ إِلَيْنَا اتَّبَعُونَا فَلَمْ آتِ لَا أَبَا لَكُمْ بُجْراً وَ لَا خَتَلْتُكُمْ عَنْ أَمْرِكُمْ وَ لَا لَبَّسْتُهُ عَلَيْكُمْ إِنَّمَا اجْتَمَعَ رَأْيُ مَلَئِكُمْ عَلَى اخْتِيَارِ رَجُلَيْنِ أَخَذْنَا عَلَيْهِمَا أَلَّا يَتَعَدَّيَا الْقُرْآنَ فَتَاهَا عَنْهُ وَ تَرَكَا الْحَقَّ وَ هُمَا يُبْصِرَانِهِ وَ كَانَ الْجَوْرُ هَوَاهُمَا فَمَضَيَا عَلَيْهِ وَ قَدْ سَبَقَ اسْتِثْنَاؤُنَا عَلَيْهِمَا فِي الْحُكُومَةِ بِالْعَدْلِ وَ الصَّمْدِ لِلْحَقِّ سُوءَ رَأْيِهِمَا وَ جَوْرَ حُكْمِهِمَا .
ترجمه :
اگر به گمان خود جز اين را قبول نكنيد كه من اشتباه كردم و گمراه شدم، چرا همه امّت محمّد صلّى اللّه عليه و آله را به گمراهى من گمراه مى‏دانيد، و آنان را به خطاى من مؤاخذه مى‏كنيد، و به گناه من تكفير مى‏نماييد شمشيرهايتان بر دوشتان قرار دارد، بر سالم و نا سالم فرود مى‏آوريد، و گناهكار و بى‏گناه را با هم مخلوط مى‏كنيد، و حال اينكه مى‏دانيد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله زناكار همسردار را سنگسار مى‏كرد سپس بر جنازه‏اش نماز مى‏خواند و ارثش را به اهلش مى‏سپرد، قاتل را مى‏كشت و ارثش را به زن و فرزندش مى‏داد، دست سارق را قطع مى‏كرد، و زناكار بى‏همسر را تازيانه مى‏زد، آن گاه قسمت هر دو را از غنيمت مى‏پرداخت و حق داشتند زنان مسلمان را به همسرى بگيرند، پيامبر صلّى اللّه عليه‏ و آله گناهكاران را به خاطر گناهشان مؤاخذه مى‏كرد، و حق خدا را نسبت به آنان اجرا مى‏نمود، ولى سهم اسلامى آنان را از آنان منع نمى‏كرد، و نامشان را از دفتر مسلمانان حذف نمى‏نمود. اما شما بدترين مردم هستيد، و شيطان شما را به موارد كفر و طغيان انداخته، و به سرگردانى دچار كرده. به زودى دو دسته در باره من به هلاكت مى‏افتند: يكى محبّى كه در محبت افراط كند و افراطش او را به راه ناحق برد، و ديگرى دشمنى كه تجاوز از حد كند و دشمنى بى‏حدّش او را به غير راه حق برد. بهترين مردم در باره من مردم معتدل هستند، پس ملازم راه وسط باشيد و با اكثريت همراه شويد، كه دست خدا بر سر جماعت است، و از تفرقه و جدايى بپرهيزيد، كه يكسو شده از مردم بهره شيطان است، چنان كه گوسپند دور مانده از گله نصيب گرگ است. آگاه باشيد كسى كه به اين شعار (تفرقه) دعوت كند او را بكشيد گرچه زير عمامه من باشد. به آن دو نفر حكميت داده شد كه آنچه را قرآن زنده كرده زنده كنند، و آنچه را قرآن ميرانده بميرانند. احياء قرآن در يك دلى همگان در عمل به آن است، و ميراندن قرآن جدايى از اوست. بنا بر اين اگر قرآن ما را به سوى آنان بكشاند از آنان پيروى مى‏كنيم، و اگر آنان را به سوى ما بكشد بايد از ما پيروى كنند. پس اى بى‏ريشه‏ها شرّى براى شما نياورده‏ام، و در كارتان فريبتان نداده‏ام، و شما را به اشتباه نينداخته‏ام، رأى خودتان به انتخاب دو نفر قرار گرفت، ما هم از آنان پيمان گرفتيم كه از حدود قرآن تجاوز نكنند، ولى هر دو گمراه شدند و حق را ترك كردند در حالى كه به حق بصيرت داشتند، مقتضاى طبعشان جور و ستم بود و به آن راه رفتند، در صورتى كه قبل از آنكه رأى به باطل بدهند و حكم ظالمانه نمايند با آنان شرط كرديم كه به عدالت حكم كنند و حق را منظور دارند.


مربوط به :بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1374/02/28
عنوان فیش : اختلاف‌افکنی, مسئله غدیر, اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : اختلاف‌افکنی, مسئله غدیر, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
اعتقاد به غدیر، ولایت و امامت، كه ركن اصلی مذهب شیعه است، باید مثل بقیه مباحث مهم كلامی، مایه‌ی اختلاف بین مسلمانان نشود .

مربوط به :بیانات در دیدار اعضای شورای ‌عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی - 1370/07/01
عنوان فیش : مسلمان, اختلاف‌افکنی, اختلافات درونی, اختلافات مذهبی
کلیدواژه(ها) : مسلمان, اختلاف‌افکنی, اختلافات درونی, اختلافات مذهبی
نوع(ها) : جمله‌های برگزیده

متن فیش :
بسیاری از تواناییهای باارزش علمی و فكری مسلمین در طول تاریخ، صرف تعارض با یكدیگر شده است.